quote:Geachte ...,
In uw email zijn geen aanknopingspunten te vinden voor een minnelijke
schikking. Vooralsnog blijft de Examencommissie bij haar standpunt dat u uw
thesis ook elektronisch dient in te leveren en dat een plagiaatcheck moet
kunnen plaatsvinden.
Uw cijfer blijft staan, aangezien er op dit moment geen fraude is
vastgesteld. De uitreiking van het diploma wordt wel aangehouden totdat
definitief is vastgesteld dat aan alle regels is voldaan.
Ik neem aan u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
...
Secretaris Examencommissie
Het gaat om een ander persoon. De voorzitter van de examencommissie leest met haar mee (cc), dus verder maakt het me niet uit wie de e-mails typt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:26 schreef Wackyduck het volgende:
De secretaris van de examencommisie is ook niet waar je moet zijn, misschien is dat wel dezelfde als degene die je de ephorus mailtjes stuurde...
De voorzitter moet je hebben en wat vind je begeleider eigenlijk van dit verhaal?
Waarschijnlijk heeft de universiteit toch de langste adem. Zij hoeven alleen maar te wachten met de diploma-uitreiking. Hoelang dat duurt, zal hen niet zoveel kunnen schelen denk ik. Mocht de universiteit niet toegeven, dan kan TS erg lang wachten op zijn (noodzakelijke) diploma om verder te kunnen (met bijv. een master?). Mochten zij wel toegeven, dan zullen wellicht wel meer mensen in de toekomst weigeren hun prestaties aan Euphorus/Urkund etc. voor te leggen. Ik denk dat dat een belangrijke overweging voor de universiteit is.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:05 schreef Dunckie het volgende:
Ik weet nog niet helemaal wat ik er nu van vind, maar ik vind het wel knap hoe standvastig je bent.
quote:Beste ...,
Artikel 7.10 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek
(WHW) stelt in het tweede lid dat:
“indien de tentamens van de tot een opleiding of propedeutische fase van een
bacheloropleiding behorende onderwijseenheden met goed gevolg zijn afgelegd,
is het examen afgelegd, voorzover de examencommissie niet heeft bepaald dat
het examen tevens omvat een door haar zelf te verrichten onderzoek als
bedoeld in het eerste lid”
(eerste lid is: elk tentamen omvat een onderzoek naar de kennis, het inzicht
en de vaardigheden van de examinandus, alsmede de beoordeling van de
uitkomsten van dit onderzoek).
In artikel 7.12 derde lid van de WHW is opgenomen dat de examencommissie
aanwijzingen en richtlijnen kan geven m.b.t. de beoordeling en m.b.t de
vaststelling van de uitslag van het tentamen. In deze situatie is dat de
bepaling dat alle werkstukken door de plagiaatsoftware worden gecontroleerd.
Dat gecontroleerd wordt door plagiaatsoftware is bij aanvang van het
collegejaar bij het vak gemeld, ook via blackboard en het is te vinden op de
internetpagina’s over plagiaat van FEB, waar ook via de pagina van de
Examencommissie FEB op wordt gewezen.
Het cijfer is dus wel vastgesteld, maar het examen van de bacheloropleiding
is dus pas afgerond nadat de plagiaatcheck heeft plaatsgevonden en je krijgt
dus daarna pas je diploma.
Ik neem aan je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Groet,
...
Secretaris Examencommissie
Natuurlijk is het een slechte vergelijking.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:06 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Het is een prima vergelijking.
Het enige "standpunt" dat ik hier lees is "'Ze' verdienen geld met mijn scriptie / thesis, boehoehoe".
Je scriptie wordt niet inhoudelijk gebruikt, slechts om plagiaat te checken. Je opleiding bewaart zelf je scriptie ook.
Er is geen enkele reden om zo moeilijk te doen, behalve om het moeilijk doen zelf.
Je hebt gelijkquote:
Klinkt solide.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:29 schreef GlowMouse het volgende:
Pas over een maand of 7 kan ik niet verder hierdoor, dus ik heb nog wel even om tot een oplossing te komen.
Het was me nog niet geheel duidelijk op welke regeling ze hun besluit baseerden, maar daar heb ik nu duidelijkheid over:
[..]
Vind ik niet, stukje dat ik al getypt heb voor een nog te verzenden bezwaarschrift:quote:
quote:In dit artikel [7.10 lid 2] wordt gesteld dat indien alle tentamens met goed gevolg zijn afgelegd, dan ook het examen is afgelegd, tenzij de examencommissie heeft bepaald dat het examen ook omvat een onderzoek, door haarzelf verricht, naar de kennis, het inzicht en de vaardigheden van de examinandus. De plagiaatcheck valt hier niet onder, omdat die niet door de examencommissie zelf maar door een examinator verricht wordt: voor alle overige studenten is de check door dhr. ... uitgevoerd. Verder is een plagiaatcheck geen onderzoek naar mijn inzicht, kennis en vaardigheden maar een zoals in het eerste lid verwoorde beoordeling van de uitkomst van dat onderzoek. Daarnaast beroep ik mij op de voor mij gunstigere OER, die de mogelijkheid van een onderzoek door de examencommissie beperkt tot de gevallen waarin de uitslag van een tentamen daartoe aanleiding geeft.
Jaquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 14:58 schreef Underdoggy het volgende:
plagiaatcheck is een onderzoek naar vaardigheden. Kan jij zelfstandig een thesis schrijven zonder bronnen letterlijk over te nemen?
Wat ik wel vreemd vind is dat er reeds een cijfer is gegeven...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 15:12 schreef Wouser het volgende:
[..]
Jawat een belachelijk standpunt trouwens.
Dat is helemaal niet vreemd. De examinator en de examencommisie hebben alles kunnen doen wat volgens het reglement nodig is om tot een beoordeling (een cijfer) te kunnen komen en er was daarom geen belemmering om het cijfer ook toe te kennen. De crux is hier, denk ik, dat de examencommisie zich nu probeert te beroepen op twee bepalingen in het reglement (7.10 en 7.12) die de commissie toe staan om in uitzonderlijke gevallen een aanvullend onderzoek uit te voeren naar de kennis, het inzicht en de vaardigheden van de examinandus. Maar aangezien die plagiaatcheck systematisch wordt uitgevoerd bij ieder ingeleverd examenstuk is er geen sprake van een uitzonderlijke situatie. Er wordt dus oneigenlijk gebruik gemaakt van bepalingen die bedoeld zijn voor bijzondere situaties om die plagiaatcheck over de hele linie er door te drukken. Verder zou je kunnen betogen dat een plagiaatcheck niet kan worden gezien als een aanvullend onderzoek naar de kennis, het inzicht en de vaardigheden van de examinandus. Daar kan geen sprake van zijn bij het geautomatiseerd verwerken van een ingeleverd stuk. Dit is meer een kwestie van guilty until proven innocent, en we weten allemaal dat dat een moreel verwerpelijk principe is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:05 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Wat ik wel vreemd vind is dat er reeds een cijfer is gegeven...
In je 2e stuk zeker een goed punt. Maar dit cijfer staat dus al op je lijst.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 17:57 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet vreemd. De examinator en de examencommisie hebben alles kunnen doen wat volgens het reglement nodig is om tot een beoordeling (een cijfer) te kunnen komen en er was daarom geen belemmering om het cijfer ook toe te kennen. De crux is hier, denk ik, dat de examencommisie zich nu probeert te beroepen op twee bepalingen in het reglement (7.10 en 7.12) die de commissie toe staan om in uitzonderlijke gevallen een aanvullend onderzoek uit te voeren naar de kennis, het inzicht en de vaardigheden van de examinandus. Maar aangezien die plagiaatcheck systematisch wordt uitgevoerd bij ieder ingeleverd examenstuk is er geen sprake van een uitzonderlijke situatie. Er wordt dus oneigenlijk gebruik gemaakt van bepalingen die bedoeld zijn voor bijzondere situaties om die plagiaatcheck over de hele linie er door te drukken. Verder zou je kunnen betogen dat een plagiaatcheck niet kan worden gezien als een aanvullend onderzoek naar de kennis, het inzicht en de vaardigheden van de examinandus. Daar kan geen sprake van zijn bij het geautomatiseerd verwerken van een ingeleverd stuk. Dit is meer een kwestie van guilty until proven innocent, en we weten allemaal dat dat een moreel verwerpelijk principe is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |