Hij heeft wat te verbergen!!!quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:47 schreef L.Denninger het volgende:
Verkapt "ik-heb-plagiaat-gepleegd" topic
quote:Beste ...,
Zoals eerder aangegeven wordt deze zaak doorgespeeld naar de
examencommissie.
Met vriendelijke groeten,
...
Ik denk het wel. Zoals na het lezen van dit volledige topic duidelijk wordt gaat het toch om een aantal principiële kwesties, bijvoorbeeld of het bedrijf dat de software exploiteert ieders werk zomaar voor commerciële doeleinden mag opslaan en gebruiken zonder dat je daar zelf zeggenschap in hebt. En vanuit het oogpunt van auteursrecht is het ook een interessante kwestie: een plagiaatdetector die zelf het auteursrecht en masse met voeten treedt. Door de hakken in het zand te zetten dwing je de examencommissie om een standpunt in te nemen en zwart op wit te zetten. Dat standpunt (en eventuele consequenties die daaraan verbonden worden) kun je dan weer toetsen aan het examenreglement.quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:27 schreef Public_NME het volgende:
Mja, of je er nu wat mee opschiet om je hakken in het zand te gaan zetten...
Dat zinnetje is niet nodig in Nederland. En met dat voorstel zou ik uiteraard instemmenquote:Op maandag 18 augustus 2008 20:16 schreef men_in_red het volgende:
Heb je voorin ook een zinnetje staan met "Niets uit deze uitgave mag worden vereenvoudigd.....enz."?
Ik verwacht dat je binnenkort wordt uitgenodigd voor een gesprekje met de examencommissie, voor uitleg en dergelijke. Wat doe je als ze voorstellen om jou origineel te scannen op plagiaat, maar niet opnemen in de database?
Het shuffelen lijkt me niet zo zinvol en doet je boodschap geen goed. Ik zou de universiteit schrijven dat je je scriptie ter beschikking stelt voor plagiaatdetectie maar dat je het auteursrecht claimt en geen toestemming geeft om het te kopiëren of te laten kopiëren en dat je het maken van een kopie dus als een schending van je auteursrecht zal beschouwen.quote:Op maandag 18 augustus 2008 20:17 schreef GlowMouse het volgende:
Dat zinnetje is niet nodig in Nederland. En met dat voorstel zou ik uiteraard instemmenHelaas is Ephorus dan ongeschikt want die slaat alles op zonder verwijdermogelijkheid, dus moeten ze hele andere software gebruiken. En ik verwacht niet dat dat gebeurt.
Ik bedoel meer dat je bij het inschrijven bij je universiteit misschien een document getekend hebt waarin staat dat de universiteit het auteursrecht op jouw verslagen krijgt. Wat zeggen de universiteitsreglementen (en die van je faculteit) hierover?quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:48 schreef GlowMouse het volgende:
Daarvoor kijken we gewoon in de auteurswet:
-knip-
Dat zou heeeel ziek zijnquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:34 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat je bij het inschrijven bij je universiteit misschien een document getekend hebt waarin staat dat de universiteit het auteursrecht op jouw verslagen krijgt. Wat zeggen de universiteitsreglementen (en die van je faculteit) hierover?
Waarom? De universiteit verschaft de onderzoekers wel geld en middelen om het onderzoek te verrichten en moet ook ergens geld aan verdienen. Een student is voor een universiteit ook veel duurder dan het collegegeld dat hij betaalt. Zo heel onredelijk is het auteursrecht bij de universiteit leggen dus niet.quote:
Het beschikbaar stellen van middelen maakt de universiteit nog geen auteur, simpel. Daar zou ik in elk geval nooit mee akkoord gaan.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 20:50 schreef TR08 het volgende:
[..]
Waarom? De universiteit verschaft de onderzoekers wel geld en middelen om het onderzoek te verrichten en moet ook ergens geld aan verdienen. Een student is voor een universiteit ook veel duurder dan het collegegeld dat hij betaalt. Zo heel onredelijk is het auteursrecht bij de universiteit leggen dus niet.
Wel, want dat gaat veel sneller. Dat bespaart de begeleider veel tijd, die hij o.a. aan jou kan besteden.quote:Op maandag 11 augustus 200820:02 schreef GlowMouse het volgende:
Mijn bachelorscriptie heb ik geschreven bij een begeleider die thuis was in dat onderzoeksgebied, en plagiaat zo door zou hebben. Er is dus geen enkele reden om daarnaast zo'n Ephorus te gebruiken.
Oftewel iemand anders verdient geld met jouw thesis. Die scanner is waardeloos zonder alle opgeslagen bestanden. Het is een principekwestie. Ze mogen best scannen, maar niet opslaanquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 23:26 schreef Niox het volgende:
Die database wordt toch alleen gebruikt om andere stukken te checken op plagiaat? Die is verder toch niet toegankelijk?
Los daarvan, waar maak je je nou zo druk om? Als het nou om je PhD ging kon ik het nog ergens begrijpen, maar een bachelor thesis... Iets zegt me dat het geen onderzoek zal zijn wat de academische wereld op zijn kop gaat zetten.
Het lijkt een beetje op principieel zijn om het principieel zijn. Je moet een goed nadenken of dat je mogelijke studievertraging waard is (tip: nee). Examencommissies e.d. is allemaal leuk op papier, maar end of the line is gewoon dat je het van een docent nooit gaat winnen.
Hoezo 'veel sneller' ? Ik mag hopen dat Glowmouse z'n begeleider daadwerkelijk de thesis heeft gelezen! Als er sprake was van plagiaat had ie het zo ook wel gezien.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 00:14 schreef Pinball het volgende:
[..]
Wel, want dat gaat veel sneller. Dat bespaart de begeleider veel tijd, die hij o.a. aan jou kan besteden.
Maar nu hoeft hij die andere 200.000 stukken niet te lezen.quote:Op woensdag 20 augustus 200803:32 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Hoezo 'veel sneller' ? Ik mag hopen dat Glowmouse z'n begeleider daadwerkelijk de thesis heeft gelezen! Als er sprake was van plagiaat had ie het zo ook wel gezien.
Ja, en als er op straat iemand staat te tellen hoeveel mensen er door de straat lopen om statistieken voor het rijk te maken ga ik daar ook ruzie mee zoeken, want ik wil niet dat hij zijn geld verdient met mij tellen !quote:Op woensdag 20 augustus 2008 02:45 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Oftewel iemand anders verdient geld met jouw thesis. Die scanner is waardeloos zonder alle opgeslagen bestanden. Het is een principekwestie. Ze mogen best scannen, maar niet opslaan
Net alsof ie dat anders wel zou doenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:08 schreef Pinball het volgende:
[..]
Maar nu hoeft hij die andere 200.000 stukken niet te lezen.
Die docent kan niet checken of jij het gekopieerd hebt van iemand van een andere universiteit, aangezien je niet van een docent kan verwachten dat ie elk stuk van elke opleiding in de geschiedenis van zijn vakgebied heeft gelezen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:52 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Net alsof ie dat anders wel zou doen. Het gaat om schrijfstijl en bronvermeldingen, daar heeft zo'n docent echt wel ervaring mee.
Als je geen argumenten tegen een standpunt kunt geven, kun je altijd nog een slechte metafoor verzinnen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:43 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ja, en als er op straat iemand staat te tellen hoeveel mensen er door de straat lopen om statistieken voor het rijk te maken ga ik daar ook ruzie mee zoeken, want ik wil niet dat hij zijn geld verdient met mij tellen !
Wat een ontzettend gejank. Als werkgever zou ik echt nooit zo'n lamlul in dienst willen hebben die gaat lopen huilen om het huilen
Het is een prima vergelijking.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:51 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Als je geen argumenten tegen een standpunt kunt geven, kun je altijd nog een slechte metafoor verzinnen.
Welja, beetje tijdsdruk en wellicht gaat hij overstag.quote:Geachte ...,
De Examencommissie heeft de melding gehad van onregelmatigheden bij de beoordeling van uw bachelorthesis. Blijkbaar weigert u deze thesis aan te bieden volgens de daartoe gestelde regels. Deze regels zijn namens de Examencommissie vastgesteld ter voorkoming van fraude.
De Examencommissie is verantwoordelijk voor de gang van zaken bij tentamens. Door uw weigering de thesis door de plagiaatsoftware Ephorus te laten controleren is de Examencommissie niet in staat haar wettelijke bevoegdheden uit te oefenen en zij kan derhalve niet vaststellen of u aan alle onderwijsverplichtingen heeft voldaan. Dit houdt in dat de Examencommissie u geen bachelordiploma kan verstrekken. De uitnodiging voor de uitreiking van het bachelordiploma komt hiermee te vervallen.
De Examencommissie stelt u tot 25 augustus 2008 in de gelegenheid uw bachelorthesis ter controle aan te bieden (in de originele versie, zonder beveiligingen etc.). Indien u de elektronische versie voor de hiervoor genoemde datum naar ..., secretaris van de Examencommissie opstuurt kan, als na controle blijkt dat u aan de verplichtingen heeft voldaan, u alsnog het bachelordiploma op de gezamenlijke bijeenkomst worden uitgereikt.
Ik neem aan u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
...
Voorzitter Examencommissie
Namens deze,
...
Secretaris Examencommissie
Het checken op plagiaat gebeurt niet inhoudelijk? Het tweede standpunt dat je kunt lezen is dat het werk tot in de eeuwigheid bewaard zal blijven. Ik heb geen enkel toezicht wat er allemaal met die database gebeurt, en ik zit er helemaal niet op te wachten dat iemand dat over 10 of 20 jaar nog eens doorleest of er een andere gekke toepassing voor verzint.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:06 schreef L.Denninger het volgende:
Het enige "standpunt" dat ik hier lees is "'Ze' verdienen geld met mijn scriptie / thesis, boehoehoe".
Je scriptie wordt niet inhoudelijk gebruikt, slechts om plagiaat te checken. Je opleiding bewaart zelf je scriptie ook.
Ik mag toch hopen dat mijn begeleider/docent genoeg ingelezen is om plagiaat te herkennen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:18 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Die docent kan niet checken of jij het gekopieerd hebt van iemand van een andere universiteit, aangezien je niet van een docent kan verwachten dat ie elk stuk van elke opleiding in de geschiedenis van zijn vakgebied heeft gelezen.
Er worden woorden, zinnen en stijl vergeleken.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het checken op plagiaat gebeurt niet inhoudelijk?
Je opleiding zelf bewaart 'm ook hoor.quote:Het tweede standpunt dat je kunt lezen is dat het werk tot in de eeuwigheid bewaard zal blijven.
Stel je toch niet zo aan, wat een ongelooflijk geleuterquote:Ik heb geen enkel toezicht wat er allemaal met die database gebeurt, en ik zit er helemaal niet op te wachten dat iemand dat over 10 of 20 jaar nog eens doorleest of er een andere gekke toepassing voor verzint.
Ja, hij kent vast elke scriptie en thesis ter wereld en elk document dat er op internet staat.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat mijn begeleider/docent genoeg ingelezen is om plagiaat te herkennen.
Dat verwacht ik wel ja. Niet zo gechargeerd als jij het zegt, maar zeker in grove lijnen ja.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:03 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ja, hij kent vast elke scriptie en thesis ter wereld en elk document dat er op internet staat.
Hij is tenslotte leraar, dus moet ie alles op zijn vakgebied woord voor woord uit zijn hoofd kennen, toch ?
Het is niet zo'n heel interessant proces. Je kan hier lezen wat docenten te zien krijgen:quote:Op maandag 11 augustus 2008 23:05 schreef PieterBas het volgende:
Onze school gebruikt tegenwoordig ook Ephorus. Zodra het programma merkt dat er mogelijk plagiaat is gepleegd, dan zal de docent het zeker zelf ook gaan controleren. Het is een hulpmiddel, wat het eigenlijk doet is de studenten nooit duidelijk gemaakt. Er wordt meestal verwijzen naar het OER.
quote:Geachte examencommissie,
Wellicht kunnen wij nog tot een minnelijke schikking komen om een gang naar het CBE overbodig te maken.
Allereerst wil ik opmerken principieel sterk tegen Ephorus te zijn. Een bezwaar is dat het werk tot in de eeuwigheid bewaard zal blijven. Ik heb geen enkel toezicht wat er allemaal met die database gebeurt, en ik zit er helemaal niet op te wachten dat iemand mijn werk over 10 of 20 jaar nog eens doorleest of een andere gekke toepassing voor de database verzint. Bovendien wil ik opmerken dat de scriptie een persoonsgegeven vormt omdat ik uit de gegevens in zowel de door u verplicht gestelde keuze voor de bestandsnaam als het voorblad te herleiden ben. Dit brengt met zich mee dat uw handelswijze in strijd is met art. 5.3 Reglement bescherming persoonsgegevens studenten Universiteit van Tilburg waarin gegarandeerd wordt dat persoonsgegevens die niet meer voor plagiaatdetectie noodzakelijk zijn, zo spoedig mogelijk worden verwijderd. Daarnaast is het mij niet duidelijk waarom u deze database niet heeft aangemeld bij het CBP.
Daarnaast is het verwerpelijk dat Ephorus geld verdient aan het massaal schenden van auteursrechten.
Medewerking aan Ephorus is niet verplicht gesteld in de OER, en ik ben derhalve niet gehouden medewerking te verlenen. De wijze waarop u mij met deadlines en dreiging tot uitsluiting van de diplomauitreiking toch tot medewerking probeert te bewegen is daarom verwerpelijk en de universiteit onwaardig.
Het resultaat voor de bachelorscriptie is op 26 juni vastgesteld. Om de rechtszekerheid te dienen had ik tot 24 juli de tijd om bij het CBE in bezwaar te gaan tegen vaststelling van de uitslag. Na die datum moet u maar ook ik erop kunnen vertrouwen dat aan de uitslag niet meer getornd kan worden. Mijn vertrouwen werd gesterkt doordat ik inmiddels van drie aan de UvT verbonden personen een e-mail heb gehad waarin gemeld wordt dat ik mijn bachelordiploma heb gehaald, en ik ook op de studiegids begroet wordt met ..., BSc. De uitslag staat nu vast, en u bent te laat om dat terug te draaien.
Vorig jaar heb ik hetzelfde probleem gehad bij het vak Zelfstandig Modelleren. Nadat ik een e-mail met daarin mijn redenen niet aan een plagiaatcheck door Ephorus mee te werken aan dhr. ... stuurde, heb ik daar niets meer van vernomen. Ook ditmaal heb ik erop vertrouwd dat het achterwege blijven van een plagiaatcheck geen probleem zou vormen.
Om u toch in de gelegenheid te stellen een plagiaatcheck uit te voeren en daarbij mijn bezwaren tot een minimum te beperken, heb ik u een versie van mijn scriptie gestuurd waarin de paragrafen in willekeurige volgorde werden geplaatst. Uw houding heeft mijn gedachten veranderd: mocht u dat document naar Ephorus sturen, zal ik dat opvatten als schending van mijn auteursrecht. Ik verzoek u het document zo spoedig mogelijk te verwijderen.
Graag hoor ik voor 25 augustus 2008 of u mij een bachelordiploma kunt verstrekken.
Met vriendelijke groet,
...
quote:Geachte ...,
In uw email zijn geen aanknopingspunten te vinden voor een minnelijke
schikking. Vooralsnog blijft de Examencommissie bij haar standpunt dat u uw
thesis ook elektronisch dient in te leveren en dat een plagiaatcheck moet
kunnen plaatsvinden.
Uw cijfer blijft staan, aangezien er op dit moment geen fraude is
vastgesteld. De uitreiking van het diploma wordt wel aangehouden totdat
definitief is vastgesteld dat aan alle regels is voldaan.
Ik neem aan u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
...
Secretaris Examencommissie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |