abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60725217
Hellup!!!!!!! Mijn hondje (Maltezer, gecastreerde reu, 1 jaar + 2 mnd oud) is echt helemaal van het padje af sinds we terug zijn van vakantie.

We zijn drie weken weggeweest en hij heeft gelogeerd bij de fokker. Daar heeft hij het prima gehad. Misschien zelfs wel 'te' prima. Hij heeft volledige aandacht gehad van de fokker, maar ook van alle andere Maltezers die daar rondlopen. Hij heeft in huis geleefd bij het echtpaar, samen met de andere hondjes (een stuk of vijftien).

Afgelopen vrijdag hebben we hem opgehaald en het lijkt wel alsof hij verlatingsangst heeft. Hij wijkt geen meter van mijn zijde en zit heel zielig te piepen naar me als ik hem geen aandacht geef. Wat wel eens voorkomt natuurlijk, ook ik moet koken/wassen/plassen/slapen.

Ik heb sinds vrijdag geen nacht geslapen, hij blijft maar piepen en blaffen en keffen. Ook als ik de deur uit ga voor een boodschap of zo blaft hij de hele buurt bij elkaar.

Voor de vakantie lag hij 's nachts gewoon braaf in zijn mandje te slapen beneden en kon hij makkelijk een paar uur alleen blijven.

Wat moet ik doen???? Iemand tips??? Het huilen staat me echt nader dan het lachen op het moment. Vooral de nachten zijn errug zwaar.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_60725553
Weer op vakantie gaan?
Niets menselijks is mij vreemd.
  maandag 11 augustus 2008 @ 09:26:44 #3
217449 dgbw
DE GROTE BOZE WOLF
pi_60725586
Volgens mij is ie gewoon hartstikke bang dat je weer weg gaat, mischien moet je z'n vertrouwen terug zien te winnen zodat ie weet dat je niet weer zo lang weggaat (op korte termijn ;P)
pi_60725597
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 09:26 schreef dgbw het volgende:
Volgens mij is ie gewoon hartstikke bang dat je weer weg gaat, mischien moet je z'n vertrouwen terug zien te winnen zodat ie weet dat je niet weer zo lang weggaat (op korte termijn ;P)
Hoe dan?????

Ik ga zometeen eerst maar even de fokker bellen, misschien dat zij nog tips heeft.
  maandag 11 augustus 2008 @ 09:32:09 #5
217449 dgbw
DE GROTE BOZE WOLF
pi_60725672
Hij heeft je gemist
pi_60726574
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 09:32 schreef dgbw het volgende:
Hij heeft je gemist
Ja volgens mij ook.
De fokker zei trouwens dat hij gewoon even weer moet wennen aan ons ritme. En dat hij natuurlijk drie weken lang alleen maar gespeeld heeft met soortgenootjes en nu 'aan zijn lot overgelaten wordt'. Dat is natuurlijk niet zo, maar zo voelt het voor de hond.

Kortom: terug bij af dus.
  maandag 11 augustus 2008 @ 10:23:02 #7
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_60726620
Heb je wel het goeie hondje mee terug genomen vanaf de fokker?

OT:
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 09:26 schreef dgbw het volgende:
Volgens mij is ie gewoon hartstikke bang dat je weer weg gaat, mischien moet je z'n vertrouwen terug zien te winnen zodat ie weet dat je niet weer zo lang weggaat
  maandag 11 augustus 2008 @ 10:25:24 #8
67938 MuRKie
..warm as butters..
pi_60726664
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 10:20 schreef Tezz het volgende:

[..]

Ja volgens mij ook.
De fokker zei trouwens dat hij gewoon even weer moet wennen aan ons ritme. En dat hij natuurlijk drie weken lang alleen maar gespeeld heeft met soortgenootjes en nu 'aan zijn lot overgelaten wordt'. Dat is natuurlijk niet zo, maar zo voelt het voor de hond.

Kortom: terug bij af dus.
Volgende keer niet meer naar de fokker brengen dan aangezien dat te leuk is voor het hondje en hem bij een gastgezinnetje brengen (vrienden? familie?).
Misschien dat dat minder verandering is voor het beestje en dat hij weer makkelijker went aan zijn oude ritme..
  maandag 11 augustus 2008 @ 11:06:03 #9
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_60727646
Volgens mij is het een verkapte actie van je fokker om je een 2e hondje aan te smeren hij is gewoon gebrainwashed

Ff zonder gekheid; Mocht het een blijvend probleem zijn kun je je hondje trainen alleen te zijn. Mijn oude hond had hetzelfde probleem.

De techniek zit als volgt in elkaar: Je zet je hondje in een ruiimte waar hij zich op zijn gemak voelt en spreekt hem bemoedigend toe: "Ik ben zo terug, je bent lief etc.." vervolgens ga je naar een andere ruimte en wacht daar 1 minuut en gaat dan direct terug en overlaad hem met knuffels en snoepjes e.d.

Vervolgens maak je er 2 minuten van, dan 5, dan 10, etc. totdat

Voor onze hond heeft het gehopen, je kweekt namelijk het vertrouwen dat je terugkomt en neemt zo de onzekerheid weg.

Succes!
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_60728058
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 11:06 schreef Poeke het volgende:
Volgens mij is het een verkapte actie van je fokker om je een 2e hondje aan te smeren hij is gewoon gebrainwashed

Ff zonder gekheid; Mocht het een blijvend probleem zijn kun je je hondje trainen alleen te zijn. Mijn oude hond had hetzelfde probleem.

De techniek zit als volgt in elkaar: Je zet je hondje in een ruiimte waar hij zich op zijn gemak voelt en spreekt hem bemoedigend toe: "Ik ben zo terug, je bent lief etc.." vervolgens ga je naar een andere ruimte en wacht daar 1 minuut en gaat dan direct terug en overlaad hem met knuffels en snoepjes e.d.

Vervolgens maak je er 2 minuten van, dan 5, dan 10, etc. totdat

Voor onze hond heeft het gehopen, je kweekt namelijk het vertrouwen dat je terugkomt en neemt zo de onzekerheid weg.

Succes!
Ik ben bekend met deze techniek, zo heb ik het hem ook geleerd toen ie pup was. Het ging dan ook wonderbaarlijk goed! Tot nu dus, grump.......

Een tweede hondje zou wel een uitkomst voor hem zijn denk ik. Maar ik zelf ben daar echt niet aan toe moet ik zeggen...........
  maandag 11 augustus 2008 @ 16:48:02 #11
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_60736316
Als het waar is wat je fokker zegt zou ik dat wel vreemd vinden Kun je elke vakantie weer overnieuw beginnen met het opvoeden
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_60743492
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 10:25 schreef MuRKie het volgende:

Volgende keer niet meer naar de fokker brengen dan aangezien dat te leuk is voor het hondje en hem bij een gastgezinnetje brengen (vrienden? familie?).
Misschien dat dat minder verandering is voor het beestje en dat hij weer makkelijker went aan zijn oude ritme..
Ook mijn gedachte... Een omgeving met 15(!) honden en nu weer terug zo naar 0...
Maar wie weet is hij na 2 of 3 dagen weer wat rustiger, ik hoop het voor je
pi_60744696
Ik heb zijn gedrag eens goed bekeken vandaag en waar hij vooral mee bezig is, is het bij elkaar drijven van de roedel. Als we verder dan 4 meter uit elkaar gaan (man, dochter en ik) dan raakt ie lichtelijk in paniek!!!!!!! Ik boven, kind buiten en man beneden is not done voor meneer op het moment.............
Gek he, dat heeft ie voorheen nooit gedaan!!!

Maar goed, het lijkt wat beter te gaan. Ik ben vanmiddag zelfs vijf hele minuten boven geweest zonder geblaf of gepiep........

Vannacht maar even afwachten dus......
pi_60745770
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:48 schreef Queen_Bee het volgende:
Als het waar is wat je fokker zegt zou ik dat wel vreemd vinden Kun je elke vakantie weer overnieuw beginnen met het opvoeden
Nee dat waren mijn bewoordingen hoor.......En het is natuurlijk ook heel logisch: drie weken lang alleen maar spelen met je kameraden, slapen in een warm nestje met je vriendjes om je heen en dan opeens in een huis zonder hondjes en ook nog eens mensen die gewoon boven in bed gaan slapen en niet bij je in je mand kruipen ...
pi_60746048
Ik ga altijd bij mijn ouders in huis op de hond letten. De eerste dagen is ie dan ook van slag, als een deur opengaat meteen kijken waar ze zijn gebleven, als er een autodeur dichtslaat meteen rechtop vliegen en me geen moment alleen laten inderdaad.

Komen mijn ouders thuis dan issie dolblij, en weer twee dagen van slag omdat ik weer weg ben

Als die van ons drie weken bij z'n matties was geweest wilde ie vast niet eens terug vrees ik.... Ik hoop dat ie snel weer gewend is aan jullie

(Ik zeg al eeuwen tegen mijn ouders dat onze hond een broertje moet, maar ze willen er maar niet aan. Flauw )
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 05:02:54 #16
150152 Queen_Bee
pi_60752677
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 22:09 schreef Tezz het volgende:

[..]

Nee dat waren mijn bewoordingen hoor.......En het is natuurlijk ook heel logisch: drie weken lang alleen maar spelen met je kameraden, slapen in een warm nestje met je vriendjes om je heen en dan opeens in een huis zonder hondjes en ook nog eens mensen die gewoon boven in bed gaan slapen en niet bij je in je mand kruipen ...
Ja, ik denk zelf dat ie gewoon verwend is maar dat het dus ook na 3 dagen weer over is als je consequent bent
I'm super sonic man
pi_60753437
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 05:02 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Ja, ik denk zelf dat ie gewoon verwend is maar dat het dus ook na 3 dagen weer over is als je consequent bent
Pffffff vannacht was echt The Hell. We gingen rond half twaalf naar bed en tot twee uur heeft hij keihard geplaft en aan de deur gekrabd. Toen ben ik in slaap gevallen, maar vanmorgen zag ik een briefje op de keukentafel liggen dat mijn man op de bank heeft geslapen (vandaar dus dat ik in slaap ben gevallen). Ik weet echt niet meer wat ik moet doen! Morgen moet ik weer gaan werken en moet ik hem gewoon alleen laten voor een paar uurtjes.......
pi_60759327
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 08:30 schreef Tezz het volgende:

[..]

Pffffff vannacht was echt The Hell. We gingen rond half twaalf naar bed en tot twee uur heeft hij keihard geplaft en aan de deur gekrabd. Toen ben ik in slaap gevallen, maar vanmorgen zag ik een briefje op de keukentafel liggen dat mijn man op de bank heeft geslapen (vandaar dus dat ik in slaap ben gevallen). Ik weet echt niet meer wat ik moet doen! Morgen moet ik weer gaan werken en moet ik hem gewoon alleen laten voor een paar uurtjes.......
Ik zou in ieder geval een paar keer vandaag die training die hierboven staat beschreven, en die je deed toen hij pup was oefenen.
pi_60899583
Ik vind het gedrag eerder klinken alsof het beestje enorme verlatingsangst heeft gekregen dan dat hij die opvang mist.

Hoe gaat is het afgelopen week gegaan met werken enzo?
pi_60899612
Btw, waarom laat je de hond gewoon niet in een mand naast je bed slapen?
pi_60903427
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 14:23 schreef Stali het volgende:
Ik vind het gedrag eerder klinken alsof het beestje enorme verlatingsangst heeft gekregen dan dat hij die opvang mist.

Hoe gaat is het afgelopen week gegaan met werken enzo?
Nou Stali, ik weet inmiddels wel zeker dat het dat is. En daarbij is ie ineens bang voor de avond/nacht.

De afgelopen week is overdag prima gegaan. In de ochtenden (terwijl wij dus beiden aan het werk zijn) is ie (volgens de buren) stil geweest. Ik ga dan om acht uur de deur uit en mijn man komt rond twee uur 's middags thuis. Dat ging dus goed.

De avonden is nog steeds erg moeilijk. Als ik naar boven loop (om te douchen of zo) dan begint de ellende. Ik heb vorige week zelfs anderhalf (!!!) uur bovenaan de trap gezeten, omdat ik naar beneden wilde maar pas wilde gaan als hij stil was. Na anderhalf uur was hij 1 minuutje stil en toen ben ik snel naar beneden gegaan.

De nachten gaan nu redelijk, maar dat komt omdat ik de bench weer tevoorschijn heb gehaald en hij dus op onze slaapkamer ligt 's nachts in de bench. Hij piept 10 minuten en dan gaat ie braaf slapen.

Gisteravond is echter echt enorm frustrerend geweest. We zijn een avondje gaan stappen en volgens de buurvrouw heeft hij van 22.00 tot 3.15 (toen kwam ik thuis) hartverscheurend geblaft en gepiept en op de deur gekrast.

Ik ben echt ten einde raad nu, ik weet niet meer hoe ik dit op moet lossen.......

Blafbandje?? Iemand hier ervaring mee misschien?? Ik ben bang dat ik hem vermoord met zo'n band, hij weegt maar 2,5 kilo. Eigenlijk is het tegen mijn principes, maar ik kan hem zelf niet corrigeren (want hij vertoont dit gedrag als ik er niet ben natuurlijk).
  zondag 17 augustus 2008 @ 17:51:53 #22
150152 Queen_Bee
pi_60903527
Maar dat is toch niet normaal
I'm super sonic man
pi_60903547
Ik begrijp dat je ten einde raad bent maar alsjeblieft, geen blafbandje. Dat is echt mishandeling en dat beestje voelt zich op zo'n moment al verlaten.

Ga wel even meezoeken naar hoe dit opgelost kan worden. Ik hoop echt op een hondenkenner hier die raad weet of iemand die ook met dit bijltje gehakt heeft. Positief is dat er toch wel iets van verbetering is he?
pi_60903601
Kun je 'm dan niet beter weer aanleren om als jullie weggaan of 's nachts hem in de bench te doen? Zodat hij weet bench=ze komen zeker weten terug, dat dat zijn veilige plek wordt?

De onze is nu drie en ligt/hangt nog altijd in z'n bench als we weggaan, inmiddels gewoon met het deurtje open, maar zo weet hij dat we terugkomen. Laten we hem los op de bank liggen dan raakt hij in paniek (al is dat ook stukken minder dan eerst).
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_60903609
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:51 schreef Queen_Bee het volgende:
Mijn ouders hebben Foxterrier gehad, uit het asiel, ging van adres naar adres en had enorm last van verlatingsangst. Mijn ouders waren gelukkig zijn laatste adres, maar het is niet altijd even makkelijk geweest voor ze.
Maar het beest is gelukkig van ouderdom gestorven. .
pi_60903660
Voorlopig zou ik het hondje trouwens weer gevoel van zekerheid proberen te geven en weer laten wennen aan het "normale" ritme en jezelf dus even een paar weken stappen ontzeggen.
pi_60903671
Wij hebben een Beagle trouwens, die staan er om bekend dat ze moeilijk alleen kunnen zijn. We laten hem ook nooit langer dan 4 uur alleen. We wisten dan vantevoren hoor, mijn moeder werkt niet en is dus vrijwel altijd thuis.

Ik neem altijd vrij als zij op vakantie gaan Mijn vriend vindt dat uiteraard niks, maar ik vind het zo sneu voor het beest. Ik denk dat we volgend jaar iets van opvang proberen, dat ik 'm 's morgens uitlaat en dan wegbreng naar de speelwei, en dan na het werk weer ophalen ofzo. Want ik woon dan ook een week bij mijn ouders in huis.
  zondag 17 augustus 2008 @ 18:01:28 #28
150152 Queen_Bee
pi_60903704
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:56 schreef Stali het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben Foxterrier gehad, uit het asiel, ging van adres naar adres en had enorm last van verlatingsangst. Mijn ouders waren gelukkig zijn laatste adres, maar het is niet altijd even makkelijk geweest voor ze.
Maar het beest is gelukkig van ouderdom gestorven. .
Ja maar dat is toch een heel andere situatie. Tezz heeft deze van jongs af aan
I'm super sonic man
pi_60903808
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:01 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Ja maar dat is toch een heel andere situatie. Tezz heeft deze van jongs af aan
Klopt.
Tezz is van de een op andere dag drie weken weggeweest he. Ondanks alle goede zorgen is dat niet niks voor een hond. Die moet echt weer even vertrouwen opbouwen in de baasjes. En dit topic is maar van 11 augustus jl. he?
  zondag 17 augustus 2008 @ 18:11:28 #30
150152 Queen_Bee
pi_60903896
Nu ja, wij hebben altijd honden gehad en die moesten misschien een dagje wennen weer meer dan was het over.

Ik meende dat deze hond nooit de makkelijkste was, Tezz?
I'm super sonic man
pi_60903995
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 17:51 schreef Queen_Bee het volgende:
Nee niet echt! En hij is zoooooooooo lief en ik wil hem zooooooooooo graag van zijn angst afhelpen!!!! Raar dat het voor de vakantie zo goed ging en nu zo slecht!

En Stali, nee, blafbandje is denk ik geen optie. Het was meer een noodkreet van me. Harley is duidelijk erg bang en om zijn angst dan op deze manier te 'straffen' lijkt me ook niet echt een goed ding.
  zondag 17 augustus 2008 @ 18:17:28 #32
150152 Queen_Bee
pi_60904015
Oh ja! Harley was het Kon er even niet meer opkomen
I'm super sonic man
pi_60904064
Van een dierenkliniek in Emmer:

Verlatingsangst bij de hond.

Thuis
* Communiceer uitsluitend met de hond op uw eigen initiatief en als de hond rustig is. Leer uw hond dat u graag met hem/haar speelt als hij / zij kalm en rustig is.
* Om onafhankelijkheid te stimuleren dient u constant lichamelijk contact met uw hond te vermijden. Stimuleer hem / haar om bij u in de buurt te gaan liggen, maar niet tegen u aan.
* Leer uw hond beetje bij beetje om alleen te zijn. Laat hem / haar zitten of liggen en blijven terwijl u (achteruit) wegloopt en zijn kalme gedrag prijst. Vergroot geleidelijk de afstand en de tijd van het wegblijven. De eerste keer gaat het bijvoorbeeld slechts om 5 seconden! Zo helpt u uw hond om onafhankelijker te worden en het alleen zijn te kunnen verdragen.
* Doe af en toe uw jas aan of speel met uw sleutels op momenten dat u niet de deur uit gaat. Bepaalde signalen betekenen voor uw hond dat u bijna weggaat. Als hij / zij deze signalen ziet, raakt hij / zij in paniek. Door deze signalen los te koppelen van het weggaan, zullen ze uw hond niet meer in paniek brengen.

Voordat u weggaat
* Besteedt geen aandacht aan de hond gedurende de laatste 10-30 minuten voordat u weggaat.
* Als u weggaat, doe het dan onopvallend, zonder uitvoerig afscheid te nemen. Loop gewoon de deur uit.
* Geef uw hond speelgoed dat speciaal bedoeld is om de hond in zijn eentje te laten vermaken, bijvoorbeeld een KONG of een activity ball. Deze speeltjes kunt u vullen met lekkers, zodat uw hond zich niet hoeft te vervelen. Door zich te concentreren op het bemachtigen van het lekkers heeft hij ook minder de tijd om zich druk te maken over het feit dat hij alleen is. Verwijder dit speelgoed weer als u terug komt. Op die manier is uw weggaan voor de hond verbonden met
een positieve gebeurtenis. Het speelgoed moet de hond ook bezig houden tijdens de eerste kritieke momenten na uw weggaan.

Bij terugkomst
* Negeer de hond totdat hij / zij (weer) rustig en gekalmeerd is. Neem dan zelf het initiatief om met de hond te communiceren. U dient zich hierbij te realiseren dat zelfs oogcontact een beloning kan zijn voor een hond die aandacht zoekt. Besteedt alleen aandacht aan uw hond als hij / zij rustig is; op die manier beloont u dit kalme gedrag.
* Bestraf de hond niet voor vernielzuchtig gedrag of het deponeren van urine of ontlasting in huis.
Wat u ook aantreft als u terugkomt, onthoudt dat uw hond zich niet in de hand had toen u weg was.
Straf helpt niet en vergroot de stress slechts.
Indien u vermoedt dat uw hond last heeft van verlatingsangst, maakt u dan een afspraak met de dierenarts. Deze zal lichamelijke oorzaken voor de problemen uitsluiten en met u een plan maken om het gedragspatroon van de hond te veranderen. Gezien de tijd die een dergelijk probleem vergt, vragen wij u te melden dat het om een gedragsprobleem gaat en een afspraak te maken.
pi_60904077
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:11 schreef Queen_Bee het volgende:
Nu ja, wij hebben altijd honden gehad en die moesten misschien een dagje wennen weer meer dan was het over.

Ik meende dat deze hond nooit de makkelijkste was, Tezz?
Klopt helemaal QB. Het is echt een hondje met gebruiksaanwijzing (die ik er natuurlijk niet bij kreeg ). Door veel te lezen, cursussen te volgen (met hem maar ook ikzelf) en veel met hem bezig te zijn had ik hem op 1 jarige leeftijd zo ver dat hij prima in ons huishouden paste en ook gewoon goed aangepast was aan ons ritme.
Door drie weken vakantie is alles dus 'verpest'.

Het kan toch niet zo zijn dat hij 'ineens' bang is in het donker of zo??

Overigens zit hij overdag niet in een bench. Zonder een hele bench discussie op te willen wekken (ALSJEBLIEFT NIET) ben ik er persoonlijk van overtuigd dat mijn hondje moet kunnen gaan en staan waar hij zelf wil, MAAR, als hij zelf kiest voor de bench (omdat dat veilig en vertrouwd is) ben ik er natuurlijk wel een voorstander van.
pi_60904114
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:20 schreef Stali het volgende:
Van een dierenkliniek in Emmer:

Verlatingsangst bij de hond.

<knip>

Thx, ik had dit zelf ook al gevonden. Ik pas bovenstaande dingen wel al toe, maar het gekke is dus dat het overdag geen probleem is, maar alleen in de avond.
pi_60904945
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 18:23 schreef Tezz het volgende:

[..]

Thx, ik had dit zelf ook al gevonden. Ik pas bovenstaande dingen wel al toe, maar het gekke is dus dat het overdag geen probleem is, maar alleen in de avond.
Er is nog niet zoveel tijd verstreken sinds jullie van vakantie terugzijn. Gewoon consequent volhouden.
Maar misschien is overleggen met een dierenarts ook helemaal geen slecht idee.

Zal wel meezoeken en eens rondvragen. Het lijkt me wel ellendig iig.
pi_60905057
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:07 schreef Stali het volgende:

[..]

Er is nog niet zoveel tijd verstreken sinds jullie van vakantie terugzijn. Gewoon consequent volhouden.
Maar misschien is overleggen met een dierenarts ook helemaal geen slecht idee.

Zal wel meezoeken en eens rondvragen. Het lijkt me wel ellendig iig.
Hmm, het consequent volhouden is wel een issue. Dat hebben we twee nachten geprobeerd, maar hij blijft blaffen/aan de deur krabben. Hij hij weegt maar 2 kilo, maar hij produceert geluid alsof hij er 20 weegt!!!! Dat kan ik gewoon echt niet maken voor de buren.
Gisteravond ook, van 22.00 tot 3.30 geblaft. Pffffffff. (Ik heb overigens wel hele lieve, begripvolle buren hoor).

Ik ga morgen de DA inderdaad even bellen om wat advies te vragen. We kunnen deze week trouwens wel weer goed oefenen (overdag), want mijn man heeft nachtdienst. Ik ga om acht uur 's morgens de deur uit en laat Harley dan beneden in de woonkamer. Mijn man's wekker gaat rond 13.30 uur. Mocht hij dan overdag blaffen/deur krabben dan hoort mijn man het in ieder geval. Als het een hele week goed gaat, durf ik ook 's savonds verder te gaan 'oefenen' (achterom er uit lopen en dan voorom stiekem aan de voordeur luisteren en binnenkomen als hij stil is. En dat twintig keer op een avond of zo).
pi_60905232
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:12 schreef Tezz het volgende:

[..]

Hmm, het consequent volhouden is wel een issue. Dat hebben we twee nachten geprobeerd, maar hij blijft blaffen/aan de deur krabben. Hij hij weegt maar 2 kilo, maar hij produceert geluid alsof hij er 20 weegt!!!! Dat kan ik gewoon echt niet maken voor de buren.
Gisteravond ook, van 22.00 tot 3.30 geblaft. Pffffffff. (Ik heb overigens wel hele lieve, begripvolle buren hoor).

Ik ga morgen de DA inderdaad even bellen om wat advies te vragen. We kunnen deze week trouwens wel weer goed oefenen (overdag), want mijn man heeft nachtdienst. Ik ga om acht uur 's morgens de deur uit en laat Harley dan beneden in de woonkamer. Mijn man's wekker gaat rond 13.30 uur. Mocht hij dan overdag blaffen/deur krabben dan hoort mijn man het in ieder geval. Als het een hele week goed gaat, durf ik ook 's savonds verder te gaan 'oefenen' (achterom er uit lopen en dan voorom stiekem aan de voordeur luisteren en binnenkomen als hij stil is. En dat twintig keer op een avond of zo).
Goh, dat is nog een bof dat je partner trouwens wisseldiensten draait.
Ben benieuwd of je dierenarts misschien raad weet.

Sterkte en supertof dat je alle moeite wil doen. .
pi_60905349
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:20 schreef Stali het volgende:

[..]

Goh, dat is nog een bof dat je partner trouwens wisseldiensten draait.
Ben benieuwd of je dierenarts misschien raad weet.

Sterkte en supertof dat je alle moeite wil doen. .
Die wisseldiensten van mijn man waren uiteindelijk ook de doorslag om eindelijk een hondje in huis te kunnen nemen! Met zijn ploegen (hij is dus altijd 's middags of 's morgens thuis) en mijn parttime baan is het op zich prima te combineren. Harley hoeft maar eens in de drie weken echt een hele ochtend (van acht tot twee) alleen te zijn, drie dagen achter elkaar.
  zondag 17 augustus 2008 @ 19:39:32 #40
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_60905611
Wat ik met mijn hond deed toen hij een pup was ;

Weggaan ; voor de deur blijven zitten en 5 min wachten. Blafte hij telkens, binnenkomen, streng foei zeggen, hem op zn plaats leggen, en opnieuw de deur uitgaan.

Als hij 1 minuut oid stil is als je voor de deur zit, binnenkomen en hem uitbundig belonen.

Zo bouw je steeds de tijd dat je weg bent wat verder op
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_60905647
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 19:39 schreef Qwea het volgende:
Wat ik met mijn hond deed toen hij een pup was ;

Weggaan ; voor de deur blijven zitten en 5 min wachten. Blafte hij telkens, binnenkomen, streng foei zeggen, hem op zn plaats leggen, en opnieuw de deur uitgaan.

Als hij 1 minuut oid stil is als je voor de deur zit, binnenkomen en hem uitbundig belonen.

Zo bouw je steeds de tijd dat je weg bent wat verder op
Yep, zo heb ik het Harley ook geleerd (ongeveer). Maar ik weet nu niet goed wat ik moet doen omdat het alleen 's avonds is. Maar ik ga deze week de avonden oefenen. Manlief is werken vanaf half tien 's avonds, dus dan ben ik mooi alleen thuis (dochter ligt al in bed dan) om te oefenen. Ben benieuwd.
pi_60913918
je hebt ook nog een dochter ?
is ze oud genoeg om met de hond te spelen ? ..je hebt het steeds alleen over je man en jou diensten maar dan is dus nog iemand in huis die de hond aandacht kan geven
pi_60915573
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 01:17 schreef Charisma het volgende:
je hebt ook nog een dochter ?
is ze oud genoeg om met de hond te spelen ? ..je hebt het steeds alleen over je man en jou diensten maar dan is dus nog iemand in huis die de hond aandacht kan geven
Ja ik heb een dochter maar die is pas vijf . Ik laat haar wel met Harley spelen maar alleen als ikzelf er bij ben. Ze spelen dan vooral het favoriete 'zoek-en-breng' (hihihi). Knuffeltje weggooien en weer terugbrengen.

Overigens, dit is de dader in kwestie (een wolf in schaapskleren dus):

Op deze foto is hij een maand of zeven. Inmiddels is hij 14 maanden, maar hij is niet veel meer gegroeid.
  maandag 18 augustus 2008 @ 07:45:43 #44
150152 Queen_Bee
pi_60915685
Ik zou graag helpen Tezzie maar ik weet het ook niet zo goed.

Ik krijg wel 't idee dat Harley een beetje een aandachtshoertje is én dus niet de makkelijkste hond. Ik denk dus dat je het best geholpen bent met consequent zijn, écht consequent. Een streng ritme voor de hond. Denk dat hij daar wel bij gebaat is. Geen idee hoe dat nu zit? Heeft ie een goed ritme of eh?

En bench vind ik meestal symptoombestrijding maar ik kan het begrijpen als je straks toch weer over zou gaan op de bench. Maar wanneer je dit doet zul je ook weer consequent moet blijven en blivjen doorhameren, niet de bench als de oplossing zien want dat is het niet
I'm super sonic man
pi_60915778
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 07:45 schreef Queen_Bee het volgende:
Ik zou graag helpen Tezzie maar ik weet het ook niet zo goed.

Ik krijg wel 't idee dat Harley een beetje een aandachtshoertje is én dus niet de makkelijkste hond. Ik denk dus dat je het best geholpen bent met consequent zijn, écht consequent. Een streng ritme voor de hond. Denk dat hij daar wel bij gebaat is. Geen idee hoe dat nu zit? Heeft ie een goed ritme of eh?

En bench vind ik meestal symptoombestrijding maar ik kan het begrijpen als je straks toch weer over zou gaan op de bench. Maar wanneer je dit doet zul je ook weer consequent moet blijven en blivjen doorhameren, niet de bench als de oplossing zien want dat is het niet
Een beetje een aandachtshoer?? Zeg maar gerust heel veul! Ik negeer hem dan ook compleet af en toe....
Een ritme is in ons geval een beetje lastig, vooral ook door de ploegen van mijn man. Ooit is ie een hele ochtend alleen en ooit ook een hele week niet. Hij kent overigens ons ritme wel. Hij weet precies wanneer het:
- zaterdag is (uitslapen)
- zondag is (uitslapen en naar het bos)
- avondeten. Zodra ik mijn mes op mijn bord leg staat hij te kwispelen bij de deur voor de wandeling.
- tijd is om alleen thuis te blijven (ik vertrek met dochterlief naar school).

Dus ik weet niet in hoeverre ik nog meer een ritme in kan voeren!
En de bench is voor mij een uitkomst 's nachts. Want hij slaapt er graag in en zo in de bench vind ik het boven prima (als hij 's nachts niet op onderzoek uit kan gaan boven vind ik het prima dat hij boven slaapt). Maar overdag is het niet nodig, hij sloopt niets en ik vind dat hij gewoon vrij in huis rond moet kunnen lopen.
pi_60924395
Ik vind het eerder klinken alsof hij het niet zo naar zijn zin heeft gehad daar. Ik herken het van onze hond (Jack Russel) die we voor twee weken naar een pension hadden gebracht waar volgens horen zeggen de honden altijd super happy waren. Onze hond wilde ons niet eens meer kennen toen we terug kwamen
pi_60932820
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:45 schreef Trusten het volgende:
Ik vind het eerder klinken alsof hij het niet zo naar zijn zin heeft gehad daar. Ik herken het van onze hond (Jack Russel) die we voor twee weken naar een pension hadden gebracht waar volgens horen zeggen de honden altijd super happy waren. Onze hond wilde ons niet eens meer kennen toen we terug kwamen
Hmm klinkt wel aannemelijk wat je zegt. Toch heb ik het idee dat hij het er super heeft gehad. Eigenlijk weet ik het gewoon 100% zeker dat hij het leuk heeft gevonden. Het is een echt 'honden-hondje' : hij is graag bij anderen en zoekt altijd een speelmaatje. Dat heeft hij daar gewoon continue gehad (en dan ook nog eens allemaal van hetzelfde ras, dus....). Verder weet ik ook zeker dat deze mensen met 200% inzet voor hem gezorgd hebben.

Vandaag ging het overdag goed. Hij heeft een ochtend alleen gezeten en is stil geweest. Als het straks donker is ga ik weer met hem oefenen.
pi_60942675
Ik heb ook 2 maltezers. Bud, (gecastreerde reu, 3 jaar) vertoonde ook dit gedrag na een vakantie. Echt precies hetzelfde. Toen we hem op gingen halen bleef hij liggen, hij kwam niet eens naar me toe (terwijl Dribbel helemaal uitgelaten om me heen stond te dansen en keffen). In de auto heeft hij ontzettend zitten janken (zo hard ik echt dacht dat er wat met hem was, lichamelijk) en thuis is hij nog een week raar geweest. Een paar keer in huis plassen, de hele tijd voor m'n voeten liggen of in de weg lopen, janken voor de wc deur...
Ze slapen allebei bij mij op de kamer, dus 's nachts had ik er gelukkig geen last van, dan lag hij lekker naast me.
Het is vanzelf weer over gegaan, na een weekje zat hij weer in zijn ritme. Toen we de keer daarna op vakantie gingen hebben we hem ergens anders ondergebracht, en toen was hij wel gewoon zichzelf toen we hem gingen halen, hij had het duidelijk naar zijn zin gehad. Hij was ook heel aanhankelijk bij die mensen waar hij gelogeerd had, terwijl hij bij dat eerdere adres helemaal niet naar die mensen luisterde, hij kwam ook niet als ze hem riepen. Terwijl hij een ontzettend gehoorzame hond is, hij loopt altijd aan de voet (los of aan de riem, hij wijkt niet van je zijde), meteen luisteren, heel knuffelig (altijd geeft hij kopjes, dat hij wil dat je hem aait). Maar bij het eerste adresje liet hij daar ook niks van merken.

Ik denk dus dat je hondje het inderdaad niet naar zijn zin heeft gehad, en gewoon ontzettend blij is dat je er weer bent (en erg bang ook dat je weer weg gaat).

Ik weet niet precies wat je er aan kan doen, as said ging het met mijn hondje vanzelf weer over. Ook scheelt het met alleen zijn dat de honden samen zijn, toen ik alleen Dribbel nog maar had was die ook wel een blaffer als ik weg was.

Misschien even bij google zoeken op 'verlatingsangst honden'? Misschien dat daar nog wat nuttigs uit komt rollen?

(Heb overigens alleen de OP gelezen en voor de rest snel naar beneden gescrolld, dus sorry als ik dubbele dingen zeg/adviezen geef).

Heel veel succes in ieder geval!
Vivre
pi_60972478
Nou, ik ben er achter dat het op zeker te maken heeft me het donker. Overdag is hij weer helemaal de oude Harley en hebben we geen enkel probleem met hem (nou ja, tis sowieso een keffertje en hij 'bewaakt' zijn huis goed) maar 's avonds, pfff.

Gisteravond met hem geoefend. Door de achterdeur weg, vijf minuten wachten en door de voordeur weer terug. Hij is wel stil geweest in de periodes dat ik weg was, maar hij zat wel heel zenuwachtig voor de deur te wachten. Nu maar langzaam verder uit gaan bouwen en hem zo ver krijgen dat hij dus gewoon lekker gaat slapen als ik 's avonds weg ga......
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 20 augustus 2008 @ 10:11:14 #50
163650 Greys
pi_60974641
Misschien was het op het oppasadres heel erg donker 's nachts in de ruimte waar hij sliep en is hij een aantal keer erg geschrokken ofzo in het donker? Of misschien lieten ze hem 's nachts alleen ipv bij de andere hondjes? Weet je hoe dat daar ging, 's nachts?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_60977314
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 10:11 schreef Greys het volgende:
Misschien was het op het oppasadres heel erg donker 's nachts in de ruimte waar hij sliep en is hij een aantal keer erg geschrokken ofzo in het donker? Of misschien lieten ze hem 's nachts alleen ipv bij de andere hondjes? Weet je hoe dat daar ging, 's nachts?
Hmm, hij lag daar 's nachts in de bijkeuken waar in een hoek allerlei kussens en dekens op de grond liggen waar hij met alle hondjes (teefjes en gecastreerde reuen, een stuk of 13 in totaal) samen sliep. En met een lampje aan.

Hier thuis lag hij in de woonkamer in zijn mand of op de bank of op een deken op de grond met een klein lampje aan. Dus het enige verschil is, dat hij hier alleen is en daar met meer hondjes was.

Dit weekend gaan we proberen om hem weer alleen te laten slapen 's nachts. Nu is dat (voor onze nachtrust) niet echt handig, omdat manlief niet thuis is 's nachts in verband met werk en ikzelf er erg vroeg uit moet om naar het werk te gaan.
pi_60980059
Hij mist gewoon die hondjes
Lijkt me echt een rotsituatie tezz
pi_60983810
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:49 schreef Bluezz het volgende:
Hij mist gewoon die hondjes
Lijkt me echt een rotsituatie tezz
Yep, hij mist zijn speelkameraadjes, ik denk het ook.
Tis gewoon een erg eigenwijs hondje......en ik noem hem niet voor niets 'prins Harley'......
pi_61158336
Even een kleine update.

Het gaat inmiddels een heel stuk beter. Overdag is het geen enkel probleem meer. Hij is wel ontzettend waaks (dus hij slaat wel eens aan als ie alleen thuis is), maar over het algemeen gaat hij gewoon braaf slapen.
's Nachts slaapt hij in de bench bij ons op de slaapkamer. Ook geen probleem.

MAAR.........de avonden. Als we 's avonds weg moeten is het echt een probleem. Waarschijnlijk associeert Harley avond (donker) met nacht en hij kan het niet verkroppen als we weg gaan dan. Hij blijft piepen/blaffen/aan de deur krabbelen. En hard. Ik weet echt niet hoe ik hem dit aan moet leren!
Hij ziet ons vertrekken (sleutels pakken, jas aan doen, snoepje voor hem), maar dat is hij na vijf minuten gewoon weer vergeten en dan denkt ie natuurlijk dat wij boven liggen te slapen en hij alleen beneden is. Paniek dus!

Ik weet echt niet hoe we dit op moeten lossen...........het alleen blijven kan hij. Overdag lukt dat ook een uurtje of vijf achter elkaar. Waarom kan ie dat 's avodns niet???
  woensdag 27 augustus 2008 @ 09:10:09 #55
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61159198
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 07:39 schreef Tezz het volgende:
Even een kleine update.

Het gaat inmiddels een heel stuk beter. Overdag is het geen enkel probleem meer. Hij is wel ontzettend waaks (dus hij slaat wel eens aan als ie alleen thuis is), maar over het algemeen gaat hij gewoon braaf slapen.
's Nachts slaapt hij in de bench bij ons op de slaapkamer. Ook geen probleem.

MAAR.........de avonden. Als we 's avonds weg moeten is het echt een probleem. Waarschijnlijk associeert Harley avond (donker) met nacht en hij kan het niet verkroppen als we weg gaan dan. Hij blijft piepen/blaffen/aan de deur krabbelen. En hard. Ik weet echt niet hoe ik hem dit aan moet leren!
Hij ziet ons vertrekken (sleutels pakken, jas aan doen, snoepje voor hem), maar dat is hij na vijf minuten gewoon weer vergeten en dan denkt ie natuurlijk dat wij boven liggen te slapen en hij alleen beneden is. Paniek dus!

Ik weet echt niet hoe we dit op moeten lossen...........het alleen blijven kan hij. Overdag lukt dat ook een uurtje of vijf achter elkaar. Waarom kan ie dat 's avodns niet???
En als je nou eens de deur loslaat zodat hij de trap op kan naar de slaapkamer? Zodat hij echt ziet dat jullie niet liggen te slapen?
  woensdag 27 augustus 2008 @ 09:10:57 #56
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61159207
Ooh en misschien he, moet je hem een snackbal kopen. Hem leren hoe die werkt, en hem die geven elke keer dat je 's avonds gaat. Zo gaat hij misschien het weggaan met die snackbal associëren. En die snackbal is leuk.
pi_61163915
@Qwea: ik heb ook overwogen om 's avonds bij het wegaan de haldeur open te laten, maar ons hondje kan wel zelf naar boven, maar niet meer naar beneden. En aangezien ik boven geen dubbel glas heb lijkt het me voor de buren niet zo prettig als ie boven gaat zitten blaffen....

Een snackbal heeft ie! Daar heb ik hem het alleen blijven min of meer mee aangeleerd toen ie pup was. Hij geeft er geen ene reet om als ik hem dat 's avonds geef (hij ligt nog onaangeroerd als ik terug kom).

Verder heb ik vandaag bij de buren een bloemetje afgegeven met een kaartje er bij dat we er hard aan werken en dat we om begrip vragen. Ik heb gelukkig schatten van buren en ze vonden het beiden geen enkel probleem!

Ben zojuist bij de dierenspeciaalzaak geweest en om advies gevraagd. Daar kreeg ik het advies om hem 's avonds gewoon de komende tijd compleet te negeren. Ook als ik weer thuis kom (ook overdag als ie dus wel stil geweest is) gewoon echt negeren. Het 'thuiskomen' moet geen feest worden, het moet een normaal onderdeel worden van de dag).

Wat vinden jullie van dit advies van de dierenspeciaalzaak?
  woensdag 27 augustus 2008 @ 15:19:15 #58
150152 Queen_Bee
pi_61167075
Die hond is gewend om 's avonds/ 's nachts boven te liggen bij jullie. Als jullie weggaan en hij is ineens alleen beneden snapt hij dat niet.

Ik zou dus stoppen met de bench boven, wil je de bench blijven gebruiken is ook goed, maar dan beneden. Ik denk dat je meer bereikt als je hem dat aanleert dat wat je nu doet.
I'm super sonic man
  woensdag 27 augustus 2008 @ 15:51:21 #59
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61167925
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 13:01 schreef Tezz het volgende:
@Qwea: ik heb ook overwogen om 's avonds bij het wegaan de haldeur open te laten, maar ons hondje kan wel zelf naar boven, maar niet meer naar beneden. En aangezien ik boven geen dubbel glas heb lijkt het me voor de buren niet zo prettig als ie boven gaat zitten blaffen....

Een snackbal heeft ie! Daar heb ik hem het alleen blijven min of meer mee aangeleerd toen ie pup was. Hij geeft er geen ene reet om als ik hem dat 's avonds geef (hij ligt nog onaangeroerd als ik terug kom).

Verder heb ik vandaag bij de buren een bloemetje afgegeven met een kaartje er bij dat we er hard aan werken en dat we om begrip vragen. Ik heb gelukkig schatten van buren en ze vonden het beiden geen enkel probleem!

Ben zojuist bij de dierenspeciaalzaak geweest en om advies gevraagd. Daar kreeg ik het advies om hem 's avonds gewoon de komende tijd compleet te negeren. Ook als ik weer thuis kom (ook overdag als ie dus wel stil geweest is) gewoon echt negeren. Het 'thuiskomen' moet geen feest worden, het moet een normaal onderdeel worden van de dag).

Wat vinden jullie van dit advies van de dierenspeciaalzaak?
Ik denk dat negeren geen goeie optie is. Zeker niet als hij braaf is geweest. Dan moet je hem juist belonen. IMHO geven dierenspeciaalzaken ruk advies. Heb je je DA al eens weer gebeld?

Wat je nog zou kunnen proberen is om 5 dagen achter elkaar een t-shirt te dragen, en deze als jullie weg gaan bij de hond leggen. Dan ruikt hij iig sterk jouw geur.
pi_61168608
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 15:19 schreef Queen_Bee het volgende:
Die hond is gewend om 's avonds/ 's nachts boven te liggen bij jullie. Als jullie weggaan en hij is ineens alleen beneden snapt hij dat niet.

Ik zou dus stoppen met de bench boven, wil je de bench blijven gebruiken is ook goed, maar dan beneden. Ik denk dat je meer bereikt als je hem dat aanleert dat wat je nu doet.
Het punt is natuurlijk dat ie het voor de vakantie niet gewend was om boven bij ons te slapen! Het is dus in principe geen aangeleerd gedrag.....Moeilijk hoor allemaal!

Ik ga vanavond toch maar weer oefenen met de bench.....(was ik eindelijk van dat ding af). Een paar weken consequent volhouden doet wonderen schijnbaar!

Edit: oh, dat van dat tshirt is misschien ook wel een goede tip! Thx!
  donderdag 28 augustus 2008 @ 02:39:32 #61
150152 Queen_Bee
pi_61183265
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 16:18 schreef Tezz het volgende:

[..]

Het punt is natuurlijk dat ie het voor de vakantie niet gewend was om boven bij ons te slapen! Het is dus in principe geen aangeleerd gedrag.....Moeilijk hoor allemaal!

Ik ga vanavond toch maar weer oefenen met de bench.....(was ik eindelijk van dat ding af). Een paar weken consequent volhouden doet wonderen schijnbaar!

Edit: oh, dat van dat tshirt is misschien ook wel een goede tip! Thx!
Ik bedoel ook gewoon dat ie nu in 2 verschillende situaties zit. Dan boven gezellig samen, en dan ineens alleen beneden.

Het lijkt mij voor iedereen beter om je te richten op dat s avonds en s nachts alleen zijn. Dáár moet ie aan wennen, hem naar boven doen brengt hem alleen maar in de war. Al begrijp ik het wel, het lijkt mij erg vervelend allemaal.

Ik zou er echt moe van worden als er iets gebeurt en mijn hond is ineens weer al zijn opvoeding kwijt

Ik denk dat je bij deze hond écht consequent moet zijn, met alles. Hoe moeilijk ook (ook al ik vorige topics in mn achterhoofd houd enzo)
I'm super sonic man
  donderdag 28 augustus 2008 @ 02:46:53 #62
210143 EyeMJR
Eye See Eye Forget !!!
pi_61183296
breng hem terug
When Crying In The Mist, To Pray For Amnesia
pi_61183400
Ik denk nu zeker te makkelijk als ik zeg dat je gewoon een lamp aan moet laten he?
Vivre
  donderdag 28 augustus 2008 @ 03:12:25 #64
210143 EyeMJR
Eye See Eye Forget !!!
pi_61183405
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 03:11 schreef Strychnine het volgende:
Ik denk nu zeker te makkelijk als ik zeg dat je gewoon een lamp aan moet laten he?
When Crying In The Mist, To Pray For Amnesia
pi_61183707
Sow dan, dat is ook niet niks voor zo'n hondje andere mensen die hij wellicht niet meer herkend.
Plus zoveel honden opeens om zich heen, leven tussen zoveel andere honden en dan weer plots naar een vertrouwde 'rustige' omgeving -> thuis.
Na al die prikkels opeens weer 'alleen' zijn is weer een hele omslag.

Denk dat hij gewoon even flink geschrokken is, net zo goed wij kunnen schrikken van bepaalde situaties waaraan we niet gewend zijn.

Ben maar flink lief voor hem, zodat hij een beetje kan kalmeren in dat bolletje van hem .
pi_61183711
Ik heb 't idee dat er steeds meer honden de kluts kwijtraken, die verliezen dat door het vreemde gedrag van hun baas.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2008 05:22:59 ]
pi_61183889
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 02:39 schreef Queen_Bee het volgende:

[..]

Ik bedoel ook gewoon dat ie nu in 2 verschillende situaties zit. Dan boven gezellig samen, en dan ineens alleen beneden.

Het lijkt mij voor iedereen beter om je te richten op dat s avonds en s nachts alleen zijn. Dáár moet ie aan wennen, hem naar boven doen brengt hem alleen maar in de war. Al begrijp ik het wel, het lijkt mij erg vervelend allemaal.

Ik zou er echt moe van worden als er iets gebeurt en mijn hond is ineens weer al zijn opvoeding kwijt

Ik denk dat je bij deze hond écht consequent moet zijn, met alles. Hoe moeilijk ook (ook al ik vorige topics in mn achterhoofd houd enzo)
Je hebt gelijk QB, ik denk dat consequent zijn de key is. Gister echt heel streng (doch rechtvaardig) voor hem geweest en hij heeft uiteindelijk beneden geslapen. Wel met mij in de kamer (ik heb op de bank geslapen ) maar het is een begin. En gisteravond heb ik hem in zijn mand laten liggen en geen enkel privilege gegund (niet op de bank enzo). Halverwege de avond heb ik hem geroepen voor een spelletje, knuffelen, uitlaten en toen weer terug de bench in.
pi_61183890
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 03:11 schreef Strychnine het volgende:
Ehhhh ja.
Er is een lamp aan.
En een radio.
Helleptnie.
  donderdag 28 augustus 2008 @ 08:44:00 #69
105263 Litso
Interlectueel.
pi_61184459
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 05:14 schreef Frappelsien het volgende:
Ben maar flink lief voor hem, zodat hij een beetje kan kalmeren in dat bolletje van hem .
Ik denk eigenlijk juist dat extra lief zijn/verwennen/troosten niet is wat de hond nu nodig heeft. Die moet juist weer opnieuw in het dagelijks ritme leren komen zonder dat hij daarvan overstuur raakt. Lief bedoeld, maar volgens mij geen goede raad.
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 05:22 schreef kraakschandaal het volgende:
Ik heb 't idee dat er steeds meer honden de kluts kwijtraken, die verliezen dat door het vreemde gedrag van hun baas.
Do explain?
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_61189844
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 08:44 schreef Litso het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk juist dat extra lief zijn/verwennen/troosten niet is wat de hond nu nodig heeft. Die moet juist weer opnieuw in het dagelijks ritme leren komen zonder dat hij daarvan overstuur raakt. Lief bedoeld, maar volgens mij geen goede raad.
[..]

Do explain?
Lief zijn en belonen zijn wat mij betreft twee totaal andere dingen
Met lief zijn bedoel ik, geduld hebben en rustig blijven in deze situatie.
Het zal vanzelf overgaan dan met de tijd
  donderdag 28 augustus 2008 @ 13:03:28 #71
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_61190273
Ik vind het wel schattig ( sorry Tezz, moet voor jou heel kut zijn!! )

Geen idee wat je hiermee moet, ik had het loeder tegen alle regels in bij me in bed genomen om er maar vanaf te zijn
  donderdag 28 augustus 2008 @ 13:37:59 #72
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61191135
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 12:46 schreef Frappelsien het volgende:

[..]

Lief zijn en belonen zijn wat mij betreft twee totaal andere dingen
Met lief zijn bedoel ik, geduld hebben en rustig blijven in deze situatie.
Het zal vanzelf overgaan dan met de tijd
Dat gaat alleen werken als je daarnaast ook gewoon heel strikt bent.
pi_61193527
Wat wel een goede opsteker is (en perspectieven biedt voor de toekomst): gisteravond heb ik hem de hele avond compleet genegeerd (en dat was moeiiiiilijk!!!!) en toen ik hem rond 22.00 uur uit de bench haalde voor een spelletje, knuffeltje en uitlaten voerde hij echt ELK commando uit wat ik hem gaf! Hij was heel allert en wilde alles voor me doen!

Ik heb vandaag via de dierenspeciaalzaak 'no stress dogittude' besteld. Dit is een apparaatje wat je in het stopcontact moet doen. Het verspreidt het nagebootste feromeen (hormoon) van een zogende teef. Puppies zijn doof en blind bij de geboorte en door dit hormoon voelt de pup zich veilig bij de moederhond. Later scheidt de alphahond deze geur ook af en dus voelt de hond zich in de roedel veilig en zeker. Volgens de dierenspeciaalzaak werkt dit in 90% van de gevallen om de emotionele gemoedstoestand van de hond te stabiliseren IN COMBINATIE MET een goede aanpak.
Ben benieuwd!

Iemand hier ervaring mee????
  donderdag 28 augustus 2008 @ 16:44:59 #74
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_61196425
Nope geen ervaringen mee. Maar aangezien jij de roedelleider bent, had volgens mij een t-shirt met jouw geur net zo goed gewerkt.

Of praat ik nu poep?
pi_61196687
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 16:44 schreef Qwea het volgende:
Nope geen ervaringen mee. Maar aangezien jij de roedelleider bent, had volgens mij een t-shirt met jouw geur net zo goed gewerkt.

Of praat ik nu poep?
Hmm, volgens internet en de mevrouw van de dierenspeciaalzaak gaat het specifiek om een bepaald feromeen (hormoon), wat zogende teven en alphahonden afscheiden. Ikke ben wel roedelleider, maar geen (zogende) hond, dus dat feromeen heb ik niet.
pi_61239976
DOORBRAAK !!!!!!!!

Ik heb geslapen vannacht!
In mijn eigen bed!
En Harley beneden in de bench!

Ik ben om 1.00 uur naar boven gegaan en hij was stil. Rond half drie is hij gaan blaffen en dat heeft ie een half uur volgehouden. Daarna heb ik hem niet meer gehoord. Ik kom nu net beneden en hij ligt gewoon nog heerlijk te maffen in zijn bench. Hij wil er niet eens uit!

Zou het door het stopcontactding komen?
Zou het door mijn strenge negeer-beleid komen?

Het interesseert me geen donder, ik heb weer nachtrust gehad!!! (ik weet het, 1 zwaluw maakt nog geen zomer, dus we zullen het even afwachten.....)
pi_61239980
fijn om te horen!
Hopelijk gaat hij op deze voet verder
Vivre
  zondag 31 augustus 2008 @ 00:42:16 #78
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_61257311
Geweldig! Mocht het idd 1 zwaluw zijn, zou ik eens gaan nadenken over "Bach rescue druppeltjes". Worden door mensen gebruikt bij angst/stress, maar onze winkel verkoopt het ook heel veel voor katten, paarden, honden en andere huisdieren!
pi_61261120
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 00:42 schreef NijntjesUk het volgende:
Geweldig! Mocht het idd 1 zwaluw zijn, zou ik eens gaan nadenken over "Bach rescue druppeltjes". Worden door mensen gebruikt bij angst/stress, maar onze winkel verkoopt het ook heel veel voor katten, paarden, honden en andere huisdieren!
Hmm, ik ga het overwegen. Ik ben momenteel met D.A.P. bezig, even afwachten of dit zijn vruchten afwerpt.

Vannacht heeeeeeeeerlijk geslapen trouwens! We hadden wel valsgespeeld: gisteravond moesten we naar een feestje bij vrienden en ik heb Harley meegenomen. Hij heeft daar de hele avond geen oog dichtgedaan, alleen maar gespeeld met de hond van die vrienden. Om 1.00 uur zijn we naar huis gegaan en toen moest ie ook nog 20 minuten wandelen, dus hij was gewoon doodmoe toen we thuis kwamen. Hij heeft 10 minuten gepiept en is toen in slaap gevallen.
pi_61392676
Het begint meer op 'dagboek van Tezz' te lijken hier, maar ik wil toch even melden (voor iedereen die met me meegedacht heeft tot nu toe) dat het best goed gaat.

Slapen is geen probleem meer. Ik zet hem ongeveer een half uur voordat ikzelf naar bed ga in de bench en dat accepteert hij. Hij gaat gewoon braaf slapen en ik hoor hem niet meer de rest van de nacht. Vaak wil hij er 's morgens niet eens uit...

Avondje weg zijn we nu aan het oefenen. Dit gaat nog niet zo goed. Wanneer ik hem in de bench doe wel, maar als ik hem los laat lopen in huis gaat hij toch piepen/janken/blaffen. In de bench gaat het wel redelijk goed, maar ik wil het hem gewoon niet aandoen om een hele avond in de bench te moeten zitten als ik toevallig een keer naar een feestje ben. Hier werkeen we nog aan.
pi_61392842
Er zit vooruitgang in
pi_61400664
Het gaat de goede kant op
Vivre
pi_61401783
En nog best redelijk snel ook. .
pi_61402642
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 14:18 schreef Stali het volgende:
En nog best redelijk snel ook. .
Ja he! Tis wel irritant dat ik nooit zal weten of het aan het stopcontactspul (D.A.P.) ligt of aan mijn strenge aanpak.........

Tis altijd wel een moeilijk hondje geweest (vooral erg eigenwijs en hij wil altijd zijn zin doordrijven), maar gelukkig begint het allemaal weer wat makkelijker te worden........Nu de avonden nog........Ik wil 's avonds ook gewoon weg kunnen gaan, net als overdag.
pi_61984954
Goed. Weer even een update.

Het is eigenlijk meer een dagboek aan het worden, hihi, want er wordt niet heel veel gepost in dit topic (ja, door mij wel ja, hihi), maar ik heb toch echt nog even wat tips nodig dus ik doe nog een poging.

Het gaat redelijk, maar dat zeg ik errug voorzichtig. Van de zeven dagen die er in een week zitten, slapen we drie nachten goed en vier nauwelijks. Meneer blijft volhouden dat ie niet alleen wil blijven 's nachts. Zijn geblaf en gepiep houdt ook meteen op als we naar beneden komen. Compleet negeren als we eenmaal beneden zijn is niet erg: zodra hij ons ziet gaat ie braaf liggen pitten. De nachten dat het wel goed gaat zijn een zegen!

Het stopcontactdingensspul is op en ik ga ook geen navulling kopen (a 25 euro) want volgens mij had het niet zo heel veel effect.

Ik weet inmiddels bijna zeker dat hij gewoon stront-eigenwijs is en koste wat kost zijn zin wil doordrijven. Hij weet gewoon dat we na verloop van tijd echt wel naar beneden komen. Ik weet het: negeren is de remedie, maar met een klein kindje in huis en met zware banen voor beiden is het onmogelijk om nachtrust te missen. Ik wil zijn geblaf best een uurtje of twee aanhoren, maar daarna verhuis ik (of manlief) toch echt naar de bank om nog wat uurtjes slaap te pakken.

Mee naar boven nemen voor de nacht: is nog steeds een overweging, maar eigenlijk zit me dat niet lekker en ik weet gewoon dat ie een jaar lang wel braaf beneden in zijn mand heeft geslapen, dus ik wil eigenlijk gewoon niet toegeven! Hij bepaalt niet wat er gebeurt, dat bepaal ik namelijk nog steeds (ahum).

Anyway: tips zijn echt nog van harte welkom!!!!

En voordat er bij sommigen belletjes gaan rinkelen: wij hebben beiden een zware baan, maar mijn man werkt in ploegendienst en ikzelf werk parttime, dus ons hondje zit niet de hele dag alleen, hooguit een uurtje of drie een paar keer per week. En iedere avond na het avondeten wordt ie meegenomen naar het bos zodat ie een uur lang rond kan rennen en zijn energie kwijt kan (de andere twee/drie uitlaatmomenten zijn een rondje door de wijk naar het veldje, een minuut of tien of zo).
  Moderator maandag 29 september 2008 @ 06:28:40 #86
155227 crew  Guppy
dus
pi_61988280
Wat vervelend dat het nog steeds niet helemaal wil...

Misschien heb je het allang geprobeerd, maar heb je al eens een dekentje met een geurtje van jullie eraan in zijn mand gedaan? Dan heeft hij toch iets van jullie bij zich als hij slaapt.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_61988475
quote:
Op maandag 29 september 2008 06:28 schreef Guppyfriend het volgende:
Wat vervelend dat het nog steeds niet helemaal wil...

Misschien heb je het allang geprobeerd, maar heb je al eens een dekentje met een geurtje van jullie eraan in zijn mand gedaan? Dan heeft hij toch iets van jullie bij zich als hij slaapt.

Jep, helpt niet! Ik heb het zowel met een hemd van mezelf als met een tshirt van mijn man geprobeerd. Maar hij gooit het uit zijn mandje.
Vannacht trouwens heerlijk geslapen! Een klein (wel hard) blafje toen ik naar bed ging, maar daarna was het stil tot nu toe. En nu is ie niet uit zijn mandje weg te slaan, de luilak.....
  Moderator maandag 29 september 2008 @ 19:58:43 #88
155227 crew  Guppy
dus
pi_62005219
Fijn dat de nacht goed is gegaan!

En hoe reageert hij op een knuffel van zijn formaat (=ander hondje)? Al eens geprobeerd, of trapt ie daar niet in?

Ik weet niet of het zou kunnen werken, maar ik probeer even mee te denken.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_62008606
quote:
Op maandag 29 september 2008 19:58 schreef Guppyfriend het volgende:
Fijn dat de nacht goed is gegaan!

En hoe reageert hij op een knuffel van zijn formaat (=ander hondje)? Al eens geprobeerd, of trapt ie daar niet in?

Ik weet niet of het zou kunnen werken, maar ik probeer even mee te denken.
Goed plan, ik ga het vannacht proberen. Ik leg een grote knuffelhond met een wekker er achter verstopt (jajaja de hartslag) in zijn mand. Wie weet !
Dank voor het meedenken.
pi_62008934
Ach... arme Tezz, ben je nog aan het tobben?

Dat van die wekker is toch niet serieus of wel? .
pi_62011435
quote:
Op maandag 29 september 2008 21:52 schreef Stali het volgende:
Ach... arme Tezz, ben je nog aan het tobben?

Dat van die wekker is toch niet serieus of wel? .

Ik heb de ouwe truc nog maar eens van stal gehaald. Toen ik hem net had als pup had ik dat ergens gelezen (tikkende wekker klinkt als hartslag mama) en hij heeft toen een week met een wekker (gewikkeld in een deken) in zijn bench geslapen. Of het echt werkt weet je natuurlijk nooit, maar toen sliep ie binnen een week alleen beneden zonder mopperen.
pi_62013691
Als je dan toch met oude trucs komt zou ik ook een Tshirt van jezelf (of je man of kinderen, degene aan wie de hond zich het meest heeft gehecht) in de bench leggen, dat is ook een geruststellend geurtje. Ik weet dat je dit al geprobeerd hebt, maar in dit geval dan als extra nog bij je wekker Wederom succes ermee
Vivre
  Moderator dinsdag 30 september 2008 @ 06:16:53 #93
155227 crew  Guppy
dus
pi_62015720
Hoe is de nacht gegaan?
pi_62015928
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 06:16 schreef Guppyfriend het volgende:
Hoe is de nacht gegaan?
Weer goed!!!! Ik ging rond half twaalf naar bed en toen heb ik boven nog wat gerommeld (was ophangen etc.), dus hij hoorde me nog. In die tijd heeft ie aan de deur staan te krabbelen en zitten piepen. Toen ik in bed stapte heeft ie het nog een kwartier gedaan en toen was het stil. Mijn man (die uit de nachtdienst kwam) vond hem vanmorgen om kwart over zes opgekruld in zijn mandje, snurkend....
pi_62016088
Fijn dat het goed is gegaan,hopelijk blijft het zo!
Het is zo'n mooi hondje
01-08-2008
pi_62016187
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 07:47 schreef Pure-Poison het volgende:
Fijn dat het goed is gegaan,hopelijk blijft het zo!
Het is zo'n mooi hondje
Ja he......en hij is ook zo lief overdag! Blaft nooit als ie alleen thuis moet blijven, speelt graag, is aanhankelijk, voelt emoties aan, geeft kopjes (ja echt) en pootjes en gedraagt zich voorbeeldig........Hij verandert 's avonds gewoon in een gremlin of zo!!!!!

Maar het feit dat ie zo lief is, maakt wel heel veel goed. En ik blijf volhouden! Ik geef niet op! Mijn man heeft hem in gedachten al tien keer teruggebracht naar de fokker, maar neeeeee daar beginnen we niet aan!
  Moderator dinsdag 30 september 2008 @ 20:42:05 #97
155227 crew  Guppy
dus
pi_62033672
Wat fijn dat het twee nachten achter elkaar goed ging! Natuurlijk moeten we niet te vroeg juichen, maar dit is op z'n minst toch een goed teken Ik duim mee voor vannacht.
pi_62043836
heb je de wekker nu uitgerpobeerd? je schreef ook dat die toen die speelde met de hond van de vrienden en daarna moest wandelen doodmoe in slaap viel. misschien heeft die nog meer beweging nodig om zijn energie kwijt te raken ?
pi_62048237
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 09:41 schreef Charisma het volgende:
heb je de wekker nu uitgerpobeerd? je schreef ook dat die toen die speelde met de hond van de vrienden en daarna moest wandelen doodmoe in slaap viel. misschien heeft die nog meer beweging nodig om zijn energie kwijt te raken ?
Ja, wekker werkt goed volgens mij! Ik heb hem vannacht wel weer even horen piepen, maar daarna is ie toch weer verder gaan slapen. Wel vond ik vanmorgen een plas in de kamer. ERrug vreemd, dat heeft ie echt nog nooit gedaan! Zal misschien toch van schrik zijn!

En hij is 's avonds inderdaad behoorlijk actief. Overdag is ie suf en rustig, maar 's avonds komt de Gremlin in hem naar boven. Ik ga daarom ook een uur met hem het bos in iedere avond, en mijn man speelt ook nog met hem daarna (knuffeltje weggooien en zo).
  Moderator zaterdag 11 oktober 2008 @ 10:35:51 #100
155227 crew  Guppy
dus
pi_62304523
Hoe gaat het nu? Alweer iets beter?
pi_62305823
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 10:35 schreef Guppyfriend het volgende:
Hoe gaat het nu? Alweer iets beter?
Ik kan met enige voorzichtigheid zeggen dat meneer Harley Davidson zijn kluts weer gevonden heeft!

Ik heb om een gegeven moment alle 'hulpmiddelen' de deur uitgedaan (weg met wekkers, knuffels, gedragen t-shirts, stopcontactspul etc.) en het leek wel alsof hij zich er ineens bij neerlegde. Hij slaapt nu al ruim een week zonder te mopperen 's nachts alleen beneden in zijn mandje. Wel laat ik een lampje voor hem aan. En wat ik ook nog moet doen, is pas zelf naar bed gaan als meneer slaapt. Dat lijkt raar, maar doordat mijn man vaak avonddiensten heeft is hij rond een uur of 23.00 (de tijd dat mijn man ofwel thuiskomt, ofwel weggaat) hyperactief. Hij weet dat er dan met hem gespeeld wordt (eventjes) en die energie moet hij gewoon kwijt. Ook in het weekend (als mijn man niet werkt). Dus iedere avond is het rond 23.00 uur speelkwartier, en dan wacht ik tot hij slaapt en dan gaat het dus zonder problemen!

Echt, wat een luxe: nachtrust!!!!!!

En ik heb volgehouden! Ik heb zelf van vrienden het aanbod gekregen dat Harley best wel bij hen mocht gaan wonen als ik het niet meer zou trekken, maar neeeeeeee, ik hou teveel van hem hoor, om hem 'weg' te doen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')