abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:18:04 #251
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60749879
Heb de speech van Bush niet gezien maar wat ik er via het ANP-bericht over lees, is die vanuit diplomatiek perspectief toch vrij duidelijk hoor. En zeker niet niveau kopje thee.
Maar goed, misschien had men hier op een oorlogsverklaring gehoopt, dat kan natuurlijk.

http://www.nu.nl/news/169(...)_onaanvaardbaar.html
quote:
Bush: Optreden Rusland in Georgië onaanvaardbaar
Uitgegeven: 11 augustus 2008 23:37
Laatst gewijzigd: 11 augustus 2008 23:52

WASHINGTON - Rusland lijkt te proberen de democratisch gekozen regering van Georgië omver te werpen. Dit heeft de Amerikaanse president George Bush maandag gezegd in een verklaring in Washington.
ANP

Hij noemde het veronderstelde plan "onaanvaardbaar in de 21e eeuw". Volgens Bush brengt Moskou met zijn handelwijze de betrekkingen met de VS en Europa in gevaar.

Veiligheidsraad

De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is maandagavond laat (onze tijd) opnieuw bijeengekomen om zich in spoedzitting te buigen over de crisis in Georgië. De zitting wordt gehouden achter gesloten deuren.

Een hooggeplaatste functionaris van de afdeling vredeshandhaving van de VN informeert de lidstaten van de Raad over de laatste ontwikkelingen bij de Kaukasus.

Ontwerp-resolutie

Westerse diplomaten hebben overeenstemming bereikt over een ontwerp-resolutie inzake Georgië die bij de Veiligheidsraad wordt ingebracht. Dit is maandagavond van diplomatieke bron vernomen.

De Veiligheidsraad had zich de afgelopen drie dagen al vier keer zonder succes gebogen over de crisis in Georgië. Rusland kan als permanent lid van de Raad met een veto elke resolutie tegenhouden.

Sarkozy

De Franse president Nicolas Sarkozy brengt dinsdag een bezoek aan zijn Russische ambtgenoot Dmitri Medvedev in Moskou. Daarna reist hij naar Tbilisi voor gesprekken met de Georgische president Michail Saakasjvili.

Dit heeft het Elysée-Paleis maandagavond laten weten. Frankrijk is momenteel EU-voorzitter.
Ik kan niet anders zeggen dan dat Frankrijk een heel sterke EU-voorzitter is, die actief diplomatie bedrijft en ook in zijn eentje de rol van "Europa" durft te spelen. Zo hoort het.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_60749980
nu Saakashvili op CNN beschuldigt Rusland weer van van alles, oa ethnic cleansing in Abch..? en vergelijkt het met Tjetsjenie enzo. maar de beste man klinkt gebroken

-> Georgia will never surender
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_60750116
'You know, Russian put names on bombs, this is for Europe, this one is for USA, this one is for NATO'

Ik hoop dat ie figuurlijk sprak .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:31:33 #254
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60750126
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 00:24 schreef EricT het volgende:
nu Saakashvili op CNN beschuldigt Rusland weer van van alles, oa ethnic cleansing in Abch..? en vergelijkt het met Tjetsjenie enzo. maar de beste man klinkt gebroken
Die beschuldigingen zijn oud nieuws, over en weer, en zullen nog wel even doorgaan zolang het echte onderzoek naar de gebeurtenissen uitblijft.
En dat de man gebroken klinkt, lijkt me niet meer dan logisch. Hoe je ook over hem denkt, hij heeft zijn eigen land te gronde zien gaan in een paar dagen tijd, weet dat dat deels hemzelf te verwijten valt en moet nu luchthappend door het stof om niet álles in duigen te laten vallen. En dan heb ik het nog niet eens over zijn eigen politieke toekomst want daar valt vooralsnog geen zinnig woord over te zeggen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:46:01 #255
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_60750424
Ook al overspeelde Georgie z'n hand, die lompe reactie van de Russen kun je toch nooit goedkeuren.
Bombardementen op burgerdoelen, sommigen lijken het wel leuk te vinden.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:52:24 #256
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60750544
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 00:46 schreef popolon het volgende:
Ook al overspeelde Georgie z'n hand, die lompe reactie van de Russen kun je toch nooit goedkeuren.
Mmm tja, veel burger (economische) doelen krijgen grote strategische waarde in oorlogen. Ik hoop dat Rusland ze iig s'nachts bombardeert.
Dasvidanja
pi_60750640
Gaat Amerika nog ingrijpen of blijft het bij wat vermaningen net als toen Iran een nuclear program opsstarte
pi_60750696
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 00:46 schreef popolon het volgende:

Bommen vallen weleens mis.
pi_60750843
Russia has taken over half the country, Georgia claims
quote:
Russia has launched a major "invasion" of Georgia and is now in control of half the country after a military operation by air-and-ground forces, Georgian military officials claimed this afternoon.

Georgia appealed urgently for international help and said it was planning an all-out defence of the capital, Tbilisi, from Russian attack. It said it had withdrawn its troops as Russian forces surged across the west and centre of the country.
Russian troops invade Georgia and 'take the town of Gori'
quote:
Georgia today claimed that Russian forces had overrun the strategic city of Gori as troops prepared to defend the capital Tbilisi from what one official called a "total onslaught".

Georgian soldiers fled Gori, 17 miles from the border with rebel South Ossetia, in panic and disarray, clinging to the sides of cars and vehicles as they sped out of town. A Georgian armoured personnel carrier was in flames on the street, a victim of an apparent sudden rout.
De russen moeten even laten zien dat ze ook heel belangrijk zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_60750897
Die Georgies waren nog aan het beschieten vanuit Gori en daar hebben ze even een einde aan gemaakt.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 01:15:42 #261
203688 Drijfzand
account closed
pi_60750959
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 00:58 schreef fm07 het volgende:
Gaat Amerika nog ingrijpen of blijft het bij wat vermaningen net als toen Iran een nuclear program opsstarte
Wat zeg je nu? Dat de VS de territoriale integriteit van Georgië moet beschermen en die van Iran moet schenden?

Tja, dat vrouwe justitia blind is, is voor velen een voorbijgestreefd begrip.

Oh wacht, Cartman, twas dus een grap, sorry.
too much to do in the real world.
pi_60751039
Die Russen kletsen kleine stoute buurman om de oren en gaan weer over tot de orde van de dag, de afvallige provincies met veel russische paspoorten zullen niet meer bij Georgië horen die 't dan verder mag uitzoeken met hun president.
pi_60751077
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 01:15 schreef Drijfzand het volgende:

[..]

Wat zeg je nu? Dat de VS de territoriale integriteit van Georgië moet beschermen en die van Iran moet schenden?

Tja, dat vrouwe justitia blind is, is voor velen een voorbijgestreefd begrip.

Oh wacht, Cartman, twas dus een grap, sorry.
Hehe nee geen joke

Ze hadden toch in Iran ook veroordeeld en gedreigd met sancties, om vervolgens geen vuist te kunnen/willen maken?
Anyway is appels met peren vergelijken , Georgie is democratisch land , Iran bij mijn weten niet
pi_60751369
Zijn de mass destruction weapons al gevonden in Irak?
pi_60751463
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 01:40 schreef kraakschandaal het volgende:
Zijn de mass destruction weapons al gevonden in Irak?
Nopes , ben het ook niet in alle conflicten met Amerika eens , echter Georgie is een democratisch land dat nu gewoon door de Russen bezet wordt zonder echt argument.
Persoonlijk vind ik dan ingrijpen wel op zijn plaats, Irak is weer een ander verhaal is een land met een regering die al jaren bestaat en dan opeens een oorlog beginnen omdat je je niet kunt vinden in de politiek van een bepaald land is weer anders dan een bezet land bevrijden van een agressor.
pi_60751538
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 21:09 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is wel een zuiver staaltje dominatorsdiplomatie dat de Russen hier laten zien. Zachtjes wachten totdat kleine broer in de fout gaat, ogenblikkelijk en keihard terugslaan, andere opstandige regio's in de strijd betrekken, kleine broer om vrede laten smeken, op dat verzoek niet reageren, de strijd doorzetten, kleine broer nóg eens om vrede laten smeken, wéér niet reageren, rustig de interventie van ettelijke buitenlanden afwachten, die het vuile diplomatenwerk laten opknappen, en als kleine broer eenmaal een staakt-het-vuren-contract met eigen bloed heeft getekend, doodleuk zeggen: "ja maar de handtekening van kleine broer alleen is niet genoeg. Alle partijen moeten meedoen."
Alle partijen? Dat heet: Zuid-Ossetië en inmiddels ook Abchazië, waarvan de laatsten (net als overigens de eersten) door de Russen zelf worden bewapend -- en die natuurlijk niet eerder tekenen totdat aan de beste hunner voorwaarden is voldaan door -ocharme- kleine broer alweer.
En kleine broer maar hopen op de wapenkletterende hulp van zijn grootse bondgenoten uit het avondland. Maar die cocacola-helden hebben vooralsnog weinig in de melk te brokkelen. Grote Broer zet ook de grote lijnen uit, en iedereen naar zijn hand.

Je kan het imperialisme noemen, zoals de Russen bezig zijn. Ik neig daartoe, zeker gezien hun verleden in buurlanden als Tsjetsenië, en hun reputatie in het algemeen. Maar omdat ik nog steeds niet weet wat de Georgiërs nu precies in Zuid-Ossetië hebben uitgeflikt (waarom zou het géén etnische zuivering geweest kunnen zijn die ze daar op touw aan het zetten waren? Waarom, bijvoorbeeld, de Serviërs wel en de Georgiërs niet? Wat maakt Georgië in essentie tot de goede partij? Het fraaie Engels van Saakasjvili? Zijn bevallige eega uit Terneuzen?), durf ik ook niet met zekerheid te zeggen wat de exacte intenties van de Russen zijn. Voor hetzelfde geld is het hún manier om om te gaan met een dreigende etnische catastrofe -- en die manier is: razendsnel ingrijpen, meedogenloos terugslaan, kleine broer in de kraag vatten nog voordat kleine broer té vuile handen heeft kunnen maken.
In dat geval is deze oorlog een vorm van regionale conflictbeheersing die weliswaar geen schoonheidsprijs verdient (maar welke oorlog verdient die prijs wel?) maar die "ons" geblauwhelmde ge-emmer en getouwtrek en ge-vredespijp in voormalig Joegoslavië qua efficiëntie allerwegen de baas is.
Mocht Georgië echt snode plannen hebben gehad (met welke onderliggende motieven ook), dan hoeft Rusland zichzelf in elk geval geen srebrenicaans schuldcomplex aan te praten. Zij hebben gehandeld, en op geen enkele manier schoon willen blijven omwille van hun "goede naam". Die hebben ze toch al nooit gehad.

Dit is wel een aardig goede omschrijving van wat er nu gebeurt daar.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 01:57:48 #267
203688 Drijfzand
account closed
pi_60751593
En laten we eerlijk zijn, wie herinnert zich hier nog de laatste VS aanval in bvb Pakistan, Somalië...

Dorpen opblazen omdat er een week eerder een Al-qaida lid gesignaleerd werd...

Eigen schuld, hadden ze maar camera's moeten hebben die achterlijke dorpelingen.
too much to do in the real world.
pi_60751757
Lekker relevant.
pi_60751819
Wat als Bush besluit om voor het einde van zijn 'regime' nog even een grote daad te verrichten? Ik had het vermoeden al dat het zou gebeuren, maar ik dacht eerlijk gezegd eerder aan Iran of zelfs China. DIt kwam dan weer onverwacht. Zou hij zo dom zijn om zich ermee te gaan bemoeien? (en dan bedoel ik met mankracht, niet met statements zoals nu)

Ik bedoel let's face it people, Amerika vs Rusland, denk dat niemand daarop zit te wachten. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we geografisch gezien letterlijk in het midden zitten, tenzij ze via de andere kant gaan

Maar iemand anders daar gedachten over?
pi_60751845
Dat durft Bush niet.
pi_60751857
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 02:20 schreef kraakschandaal het volgende:
Dat durft Bush niet.
Wat heeft ie te verliezen? populariteit? (geen sacrasme intended trouwens)
pi_60751893
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 02:21 schreef B00STER het volgende:

[..]

Wat heeft ie te verliezen?
Net zo'n pak slaag in dat gebied.
pi_60751910
Vergis je niet, de Balkan is er niets bij met de etnische spanningen die daar al vele eeuwen bestaan.
pi_60751923
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 02:26 schreef kraakschandaal het volgende:
Vergis je niet, de Balkan is er niets bij met de etnische spanningen die daar al vele eeuwen bestaan.
Begrijp me ook niet verkeerd, ik vind dat Amerika het laatste land is dat zich ermee moet bemoeien. Aan de andere kant, vind ik het ook het enige land dat enigzins iets zou kunnen doen. Wat dat betreft is Rusland net zo koppig als Amerika, die doen wat ze willen.
  † In Memoriam † dinsdag 12 augustus 2008 @ 02:35:37 #275
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_60751992
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 01:52 schreef kraakschandaal het volgende:

[..]

Dit is wel een aardig goede omschrijving van wat er nu gebeurt daar.
Maar feitelijk niet juist.
quote:
Het is wel een zuiver staaltje dominatorsdiplomatie dat de Russen hier laten zien. Zachtjes wachten totdat kleine broer in de fout gaat, ogenblikkelijk en keihard terugslaan
Rusland heeft op de dag van de Georgische aanval op Ossetia een spoedbijeenkomst van de Veiligheidsraad aangevraagd. Toen die 's avonds bijeenkwamen had Rusland een voorstel voor een resolutie dat àlle partijen zou gebieden de wapens direct neer te leggen. Dat is afgewezen door het westen. In plaats daarvan kwamen Amerika en Europa met een tekst dat slechts opriep om het olympisch bestand te respecteren en, lekker subtiel, buurlanden verbood zich ermee te bemoeien. Georgie kon dus haar gang gaan wat het westen aanging.

Pas daarna is Rusland naar binnen gereden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')