Maar dat is toch gigantisch vervelend. We maken het er onszelf dus niet plezieriger op door onze menselijke natuur, of wel? Overigens is dit natuurlijk geen verklaring voor kernbommen, martelpraktijken, pedofilie, etnische zuiveringen, uitbuiterij etcetera.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:05 schreef Topspin het volgende:
[..]
Chemische factoren tussen de orenEr zullen vast en zeker stofjes in de grijze massa vertoeven die agressie opwekken bij irritaties. Storing in de hersens en vervolgens slaan mensen op tilt. Zo zal een bhoeddist die de hele dag aan het mediteren is ook aardig opgefokt worden wanneer er constant een straaljager gaat overvliegen na jaren lang van rust. Hoeven niet eens stofjes te zijn die zorgen dat mensen op tilt slaan, gewoon de irritaties die teveel worden in een wereld vol hectiek. Een hutje op de heide zou uitkomst kunnen bieden maar dan ga je als mens jezelf in de weg zitten omdat je niemand meer hebt om iets mee te delen.
Ik zeg dat ik een mens ben en daarom ben ik beter dan mensen?quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:09 schreef ToT het volgende:
Ah dus jij bent beter dan mensen? Coolness, hebben we weer iets duidelijk gekregen!
Evolutionair gezien wel ja, beste Tot, maar ik geloof helemaal niet in evolutie.quote:Evolutionair gezien, beste Ali, ben jij ook een dier!
Maar is het ook noodzakelijk? Kunnen we niet ALTIJD 'gewoon lief tegen elkaar doen', ookal zit het even tegen? Waarom kunnen mensen in diepe dalen van gruwelijkheden vervallen terwijl dat toch eigenlijk goedbeschouwd nergens voor nodig is?quote:En waarom dieren niet altijd even lief tegen elkaar zijn, en mensen ook niet: mensen en dieren moeten ook leven, en soms moet je daarvoor een ander dier opeten, soms moet je wat territorium maken. Zoal iemand al eerder hier in dit topic zei, zitten we met verdomd veel mensen en dieren op 1 kluitje. Op een gegeven moment wordt het steeds moeilijker om dingen te delen. Daarbij bestaan er ook altijd nog dingen als misverstanden, cultuurverschillen en ongelukjes enzo waardoor mensen pissig op elkaar kunnen worden.
Zonde wordt in de bijbel gedefinieerd als overtreding van de wet. Overtreding van de wet wordt over het algemeen gedefinieerd als misdaad. Zonde is dan dus ook misdaad.quote:Zonde....tja het is maar wat je een zonde noemt. Zonde heeft bij mij meteen al weer zo'n Christelijke bijklank. Als je naar de Christelijke verklaring kijkt, dan zeg ik nee: er bestaan wel misdaden, maar geen zonden.
Op een populatie van 6 miljard is er altijd een kans dat er wat gebeurt dat niet door de beugel kan, valt niet te voorkomen en is gewoon een gegeven en zal altijd zo blijven. Accepteren dat het zo is lijkt me dan het beste en gewoon een beetje doorgaan met je eigen leven dus ook wat negeren wat in het nieuws terecht komt.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dat is toch gigantisch vervelend. We maken het er onszelf dus niet plezieriger op door onze menselijke natuur, of wel? Overigens is dit natuurlijk geen verklaring voor kernbommen, martelpraktijken, pedofilie, etnische zuiveringen, uitbuiterij etcetera.
Oh, en als het jou nou allemaal overkomt, als jij er het slachtoffer van bent, moeten we het dan ook met zijn allen stelselmatig negeren? Moeten we JOU gewoon stelselmatig negeren wanneer jij het slachtoffer word van je medemens die niet meer of minder recht heeft op een gelukkig leven dan jij, maar dat voor zichzelf wel even bepaald heeft?quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:15 schreef Topspin het volgende:
[..]
Op een populatie van 6 miljard is er altijd een kans dat er wat gebeurt dat niet door de beugel kan, valt niet te voorkomen en is gewoon een gegeven en zal altijd zo blijven. Accepteren dat het zo is lijkt me dan het beste en gewoon een beetje doorgaan met je eigen leven dus ook wat negeren wat in het nieuws terecht komt.
Als ik vermoord wordt dan heb ik vrij weinig aan de aandacht die ik krijg in de wereld, een overvolle kerk is niet eens nodig, geef me dan maar 3 volle banken in de voorste rij met mensen waar ik echt wat mee had, in geval van ontvoering zou het dan wel handig zijn dat de politie gaat zoeken en dat het op opsporing gezocht terecht gaat komen maar echt massale belangstelling heb ik dan vrij weinig aan.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oh, en als het jou nou allemaal overkomt, als jij er het slachtoffer van bent, moeten we het dan ook met zijn allen stelselmatig negeren? Moeten we JOU gewoon stelselmatig negeren wanneer jij het slachtoffer word van je medemens die niet meer of minder recht heeft op een gelukkig leven dan jij, maar dat voor zichzelf wel even bepaald heeft?
Jij zegt dat ik misschien dan een dier ben, maar jij niet. Dus je plaatst jezelf boven mij.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zeg dat ik een mens ben en daarom ben ik beter dan mensen?
Op school niet opgelet bij biologie?quote:Evolutionair gezien wel ja, beste Tot, maar ik geloof helemaal niet in evolutie.
Mensen hebben nu eenmaal eigen karakters, en sommigen zijn gewoon geestesziek.quote:Maar is het ook noodzakelijk? Kunnen we niet ALTIJD 'gewoon lief tegen elkaar doen', ookal zit het even tegen? Waarom kunnen mensen in diepe dalen van gruwelijkheden vervallen terwijl dat toch eigenlijk goedbeschouwd nergens voor nodig is?
Ben ik ff blij dat kerk en staat gescheiden zijn en de Bijbel niet als een wetboek beschouwd wordt!quote:Zonde wordt in de bijbel gedefinieerd als overtreding van de wet. Overtreding van de wet wordt over het algemeen gedefinieerd als misdaad. Zonde is dan dus ook misdaad.
Nee Tot, ik wil jouw gedachten weten. Jouw eerlijke visie. Daarin ben ik geïnteresseerd. Beantwoord eens kritische vragen door erover na te denken in plaats van ze te ontwijken. WAAROM doen wij elkaar kwaad aan terwijl dat NERGENS voor nodig is.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:17 schreef ToT het volgende:
Ali: goed, misschien wil je het volgende wel horen:
"De mens doet die dingen omdat we goddeloos bezig zijn!"
Irrelevante opmerking.quote:Misschien IS er geen God, zoals jij die ziet?
Ook irrelevant. Geef toch gewoon eens antwoord in plaats van te zeggen dat wat ik geloof sowieso niet waar kan zijn, of dat je daar sowieso niet in gelooft. Dat weet ik onderhand wel, maar wat geloof je dan wel?quote:Zo ver wil ik niet gaan. De mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Verantwoordelijk tegenover zichzelf en tegenover de medemens, maar NIET tegenover één of ander onzichtbare kerel op een troon met een nest engelen om zich heen.
Zeg dat tegen iedereen die het minder goed heeft dan jij. Het leven is niet zo tralalala. Wij leven als verwende gepamperde babies hier in Nederland, dat is lekker makkelijk praten. Kijk eens wat verder dan je neus lang is.quote:Maak van het leven wat jij er van wil maken. Vul het in zoals het voor jou nut heeft en zoals jij je leven wil leiden. Volg je gevoel, volg je hart.
Zeg ook dat tegen iedereen die gebukt gaat onder tyrannieke regimes, hongersnoden, slachtoffer is van mensenhandel, oorlogen, en weet ik veel wat allemaal. Gewoon TJAKKA! Kom op jongens, maak er het beste van, doe een beetje lief tegen elkaar, dan komt alles goed. Is dat jouw liefde?quote:Laat je niet te veel onderwerpen door regeltjes die anderen je opleggen, maar uiteraard wel een BEETJE binnen de grenzen natuurlijk!
LEEF!!!
Al die fouten worden pas zonde wanneer je dat zelf vind , eerder niet .quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan wel op al je vragen apart gaan antwoorden maar dat heeft denk ik niet zoveel zin. Ik ga me niet verdedigen tegen of antwoord geven op als 'zie je niet hoe eng je bent geworden? hoe gehersenspoeld...?'
Het verschil tussen jou en mij is dat ik accepteer dat ik fouten maak en dat die fouten niet door de beugel kunnen als we in een utopie willen leven. Hoe klein die fouten ook zijn en wie ze ook begaan.
Al die fouten zijn zonde. God kan niet voor eeuwig zonde tolereren omdat hij zijn eigen schepselen niet tot in lengte van dagen kan zien lijden.
Je doet god alleen maar tekort als je dat zelf vind , eerder niet .quote:Je doet alsof God zomaar mensen straft. Je wil gewoon niets begrijpen van wat ik zeg. Blijf dan ook niet in de discussie hangen.
Het leed op aarde doen we grotendeels elkaar aan. Jij doet daar ook aan mee, direct of indirect, bewust on onbewust. Allemaal komen we tekort voor God. Daar verdienen we de dood voor.
Iets is alleen maar belangrijk als je dat zelf als belangrijk aanwijst .quote:Maar God wil niet dat wij sterven. Daarom is Jezus voor ons gestorven en krijgen wij een tweede kans, remember? Jezus ís God. Diezelfde God die zegt: jullie zijn strafbaar met de dood zegt: ik hou zoveel van jullie dat ik die straf zelf onderga zodat jullie een tweede kans hebben. Als je dat stuk domweg weglaat, krijg je inderdaad een wrede tyrangod. Maar daarvoor moet je dus het belangrijkste van het christelijk gaan negeren en dan heb je geen christelijk geloof meer.
Wat jou persoonlijk motiveerd , motiveerd pas als je dat zelf als motivatie ervaart , eerder niet .quote:God gebruikt leed om ons in te zien dat zonde niet de weg is. Het doet ons verlangen naar iets beters. Onrecht doet ons verlangen naar rechtvaardigheid. De dood doet ons verlangen naar leven. Alle zonde waar we mee geconfronteerd worden, doet ons verlangen naar iets goddelijkers dan de wereld waar we nu in leven. Dat kan ons motiveren om iets beters na te streven en uiteindelijk kunnen we dat dus vinden bij God zelf. Als we dat doen, hoeven we die dood niet te sterven. Als we dat wel doen, kiezen we voor zonde en dus de dood. Dat is dan onze eigen keuze geweest.
Als je leed hebt ben je er alleen doorgekomen wanneer je zelf vind dat je er doorheen bent ,quote:Je kan heel beledigd en verontwaardigd doen over hoe wreed God wel niet is voor het afstraffen van zaken die wij triviaal vinden. Wij vinden ze triviaal omdat ze in overeenstemming zijn met onze natuur, onze manier van doen, onze menselijkheid, die gewoon zondig zijn. Je kan ook heel beledigd doen over dat God leed en de dood gebruikt om mensen tot besef te laten komen dat de menselijke zondige weg niet de juiste weg is. Dat kan je doen maar daardoor verandert de situatie niet. Eventueel leed dat je ondergaat in deze wereld zal er niet minder door worden. Juist met God kun je door dat leed heenkomen en Hij kan het gebruiken om van jou een beter mens te maken dat dus minder of geheel niet bijdraagt aan het leed in de wereld.
De gevolgen zijn ook voor jezelf dus heb je het recht die keuzes te maken , en zelf te leven .quote:Je kan dus rebelleren en doen alsof het allemaal gestoord is wat ik zeg en dat God zo wreed is en dat een Vader toch niet zo met zijn kinderen om zou gaan. Dat kan je allemaal doen maar je schiet er helemaal niets mee op. Als je dat wil doen is dat je eigen keuze, ik vind het prima, maar dan zijn de gevolgen ook voor jezelf. Daar kies je zelf voor. Je kan niet tegen God vechten. Ik accepteer dat en zodra je dat doet kunnen er hele mooie dingen gebeuren.
Iets maakt je leven alleen maar mooier als je zelf vind dat dat je leven mooier maakt , eerder niet .quote:Mijn boodschap is dus ook niet JULLIE MOETEN ALLEMAAL DOOD, maar 'er is een God die van ons houdt, die ons leven nog mooier wil maken dan het al is of ons uit het riool wil trekken als we daarin zitten, maar daarvoor moeten we wel eventjes naar onszelf kijken en accepteren dat we niet perfect zijn, fouten hebben gemaakt en daar vergeving voor nodig hebben. Die vergeving moeten we vragen en we moeten God in ons leven toelaten om de noodzakelijke veranderingen aan te brengen. Dat is niet altijd even leuk en het zal je initieel waarschijnlijk wel wat kosten, maar de beloningen die daar tegenoverstaan doen de opofferingen die je moet maken in het niet verdwijnen'.
Je zit alleen maar in het riool als je dat zelf vind , eerder niet .quote:Ik geloof dat het niet lang meer zal duren voor Jezus terugkomt. Dan zal er een laatste oordeel komen en dan is het dus dood of leven. Beter ben je in dat geval voorbereid want zoniet kan het wel eens slecht aflopen en dat is het laatste wat ik wil zien, voor wie dan ook.
Er is een heel groot grijs gebied tussen je situatie nu en dat je vermoord wordt.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:21 schreef Topspin het volgende:
[..]
Als ik vermoord wordt dan heb ik vrij weinig aan de aandacht die ik krijg in de wereld, een overvolle kerk is niet eens nodig, geef me dan maar 3 volle banken in de voorste rij met mensen waar ik echt wat mee had, in geval van ontvoering zou het dan wel handig zijn dat de politie gaat zoeken en dat het op opsporing gezocht terecht gaat komen maar echt massale belangstelling heb ik dan vrij weinig aan.
En dat is dus het trieste, depressieve beeld wat je krijgt als je een allesoverheersende liefhebbende God uit het wereldbeeld van de wereld wist.quote:Ben zelf ook een nummer in de wereld, hoe erg het ook klinkt maar tegenwoordig ben je nummer X tussen miljoenen andere nummers. Alleen geen nummer tussen dierbaren maar voor de rest stelt het allemaal vrij weinig voor.
quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee Tot, ik wil jouw gedachten weten. Jouw eerlijke visie. Daarin ben ik geïnteresseerd. Beantwoord eens kritische vragen door erover na te denken in plaats van ze te ontwijken. WAAROM doen wij elkaar kwaad aan terwijl dat NERGENS voor nodig is.
[..]
Irrelevante opmerking.
[..]
Ook irrelevant. Geef toch gewoon eens antwoord in plaats van te zeggen dat wat ik geloof sowieso niet waar kan zijn, of dat je daar sowieso niet in gelooft. Dat weet ik onderhand wel, maar wat geloof je dan wel?
[..]
Zeg dat tegen iedereen die het minder goed heeft dan jij. Het leven is niet zo tralalala. Wij leven als verwende gepamperde babies hier in Nederland, dat is lekker makkelijk praten. Kijk eens wat verder dan je neus lang is.
[..]
Zeg ook dat tegen iedereen die gebukt gaat onder tyrannieke regimes, hongersnoden, slachtoffer is van mensenhandel, oorlogen, en weet ik veel wat allemaal. Gewoon TJAKKA! Kom op jongens, maak er het beste van, doe een beetje lief tegen elkaar, dan komt alles goed. Is dat jouw liefde?
Klopt, gepamperde Westerse babies die met de bijbel in de hand ( een boek met een Oosterse oorsprong ) menen dat wij de ultieme waarheid in handen hebben en dat proberen op te dringen aan de hele wereld.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeg dat tegen iedereen die het minder goed heeft dan jij. Het leven is niet zo tralalala. Wij leven als verwende gepamperde babies hier in Nederland, dat is lekker makkelijk praten. Kijk eens wat verder dan je neus lang is.
[..]
Nee, je bent alleen maar een zondaard die het verdient om vernietigd te worden en moet door het stof kruipen voor vergiffenis. Hell yeah: DAT is een positievere instelling!quote:je bent niet niets waard.
En dan nog ergens een ziel die vooruit wilt blijven gaan omdat de ziel vooruit MOET blijven gaan omdat vluchten niet mogelijk is. De ziel die als het ware uit zichzelf naar voren leeft richting de toekomst omdat er geen andere uitweg is in dit leven dan vooruit leven.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:37 schreef neo567 het volgende:
Ik ken ook een leuke:
Je lichaam is de koets, je geest zit op de bok van de koets, je emotie's zijn de paarden die je moet beteugelen.
simpel gezegd... grotendeels bij jouw God vandaan..quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar komt het kwaad in de wereld uberhaupt vandaan?
Ja, dat goede is prima, maar afgezet tegen het kwade valt het voor mij in het niet.quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:34 schreef ToT het volgende:
[..]
Je komt me geïrriteerd over in je laatste posts kerel.
Anyway, jij wil me om proberen te praten zodat ik in zou zien dat de mens van nature slecht is enzo.
Je staart je blind op de ellende in de wereld voor deze discussie, terwijl de mens onderling zonder die God van jou ook onvoorstelbaar veel GOEDE dingen voor elkaar doet!
Maar goed; ook dit zul je irrelevante opmerkingen vinden.
Waarom willen ze dat? Waarom behandelen ze anderen niet gewoon als zichzelf? Waarom zijn sommige mensen zo afgestompt?quote:Waarom mensen stout tegen elkaar kunnen zijn?
Vaak uit machtszucht, en machtszucht is roedelgedrag: veel mensen willen het alpha-mannetje zijn en stellen zich bruut op om dat doel te bereiken.
Dus jij gelooft niet dat je wij mensen die instincten op de één of andere manier met onze intelligentie kunnen kanaliseren of iets? Kunnen wij niet ontsnappen aan het wrede dier wat in ons schuilt? Is de mensheid dan niet verdoemd, aangezien de sterksten dan zullen overwinnen?quote:Daarbij is deze door het Christendom gefabriceerde maatschappij voor veel mensen totaal niet geschikt om onze oergevoelens goed kwijt te kunnen. Je zit in een keurslijf en moet je aan standaard regeltjes houden. Zoals al in een vorig topic over die priesters enzo gezegd werd, kunnen veel mensen daar gewoon niet tegen, ook niet als je ze probeert te temmen met een godsbeeld waar jij mee loopt te zwaaien.
Sommige mensen hebben gewoon meer vrijheid nodig dan deze maatschappij hen kan bieden, en dat resulteert vaak in explosies van absoluut ontoelaatbaar gedrag.
De mens is een dier en moet die instincten niet te veel onderdrukken.
Ja dat is leuk en aardig, maar ondertussen gaat de meerderheid toch gebukt onder die mensen die dat allemaal niets interesseert en alleen voor zichzelf bezig zijn. Dat is toch niet eerlijk? Waarom worden goedwillende mensen slachtoffer van de dierlijke egoïsten?quote:Wel kun je proberen die oergevoelens LOS te laten, als je spirituele paden volgt. Werk niet tegen je gevoel in, maar analyseer je gevoel en laat datgene los wat voor jou niet meer van nut is. Die oerinstincten hebben geen nut meer in deze maatschappij.
Sorry maar je lijkt wel op het personage uit my friend of misery:quote:Op zondag 10 augustus 2008 15:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, dat goede is prima, maar afgezet tegen het kwade valt het voor mij in het niet.
[..]
Waarom willen ze dat? Waarom behandelen ze anderen niet gewoon als zichzelf? Waarom zijn sommige mensen zo afgestompt?
[..]
Dus jij gelooft niet dat je wij mensen die instincten op de één of andere manier met onze intelligentie kunnen kanaliseren of iets? Kunnen wij niet ontsnappen aan het wrede dier wat in ons schuilt? Is de mensheid dan niet verdoemd, aangezien de sterksten dan zullen overwinnen?
[..]
Ja dat is leuk en aardig, maar ondertussen gaat de meerderheid toch gebukt onder die mensen die dat allemaal niets interesseert en alleen voor zichzelf bezig zijn. Dat is toch niet eerlijk? Waarom worden goedwillende mensen slachtoffer van de dierlijke egoïsten?
Zoals ik al zei hebben wij in het westen erg makkelijk praten omdat wij nu nog niet gebukt gaan onder dergelijke tyrannieke regimes en andere wantoestanden. Wat echter als dat wel het geval zal zijn? Ga je dan nog zo positief doen volgens je spirituele pad? Ben jij in staat van absolute noodzaak om naar de standaarden van je spirituele pad te leven? Kun jij nog liefhebben als je hele familie uitgemoord wordt? Wil jij liefhebben, wat er ook gebeurt?
http://www.mp3raid.com/se(...)end_of_misery/1.htmlquote:You insist that the weight of the world
Should be on your shoulders
Misery
There's much more to life than what you see
My friend of misery
These times are sent to try men's souls
But something's wrong with all you see
You, you'll take it on all yourself
Remember, misery loves company
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |