abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60800009
quote:
Lesbische paren die een kind krijgen met behulp van kunstmatige inseminatie, hebben straks dezelfde ouderlijke rechten als heteroparen. Zodra het kind is geboren, krijgen beide moeders automatisch het juridisch ouderschap. Voorwaarde is dat er gebruik is gemaakt van een onbekende donor.

Dat heeft het kabinet gisteren besloten. Voor lesbische paren waarvan de identiteit van de biologische vader wel bekend is, worden de regels versoepeld. De vrouwelijke partner van de moeder kan straks als de biologische vader toestemt, het juridisch ouderschap krijgen, zonder een gang naar de rechtbank.

Het kabinet volgt hiermee op hoofdlijnen het advies van de commissie-Kalsbeek. Die oordeelde eind vorig jaar dat het in het belang van het kind is dat beide partners de ouderlijke rechten krijgen over een kind dat binnen die relatie is geboren. Op dit moment kunnen de zogeheten duomoeders alleen het juridisch ouderschap krijgen door middel van adoptie.
bron
Mits pa = onbekend wordt medema erkend als ware zij papa. Goede zaak? COC vindt het een stap voorwaarts:
quote:
Een woordvoerder van COC Nederland noemt het een belangrijke stap vooruit. Volgens hem kost de huidige adoptieregeling veel tijd en geld; een adoptieprocedure duurt al snel een jaar. Als er in die tussentijd iets gebeurt met de biologische moeder, heeft de duomoeder momenteel geen enkel recht over het kind. Wel vindt hij het teleurstellend dat de regeling naar verwachting pas in 2010 kan ingaan. De organisatie pleit ervoor het automatisch erkennen van het ouderschap al volgend jaar in te voeren.
En dit juridisch duomamadom wordt voorbereid terwijl de versoepeling van de adoptiewet nog niet eens is ingevoerd:
quote:
Nederland telt circa twintigduizend lesbische en homoseksuele ouderparen. Vooruitlopend op de nieuwe regeling wil het kabinet het reeds bestaande adoptiewetsvoorstel versneld door de Eerste Kamer laten behandelen. Daarmee komt de huidige samenwoningeis van drie jaar te vervallen en kunnen adoptieouders veel sneller een procedure gaan beginnen. Ook maakt de wet adoptie van kinderen uit het buitenland door homoparen mogelijk.

Ik vind het wel rap gaan. Goed voor de betrokken kindertjes, moeders, afwezige verwekkers? Of een ideologisch geinspireerde administratieve werkelijkheid, ten koste van de echte werkelijkheid en kinderen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60800410
Men is al op een dwaalspoor geraakt door kunstmatige inseminatie bij alleenstaanden en homoseksuelen toe te laten. Weer wordt de hoeksteen van de samenleving losser gewrikt.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60800705
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 17:55 schreef Scaurus het volgende:
Men is al op een dwaalspoor geraakt door kunstmatige inseminatie bij alleenstaanden en homoseksuelen toe te laten. Weer wordt de hoeksteen van de samenleving losser gewrikt.
Och, KI is maar een naampje voor het oppikken van zaad.
Van nature kunnen oook alleenstaanden en homosexuelen prima bevrucht worden, en worden zij dat door de eeuwen heen ook. Tegenwoordig hebben we eerder minder dan meer engeltjesmaaksters, dus is het achteruitgang?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60801075
Wat een metrosexuele mafkezen moeten daar wel niet uit rollen.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 18:40:55 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_60801326
Mooi dat de ChristenUnie dit erdoorgedrukt heeft. .
pi_60801499
Over die versoepeling van de regels indien donor wel bekend is:
quote:
Lesbische partners die een kind krijgen na kunstmatige bevruchting door een anonieme donor, verkrijgen straks beiden automatisch het juridische ouderschap.

Minister Hirsch Ballin van Justitie kondigde dinsdag aan met een wetsvoorstel te komen dat dit regelt.

Wanneer de identiteit van de biologische vader wel bekend is, hoeft de vrouwelijke partner van een moeder straks alleen nog maar aan te geven dat ze juridisch ouder wil worden.
bron

Ik vraag me dan toch af hoe het met de rechten van de verwekker in kwestie zit.
pi_60801766
Het komt volgens mij voor dat een lesbo die al 6 jaar getrouwd is onder een auto loopt en haar 4 jarige dochtertje linea recta naar een kindertehuis wordt gezonden door moedertje staat.

Ben groot voorstander van het recht als sperma donateur om vooraf te bepalen wie wel en niet van je zaad gebruik mag maken - hetgeen in mijn geval zeker geen lesbisch paar of alleen staande moeder zou zijn - maar ik vind het een trieste zaak als kinderen bij een tragisch ongeval niet 1, maar 2 moeders verliezen.
pi_60801812
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 18:48 schreef sigme het volgende:
Als man heb je sowieso geen rechten in Nederland als het je kind betreft - behalve het recht om te dokken voor alimentatie.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 19:03:18 #9
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_60801935
Waarom alleen voor de vrouwen? Er zijn ook biologische vaders die hun kind samen met een andere man opvoeden, die worden nu gediscrimineerd.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  † In Memoriam † woensdag 13 augustus 2008 @ 19:04:50 #10
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_60801993
quote:
Voorwaarde is dat er gebruik is gemaakt van een onbekende donor.
Mja, alleen pre 1 juni 2004 sperma mag dus gebruikt worden.
quote:
Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting
Op 1 januari 2004 treedt de Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting in werking. De wet geeft regels voor het bewaren en verstrekken van gegevens van donoren die geslachtscellen afstaan ten behoeve van kunstmatige bevruchting.

Gegevens van donor
Medische, fysieke en sociale kenmerken van de donor zijn vanaf 1 januari 2004 voor de verwekte kinderen beschikbaar. Op 1 juni 2004 gaat de wet ook gelden voor persoonlijke gegevens van de donor.

Gegevens opvragen
Kinderen die met sperma zijn verwekt dat na 1 juni 2004 is gedoneerd, kunnen als ze 16 jaar zijn de persoonsgegevens van de donor opvragen. Zij krijgen de gegevens, tenzij er zwaarwegende bezwaren van de donor zijn om dat niet te doen.
http://www.jurofoon.nl/ju(...)iet_meer_anoniem.asp
Carpe Libertatem
pi_60802130
Denk dat dit mee zal vallen appeltje het gaat vermoedelijk om de kinderen waarvoor die laatste alinea in je stukje opgaat.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_60802166
quote:
Wie geen plichten op zich neemt tegenover zijn biologisch kind, moet ook niet verwachten veel rechten te hebben als verwekker.
  † In Memoriam † woensdag 13 augustus 2008 @ 19:11:23 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_60802225
quote:
Volgens mij teken je een contractje geen rechten te kunnen opeisen alvorens je je goedje in een potje sjort.
Carpe Libertatem
pi_60802309
Ik ben tegen lesbiennes.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 19:15:11 #15
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_60802340
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 19:09 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wie geen plichten op zich neemt tegenover zijn biologisch kind, moet ook niet verwachten veel rechten te hebben als verwekker.
Oh gut de misandrische garde is ook weer gearriveerd hoor. Wel eens bij stilgestaan dat de man in kwestie het op verzoek doet van betreffend lesbisch koppel? En hun dus juist helpt hun wens te vervullen? Altruistisch dus ipv egoistisch.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_60802608
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 19:09 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Moeten de moeders in kwestie een bevruchtingsrapportje verstrekt door een bonafide KI-instelling overleggen? Misschien hebben ze wel een of andere lul uit het cafe gepakt.
pi_60818067
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 19:24 schreef sigme het volgende:

Misschien hebben ze wel een of andere lul uit het cafe gepakt.
Kun je die in het café ook los meenemen?

De regeling is gewoon bedoeld om te voorkomen dat gezinnen met twee moeders allerhande lastige procedures moeten doorlopen om te voorkomen dat als de biologische moeder komt te overlijden de tweede moeder buitenspel wordt gezet.

De rechten van de donoren acht ik van veel minder belang, tenzij deze niet wisten dat ze als donor werden gebruikt... Maar daar voorziet het voorstel in.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_60819280
De overheid moet in het geheel geen juridische status aan een huwelijk toekennen in mijn ogen. Ik vind dit dan ook een slechte stap. Trouwen doe je maar voor de kerk of voor wat dan ook als je dat wil.

* Bolkesteijn wordt altijd een beetje moe van al die vage groepen in de samenleving die menen weer recht op vanalles en nog te hebben.
  donderdag 14 augustus 2008 @ 10:45:09 #19
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_60820083
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 19:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Mja, alleen pre 1 juni 2004 sperma mag dus gebruikt worden.
[..]

http://www.jurofoon.nl/ju(...)iet_meer_anoniem.asp
Dat wordt dus vechten om oud zaad.
Ben benieuwd of de prijs van dit schaarse goedje dan ook nog gaat stijgen
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  donderdag 14 augustus 2008 @ 15:16:29 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60826938
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 10:45 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Dat wordt dus vechten om oud zaad.
Ben benieuwd of de prijs van dit schaarse goedje dan ook nog gaat stijgen
Bij mij valt er nog volop anoniem zaad te verkrijgen. Van een meer dan uitstekende kwaliteit en helemaal gratis.
The End Times are wild
pi_60827363
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 15:16 schreef LXIV het volgende:

Bij mij valt er nog volop anoniem zaad te verkrijgen. Van een meer dan uitstekende kwaliteit en helemaal gratis.
Doet me denken aan een vriend van mij wiens ex-vriendin, die inmiddels had geaccepteerd dat ze lesbisch was (meteen na de relatie met hem, dus daar zijn wel een paar grappen over gemaakt... ), vrioeg of hij een bijdrage wilde leveren aan gezinsuitbreiding. Nou, dat wilde hij wel... totdat bleek dat het via een bekertje + playboy moest...
pi_60828100
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 15:32 schreef DS4 het volgende:
Doet me denken aan een vriend van mij wiens ex-vriendin, die inmiddels had geaccepteerd dat ze lesbisch was (meteen na de relatie met hem, dus daar zijn wel een paar grappen over gemaakt... ), vrioeg of hij een bijdrage wilde leveren aan gezinsuitbreiding. Nou, dat wilde hij wel... totdat bleek dat het via een bekertje + playboy moest...
Wat voor een imbeciel ben je als je alleen maar bereid bent tot het verwekken van kinderen als het middels neuken mag.
pi_60828581
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 16:05 schreef Scaurus het volgende:

Wat voor een imbeciel ben je als je alleen maar bereid bent tot het verwekken van kinderen als het middels neuken mag.
Volgens mij was het meer dat hij het verwekken van een kind voor lief zou nemen... En toegegeven, het is een bijzonder mooie dame (ook nu nog), dus ik snap de verleiding wel.
pi_60829010
Je hebt ook zoiets als blind achter je pik aanlopen.
pi_60829166
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 16:49 schreef Scaurus het volgende:
Je hebt ook zoiets als blind achter je pik aanlopen.
Het is al weer enige tijd geleden. Beiden studeerden we nog. Ik kon mij in die tijd ook niet beroepen op terughoudendheid. Wel kieskeurig, maar als de norm werd gehaald... en zij voldeed ruim. Op dat ene detail na dan...

Het was ook meer overwegen dan dat hij zijn broek al op de enkels had natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')