abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61158026
Een fotografisch geheugen is leuk, maar tot op zekere hoogte heb je dat al met een organizer. Exo skeletten zijn waarschijnlijk de volgende stap, en een echte AI zal lang op zich laten wachten.

In theorie kan je met een evolutionaire simulator een AI ontwikkelen - maar kan je zo'n programma dat menselijke instincten en drijfveren zal hebben ooit vertrouwen?
pi_61158034
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 04:43 schreef SeventhWave het volgende:
Een fotografisch geheugen is leuk, maar tot op zekere hoogte heb je dat al met een organizer. Exo skeletten zijn waarschijnlijk de volgende stap, en een echte AI zal lang op zich laten wachten.

In theorie kan je met een evolutionaire simulator een AI ontwikkelen - maar kan je zo'n programma dat menselijke instincten en drijfveren zal hebben ooit vertrouwen?
Kun je een mens vertrouwen? Een echte AI zal voor mijn idee hoe dan ook op een paar basisprincipes moeten zijn gebouwd, anders (net zoals de mens met zijn DNA) kan het natuurlijk niet bestaan of iig zo functioneren.
pi_61158454
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 10:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Fotografisch geheugen waaruit ik in een fractie van een seconde kan putten? Dat klinkt toch best handig.
Waarbij je ook met opzet bepaalde herinneringen kunt deleten en gephotoshopte herinneringen kunt implanteren. Je zou 't verschil niet merken.
  woensdag 27 augustus 2008 @ 09:30:36 #179
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_61159533
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 22:24 schreef Mientje81 het volgende:

[..]

Jawel natuurlijk in zekere zin bepaal je alles persoonlijk, tot op bepaalde hoogte natuurlijk
De overheid bemoei zich erdan mee ( met die grenzen ) die stellen grenzen vast, en regels en wetten.
Die zullen dat voornamelijk doen om het binnen de perken te houden, niet om het je op te dringen.
Net zoals de overheid je nu ook niet verplicht een computer te kopen, een mobiele telefoon te hebben of een horloge om te doen.
quote:
Waar blijft dan de natuurlijke mens ? zou je die niet missen ? met haar gebreken en alles wat er maar meer bij hoort zeg maar
Mis jij de mens die geen horloge om heeft ?
Mis jij de mens zonder schoenen ?
En zo ja, daar heb je toch vakantie voor ?
zzz
pi_61161995
Allemaal leuk dat futuristisch gelul, laten we de energie en financiering eerst maar eens besteden aan onderzoek naar de menselijke hersenen. Daarbij zijn definities als 'bewustzijn' of 'zelfbewustzijn' zo enorm abstract en complex dat het nog niet eens mogelijk is om na te denken over een robots met bewustzijn. Tenzij je genoegen neemt met oneliners als: het bewustzijn is een gevolg van neurologische verbindingen. Zo kun je ook concluderen dat bewustzijn ontstaat door een scheet, of de vinger van God.
pi_61162079
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 22:25 schreef Mientje81 het volgende:

[..]

haha ja klinkt zeker handig, maar wel eng eigelijk als dat zou kunnen, ik zou de natuurlijke onperfecte mens zeker gaan missen, ik hoop niet dat het de toekomst wordt, maar ja ahhh dan ben ik toch allang mol.
De meeste mensen hebben sowieso een ziekelijke fascinatie naar perfectie, deels instinctief en deels een gevolg van ontevredenheid. Leven accepteren zoals het is kan moeilijk zijn voor sommige mensen.
pi_61167732
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 22:24 schreef Mientje81 het volgende:

[..]

Jawel natuurlijk in zekere zin bepaal je alles persoonlijk, tot op bepaalde hoogte natuurlijk
De overheid bemoei zich erdan mee ( met die grenzen ) die stellen grenzen vast, en regels en wetten.
Ik hoop dat dit een leuke discussie wordt, ik respecteer jullie mening, ik ben alleen benieuwd naar dit :
Waar blijft dan de natuurlijke mens ? zou je die niet missen ? met haar gebreken en alles wat er maar meer bij hoort zeg maar
Als we als menselijke soort willen overleven is er geen plaats meer voor morele overwegingen. Zoals de mens vroeger in de natuurtoestand moest 'doden of gedood worden' (waarbij ook geen moraliteit aan te pas kwam, enkel pure overlevingsdrang), zo zullen wij die keuze moeten maken op het niveau van de samenleving, hoewel het in feite geen keuze is. De mens is een wezen met tekortkomingen. We moeten steeds blijven evolueren, onze evolutie versnellen, om een kans op overleven te maken. En zelfs dan is het nog maar de vraag of dit gaat lukken. Voor moraliteit en religie is in de wereld van morgen geen enkele plaats meer.
pi_61169026
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 22:25 schreef Mientje81 het volgende:

[..]

haha ja klinkt zeker handig, maar wel eng eigelijk als dat zou kunnen, ik zou de natuurlijke onperfecte mens zeker gaan missen, ik hoop niet dat het de toekomst wordt, maar ja ahhh dan ben ik toch allang mol.
Oh, ik weet zeker dat er genoeg imperfectheden overblijven hoor .
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_61170227
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 08:00 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Waarbij je ook met opzet bepaalde herinneringen kunt deleten en gephotoshopte herinneringen kunt implanteren. Je zou 't verschil niet merken.
Niets anders dan als de manier waarop we nu dingen beschrijven in de media, sociale omgeving, school, cultuur, etc.
pi_61171691
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 15:44 schreef Archytas het volgende:

Voor moraliteit en religie is in de wereld van morgen geen enkele plaats meer.
.
  FOK!fotograaf donderdag 28 augustus 2008 @ 21:53:16 #186
17893 Forno
pi_61204225
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 11:32 schreef Nee het volgende:
Allemaal leuk dat futuristisch gelul, laten we de energie en financiering eerst maar eens besteden aan onderzoek naar de menselijke hersenen. Daarbij zijn definities als 'bewustzijn' of 'zelfbewustzijn' zo enorm abstract en complex dat het nog niet eens mogelijk is om na te denken over een robots met bewustzijn. Tenzij je genoegen neemt met oneliners als: het bewustzijn is een gevolg van neurologische verbindingen. Zo kun je ook concluderen dat bewustzijn ontstaat door een scheet, of de vinger van God.
Je zult tevergeefs zoeken naar 'het' bewustzijn. 'Het' bewustzijn wordt opgewekt door de miljarden neuronen in ons koppie. Niet 1 neuron, 10 neuronen, een kwart van onze neuronen maar alle neuronen vormen de blauwdruk van ons bewustzijn. De uitkomst is complex, maar de opbouw is vrij simpel. Die opbouw moet je simuleren, niet de uitkomst als je bezig gaat met AI. En natuurlijk een paar slimme algoritmes die in staat zijn om te leren en te ontdekken. Net als een baby dat doet.

Onderzoek naar behandelmethodes zijn natuurlijk wel heel nuttig. Maar het is een illusie om te denken dat we over 100 jaar, iemand met een ernstige hersenbloedig zijn oude identeit weer kunnen reproduceren. Misschien is het dan wel mogelijk om een potentiele hersenbloeding tijdig te vinden en het risico te elimineren.
pi_61209173
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 18:29 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

.
Ik zie religie en moraliteit als een belangrijke rem op wetenschappelijke ontwikkelingen. De wetenschap evolueert snel en er ontstaan steeds nieuwe ethische vragen. Er gebeurd echter heel wat fundamenteel onderzoek in de marge en dit type onderzoek gaat in de toekomst resultaten kunnen voorleggen dewelke onmogelijk zijn mét die beperkingen. Het zal een hele tijd duren maar op termijn ontstaat er een mentaliteitswijzing waarbij wetenschap binnen grenzen (maar grenzen die een pak ruimer zijn dan nu) wel haar ding kan doen.
pi_61209603
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 21:53 schreef Forno het volgende:

[..]

Je zult tevergeefs zoeken naar 'het' bewustzijn. 'Het' bewustzijn wordt opgewekt door de miljarden neuronen in ons koppie. Niet 1 neuron, 10 neuronen, een kwart van onze neuronen maar alle neuronen vormen de blauwdruk van ons bewustzijn. De uitkomst is complex, maar de opbouw is vrij simpel. Die opbouw moet je simuleren, niet de uitkomst als je bezig gaat met AI. En natuurlijk een paar slimme algoritmes die in staat zijn om te leren en te ontdekken. Net als een baby dat doet.

Onderzoek naar behandelmethodes zijn natuurlijk wel heel nuttig. Maar het is een illusie om te denken dat we over 100 jaar, iemand met een ernstige hersenbloedig zijn oude identeit weer kunnen reproduceren. Misschien is het dan wel mogelijk om een potentiele hersenbloeding tijdig te vinden en het risico te elimineren.
als je zijn informatie wat betreft identeit kent en je kunt die informatie in stoppen zodat het werkt, lijkt me wel. Maar dat is natuurlijk ver van hier. Verder bewustzijn, tja ik blijf het herhalen als iemand mij eens zegt wat het daadwerkelijk is, wat er gebeurt, waar het naar verwijst en dat heel precies dat voor iedereen op dezelfde manier geldt, hit me. Bewustzijn dat je deel uitmaakt van de omgeving, introspectie, herkennen in de spiegelbeeld, andere mensen herkennen... leg mij eens uit wat de mens dus veel meer heeft in dat opzicht behalve dan een benaming voor deze termen samen waarbij iedereen lekker spooky kan doen? Net zoals geest en ziel. (Alhoewel deze beide haast gewoon kunnen worden gedefinieerd als "de handelingen waar persoon in staat is, kent, zijn gedrag, etc.")
pi_61227893
die hele mensheid is toch ook wel behoorlijk overrated ? Ik bedoel, zeg nou zelf: olympische spelen, janjte smit, barack obama for president en de premier is tegen heksenjachten. Hoog tijd eigenlijk dat er eens iets beters komt.
Mu!
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 06:43:05 #190
168657 Koffielurk01
Ik weet geen ondertitel...
pi_61239638
Ik vraag me toch af (ik heb niet het hele topic doorgelezen) maar ben ik de enige die wel voorstander is tot het ontwikkelen van AI en in het meest extreme een kunstmatig wezen met een bewustzijn?
pi_61240353
nee hoor, ik ben er ook wel voor
Mu!
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 11:10:48 #192
168657 Koffielurk01
Ik weet geen ondertitel...
pi_61241260
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 09:52 schreef SingleCoil het volgende:
nee hoor, ik ben er ook wel voor
Gelukkig, dan ben ik dus niet zo'n para!
pi_61241297
dat zou ik nou ook weer niet zeggen. je bent niet alleen, dat wel.
Mu!
pi_61247782
Kan alleen maar beter worden als al het werk volledig geautomatisch is en zich perfect direct kan aanpassen en dat in de plaats daarvoor we alleen maar op ons gat hoeven te zitten en niet te stressen.
pi_61248092
Wall-E gezien? .
pi_61259945
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 06:43 schreef Koffielurk01 het volgende:
Ik vraag me toch af (ik heb niet het hele topic doorgelezen) maar ben ik de enige die wel voorstander is tot het ontwikkelen van AI en in het meest extreme een kunstmatig wezen met een bewustzijn?
Als je ervan uit gaat dat er zo iets als (zelf)bewustzijn bestaat, dan is het maar de vraag of een machine (of wat dan ook dat verschilt van een mens) ook bewustzijn kan hebben.
Zelfs als het antwoord hierop ook "ja" is, kun je je afvragen of het zinvol is om een machine die superintelligent gedrag vertoont ook te voorzien van bewustzijn en/of eigen wil. De kans is groot dat de machine zich dan met andere zaken gaat bezighouden dan waarvoor wij hem hebben geconstrueerd.

Ik ben niet tegen, maar twijfel sterk aan de mogelijkheid en de zinvolheid van het geven van bewustzijn aan een machine.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_61259950
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 17:13 schreef koffiegast het volgende:
Kan alleen maar beter worden als al het werk volledig geautomatisch is en zich perfect direct kan aanpassen en dat in de plaats daarvoor we alleen maar op ons gat hoeven te zitten en niet te stressen.
Dat is maar de vraag.
Door alle mechanisatie en automatisering die de afgelopen eeuwen zijn bedacht,zijn we niet minder gaan werken.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_61260066
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 08:00 schreef Oud_student het volgende:

...afvragen of het zinvol is om een machine die superintelligent gedrag vertoont ook te voorzien van bewustzijn en/of eigen wil.
De vraag is of dat 'voorzien van' een bewuste actie zou zijn. Misschien gebeurt het wel per ongeluk en/of automatisch, als we maar genoeg (gedrags)regels, ervaringen, leervermogen en processorkracht inbouwen.
quote:
Door alle mechanisatie en automatisering die de afgelopen eeuwen zijn bedacht,zijn we niet minder gaan werken.
Denk dat de arbeiders van de afgelopen eeuwen dat niet met je eens zijn ! Zo oud is de 36-urige werkweek nog niet. Bovendien is onze welvaart natuurlijk enorm toegenomen, we produceren veel en veel meer per capita.
pi_61279353
en vergeet niet dat het gemiddeld aantal arbeidsuren per nederlander per week enorm veel lager is dan bijv. 200 jaar geleden
Mu!
  FOK!fotograaf maandag 1 september 2008 @ 18:36:19 #200
17893 Forno
pi_61298303
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 08:00 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Als je ervan uit gaat dat er zo iets als (zelf)bewustzijn bestaat, dan is het maar de vraag of een machine (of wat dan ook dat verschilt van een mens) ook bewustzijn kan hebben.
Zelfs als het antwoord hierop ook "ja" is, kun je je afvragen of het zinvol is om een machine die superintelligent gedrag vertoont ook te voorzien van bewustzijn en/of eigen wil. De kans is groot dat de machine zich dan met andere zaken gaat bezighouden dan waarvoor wij hem hebben geconstrueerd.

Ik ben niet tegen, maar twijfel sterk aan de mogelijkheid en de zinvolheid van het geven van bewustzijn aan een machine.
Of het mogelijk is? Ja. Ik acht het fysiek mogelijk. Jij niet dan, gezien je twijfel in je eerste zin?
Of de mens daar slim genoeg voor is, laat ik in het midden. Ik vind de mens niet zo bijster slim, laat staan dat we de ultieme schepping zijn. Maar de wetenschap op zich, zie ik die klus wel klaren. En anders wel een ander (buitenaards) volk.

Of het zinvol is? Is ons bestaan zinvol? Als het leven van een mens zinvol is, dan is A.I. ook zinvol en vice versa. De vraag vind ik eigenlijk niet relevant. Of we het willen, is een andere vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')