Voor mijn idee is creativiteit nou echt niet iets super onmogelijk wat niet in algorithmen uit te drukken is. Serieus, mensen kunnen enkel oplossingen bedenken dat in hun bereik zit, vrijwel enkel door ervaring of door iets van af te weten. Je hoeft daar helemaal geen megaveel kennis voor af te weten om alles precies te weten, aangezien de mens perfect kan werken met vooringenomen waarheden (als het ware). Aantal uitvindingen die zijn gemaakt zijn gebaseerd op een relatie tussen objecten waarvan wordt verwacht dat het ook zou werken, of simpelweg het toevoegen van de ene functie van een apparaat op een andere (ik wil iets dat muziek maakt en waarmee ik kan stofzuigen! huppa: radio met stofzuiger), puur toeval tijdens onderzoek (wat is dat fenomeen! ik moet dit uitzoeken!) of door extensief mogelijke voorwerpen uitproberen om uit te vinden wat de beste soort voorwerp is (we zoeken spijkers die 5x sterker zijn de huidige average spijker, aan watvoor vorm moeten we aandenken? etc.). Creativiteit bij kunst en dergelijk geef ik toe dat dat moeilijk te plaatsen is, alhoewel ik dat wellicht meer toeschrijf dat ik geen kunstenaars wil schaden met het idee dat het eventueel hersenscheten zijn (kunst die niet enkel op realiteit is gebaseerd).quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:11 schreef Archytas het volgende:
[..]
Howdy koffiegast. In jouw schema van patronen, invoer -> uitvoer, herkenning&ervaring is er geen enkele plaats voor creativiteit, of wil je dat volledig opvangen door brute force? Ik vind dat jouw schema wel érg gedacht is binnen aspecten die makkelijk in algoritmen etc te vertalen zijn. De REALITEIT is onnoemelijk moeilijker te vertalen in 'invoer' en 'patronen' en 'ervaring' dan een simpel schaakspelletje hoor. Dit is zo evident dat ik het haast een belachelijke vergelijking vindt. Moesten wij mensen de realiteit tot in de diepste waarheden en kernen begrijpen, dan zou dat misschien wel om te zetten zijn in computertaal, maar we have barely scratched the surface!
Intellectuele activiteit is voor mij een breed begrip maar wat ik bedoel met zaken die we niet in computertaal kunnen omzetten zijn 'creativiteit', wetenschap op hoog niveau bedrijven (fysica, wiskunde etc). Hoe kan je die zaken in computertaal 'programmeren'? En daarover gaat het hier e. Computers die zelf bewust worden en hogere technologie bereiken dan de mens.
Als ik jouw goed begrijp definieer jij creativiteit als zijnde 'weinig moeite hebben met het leggen van verbanden, als er zich een probleem stelt, in staat zijn dit op te lossen door verbanden te leggen tussen aanwezige kennis'. Dat idee over creativiteit klopt volgens mij wel maar is onvolledig. Op praktisch vlak worden nieuwe dingen uitgevonden door verschillende functies te combineren. Sommige van die functies vloeien echter voort uit theorie. Als je op een abstract niveau zit in de theorie gaat het vaak om inzicht en juiste 'interpretaties' combineren. Zaken die in 1 omgeving werken vervullen in een andere ook een nuttige functie maar op een andere manier en volgens een andere interpretatie. Dit komt omdat dingen niet 1-dimensionaal zijn maar verschillende dimensies hebben ,verschillende kanten van de medaille. Om nieuwe dingen uit te vinden is er een sterke intuitie nodig, vernuftigheid, creativiteit Van bewustzijn zeg ik nog niks, mij gaat het om problemen oplossen.Bewustzijn is voor mij facultatiefquote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:46 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Voor mijn idee is creativiteit nou echt niet iets super onmogelijk wat niet in algorithmen uit te drukken is. Serieus, mensen kunnen enkel oplossingen bedenken dat in hun bereik zit, vrijwel enkel door ervaring of door iets van af te weten. Je hoeft daar helemaal geen megaveel kennis voor af te weten om alles precies te weten, aangezien de mens perfect kan werken met vooringenomen waarheden (als het ware). Aantal uitvindingen die zijn gemaakt zijn gebaseerd op een relatie tussen objecten waarvan wordt verwacht dat het ook zou werken, of simpelweg het toevoegen van de ene functie van een apparaat op een andere (ik wil iets dat muziek maakt en waarmee ik kan stofzuigen! huppa: radio met stofzuiger), puur toeval tijdens onderzoek (wat is dat fenomeen! ik moet dit uitzoeken!) of door extensief mogelijke voorwerpen uitproberen om uit te vinden wat de beste soort voorwerp is (we zoeken spijkers die 5x sterker zijn de huidige average spijker, aan watvoor vorm moeten we aandenken? etc.). Creativiteit bij kunst en dergelijk geef ik toe dat dat moeilijk te plaatsen is, alhoewel ik dat wellicht meer toeschrijf dat ik geen kunstenaars wil schaden met het idee dat het eventueel hersenscheten zijn (kunst die niet enkel op realiteit is gebaseerd).
En wetenschap op hoog nivo, dat ongetwijfeld te maken heeft met 'hoe noem ik de koe precies' & 'waar staat mijn koe precies in de weiland', is voor mijn idee ook vrijwel niet anders dan het probleem dat we nu hebben met automatisch vertalen door de computer. De mens stopt wat patronen herkenning en probeert wat slimme dingen zoals theta rolls, combinaties van woorden in zinnen, context (zelfde idee), te vertalen naar andere woorden of codes(werken1, werken2, werken3, etc. bv), maar vervolgens weet die computer nog steeds geen ene fuck van de daadwerkelijke wereld. Vervolgens zijn er mensen die dan concluderen dat een computer never nooit zo goed als een mens taal kan verwerken, geen wonder natuurlijk als je het ding geen enkele kennis meegeeft.
Zelf bewustzijn vind ik ook al zo omstreden, er worden zoveel betekenissen aanmeegegeven, haast op zo'n manier dat elke persoon zich wel gedeeltelijk erin kan herkennen (eventueel met een geval van hersenen die het zelf ff 'zo maken'), FYI ik vind dat een computer/robot zelfbewust is, als hij realiseert hoe hij ervoor staat in zijn omgeving zelf. Maar ja de vraag is in hoeverre mate dat uberhaupt kan of geaccepteerd wordt (er zullen altijd weer mensen zijn die schreeuwen dat het enkel om een simulatie gaat van zelfbewustzijn b.v. Verder natuurlijk, is het dan al bewust omdat het al invoer neemt?).
Kortom ik denk dat de mens van nu nog heeeeeeeel veeel beinvloed is door oude 'wijsheden' en bepaalde statussen & kundes die vrijwel exclusief tot de mens worden toegeschreven zijn, die ik haast in het rijtje van "blanken zijn slimmer dan negers, mannen zijn beter dan vrouwen" zie passen.
Hopelijk heb ik hiermee enigszins duidelijk uitgelegd hoe ik de begrippen en dingen zie.
(Hoe noem ik de koe precies: tot wat toebehoort dit, wat is het precies, etc. & waar staat mijn koe in de weiland: wat is diens relatie tot de andere koeien & zijn omgeving.)
Dat vraag ik mezelf ook nog altijd steeds af, is mijn stelling wat betreft creativiteit wel volledig, je zou idd zeggen dat intuitie handig is, immers heeft een pc maar al te veel last van het probleem dat het op een te groot domein zit af te rekenen (kom ff niet op de juiste term). Het klopt wat je zegt betreft interpretaties, maar ik denk wel dat je heel veel kunt herleiden tot iets typerend, namelijk relaties tussen objecten (en in de objecten zelf, dus de samenstelling) en hoe deze iets gezamenlijk iets tot stand brengen. Wat ik dus probeer te zeggen is dat het gros van de problemen en diens oplossingen herleid zouden kunnen worden door een simpele relatie dat in gros van de mogelijke interpretaties ook werkt. (Bv. een tafel met een object daarop weerhoudt het object ervan op de grond te liggen/vallen, een pilaar weerhoudt het dak in te storten, benen weerhouden ervan dat je torso valt, etc. een relatie tussen 2 of meer objecten die in dezelfde soort vorm relatie met elkaar in verband staan die "geinitialiseerd" is door de zwaartekracht (ik weet niet echt een goed woord voor dit lol, het is een soort reden/waarom/etc.), materiaal stevig/stabiel genoeg is om de situatie waarin het verkeerd te behouden, etcetera (ik dwaal zowat af ).)quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:44 schreef Archytas het volgende:
[..]
Als ik jouw goed begrijp definieer jij creativiteit als zijnde 'weinig moeite hebben met het leggen van verbanden, als er zich een probleem stelt, in staat zijn dit op te lossen door verbanden te leggen tussen aanwezige kennis'. Dat idee over creativiteit klopt volgens mij wel maar is onvolledig. Op praktisch vlak worden nieuwe dingen uitgevonden door verschillende functies te combineren. Sommige van die functies vloeien echter voort uit theorie. Als je op een abstract niveau zit in de theorie gaat het vaak om inzicht en juiste 'interpretaties' combineren. Zaken die in 1 omgeving werken vervullen in een andere ook een nuttige functie maar op een andere manier en volgens een andere interpretatie. Dit komt omdat dingen niet 1-dimensionaal zijn maar verschillende dimensies hebben ,verschillende kanten van de medaille. Om nieuwe dingen uit te vinden is er een sterke intuitie nodig, vernuftigheid, creativiteit Van bewustzijn zeg ik nog niks, mij gaat het om problemen oplossen.Bewustzijn is voor mij facultatief
Als je spreekt over 'elk mogelijk probleem oplost dat op te lossen valt gegeven de situatie' dan ja .quote:Als ik even van jouw redenering uitga kan ik in feite het volgende stellen. Stel dat je een computer hebt die oneindig snel kan rekenen. Voer in die computer als input alle kennis in die we hebben en laat die computer dan oneindig snel rekenen. Als ik jouw redenering volg kan ik stellen dat die computer elk mogelijk probleem oplost omdat deze via 'brute force' tot oplossingen komt zonder dat er enige intuitie of creativiteit aan te pas komt. Mijn probleem hiermee zit een beetje in het idee dat die computer die aan het rekenen is soms 'dingen' nodig heeft die door de mens uitgevonden moeten worden. Bvb een nieuw type wiskunde om een bestaand probleem op te lossen omdat die computer zelf niet genoeg 'inzicht' heeft om dit aan te pakken. Deze 'nieuwe wiskunde' is dan een vrij op zichzelfstaand gegeven die niet verkregen kan worden door een combinatie van voorbestaande kennis.
Ik geef dit voorbeeld naar aanleiding van de K-theorie die door een wiskundige in de jaren 60 is uitgevonden en pas nu enorm gebruikt wordt door de toppers in de quantummechanica.
Het probleem zit em in het woordje realiseert, dat is een menselijke gedachte / emotie.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:46 schreef koffiegast het volgende:
Zelf bewustzijn vind ik ook al zo omstreden, er worden zoveel betekenissen aanmeegegeven, haast op zo'n manier dat elke persoon zich wel gedeeltelijk erin kan herkennen (eventueel met een geval van hersenen die het zelf ff 'zo maken'), FYI ik vind dat een computer/robot zelfbewust is, als hij realiseert hoe hij ervoor staat in zijn omgeving zelf.
Voor mij blijven het simulaties, immers zowel proces als substraat zijn totaal verschillend van een mens.quote:Maar ja de vraag is in hoeverre mate dat uberhaupt kan of geaccepteerd wordt (er zullen altijd weer mensen zijn die schreeuwen dat het enkel om een simulatie gaat van zelfbewustzijn b.v. Verder natuurlijk, is het dan al bewust omdat het al invoer neemt?).
Buiten dat dit totaal ondenkbaar is, is het ook nog eens niet waar. Met AI loop je ook al genoeg risico's zonder dat ze toegang tot internet hebben hoor. Op het moment dat ze gewoon veel slimmer worden dan ons, ga je geheid problemen krijgen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:04 schreef Schonedal het volgende:
Zolang we de AI maar weten te isoleren van internet is er niets aan de hand.
Definieer eerst maar eens wat je onder intelligentie verstaat.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 22:35 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Buiten dat dit totaal ondenkbaar is, is het ook nog eens niet waar. Met AI loop je ook al genoeg risico's zonder dat ze toegang tot internet hebben hoor. Op het moment dat ze gewoon veel slimmer worden dan ons, ga je geheid problemen krijgen.
Dat is echt niet hoe een schaakcomputer werkt, aangezien dat simpelweg veel te veel rekenkracht kost. Bij de eerste zet zijn er bijvoorbeeld al 10 mogelijkheden. Ook de tegenstander heeft bij zijn eerste zet al 10 mogelijkheden. Daarna zijn er een paar zetten waarbij wat meer mogelijkheden ontstaan, dus nadat elke speler nog maar 4 zetten heeft gedaan zijn er al minimaal zo'n 108 mogelijkheden. Domweg alle mogelijke zetten evalueren is dus geen realistische optie. Een schaakpartij is in essentie een wiskundige boomstructuur van zetten. Binnen de AI zijn een aantal technieken ontwikkeld om efficienter te zoeken in dergelijke structuren. Een voorbeeld is alpha-beta pruning, daarbij worden op basis van een evaluatiemechanisme 'takken' uit de boom weggesneden, waardoor het aantal situaties dat geevalueerd dient te worden drastisch daalt. Rekenkracht bepaalt wel hoe selectief een schaakcomputer hierin kan zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 09:55 schreef RRGJL het volgende:
Slim zijn is onder andere; anticiperen, reageren, logisch redeneren. En dat alles dan sneller en beter dan ons. Dat kan een schaakcomputer niet. Die kent alleen alle mogelijke zetten uit zijn hoofd omdat die zijn voorgeprogrammeerd, nadenken doet ie niet (echt).
Ok ok; point is dat het apparaat niet kan denken. Vergeet de hele beschrijving van een schaakcomputer, dat is niet erg belangrijk. Het gaat om de eerste zin van mijn post; dat is AI (mijns inziens) die als gevaarlijk beschouwd kan worden.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is echt niet hoe een schaakcomputer werkt, aangezien dat simpelweg veel te veel rekenkracht kost. Bij de eerste zet zijn er bijvoorbeeld al 10 mogelijkheden. Ook de tegenstander heeft bij zijn eerste zet al 10 mogelijkheden. Daarna zijn er een paar zetten waarbij wat meer mogelijkheden ontstaan, dus nadat elke speler nog maar 4 zetten heeft gedaan zijn er al minimaal zo'n 108 mogelijkheden. Domweg alle mogelijke zetten evalueren is dus geen realistische optie. Een schaakpartij is in essentie een wiskundige boomstructuur van zetten. Binnen de AI zijn een aantal technieken ontwikkeld om efficienter te zoeken in dergelijke structuren. Een voorbeeld is alpha-beta pruning, daarbij worden op basis van een evaluatiemechanisme 'takken' uit de boom weggesneden, waardoor het aantal situaties dat geevalueerd dient te worden drastisch daalt. Rekenkracht bepaalt wel hoe selectief een schaakcomputer hierin kan zijn.
Daarnaast worden er nog technologieen zoals eindspel databases gebruikt. In het eindspel dient men vaak een stuk verder vooruit te denken. Dat betekent dus dat er extreem veel rekenkracht nodig is. De databases worden als hulpmiddel gebruikt voor de zoekalgoritmen.
De evaluatie van situaties gebeurt weer op basis van bepaalde evaluatiefuncties. Hierbij wordt aan allerlei factoren een bepaalde waarde toegekend en uiteindelijk gekozen voor de 'beste optie'. Een hele simpele functie zou bijvoorbeeld alleen punten toekennen aan de stukken op het bord (en negatieve punten voor die van de tegenstander), waarbij een koningin b.v. een stuk meer waard is dan een pion. Meer geavanceerde functies nemen allerlei complexere factoren mee.
Dat idee heb ik ook. A.I. is evolutie. Of iig een combinatie van mens & A.I. in één lichaam.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 11:44 schreef Jikpunth het volgende:
Het lijkt mij dat als we AI ontwikkelen, dit vrijwel zeker een kopie wordt van de manier waarop onze hersenen werken. Hierin zit wel een moraal ingebouwd, we weten globaal wat goed en fout is, maar uiteindelijk gaat het toch allemaal om: ikke, ikke, ikke. Met andere woorden, we zijn gedoemd vervangen te worden door AI.
Point is dat je eerst moet definiėren wat volgens jou 'denken' inhoudt, voor je kan zeggen of iets wel of niet kan 'denken'.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:34 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ok ok; point is dat het apparaat niet kan denken.
Dat zijn nu eigenlijk juist zaken die AI wel goed kan. De kern van menselijke intelligentie is eerder patroonherkenning, iets waar AI nog steeds een stuk minder goed in is.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:34 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ok ok; point is dat het apparaat niet kan denken. Vergeet de hele beschrijving van een schaakcomputer, dat is niet erg belangrijk. Het gaat om de eerste zin van mijn post; dat is AI (mijns inziens) die als gevaarlijk beschouwd kan worden.
Point is dat ik dat allang gedaan heb;quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:42 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Point is dat je eerst moet definiėren wat volgens jou 'denken' inhoudt, voor je kan zeggen of iets wel of niet kan 'denken'.
Als er A.I. bestaat die logisch kan redeneren en kan reageren op onverwachte gebeurtenissen, terwijl hij rekening houdt met zaken om zich heen en afwegingen maakt van wat wel en niet belangrijk is zonder dat deze gebruikt maakt van regels. Dat is voor mij denken en dat is voor mij gevaarlijke A.I.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 09:55 schreef RRGJL het volgende:
Slim zijn is onder andere; anticiperen, reageren, logisch redeneren. En dat alles dan sneller en beter dan ons.
dacht je dat mensen niet al een vaste patroon van doen hebben en dat op dergelijke momenten dus in werking wordt gesteld? Das ook precies de manier waarom iedereen anders reageert en doet.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:01 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Point is dat ik dat allang gedaan heb;
[..]
Als er A.I. bestaat die logisch kan redeneren en kan reageren op onverwachte gebeurtenissen, terwijl hij rekening houdt met zaken om zich heen en afwegingen maakt van wat wel en niet belangrijk is zonder dat deze gebruikt maakt van regels. Dat is voor mij denken en dat is voor mij gevaarlijke A.I.
Jij noemde anticiperen, reageren, logisch redeneren - kortom allemaal dingen waar AI juist erg goed in is.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:01 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Point is dat ik dat allang gedaan heb
Lekker vaag gesteld, "wat wel en niet belangrijk is" - hoe kun je afwegen wat wel en niet belangrijk is als je geen regel hebt die bepaalt wat 'belangrijk' uberhaupt inhoudt ?quote:Als er A.I. bestaat die logisch kan redeneren en kan reageren op onverwachte gebeurtenissen, terwijl hij rekening houdt met zaken om zich heen en afwegingen maakt van wat wel en niet belangrijk is zonder dat deze gebruikt maakt van regels. Dat is voor mij denken en dat is voor mij gevaarlijke A.I.
Dat is nou net wat er zo gevaarlijk is; mensen bepalen toch ook zelf wat wel en niet belangrijk is?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:37 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Jij noemde anticiperen, reageren, logisch redeneren - kortom allemaal dingen waar AI juist erg goed in is.
[..]
Lekker vaag gesteld, "wat wel en niet belangrijk is" - hoe kun je afwegen wat wel en niet belangrijk is als je geen regel hebt die bepaalt wat 'belangrijk' uberhaupt inhoudt ?
Niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 00:33 schreef Xith het volgende:
[..]
Hoe bouw je een computer die beter kan schaken dan de beste schakers ter wereld?
Nee hoor, daar heb je regels als 'pijn' voor - die laten je merken dat het belangrijk is om je hand niet in de vlam van een kaars te houden bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:40 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Dat is nou net wat er zo gevaarlijk is; mensen bepalen toch ook zelf wat wel en niet belangrijk is?
Laten we eerst een bewustzijn echt definieren wat het is, hoe je het maakt, waar het toe behoort, waarop het is gebaseerd, wat de kenmerken zijn, etc. alvorens we het "geven" aan een pc al dan niet uberhaupt zitten te dagdromen over dat het allemaal zo slecht zal zijn. Ben je soms gehersenspoeld door hollywood films?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 14:34 schreef RRGJL het volgende:
Een computer / A.I. zal nooit zelf een bewustzijn ontwikkelen, maar wanneer de mens het dat wel geeft kan het echt wel link worden. Dat kun je niet ontkennen. Al is de kans wellicht vrij klein (wat volgens mij niet eens zo is)
dat zijn risico's die je liever niet loopt wat mij betreft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |