abonnement Unibet Coolblue
pi_61399289
14 versnellingen in het totaal, voor 2 bladen en achter 7.

Alles ziet er nog wel puik uit verder. Ik zal meteen ff een foto posten.

  vrijdag 5 september 2008 @ 12:58:32 #252
62913 Blik
The one and Only!
pi_61399507
voor 50 euro kun je er natuurlijk ook geen buil aan vallen
pi_61407462
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 11:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Je eerste keer in de bergen?

Ik vond de eerste keer in ieder geval flink tegenvallen, je gaat zo snel over je omslagpunt heen. Nu scheelt het ook dat je in de Ardennen al snel aan de 15% zit, en dat is ook gewoon erg zwaar als je 92 kilo weegt
Ardennen en bergen zijn niet te vergelijken. In het hooggebergte heb je kilometerslang percentages tussen de 7 en 10%. In de Ardennen heb je 'korte' steile klimmen (maar 1 km aan 10-15% is ook flink afzien), of langere niet zulke steile klimmen (5-6% een paar km lang).
in a crowd you lose humanity
pi_61407497
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 12:50 schreef ChRoNiC het volgende:
14 versnellingen in het totaal, voor 2 bladen en achter 7.

Alles ziet er nog wel puik uit verder. Ik zal meteen ff een foto posten.

[ link | afbeelding ]
Met 15-20 euro houdt dat wel op imo.
in a crowd you lose humanity
pi_61408185
Mijn ervaring bestaat uit kleine klimmetjes en een halve Alpe d'Huez in Duitsland (800m omhoog en dat dan 9x achter elkaar). T zal wel goed komen met de klim, ik mik op 1:15 maar ik laat me leiden door mn vorm.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_61408212
Ga de eerste kilometers nog maar niet voluit.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 5 september 2008 @ 18:20:52 #257
11102 knep
Mountainfreak
pi_61408525
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:10 schreef Wombcat het volgende:
Ga de eerste kilometers nog maar niet voluit.
pi_61409270
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:10 schreef Wombcat het volgende:
Ga de eerste kilometers nog maar niet voluit.
Niet? Ik ga voor het Menchovje

Nee maar voor het slecht verspreiden van mn krachten ben ik niet bang. Heb ook wel eens een halve marathon gelopen dus dat lukt wel
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_61409297
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 17:39 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Met 15-20 euro houdt dat wel op imo.
Ik heb voor zo'n fiets ongeveer 200 euro betaald.
pi_61409324
Merk was alleen Pinarello ofzo.
Moet nog steeds een foto maken
pi_61409334
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:48 schreef FJD het volgende:

[..]

Niet? Ik ga voor het Menchovje

Nee maar voor het slecht verspreiden van mn krachten ben ik niet bang. Heb ook wel eens een halve marathon gelopen dus dat lukt wel
Mooi. Hou er dan rekening mee dat je 1:15-1:30 met de intensiteit waarmee je begint moet blijven trappen, want even wat rustig aan doen bergop, dat is lastig. Zeker op de eerst 3 km van Alpe d'Huez, want die zijn het lastigste. Hoewel de Alpe wel het voordeel heeft dat de bochten vlak zijn.
in a crowd you lose humanity
pi_61409375
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 18:49 schreef Leonos het volgende:

[..]

Ik heb voor zo'n fiets ongeveer 200 euro betaald.
Die was ook 7-speed met buiscommandeurs en 15 jaar oud?
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf vrijdag 5 september 2008 @ 20:19:37 #263
73911 ultra_ivo
pi_61411868
buiscommandeurs en 15 jaar oud kan best 200 Euro waard zijn. Dat hangt van de kwaliteit van het frame en de groep af. Sowieso zijn dergelijke fietsen heel goed voor beginners en als pekelfiets voor gevorderden, je krijgt heel veel kwaliteit voor weinig geld.
pi_61412018
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 20:19 schreef ultra_ivo het volgende:
buiscommandeurs en 15 jaar oud kan best 200 Euro waard zijn. Dat hangt van de kwaliteit van het frame en de groep af. Sowieso zijn dergelijke fietsen heel goed voor beginners en als pekelfiets voor gevorderden, je krijgt heel veel kwaliteit voor weinig geld.
Ja, OK. Maar dan dus niet met Shimano 500 EX.
Want dat was nieuw nog niet eens kwaliteit.
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf vrijdag 5 september 2008 @ 20:30:28 #265
73911 ultra_ivo
pi_61412195
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 20:24 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ja, OK. Maar dan dus niet met Shimano 500 EX.
Want dat was nieuw nog niet eens kwaliteit.
Klopt. Een oude Shimano 600 groep, een Sachs New Success of een oude Campa Chorus oid moet er dan wel opzitten (bij een oude Mavic groep haal je het niet eens met 200 Euro).
  vrijdag 5 september 2008 @ 21:03:27 #266
62913 Blik
The one and Only!
pi_61413188
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 17:38 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ardennen en bergen zijn niet te vergelijken. In het hooggebergte heb je kilometerslang percentages tussen de 7 en 10%. In de Ardennen heb je 'korte' steile klimmen (maar 1 km aan 10-15% is ook flink afzien), of langere niet zulke steile klimmen (5-6% een paar km lang).
Tuurlijk zijn de Alpen zwaarder dan de Ardennen. Maar het is en blijft wel klimmen natuurlijk, en dat kan de eerste keer flink tegenvallen als je het nooit eerder gedaan hebt
pi_61413344
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 21:03 schreef Blik het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn de Alpen zwaarder dan de Ardennen. Maar het is en blijft wel klimmen natuurlijk, en dat kan de eerste keer flink tegenvallen als je het nooit eerder gedaan hebt
Was je al eens in het hooggebergte geweest?
Klimmen in de Ardennen of in de Alpen is namelijk niet echt met elkaar te vergelijken.
in a crowd you lose humanity
pi_61419028
Ik ben er niet bang voor iig. Ik zie het wel, rustig van start om de eerste kilometers te overleven en vervolgens luisteren naar t lichaam voor ik een tandje bij schakel. Of ik dan op 1:15 of op 1:30uit kom dat zie ik boven wel weer, zolang ik maar leeg ben en niet het idee heb dat ik ergens een kwartier heb laten liggen maar dat gaat wel goed komen
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_61422264
Succes! Het begin is het zwaarste dus inderdaad rustig beginnen. Zorg dat je genoeg drinken hebt (heeft mij 2 minuten gekost )
Goed-Beter-Best-Vaffanculo
pi_61422511
Anderhalve liter aan bidons, een gel in de achterzak en een volgauto voor eventuele refill.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:27:35 #271
62913 Blik
The one and Only!
pi_61422995
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 21:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Was je al eens in het hooggebergte geweest?
Klimmen in de Ardennen of in de Alpen is namelijk niet echt met elkaar te vergelijken.
nee, nog nooit in het hooggebergte geweest. Maar je begrijpt volgens mij niet wat ik bedoel, anders zou je dat niet vragen
pi_61423271
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 10:59 schreef FJD het volgende:
Anderhalve liter aan bidons, een gel in de achterzak en een volgauto voor eventuele refill.
Dat moet wel volstaan
Goed-Beter-Best-Vaffanculo
pi_61423315
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:27 schreef Blik het volgende:

[..]

nee, nog nooit in het hooggebergte geweest. Maar je begrijpt volgens mij niet wat ik bedoel, anders zou je dat niet vragen
Maybe. Wat ik bedoelde is dat ook als je wel eens in de Ardennen bent geweest, en denkt te weten wat klimmen is, dat het hooggebergte nog flink kan tegenvallen. Omdat Ardennenklimmen en hooggebergte niet te vegelijken zijn. Bettini kan wel LBL winnen, maar komt er in het hooggebergte niet aan te pas.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 6 september 2008 @ 11:53:32 #274
62913 Blik
The one and Only!
pi_61423457
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:45 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maybe. Wat ik bedoelde is dat ook als je wel eens in de Ardennen bent geweest, en denkt te weten wat klimmen is, dat het hooggebergte nog flink kan tegenvallen. Omdat Ardennenklimmen en hooggebergte niet te vegelijken zijn. Bettini kan wel LBL winnen, maar komt er in het hooggebergte niet aan te pas.
En ik bedoelde dus dat klimmen in z'n algemeen flink kan tegenvallen als je het nog nooit gedaan hebt. Dat je erg makkelijk over je omslagpunt heen gaat. De Ardennen gebruikte ik als voorbeeld omdat ik daar vorige week geweest ben en dat mijn eerste keer "klimmen" was. Ik bedoelde juist niet te impliceren dat als je de Ardennen aankan, je ook het hooggebergte aankan. Dat is namelijk nog een fractie moeilijker.

Ik denk persoonlijk dat ik hooggebergte beter aan zou kunnen dan een Ardennen klim, de hele steile percentages zijn voor mij te vermoeiend. Ik kom beter om hoog bij een klim die continue eenzelfde stijgingspercentage heeft (denk in de Ardennen aan de Rosier-Est bijvoorbeeld, continue 5 a 7 % op een klein stukje van 12% na. Vond ik een heerlijke klim)
pi_61423551
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 11:53 schreef Blik het volgende:

[..]

En ik bedoelde dus dat klimmen in z'n algemeen flink kan tegenvallen als je het nog nooit gedaan hebt. Dat je erg makkelijk over je omslagpunt heen gaat. De Ardennen gebruikte ik als voorbeeld omdat ik daar vorige week geweest ben en dat mijn eerste keer "klimmen" was. Ik bedoelde juist niet te impliceren dat als je de Ardennen aankan, je ook het hooggebergte aankan. Dat is namelijk nog een fractie moeilijker.
OK.
quote:
Ik denk persoonlijk dat ik hooggebergte beter aan zou kunnen dan een Ardennen klim, de hele steile percentages zijn voor mij te vermoeiend. Ik kom beter om hoog bij een klim die continue eenzelfde stijgingspercentage heeft (denk in de Ardennen aan de Rosier-Est bijvoorbeeld, continue 5 a 7 % op een klein stukje van 12% na. Vond ik een heerlijke klim)
Kan goed zijn. Die steile klimmen is ook niets voor mij, dat merkte ik afgelopen weekend in de Claude Criquielion ook weer. Daar zaten een paar steile klimmen in, die gingen belabberd. De minder steile klimmen (in de eerste 120 km dan toch ) gingen stukken beter. Daar won ik plaatsen, terwijl ik op die steile klimmen er veel verloor. Mijn planning was ook om in de laatste 50 km juist veel winst te boeken, maar dan moet je daar geen hongerklop krijgen
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 6 september 2008 @ 12:58:47 #276
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_61424726
Ik krijg net de wintercatalogus van Rose.de binnen..
Wat heb je eigenlijk allemaal per se nodig in de winter,
Lange broek, lang shirt, vestje en lange handschoenen?
  zaterdag 6 september 2008 @ 13:16:53 #277
62913 Blik
The one and Only!
pi_61425069
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:58 schreef drummerdude het volgende:
Ik krijg net de wintercatalogus van Rose.de binnen..
Wat heb je eigenlijk allemaal per se nodig in de winter,
Lange broek, lang shirt, vestje en lange handschoenen?
Windjack en regenjack lijkt me ook zeer welkom in ons klimaat. En misschien een muts voor onder je helm
pi_61425172
Iets dat winddicht is, is voor je bovenlichaam van groot belang als het kouder wordt.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 6 september 2008 @ 13:36:30 #279
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_61425408
OK, dan moet ik maar even een boodschappenlijstje maken
pi_61428052
Ik moet dat soort spul ook allemaal nog aanschaffen..
pi_61428566
Ik ook
pi_61444287
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 21:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Was je al eens in het hooggebergte geweest?
Klimmen in de Ardennen of in de Alpen is namelijk niet echt met elkaar te vergelijken.
Daar kan ik over meepraten. De afgelopen jaren ben ik een paar keer in Luxemburg geweest, dat ging me redelijk af. Dit jaar ben ik voor het eerst in de Alpen geweest, dat is toch echt andere koek hoor!
quote:
Op zaterdag 6 september 2008 12:58 schreef drummerdude het volgende:
Ik krijg net de wintercatalogus van Rose.de binnen..
Wat heb je eigenlijk allemaal per se nodig in de winter,
Lange broek, lang shirt, vestje en lange handschoenen?
Ik heb 3 lange broeken en een paar shirts met lange mouwen. Daaronder doe ik dan meestal een setje thermo ondergoed met lange mouwen/pijpen. Als het echt koud en kutweer is nog een wind en waterdicht jasje er overheen en ik red me wel.
pi_61445298
quote:
Op zondag 7 september 2008 11:36 schreef Tommeke het volgende:

Ik heb 3 lange broeken en een paar shirts met lange mouwen. Daaronder doe ik dan meestal een setje thermo ondergoed met lange mouwen/pijpen. Als het echt koud en kutweer is nog een wind en waterdicht jasje er overheen en ik red me wel.
Met kou in principe zweethemd, shirt lange mouwen, windbrekertje, eventueel nog een T-shirt met lange mouwen en een colletje. Of ipv shirt lange mouw een gewatteerd jackje wat ik ooit eens op vakantie in Frankrijk heb gekocht voor 70 frank. Dat werkt prima als het niet té koud is (en niet al te hard waait). Door het fietsen produceer je nogal wat warmte, en die raak je dan makkelijk kwijt.

En natuurlijk lange broek en overschoenen. Voor handschoenen heb ik meestal goedkope wollen (dames ) handschoenen en daar gewone wielerhandschoentjes (maar een paar maten groter) aan. Dat vind ik prettiger dan die speciale lange wielerhandschoenen.

Onder mijn helm, afhankelijk van de temperatuur, een petje of een wollen mutsje (ik heb er eentje van de Fietschallenge een paar jaar terug ).

Als het echt koud is: zweethemd, shirt lange mouw en thermojack. Eventueel twee lange broeken aan. Nadeel van thermojack vind ik dat het totaal niet ademt. Na ongeveer 2½ uur ben je nat van het zweet en moet je naar huis, want krijg je het toch weer koud.
in a crowd you lose humanity
pi_61459527
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racefiets

Hier staat veel over de verschillende groepen van een fiets. Ik vond het wel een leuk stuk om te lezen
  FOK!fotograaf maandag 8 september 2008 @ 13:39:17 #285
73911 ultra_ivo
pi_61472501
Gisteren eindelijk weer een leuk tochtje vrijwel pijnloos kunnen vinden. Parijs-Cambrai dit keer. Gezien de windrichting was het echt gejaagd door de wind. En starten onder de Eifeltoren met vervolgens een stukje Champs Elysees in vol peloton is natuurlijk altijd leuk.
pi_61478612
Mag ik vragen hoe je dat allemaal combineert met werken ivo? Je maakt een partij geinige tochten zeg maar dat is natuurlijk niet voor niets.

Algemene vraag; ik heb een hekel aan de Tacx en moet dus andere beweging gaan vinden. Graag jullie mening over hoe goed het aansluit als voorbereiding/doorstart voor het seizoen 2009. Doelen zijn dan een zooi classics rijden, meer echt klimwerk en heel, heel misschien La Marmotte. De opties zijn; spinnen (ik weet t; ), zwemmen & roeien.

Andere input altijd welkom, graag iets waarbij een soort van prestatie element, groepsdruk of competitie aanwezig is, dan presteerik veel beter.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 8 september 2008 @ 18:46:13 #287
62913 Blik
The one and Only!
pi_61479392
quote:
Op maandag 8 september 2008 18:20 schreef FJD het volgende:
Mag ik vragen hoe je dat allemaal combineert met werken ivo? Je maakt een partij geinige tochten zeg maar dat is natuurlijk niet voor niets.

Algemene vraag; ik heb een hekel aan de Tacx en moet dus andere beweging gaan vinden. Graag jullie mening over hoe goed het aansluit als voorbereiding/doorstart voor het seizoen 2009. Doelen zijn dan een zooi classics rijden, meer echt klimwerk en heel, heel misschien La Marmotte. De opties zijn; spinnen (ik weet t; ), zwemmen & roeien.

Andere input altijd welkom, graag iets waarbij een soort van prestatie element, groepsdruk of competitie aanwezig is, dan presteerik veel beter.
Ik denk dat roeien best wel eens goed kan aansluiten op wielrennen. goed voor de benen en corestability. Achter bouw je wel veel onnodige spiermassa op in het bovenlichaam. Maar het beste zou nog altijd schaatsen zijn.
pi_61479605
Schaatsen lijkt me ook geniaal maar hoeveel lessen heb je nodig om een beetje stabiel op noren te kunnen schaatsen?
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  FOK!fotograaf maandag 8 september 2008 @ 19:12:45 #289
73911 ultra_ivo
pi_61480122
quote:
Op maandag 8 september 2008 18:20 schreef FJD het volgende:
Mag ik vragen hoe je dat allemaal combineert met werken ivo? Je maakt een partij geinige tochten zeg maar dat is natuurlijk niet voor niets.
Dit was gewoon een lang weekend. Ik heb 2 lange weekenden op de 5, de rest alleen op zondag vrij. Zaterdag met een combinatie van trein en fiets naar Parijs, daar bij vrienden overnacht. Zondag de toertocht Parijs-Cambrai. Als de SNCF niet een trein had laten uitvallen was ik gisteravond al thuisgekomen. Nu moest ik overnachten in Mons, vroeg in de namiddag was ik thuis. Het helpt natuurlijk dat ik wat centraler woon dan de meesten. De afgelopen twee maanden fietste ik bijna niet ivm blessure.
quote:
Algemene vraag; ik heb een hekel aan de Tacx en moet dus andere beweging gaan vinden. Graag jullie mening over hoe goed het aansluit als voorbereiding/doorstart voor het seizoen 2009. Doelen zijn dan een zooi classics rijden, meer echt klimwerk en heel, heel misschien La Marmotte. De opties zijn; spinnen (ik weet t; ), zwemmen & roeien.

Andere input altijd welkom, graag iets waarbij een soort van prestatie element, groepsdruk of competitie aanwezig is, dan presteerik veel beter.
Ik schaats in de winter, en dan vooral wedstrijden. Geeft je een goede basis voor het seizoen. Maar om daar goed effect van te hebben moet je het enigsinds kunnen. Als je aan het begin van het schaatsseizoen begint met lessen sta je aan het eind van het seizoen meer dan stabiel genoeg om ook conditioneel effect ervan te hebben. Maar dan moet je wel les nemen bij een schaatsschool/schaatsvereniging.
pi_61480416
Wel ontzettend gaaf al die tochten alhoewel ze voor mij (iig op dit moment) nog wel enorm aan de lange kant zijn. Bedoel, ik krijg geen natte droom van 1100km door Rusland, ik zou afbreken geloof ik

Anyway, zie nu bv. in Breda avondcursussen. Vrijdagavond vanaf 18:30 en dan 11 weken lang (oktober tot december). Lijkt me prima, even nog kijken hoe het rond die tijd met files zit, maar dan kan ik direct vanuit m'n werk. Dan van tevoren nog een keer een heeeeele lange zondag zelf wat aanklooien zodat ik niet de ultieme groeps-loser ben Is het standaard dat je zelf schaatsen koopt of krijg je die bij je les erbij

Dan vervolgens nog 1x in de week wat spinnen/roeien/zwemmen en ik kom het winterseizoen wel door denk ik zo

-edit-
Tering zeg, even 500,- voor een middenklasse klapschaats Ik ga er maar vanuit dat je fatsoenlijke noren bij het lessen krijgt, mocht ik het dan in december nog steeds ontzettend leuk vinden dan weet ik een mooi kerstcadeautje om mezelf te geven

[ Bericht 13% gewijzigd door FJD op 08-09-2008 19:54:37 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 8 september 2008 @ 19:31:38 #291
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_61480700
Ik ben ook nog aan het kijken, misschien koop ik een tacx erbij, ik pak de mtb zoiezo nog de zomer, en voor de rest weet ik het nog niet...
  FOK!fotograaf maandag 8 september 2008 @ 22:34:23 #292
73911 ultra_ivo
pi_61486868
quote:
Op maandag 8 september 2008 19:22 schreef FJD het volgende:
Wel ontzettend gaaf al die tochten alhoewel ze voor mij (iig op dit moment) nog wel enorm aan de lange kant zijn. Bedoel, ik krijg geen natte droom van 1100km door Rusland, ik zou afbreken geloof ik
De meeste van m'n tochten zijn gewoon rond de 200km
quote:
Is het standaard dat je zelf schaatsen koopt of krijg je die bij je les erbij
Vaak kun je (klap)schaatsen huren op de baan.
quote:
-edit-
Tering zeg, even 500,- voor een middenklasse klapschaats Ik ga er maar vanuit dat je fatsoenlijke noren bij het lessen krijgt, mocht ik het dan in december nog steeds ontzettend leuk vinden dan weet ik een mooi kerstcadeautje om mezelf te geven
Onder de 500 moet je niet doen, dan kun je beter kijken naar een goede 2e hands. 1500 kan trouwens ook Maar met klapschaatsen van rond de 600 kun je zelfs meerdere wedstrijdseizoenen rijden.
pi_61486906
Ik ga me aanmelden voor een studentenschaatsvereniging. Dan krijg ik meteen lessen en op zolder heb ik nog mooi een paar noren liggen
Verder hou ik het op mtb'en en gewoon minder vaak racefietsen. Een beetje kou maakt me niet uit. Iets onder het vriespunt is toch wel het minimum qua temperatuur
Ohja, en rondjes hardlopen door het noorderplantsoen!
pi_61488063
quote:
Op maandag 8 september 2008 22:34 schreef ultra_ivo het volgende:
De meeste van m'n tochten zijn gewoon rond de 200km
Gelukkig maar, ben je toch een beetje normaal
quote:
Vaak kun je (klap)schaatsen huren op de baan.
Heb je een idee wat de gemiddelde kwaliteit daarvan is? Het is natuurlijk verkeerde zuinigheid als ik tot Kerst wacht op goede schaatsen om dan op slechte huurschaatsen een slechte techniek in te slijten. Dan wacht de stereo maar tot kerst
quote:
Onder de 500 moet je niet doen, dan kun je beter kijken naar een goede 2e hands. 1500 kan trouwens ook Maar met klapschaatsen van rond de 600 kun je zelfs meerdere wedstrijdseizoenen rijden.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_61488181
Fok!-mobi werkt nog niet 100% dus dan maar zo

500,- is wel een hoop geld maar goed volgens mij ga ik dat schaatsen echt gaaf vinden Dan is het het natuurlijk ook wel weer waard. Heb je misschien een tip voor een site of een merk/model? Met de topic-tip vd Bulls Harrier was ik erg blijdus wie weet
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  FOK!fotograaf maandag 8 september 2008 @ 23:53:07 #296
73911 ultra_ivo
pi_61488435
Ik rij zelf met Viking schoenen op Maple buizen. Dat is een geliefde combinatie onder marathonrijders. Maple kan wat meer mishandeling verdragen dan Viking
pi_61491818
Ik wil binnenkort toch een keertje een racefiets aanschaffen (tweedehands), maar ik ben benieuwd wat nou een geschikte framemaat voor mij is.

Op sites lees ik dat ik met binnenbeenmaat van 94cm een framemaat van 62cm 'moet' hebben. Is dit echt noodzakelijk of kan je net zo goed een 60cm frame kiezen?

Misschien ook nog tips hier van mensen die er een beetje verstand van hebben waar ik op moet letten bij het kopen/zoeken van een tweedehands fiets?

ps: ik weeg gemiddeld rond de 105kg (krachtsport) dus een beetje een stevige fiets zou niet verkeerd zijn
  dinsdag 9 september 2008 @ 09:19:11 #298
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_61491887
Kijk in ieder geval dat je de goede maat hebt, een te kleine of te grote maat kan voor veel rugpijn zorgen. (ik had een te kleine maat, en moest elke keer van de fiets af springen, om daarna op bed te gaan liggen, omdat ik anders niet normaal kon bewegen)
Kijk ook naar de groep die er op zit, en natuurlijk of het frame er nog een beetje uit ziet. Kijk door de kleuren van het frame heen, dat heb je zo gespoten
pi_61496795
@McGilles: nee, het is niet zo dat je per se een 62 moet hebben. De kans is wel groot dat een 62 passend te maken is. Maar allerlei andere lichaamsmaten dan de binnenbeenlengte zijn ook van belang. Je geeft bijvoorbeeld niet je totale lengte en (dus) of je een lang of juist kort bovenlichaam hebt. De basismaten van een frame zijn de bovenbuislengte en de balhoofdbuislengte. De hoogte waarop het zadel komt te staan, staat namelijk min of meer vast en het maakt niet veel uit of de zitbuis dan 2 cm langer of korter is (compenseren doe je met een geschikte zadelpen). De bovenbuislengte bepaalt in belangrijkste mate hoe gestrekt je komt te zitten en de balhoofdbuislengte hoe diep je komt te zitten (hoogteverschil tussen zadel en stuur). Als je lenig bent en een soepele rug hebt, kun je i.h.a. dieper zitten. Logisch gevolg: ten opzichte van een bepaalde framemaat kom je bij een kleinere framemaat ceteris paribus dieper en korter (minder gestrekt) te zitten.

Volg bijv. eens een fit calculator zoals deze om hulp te krijgen bij de maatvoering: http://www.competitivecyc(...)FIT_CALCULATOR_INTRO

Als je 105 kg weegt en veel kracht hebt is een stevige fiets zeker geen overbodige luxe. Met name de wielen zijn een belangrijk onderdeel. Laat je goed adviseren voordat je een fiets koopt; liefst neem je bij bezichtiging iemand mee die er verstand van heeft. Je kunt een fiets die je gezien hebt hier laten 'beoordelen' of zoek eens wat rond op het forum van fiets.nl. Wat is je budget?
pi_61499041
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 13:09 schreef eentwee het volgende:
@McGilles: nee, het is niet zo dat je per se een 62 moet hebben. De kans is wel groot dat een 62 passend te maken is. Maar allerlei andere lichaamsmaten dan de binnenbeenlengte zijn ook van belang. Je geeft bijvoorbeeld niet je totale lengte en (dus) of je een lang of juist kort bovenlichaam hebt. De basismaten van een frame zijn de bovenbuislengte en de balhoofdbuislengte. De hoogte waarop het zadel komt te staan, staat namelijk min of meer vast en het maakt niet veel uit of de zitbuis dan 2 cm langer of korter is (compenseren doe je met een geschikte zadelpen). De bovenbuislengte bepaalt in belangrijkste mate hoe gestrekt je komt te zitten en de balhoofdbuislengte hoe diep je komt te zitten (hoogteverschil tussen zadel en stuur). Als je lenig bent en een soepele rug hebt, kun je i.h.a. dieper zitten. Logisch gevolg: ten opzichte van een bepaalde framemaat kom je bij een kleinere framemaat ceteris paribus dieper en korter (minder gestrekt) te zitten.

Volg bijv. eens een fit calculator zoals deze om hulp te krijgen bij de maatvoering: http://www.competitivecyc(...)FIT_CALCULATOR_INTRO

Als je 105 kg weegt en veel kracht hebt is een stevige fiets zeker geen overbodige luxe. Met name de wielen zijn een belangrijk onderdeel. Laat je goed adviseren voordat je een fiets koopt; liefst neem je bij bezichtiging iemand mee die er verstand van heeft. Je kunt een fiets die je gezien hebt hier laten 'beoordelen' of zoek eens wat rond op het forum van fiets.nl. Wat is je budget?
Ik ben gelijk even alles gaan opmeten en heb het ingevuld op die site, mijn resultaat:

The Competitive Fit
Seat tube range c-c 61.6 - 62.1
Seat tube range c-t 63.5 - 64.0
Top tube length 55.0 - 55.4
Stem Length 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position 90.4 - 92.4
Saddle-Handlebar 54.1 - 54.7
Saddle Setback 6.8 - 7.2

Ik ben 1.91m lang.
Aangezien ik ga beginnen met een beetje vaker fietsen wil ik het liefst een leuke tweedehandse fiets op de kop tikken. Budget rond de 300 euro.

Zelf zag ik:
Fiets 1
en:
Fiets 2

Commentaar is welkom, ik ben echt een leek qua racefietsen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')