Vind jij het acceptabel dat een politicus schijnbaar bereid is de wet te overtreden als het doel in zijn ogen dat vereist? Ongeacht of je de motieven goed vindt of niet, het is toch onwaarschijnlijk dat een bestuurder een dergelijk crimineel verleden heeft?quote:
Nog even en die gore klootzak moet oprotten.Wij willen geen volksvertegenwoordiger die vroeger afperser en leider van een duistere knokploeg was.quote:Lot Wijnand Duyvendak hangt aan zijden draadje
Elsevier
De kans is groot dat de Tweede Kamer binnenkort een spoeddebat wijdt aan het ‘actieverleden’ van Wijnand Duyvendak (GroenLinks). Zijn politieke lot hangt daarmee aan een zijden draadje.
Duyvendak moet vrezen voor zijn politieke carrière; ook veel kritiek op Halsema (r) Duyvendak moet vrezen voor zijn politieke carrière; ook veel kritiek op Halsema (r)
In de wandelgangen zeggen steeds meer Kamerleden van concurrerende fracties dat zo’n debat er moet komen.
Duyvendak heeft vorige week toegegeven dat hij in 1985 een inbraak pleegde in het ministerie van Economische Zaken.
Hij heeft lange tijd over dit misdrijf gelogen omdat het nog niet verjaard was. Wel was de partijtop van GroenLinks op de hoogte.
Intern oplossen
Een ongeschreven regel in Den Haag luidt dat partijen dergelijke kwesties intern mogen oplossen. Het was eigenlijk aan GroenLinks-leider Femke Halsema om Duyvendak de laan uit te sturen.
Maar Halsema geeft hem in steeds halfslachtiger bewoordingen steun. Dat zit veel andere Kamerleden niet lekker. De kwestie mag niet als een nachtkaars uitgaan.
Ongebruikelijk
Het is ongebruikelijk dat de Tweede Kamer over het gedrag van de eigen spreekt, maar het kán wel.
Vorig jaar sprak het parlement over Khadija Arib (PvdA) en haar betrokkenheid bij een Marokkaanse adviescommissie.
Ook een oude bestuursfunctie van Jan Marijnissen (SP) bij de Kommunistische Eenheidsbeweging Nederland is ooit ter sprake geweest.
Willem Aantjes
Het duidelijkste voorbeeld is het verzwegen oorlogsverleden van CDA-fractieleider Willem Aantjes in 1978. Onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Onderwijs stelde het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie een onderzoek in dat door minister Arie Pais (VVD) naar de Tweede Kamer werd gestuurd.
De Kamer debatteerde erover, waarbij de conclusie was dat het verzwijgen van feiten uit het verleden een volksvertegenwoordiger zwaar kon worden aangerekend. De Kamer gaf toen aan de commissie-Enschedé opdracht tot een extra onderzoek.
Voor Aantjes was de druk inmiddels zó groot dat hij zijn aftreden al bekend had gemaakt.
Intimideren
Hoewel nu geen enkele fractie hardop durft te pleiten voor een dergelijk onderzoek in de kwestie Duyvendak, neemt de druk op hem toe.
Weekblad HP/De Tijd kwam gisteren met nieuwe beschuldigingen. Duyvendak zou ook betrokken zijn bij het intimideren van ambtenaren op het ministerie van Economische Zaken. Het departement bevestigt dat destijds ambtenaren zo ernstig werden bedreigd dat de hulp van de politie werd ingeroepen.
Antillen
Anonieme kamerleden hekelen de houding van Femke Halsema, die kennelijk hoopt dat de zaak overwaait. ‘Als wij de Antillen kapittelen omdat politici daar corrupt of crimineel zouden zijn, kunnen wij in ons parlement geen inbrekers dulden.’
Misschien dat de linkse staatstelevisie een helpende hand kan toesteken? Waarom Duyvendak geen programma gegund als Rosenmöller? Iets met zielige donkere mensen die nog geld van ons tegoed hebben of een gesprek in den verre met een belangrijk, goed mens. Er is vast wel een gesubsidieerde omroep die een creatief persoon als Duyvendak een nieuwe uitdaging kan geven.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:13 schreef ub40_bboy het volgende:
Dat Groenlinks hem niet gelijk aan de kant zet, niet te geloven.
Femke moet toch wel oppassen, vind ik. Als zij Duijvendak de deur wijst, mag ze wel oppassen voor het gewelddadige extremistische volk dat in GroenLinks achter de schermen aan de touwtjes trekt.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 11:58 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Vind jij het acceptabel dat een politicus schijnbaar bereid is de wet te overtreden als het doel in zijn ogen dat vereist? Ongeacht of je de motieven goed vindt of niet, het is toch onwaarschijnlijk dat een bestuurder een dergelijk crimineel verleden heeft?
Ach. Duyvendak moet gewoon weg. En de programma's van Rosenmoller zijn gewoon goed.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:37 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Misschien dat de linkse staatstelevisie een helpende hand kan toesteken? Waarom Duyvendak geen programma gegund als Rosenmöller? Iets met zielige donkere mensen die nog geld van ons tegoed hebben of een gesprek in den verre met een belangrijk, goed mens. Er is vast wel een gesubsidieerde omroep die een creatief persoon als Duyvendak een nieuwe uitdaging kan geven.
De linkse medemensen worden nu eenmaal streng beoordeeld. Zij beroepen zich namelijk op een morele superioriteit. Als blijkt dat hun leiders in feite ordinaire criminelen zijn, gaan alle remmen los bij rechts Nederland.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:54 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ach. Duyvendak moet gewoon weg. En de programma's van Rosenmoller zijn gewoon goed.
Iedereen over 1 kam scheren is zo makkelijk en komt de argumentatie tegen duyvendak niet ten goede.
Ik stemde GL, en vind dat hij weg moet. Betekent niet dat ik crimineel ben, een uitkeringstrekker of werkloos om even een paar typeringen te gebruiken.
Ik ben er mee eens dat de zwakte van links is dat ze foute acties uit het verleden te vaak goed willen praten. Doen andere stromingen ook wel, maar links heeft wel de schijn tegen. Zielig vind ik dan wel als mensen dan over 1 kam worden geschoren. net of elke republikein het met Bush eens is dat er gemarteld wordt of dat elke CDA'er blij is met Balkenende.
Femke had hem gelijk weg moeten sturen.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:42 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Femke moet toch wel oppassen, vind ik. Als zij Duijvendak de deur wijst, mag ze wel oppassen voor het gewelddadige extremistische volk dat in GroenLinks achter de schermen aan de touwtjes trekt.
Natuurlijk zal Duyvendak aangepakt worden. En ook terecht.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Femke had hem gelijk weg moeten sturen.
maar ik vind al jouw kwalificaties aan anderen ver beneden peil en jezelf in een positie brengen dat ik je niet serieuzer meer kan nemen dan Duyvendak. Daarmee zeg ik niet dat je iets hebt gedaan wat vergelijkbaar is, alleen zie ik niet in waarom ik je serieuzer zou moeten nemen dan hem.
Ja, en dat gebeurt ook door links als er rechtse leiders in opspraak zijn. betekent niet dat ik het in beide gevallen er mee eens zal zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:58 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
De linkse medemensen worden nu eenmaal streng beoordeeld. Zij beroepen zich namelijk op een morele superioriteit. Als blijkt dat hun leiders in feite ordinaire criminelen zijn, gaan alle remmen los bij rechts Nederland.
Dat is waar.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 15:00 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Natuurlijk zal Duyvendak aangepakt worden. En ook terecht.
Dit topic moet je echter met een grote korrel zout nemen.
Sommigen genieten ervan om het als Links-Bash-Topic te gebruiken en elke nuance te verliezen.
Is je al opgevallen dat dit over een andere inbraak ging, die al lang en breed bekend was en waar hij dus niet over heeft kunnen liegen?quote:
Ik kan het je sterker vertellen. Ik sprak vandaag iemand van GL die gematigd is en ook die meende niet dat duijvendak moest vertrekken. Hij was al lang blij dat het een keer niet vlak voor de verkiezingen was... en vond verder dan duijvendak het goed doet.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:42 schreef Ziggenmufter het volgende:
Femke moet toch wel oppassen, vind ik. Als zij Duijvendak de deur wijst, mag ze wel oppassen voor het gewelddadige extremistische volk dat in GroenLinks achter de schermen aan de touwtjes trekt.
Ze zal de Telegraaf wel weer de schuld geven, zoals een leider van een linkse partij beaamt.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:38 schreef SCH het volgende:
Femke zit vanavond bij NOVA dus ze zal hem wel wegsturen. Zo laf werkt het in de politiek.
Vergeet ook die Diederik Samson niet van de PvdA. Hij is dikke vriendjes met Duijvendak en beiden weten veel meer van elkaar dan wij mogen weten. Zij gingen enige tijd geleden nog broederlijk samen per extreem CO2 uitstotend vliegtuig (business-class uiteraard) naar Bali om het klimaat te redden.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 14:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Femke had hem gelijk weg moeten sturen.
maar ik vind al jouw kwalificaties aan anderen ver beneden peil en jezelf in een positie brengen dat ik je niet serieuzer meer kan nemen dan Duyvendak. Daarmee zeg ik niet dat je iets hebt gedaan wat vergelijkbaar is, alleen zie ik niet in waarom ik je serieuzer zou moeten nemen dan hem.
Dat zou mij dan weer verbazen. Voor de partij is het m.i. wel beter. Femke voert een goede lijn. Die moet ze volhouden.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:38 schreef SCH het volgende:
Femke zit vanavond bij NOVA dus ze zal hem wel wegsturen. Zo laf werkt het in de politiek.
Wat is daar mis mee?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:38 schreef SCH het volgende:
Is toch ook zeldzaam slecht. Met dergelijjk oud nieuws komen zoals vandaag.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:42 schreef Ziggenmufter het volgende:
[..]
Ze zal de Telegraaf wel weer de schuld geven, zoals een leider van een linkse partij beaamt.
quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:08 schreef LXIV het volgende:
Als iemand actief lid was geweest van een rechtse terreurorganisatie (voor zover die er zijn), dan was er waarschijnlijk helemaal geen discussie mogelijk geweest!
Ik heb aandelen in GroenLinks, meteen nadat ze naar de beurs zijn gegaanquote:Op donderdag 14 augustus 2008 16:53 schreef Bommenlegger het volgende:
Dus de vraag aan SCH is nu: Wat was jouw belang in dit alles?
Duijvendak had zich moeten realiseren dat dit kon gebeuren. Journalisten hebben nu eenmaal geen beschaving, dat weet je toch?quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:12 schreef SCH het volgende:
Is toch ook zeldzaam slecht. Met dergelijjk oud nieuws komen zoals vandaag.
Vuile kapitalist!quote:Op donderdag 14 augustus 2008 17:14 schreef SCH het volgende:
Ik heb aandelen in GroenLinks, meteen nadat ze naar de beurs zijn gegaan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |