quote:Ibrahim Afellay (Utrecht, 2 april 1986) is een voetballer uit de jeugdopleiding van PSV. Afellay, bijgenaamd Ibi, wordt vooral geroemd vanwege zijn goede techniek
quote:De in Utrecht geboren middenvelder groeide op in de Utrechtse wijken Zuilen en Overvecht en is afkomstig van de amateurs van USV Elinkwijk in Utrecht. Zijn eerste officiële wedstrijd voor het eerste van PSV speelde hij op 4 februari 2004 in de beker tegen NAC (0-1 verlies). Hij viel in de 72ste minuut in voor Johann Vogel. Zijn competitiedebuut volgde tien dagen later tegen FC Twente, toen hij inviel voor verdediger Kevin Hofland.
In het seizoen 2003-2004 speelde hij in totaal drie officiële duels. Het seizoen 2004-2005 heeft hem zeven competitiewedstrijden opgeleverd. Op 18 december 2004 startte hij in de basis tegen Roda JC. In de kampioenswedstrijd op 23 april 2005 tegen Vitesse viel Afellay in de 15de minuut in voor aanvaller Robert. Het was PSV's 18e landstitel, Afellay's eerste. In de topper tegen Feyenoord op 15 mei 2005 scoorde Afellay tweemaal; dit waren tevens zijn eerste twee goals voor PSV.
quote:In het seizoen 2005-2006 mocht hij voor de wedstrijden in de Johan Cruijff-schaal en de eerste drie competitieduels in de basis plaatsnemen. In alle vier de duels kreeg hij geel waardoor hij voor het vierde competitieduel geschorst was. Door afwezigheid van DaMarcus Beasley en Mika Väyrynen speelde hij die duels naast Jan Vennegoor of Hesselink en Jefferson Farfán en enkele duels naast Phillip Cocu en Timmy Simons.
Op 13 september 2005 maakte Afellay zijn Champions League-debuut. Tegen Schalke 04 startte Afellay in de basis. PSV won het duel met 1-0. Marco van Basten nam Afellay op in zijn voorselectie voor de interlands van het grote Oranje tegen Tsjechië en Macedonië op 8 en 12 oktober 2005.
Afellay heeft dat jaar in alle acht Champions League wedstrijden van PSV een basisplaats. Ook in het kampioenschap van 2005/2006 heeft hij een flink aandeel: hij speelt 23 wedstrijden. De meeste wedstrijden mist Afellay door blessures. Er worden vraagtekens gezet bij de fysieke gesteldheid van Afellay, maar PSV en Afellay houden het op groeiproblemen, aangezien Afellay nog tot zijn twintigste flink doorgroeide.
quote:In het historische kampioenschap van 2006/2007 waarin PSV op de laatste dag het kampioenschap pakte met één doelpunt verschil speelt Afellay 27 van de 34 wedstrijden. Ook nu nog moet hij regelmatig verstek laten gaan wegens blessures, zij het al een flink stuk minder, maar Afellay's basisplaats staat niet ter discussie en Afellay groeit uit tot basisspeler bij PSV. Zijn ontwikkeling wordt onderkend en Afellay wordt Nederlands Talent van het Jaar van het seizoen 2006/2007.
quote:Een jaar later is Afellay buiten een vaste basisspeler ook één van de drijvende krachten bij PSV; niet alleen vanwege zijn kwaliteiten als het drijven met de bal, maar ook door zijn positie, centraal achter de centrum spits. Opvallend dat seizoen zijn de gele kaarten. Zowel voor hemzelf als voor zijn tegenstander. Afellay is de speler in de Eredivisie wiens tegenstander het vaakst een gele kaart krijgt. Hijzelf laat zich ook niet onbetuigd en krijgt 7 gele kaarten (in 23 wedstrijden), meestal wegens “praten”. Deze gele kaarten leveren hem drie keer een schorsing op: de wedstrijden tegen directe concurrent Ajax, zowel in de Arena als in het Philips Stadion, en de kampioenswedstrijd die uiteindelijk geen kampioenswedstrijd werd van PSV, thuis tegen FC Twente. In het seizoen 2007/2008 wint Afellay het vierde kampioenschap op rij met PSV. Op 4 december 2007 maakte PSV en Afellay bekend dat het aflopende contract (medio 2010) opengebroken, verbeterd en verlengd is tot medio 2011.
quote:Na het seizoen 2004-2005 nam Afellay, die ook de Marokkaanse nationaliteit bezit, voor het Nederlandse team deel aan het WK tot 20 dat in Nederland plaatsvond. In de eerste wedstrijd tegen Japan blonk hij uit door het openingsdoelpunt te scoren. Vanwege een opspelende hamstring werd hij echter in de tweede wedstrijd tegen Australië gespaard door bondscoach Foppe de Haan. In de derde wedstrijd tegen Benin kwam Afellay na een luchtduel in de 27e minuut verkeerd neer, waarna het toernooi voor hem afgelopen was. Uiteindelijk bleek hij een scheurtje in de enkelband opgelopen te hebben.
Hij werd gezien als een grote kanshebber voor een plaats in het Nederlands elftal. Op 10 november 2006 maakte bondscoach Marco van Basten bekend dat Afellay niet in de selectie zat tegen de oefeninterland tegen Engeland. Wel zat hij dus bij de voorlopige selectie. Afellay werd niet opgenomen in de selectie omdat hij de keuze tussen zijn vaderland Marokko en tussen Nederland nog even wilde uitstellen. Hij werd ook al opgeroepen door de Marokkaanse bondscoach, maar Afellay zou pas zijn keuze maken als hij met de technische staf van het Nederlands elftal had gepraat.
Op 26 januari 2007 maakte hij bekend, dat hij kiest voor Oranje. Hij had tot zijn 21e verjaardag de tijd om bij de FIFA een verzoek in te dienen om toch voor Marokko uit te mogen komen, omdat hij voor Jong Oranje heeft gespeeld. Hij gaat geen gebruik maken van deze mogelijkheid om zijn voetbalnationaliteit te veranderen. Op 28 maart 2007 maakte hij zijn debuut in en tegen Slovenië. Tijdens het EK2008 was Afellay lid van de Oranje-selectie en speelde hij drie wedstrijden mee, tegen Italië, Roemenië en Rusland.
quote:Erelijst
* Kampioen van Nederland: 2005, 2006, 2007, 2008
* KNVB-beker: 2005
Het grote Ibrahim Afellay topic #1quote:Persoonlijke erelijst
* Opgenomen in Elftal van het jaar Voetbal International: 2006/2007.
* Talent van het Jaar van het seizoen 2006-2007.
* Selectie EK 2008 (Nederland)
quote:Stevens eist efficiënter spel van Afellay
Huub Stevens hoopt dat Ibrahim Afellay komend seizoen waardevoller voor PSV zal zijn. De oefenmeester van de Eindhovenaren hoopt dat de middenvelder zijn kwaliteiten functioneler zal gaan aanwenden en meer doelpunten gaat maken. "We hopen dat hij meer gaat scoren", zo citeert De Telegraaf de Limburgse coach over de middenvelder. "Hij moet meer voor de goal komen en ik denk dat we op de goede weg zijn. Ik zie hem al vaker zonder bal diep gaan. Als hij die momenten nog functioneler weet in te vullen, komt dat wel goed."
Afellay was afgelopen seizoen ontegenzeggelijk belangrijk voor de landskampioen, maar was in 24 wedstrijden slechts twee keer trefzeker en gaf maar twee assists. In het seizoen 2006/07 was de Oranje-international met zes treffers een stuk productiever. In de Champions League kwam de 22-jarige Utrechter nog niet tot scoren.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 17:16 schreef EnGCatjuh het volgende:
Wie dat voor het seizoen had durven voorspellen, Afellay bovenaan de topscorerslijst, was voor gek verklaard.
Dat zou een wat karige reden zijn, maar wel een mooie bijkomstigheid.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 17:26 schreef -Vaduz- het volgende:
Omdat hij dan wellicht langer blijft?
Dat is een vage redenering. Simons neutraliseert Afellay, waardoor PSV dreigend kan blijven voetballen. Als er dus ergens winst te boeken is, is het dat Ibi niveau haalt, zoals vandaag bijvoorbeeld. Simons houdt dan adem over.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 17:29 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Maar meer omdat Afellay eerder het type is om de boel wakker te schudden, of het initiatief zal nemen wanneer het minder gaat dan Simons. Ook vind ik hem verbaal sterker, soms misschien wat te sterk.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 18:04 schreef okee6 het volgende:
Nu raken we hem nooit meer kwijt. PSV speelt Champions League, dus Afellay verlaat de club niet voor minder. En wie koopt een voetballer die met ruimte zo schieten kan en met dekking amper een pepernoot raakt?
En voor wie zulke doelpunten als vandaag tegen Utrecht bijzonder vindt, hij wordt er voor betaald om op die ruimte te schieten en krijgt nog applaus toe ook!
quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 18:04 schreef okee6 het volgende:
En voor wie zulke doelpunten als vandaag tegen Utrecht bijzonder vindt, hij wordt er voor betaald om op die ruimte te schieten en krijgt nog applaus toe ook!
Rara, die voetballen niet in de mickey mouse competitie. Waarom zou Utrecht Dickoh moeten betalen voor zijn eerste competitiewedstrijd? Als hij een snipperdag had gewild, had hij dat vantevoren gewoon kunnen opgeven. Afellay is degene die gedupeerd wordt, die staat voor lul als z'n vertegenwoordiger met z'n dvd bij de grote clubs langs moet.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 18:20 schreef Blawh het volgende:
[..]
Kaka, C. Ronaldo, Villa, etc. worden ook betaald om mooie en goede dingen met een bal te doen, dus als die vlammen mogen we er ook niet van genieten en er voor klappen? Sorry, maar je redenatie vind ik wel heel erg simpel.
Waarom toch altijd beginnen over de zogenaamde mickey mouse competitie?quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:30 schreef okee6 het volgende:
[..]
Rara, die voetballen niet in de mickey mouse competitie. Waarom zou Utrecht Dickoh moeten betalen voor zijn eerste competitiewedstrijd? Als hij een snipperdag had gewild, had hij dat vantevoren gewoon kunnen opgeven. Afellay is degene die gedupeerd wordt, die staat voor lul als z'n vertegenwoordiger met z'n dvd bij de grote clubs langs moet.
quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 18:14 schreef okee6 het volgende:
Zie Afellay eens lopen vandaag, hij werd door Utrecht amper aangeraakt. In het buitenland had hij het einde vermoedelijk weer niet gehaald. Daar staan ze niet toe dat je arrogant binnenkantje paal scoort , of je moet echt een grote zijn.
quote:Uitblinker Afellay: "Ga er vanuit dat ik bij PSV blijf"
31 augustus 2008
In Eindhoven houdt men de komende dagen het hart vast. Tegen FC Utrecht bleek zaterdag eens te meer dat Ibrahim Afellay de grote regisseur is van dit PSV, maar zo lang de transfermarkt open is blijft de mogelijkheid bestaan dat de middenvelder vertrekt. Afellay zelf houdt zich daar echter zo weinig mogelijk mee bezig.
"Ik ga er vanuit dat ik gewoon bij PSV blijf", zei de middenvelder na de wedstrijd tegen FC Utrecht (1-5) tegen FCUpdate.nl. "Of ik een vertrek uitsluit? Nou nee, iedereen weet dat in de voetballerij alles mogelijk is. Maar ik ga er niet vanuit dat ik weg ga."
Afellay zelf houdt de boot dus nog af, maar zeker is wel dat de naam van de middenvelder bij grote Europese clubs op een lijstje staat. Het feit dat hij een EK achter zijn naam heeft, is volgens Afellay wel een pluspunt. "Zo'n EK is een fantastische ervaring en natuurlijk neem je daar dingen van mee. Maar of ik toe ben aan een stap omhoog, weet ik niet. Dat zal je mij niet horen zeggen. Ik heb het namelijk fantastisch naar mijn zin in Eindhoven."
Dat Afellay lekker in zijn vel zit, bleek wel tegen FC Utrecht. De 22-jarige middenvelder was met afstand de beste man van het veld, scoorde twee fraaie goals en verzorgde de assist voor het eerste doelpunt van Danny Koevermans. "Ja, het moet niet gekker worden hè", lacht de aanvallende middenvelder, die hiermee in één wedstrijd zijn volledige doelpuntenproductie van vorig seizoen (twee) evenaarde.
"Maar dat ik nu twee keer scoorde, is eigenlijk bijzaak", vervolgt hij. "Het belangrijkste is dat we als collectief goed gespeeld hebben, ook de nieuwe jongens verdienen een groot compliment. We hebben het als PSV nooit gemakkelijk in Utrecht, dus ik ben blij dat we deze wedstrijd achter de rug hebben. Hoe ver PSV dit seizoen kan komen? Nou, dan moet nog blijken. Maar als we blijven spelen zoals vandaag, zijn we voor iedere tegenstander in ieder geval heel moeilijk te bestrijden."
Hij werd al in de 16' keihard gevloerd door Dickohquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 18:14 schreef okee6 het volgende:
Zie Afellay eens lopen vandaag, hij werd door Utrecht amper aangeraakt.
ik denk het haast wel, stevens wil aanvallender voetballen en met de spelers die we dit jaar hebben gaat dat ook zeker lukken.. dan zal affelay vanzelf meer gaan score.. hij zal wel weer ontzettent veel doodschoppen krijgen..quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:06 schreef dndiek het volgende:
Mooie doelpunten, zou ie wat beslissender worden dit seizoen?
Als je goed kijkt zie je verschil tussen de goal van Afellay en die van Sulejmani. De buitenlandse clubs betalen grif voor dat verschil. En nee, niet de afstand naar het doel.quote:
Als dat zo was dan had Braamhaar wel rood getrokken.quote:Op zondag 31 augustus 2008 12:04 schreef RayMania het volgende:
[..]
Hij werd al in de 16' keihard gevloerd door Dickoh.
Omdat jij in het plantsoen ook mooi kunt scoren. Het gaat erom of als je banksaldo en baan er vanaf hangt, je dat ook nog kunt. In Nederland genieten de voetballers het voordeel dat ze zich alsmaar mogen vastlopen en dan alsnog gefeteerd worden bij het inschieten van vrije kansen. De eerste goal had niet elke speler gemaakt, maar voor Afellay is dat uitzoeken. De Utrechtse verdedigers namen rust om één of andere duistere reden. Net als in de tekenfilm, ook al schiet men een geweer af in je gezicht, je mag gewoon door, zonder gevolgen.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 19:35 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Waarom toch altijd beginnen over de zogenaamde mickey mouse competitie?
Goed nieuws voor PSV.quote:Ibrahim Afellay nog één jaar bij PSV
EINDHOVEN - Ibrahim Afellay, zaterdag dé man bij PSV tegen FC Utrecht (1-5), blijft dit seizoen bij de kampioen. Met hem is afgesproken dat een transfer uitblijft tot na de zomer. Directeur Jan Reker: ,,Daarna is hij klaar voor de beste clubs in Europa.’’
Denk jij dat Ibi überhaupt ooit klaar is voor een topcompetitie?quote:Op maandag 1 september 2008 01:29 schreef okee6 het volgende:
Dat is een gedurfde uitspraak van Reker. Mocht het Europees bij de poulefase blijven, is Ibi natuurlijk nog nat achter de oren. In de huidige eredivisie kan je nooit meer klaar worden voor één van de topcompetities.
De Primera Division heeft ook niveau verloren om van Sneijder een held te kunnen maken. Ondanks mooie doelpunten is hij geen complete voetballer. Waarom zou Ibi niet kunnen wat Sneijder is gelukt?quote:Op maandag 1 september 2008 09:07 schreef Suijk het volgende:
[..]
Denk jij dat Ibi überhaupt ooit klaar is voor een topcompetitie?
quote:Het zal duidelijk zijn dat ik de competitie met FC Utrecht liever anders was begonnen, maar toen het chagrijn over de uitslag verdween, bleef toch de bewondering voor Afellay hangen. Wat kan die gast voetballen, zeg. Ik ben blij dat ik hem al een hele tijd lang pluimen op zijn hoed steek, anders zou ik nu wat ongeloofwaardig overkomen, misschien. Ik vind Afellay echt een geweldenaar. Half Europa heeft achter die Luka Modric aangezeten, een mooie speler van wie Tottenham Hotspur nu veel verwacht. Maar ik vind dat Afellay verder is dan Modric.
Afellay is veel completer. Hij is fysiek sterker geworden, hij is moeilijk van de bal af te krijgen, heeft een aardige versnelling in huis, is technisch zeer vaardig, heeft een prachtig schot én hij maakt gemakkelijk doelpunten. Dat laatste is een kwaliteit die hem voor een topclub van onschatbare waarde maakt. Het zal me niet verbazen als Arsène Wenger zich dit seizoen meldt voor hem. Bij Arsenal hebben ze graag spelers van dit soort. Het zou jammer zijn als zo’n jongen weer verdwijnt, maar dat houd je als Nederlandse club niet tegen. Laten we blij zijn dat landenelftallen niet aan transfers kunnen doen, voor het Nederlands elftal blijft hij gelukkig altijd behouden en gaan we nog veel plezier aan hem beleven.
Ik meen dat Foppe de Haan eens van Afellay heeft gezegd dat hij blessuregevoelig is. Nou, ik geloof dat dat wel meevalt. Hij heeft zich bovendien inmiddels leren wapenen tegen de vele aanslagen die een type speler als hij nu eenmaal krijgt te verduren. Wie het hem heeft geleerd, weet ik niet, maar ik vind hem in het positiekiezen meesterlijk. Daardoor loopt hij minder risico op zware tackles.
Daarbij is hij ook vaak goed aanspeelbaar op plaatsen waar hij direct gevaarlijk is. Hij weet precies de juiste plaatsen te vinden om zijn acties te maken of om aan te leggen. Ik hoop niet dat mensen vinden dat ik overdrijf, maar Afellay is echt super. Als hij het hoofd koel houdt en zich niet opwindt over de scheidsrechter en zich niet laat opjutten door zijn omgeving, dan haalt hij de absolute top en blijft daar lange tijd ook.
Zelfs tegen Utrecht zondag liep Afellay zich vast. Blind commentaar.quote:Hij weet precies de juiste plaatsen te vinden om zijn acties te maken of om aan te leggen.
Nee wel zijn middelvinger opgestoken, maar dat was naderhand. Iedereen ziet dat Afellay een voetballer is zoals je die graag ziet als je 'm betalen moet. Maar hij is geen complete speler en zondag was zijn spel ook zeker nog voor verbetering vatbaar. Dat Van Hanegem poogt wat coachpunten te scoren voor zijn KNVB-budget, daar lig ik heus niet wakker van.quote:Op maandag 1 september 2008 20:45 schreef koningdavid het volgende:
okee6, heeft hij je ooit geweigerd een handtekening te geven ofzo?
quote:'Ibi' kan zijn carrière uitstippelen
Door LUDO VAN DENDEREN
EINDHOVEN - Ibrahim Afellay en PSV hebben elkaar voor nog een jaar de liefde verklaard. ,,Ik heb enorm veel zin om hier dit jaar te blijven,’’ aldus de 22-jarige sterspeler uit Utrecht.
Het was vorige dinsdag, even na het middaguur. Tussen twee trainingen van PSV door waren Ibrahim Afellay, diens zaakwaarnemer Rob Jansen en algemeen directeur Jan Reker van de Eindhovense club in de kantine van trainingscomplex de Herdgang met elkaar in gesprek. Zittend tussen het gewone publiek werd thee en koffie gedronken en geregeld was er een luide lach te horen. Ook van een afstandje was duidelijk waarneembaar dat het onderhoud in uiterst goede harmonie verliep. Maar waar het drietal het exact over had, bleef een raadsel.
Pas afgelopen weekeinde kwam naar buiten wat er die middag onder meer was besproken. Vol trots meldde Reker na de overweldigende 5-1 zege op FC Utrecht dat Afellay zeker nog één seizoen in het shirt van PSV te bewonderen is.
,,Dat heb ik met de zaakwaarnemer en Afellay afgesproken,’’ zei de directeur. ,,Voor zijn ontwikkeling is het goed dat Ibrahim in Eindhoven blijft. Over een jaar is Afellay dan klaar om de overstap naar één van de vijf beste clubs in Europa te maken.’’
,,Ik heb enorm veel zin om hier dit jaar te blijven,’’ reageert Afellay. ,,Ik hoop met de club het hele seizoen bovenaan te staan en er wederom een mooi jaar van te maken.’’
Over in welk land hij eventueel daarna wil voetballen, wil Afellay liever niets zeggen. ,,Ik heb een voorkeur, maar die ga ik niet noemen. Spanje, Italië of Engeland, het zijn allemaal mooie voetballanden. Of het Spanje wordt? Nou, daar is het wel warm hoor.’’
Interesse van buitenlandse clubs was er ook deze zomer al, zo bevestigt Rob Jansen. ,,Aan alle kanten is er geïnformeerd. Maar we vonden het op dit moment voor Ibrahim niet raadzaam om te verkassen. Alleen indien één van de grotere clubs van de wereld zich had gemeld, dan hadden we daar over nagedacht. Dat het niet verstandig was PSV nu al te verlaten, begreep Ibrahim. Hij staat volledig achter het besluit om in Eindhoven te blijven.’’
Want Jansen en Afellay weten ook dat die overgang naar een droomclub er ooit toch wel van zal komen. En te vroeg naar een gigantische vereniging vertrekken, kan verkeerd uitpakken voor een eigenlijk pas net begonnen carrière.
,,Ibrahim gaat stapsgewijs omhoog,’’ zegt Jansen. ,,Spelers van zijn kaliber kunnen hun loopbaan uitstippelen. Er komt voor hem op termijn echt wel iets voorbij.’’
Technisch manager Adrie van Kraaij van PSV kan zich helemaal vinden in de woorden van Jansen. ,,Gelukkig heeft Ibrahim een verstandige zaakwaarnemer,’’ aldus Van Kraaij.
,,Jansen denkt niet aan het geld dat hij kan verdienen bij een transfer, maar heeft alleen het belang van zijn cliënt in gedachte. Voor Afellay is het gewoon goed dat hij zeker nog een jaar PSV’er is. Dit seizoen kan Ibrahim aantonen dat hij een volwassen voetballer is geworden, zowel in als buiten het veld.
,,Er zijn genoeg zaakwaarnemers die het anders doen. Managers die opteren voor een transfer naar een buitenlandse club, waar die jongen dan volledig mislukt omdat hij nog niet klaar blijkt voor die stap. En dan wordt die speler na één jaar weer verkocht, waardoor de zaakwaarnemer opnieuw kan cashen,’’ zegt Van Kraaij.
Natuurlijk beweert PSV aan het belang van Afellay te denken. Maar de club zal waarschijnlijk vooral uit eigenbelang blij zijn dat het zeker nog één jaar over de uitzonderlijke kwaliteiten van de 22-jarige middenvelder kan beschikken.
Op dit moment kan de club namelijk simpelweg niet zonder de in topvorm verkerende Afellay, zo bewees zaterdag de wedstrijd tegen FC Utrecht. In zijn geboortestad was de nummer 20 van PSV bij nagenoeg elke Eindhovense aanval betrokken, gaf hij één assist en scoorde hij tweemaal. Daarmee heeft Afellay na één speelronde al evenveel gescoord als gedurende het gehele vorige eredivisieseizoen.
Vorig jaar was er geregeld de kritiek dat Afellay efficiënter moest voetballen, maar op basis van zaterdag is dat niet meer actueel. ,,Het EK heeft me in het verhogen van mijn rendement geholpen,’’ zegt Afellay.
,,In Oostenrijk en Zwitserland speelde en trainde ik met de beste voetballers van de wereld. Het niveau is dan zó hoog, dat je wel gedwongen bent effectief te zijn.
,,Dit voetbalseizoen zal dat met PSV, met name in de Europese wedstrijden, niet anders zijn. Van dat EK kan ik dit jaar profiteren.’’
Op de vraag of PSV misschien niet te afhankelijk van Afellay is geworden, antwoordt hij ietwat ontwijkend. ,,Dat moet de toekomst uitwijzen.’’
Dus dit is topvorm en daarmee evenaart hij compleet vorig seizoen, waarin hij al alle lof kreeg. Wat leggen we de lat toch hoog in Nederland.quote:Op dit moment kan de club namelijk simpelweg niet zonder de in topvorm verkerende Afellay, zo bewees zaterdag de wedstrijd tegen FC Utrecht. In zijn geboortestad was de nummer 20 van PSV bij nagenoeg elke Eindhovense aanval betrokken, gaf hij één assist en scoorde hij tweemaal. Daarmee heeft Afellay na één speelronde al evenveel gescoord als gedurende het gehele vorige eredivisieseizoen.
Waren het geniale acties van Afellay, of was het omdat er geen verdediging te bekennen was? Er waren minimaal evenveel gestrande acties van hem. Het blijft onverminderd een goed optreden, maar deze journalist wil er kennelijk "ook al bij horen". En voor de voetbalkijkers met vragen: ja inderdaad, Ibi schoot over op het EK. Heel efficiënt.quote:Vorig jaar was er geregeld de kritiek dat Afellay efficiënter moest voetballen, maar op basis van zaterdag is dat niet meer actueel. ,,Het EK heeft me in het verhogen van mijn rendement geholpen,’’ zegt Afellay.
Maar wel over via de lat okee6!quote:Op dinsdag 2 september 2008 10:40 schreef okee6 het volgende:
[..]
Dus dit is topvorm en daarmee evenaart hij compleet vorig seizoen, waarin hij al alle lof kreeg. Wat leggen we de lat toch hoog in Nederland.
[..]
Waren het geniale acties van Afellay, of was het omdat er geen verdediging te bekennen was? Er waren minimaal evenveel gestrande acties van hem. Het blijft onverminderd een goed optreden, maar deze journalist wil er kennelijk "ook al bij horen". En voor de voetbalkijkers met vragen: ja inderdaad, Ibi schoot over op het EK. Heel efficiënt.
Ja, dus dachten de Oranje-fans: "wow zoiets spectaculairs hebben we al jaren niet gezien, die moet een basisplaats krijgen." Afellay deed dat puur voor zichzelf, heel arrogant.quote:Op dinsdag 2 september 2008 10:49 schreef Dylan Dog het volgende:
[..]
Maar wel over via de lat okee6!
Sneijder de klasse droop er vanaf man. Twee benig technisch goed en de kwaliteit om hem van rand 16 erin te leggen waar hij wil. Die kon moeilijk mislukken.quote:Op dinsdag 2 september 2008 11:49 schreef Eric_Cantona het volgende:
Ik had van Sneijder niet verwacht dat ie 't zou kunnen maken in 'n grotere competitie, toch is 'm dat aardig gelukt. Ik vind Afellay niet veel minder, dus als ie op de been blijft moet 't Ibi ook wel lukken om 'n grotere te worden.
Zijn egotripperij -het alsmaar op doel schieten ipv betere opties- kostte Ajax wel een landstitel, het is te hopen dat Ibi het zover niet laat komen. Hij is allang niet meer de verlegen jongen die achter de microfoon wegkroop.quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:24 schreef Chadi het volgende:
[..]
Sneijder de klasse droop er vanaf man. Twee benig technisch goed en de kwaliteit om hem van rand 16 erin te leggen waar hij wil. Die kon moeilijk mislukken.
Zulke spelers zijn er voor wat jij egotripperij noemt. Types als Afellay met extra kwaliteiten moeten in mijn ogen voor alles of niets pogingen gaan omdat ze hiermee wel wedstrijden kunnen beslissen. Als een speler als Mendez dat gaat doen dan zou ik dat niet goed vinden omdat hij minder kansrijk is. Niet alles hoeft goed, dat zie je ook bij Cristiano Ronalde bijvoorbeeld. Het voetbal van tegenwoordig is veelal een momentenspel en Afellay is zo'n momentenman. Tuurlijk, hij kan nog veel beter worden en dat gebeurt ook wel als hij zo doorgaat.quote:Op dinsdag 2 september 2008 13:26 schreef okee6 het volgende:
[..]
Zijn egotripperij -het alsmaar op doel schieten ipv betere opties- kostte Ajax wel een landstitel, het is te hopen dat Ibi het zover niet laat komen. Hij is allang niet meer de verlegen jongen die achter de microfoon wegkroop.
Afellay is niet echt een momentenman, hij is de centrale spil bij PSV momenteel. Internationaal zal ieder elftal zijn best doen om hem uit te schakelen. Gezien vorig seizoen zal hij tegen Atlético al afgezaagd worden.quote:Op dinsdag 2 september 2008 14:17 schreef -Vaduz- het volgende:
[..]
Zulke spelers zijn er voor wat jij egotripperij noemt. Types als Afellay met extra kwaliteiten moeten in mijn ogen voor alles of niets pogingen gaan omdat ze hiermee wel wedstrijden kunnen beslissen. Als een speler als Mendez dat gaat doen dan zou ik dat niet goed vinden omdat hij minder kansrijk is. Niet alles hoeft goed, dat zie je ook bij Cristiano Ronalde bijvoorbeeld. Het voetbal van tegenwoordig is veelal een momentenspel en Afellay is zo'n momentenman. Tuurlijk, hij kan nog veel beter worden en dat gebeurt ook wel als hij zo doorgaat.
Yep, hopelijk door Sjonniequote:Op dinsdag 2 september 2008 14:25 schreef okee6 het volgende:
[..]
Afellay is niet echt een momentenman, hij is de centrale spil bij PSV momenteel. Internationaal zal ieder elftal zijn best doen om hem uit te schakelen. Gezien vorig seizoen zal hij tegen Atlético al afgezaagd worden.
quote:Ik meen dat Foppe de Haan eens van Afellay heeft gezegd dat hij blessuregevoelig is. Nou, ik geloof dat dat wel meevalt.
de Kromme ©
quote:Op de eerste dag van de voorbereiding van Oranje op de duels met Australië en Macedonië heeft Ibrahim Afellay apart van de groep getraind. De PSV-er kampt met een enkelblessure, die hij aan de wedstrijd tegen FC Utrecht overhield.
Hij kan een aardig balletje trappen maar moet eerst nog constanter worden, minder blessures krijgen en zich gedragen als een vent in het veld. En niet meer als het kleine onderdeurtje van net 17 jaar wat beschermd moet worden tegen de grote boze meneertjes in het seniorenvoetbal.quote:Op dinsdag 2 september 2008 20:02 schreef Beschouw het volgende:
Ibrahim Affaley mag inmiddels wel met hoofdletters geschreven worden. Is een klasbak. En zijn onhebbelijke trekjes neem ik graag op de koop toe. Het ventje is nog jong. Hij zal met het verstrijken der jaren wel wijzer worden.
En dat is precies waarom Nederland kansloos is voor een wereldtitel. Als Afellay nét even die bal eerder zou willen afspelen, dan kan zijn team vaker over hem beschikken. Niemand die dat echter belangrijk vindt: "loop jij je maar mooi kapot met die bal, klasbak". Tegen de tijd dat ie afgekeurd kan, zal ie begrijpen wat er fout ging.quote:Op dinsdag 2 september 2008 20:02 schreef Beschouw het volgende:
En zijn onhebbelijke trekjes neem ik graag op de koop toe. Het ventje is nog jong. Hij zal met het verstrijken der jaren wel wijzer worden.
En je weet zeker dat je het nu niet over Robben hebt?quote:Op dinsdag 2 september 2008 20:20 schreef okee6 het volgende:
[..]
En dat is precies waarom Nederland kansloos is voor een wereldtitel. Als Afellay nét even die bal eerder zou willen afspelen, dan kan zijn team vaker over hem beschikken. Niemand die dat echter belangrijk vindt: "loop jij je maar mooi kapot met die bal, klasbak". Tegen de tijd dat ie afgekeurd kan, zal ie begrijpen wat er fout ging.
Hij was vorig seizoen continu bepalend voor PSV, als dat niet constant is. Hij moet er meer in gaan schieten, maar dat heeft ook met de opstelling van de ploeg te maken. Vorig jaar moest hij het in balbezit alleen doen, de bal van achter ophalen, en het liefst ook nog zelf inschieten. Nu is er met Amrabat iemand die ook tegenstanders bindt, en met Wuytens iemand die het spel verdeelt. Waardoor hij zich bezig kan houden met wat hij moet doen, acties maken en scoren. Dit seizoen wordt het seizoen van Afellay.quote:Op dinsdag 2 september 2008 20:13 schreef fathank het volgende:
[..]
Hij kan een aardig balletje trappen maar moet eerst nog constanter worden, minder blessures krijgen en zich gedragen als een vent in het veld. En niet meer als het kleine onderdeurtje van net 17 jaar wat beschermd moet worden tegen de grote boze meneertjes in het seniorenvoetbal.
Meneer lag anders steeds in het gras. Ook tegen Fiorentina, waar men over zijn weinig dodelijke dwarrelpasses niet uitgesproken raakte. Dan hebben we het nog niet over de onnodige schorsingen op belangrijke momenten gehad.quote:Op donderdag 4 september 2008 16:01 schreef Solstice het volgende:
[..]
Hij was vorig seizoen continu bepalend voor PSV, als dat niet constant is.
Ik ook.quote:Op zondag 14 september 2008 12:43 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe ie het in het buitenland zou doen. Hij lijkt de Eredivsie nu ontgroeid, maar het seizoen is nog maar net begonnen.
Ik denk dat het ook had te maken dat ze hierdoor een grote salariskostenpost kwijt zijn omdat Kaita geen EU'er is.quote:Op zondag 14 september 2008 13:26 schreef EnGCatjuh het volgende:
[..]
Ik ook.
Ik betwijfel trouwens of Afellay zo'n goede wedstrijd had gespeeld als hij tegen Kaita stond. Ik noem het wanbeleid van Sparta dat ze Kaita voor weinig wegdoen 'omdat ze nooit met zo'n type speler spelen', en dan de eerste de beste wedstrijd wel zo'n rol te gebruiken (door een speler die dat uberhaupt niet kan).
Zo'n lage gelimiteerde transfersom zou wel ridicuul geweest zijn, aangezien het oogpunt van Sparta eigenlijk gewoon harde doekoe verdienen was. Nu hebben ze hem voor ongeveer gelijke (of zelfs lagere) prijs verkocht.quote:Op zondag 14 september 2008 13:27 schreef sjimz het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook had te maken dat ze hierdoor een grote salariskostenpost kwijt zijn omdat Kaita geen EU'er is.
Maar dat is weer een andere discussie.
(En had hij niet gewoon een gelimiteerde transfersom?)
Lijkt me niet neequote:Op vrijdag 10 oktober 2008 12:44 schreef koningdavid het volgende:
6 miljoen pond? Gaat hem niet worden denk ik...
quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:00 schreef navigator het volgende:
Zal blij zijn als die jankerd weg is uit Nederland.
Hij dit seizoen toch echt aan zijn mentale weerbaarheid moeten werken anders krijgt ie het erg zwaar.
Niet zoals hij tegen Noorwegen speelde. Dat was echt behoorlijk slecht. Ik herhaal nog even een stukkie uit het N - NL topicquote:Op vrijdag 10 oktober 2008 13:46 schreef mcyodogg het volgende:
Klinkt voor mij als iemand die klaar is voor het grote werk.
hij speelde neit opd e gebruikelijke plek en had vaker voor 'safe' moeten kiezen, nu wilde ie te graag tussen 2 man door met balverlies als gevolgd.quote:Op woensdag 15 oktober 2008 21:43 schreef Doc het volgende:
[..]
Niet zoals hij tegen Noorwegen speelde. Dat was echt behoorlijk slecht. Ik herhaal nog even een stukkie uit het N - NL topic
Dan Babel: die deed het heel goed en ik was nieuwsgierig hoe Afellay het ging doen. Ik vond het opvallend hoe veel slechter hij was. Daar waar Babel vBronkhorst nog wel eens helpt deed Afellay weinig tot niets. Waar Babel nog wel eens de diepte in duikt sukkelde Afellay een beetje naar voren, waar Babel z'n man regelmatig voorbij komt lukte Afellay dat eenmaal, om vervolgens nog slechter voor te geven dan Babel nog wel eens doet. Passend sowieso heel beroerd gespeeld door Aflleayy. Echt negen van de tien acties was zinloos, risicoloos of balverlies. Het was dat Huntelaar helemaal niets goed deed anders was Afellay de slechtste man van NL.
Was hij die wedstrijd uit vorm of is dit zijn gebruikelijke spel?
Hij speelde inderdaad bijna net zo beroerd als Huntelaar inderdaad.....quote:Op donderdag 16 oktober 2008 08:25 schreef navigator het volgende:
Veel te veel lopen met de bal weer, zoals altijd. Gelukkig hoeven we ons niet druk te maken dat deze gozer veel speelminuten krijgt als iedereen fit is.
Maar volgens mij is dit het Afellay topicquote:Op donderdag 16 oktober 2008 08:56 schreef PyTh het volgende:
[..]
Hij speelde inderdaad bijna net zo beroerd als Huntelaar inderdaad.....
Calimeroreactiequote:Op donderdag 16 oktober 2008 08:56 schreef PyTh het volgende:
[..]
Hij speelde inderdaad bijna net zo beroerd als Huntelaar inderdaad.....
Een beetje wel want dit is natuurlijk het Afellay topic en niet het Huntelaar topic.quote:
Huntelaar speelde gewoon slecht, klaar...quote:
Klopt maar waarom moet dat in dat topic aangehaald worden?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 09:56 schreef Luco het volgende:
[..]
Huntelaar speelde gewoon slecht, klaar...
Doet dat er toe in een topic van Ibrahim Afellayquote:Op donderdag 16 oktober 2008 09:56 schreef Luco het volgende:
[..]
Huntelaar speelde gewoon slecht, klaar...
Eens maar ja wat wil je met zo´n bondscoach.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:16 schreef Dylan Dog het volgende:
Heb de wedstrijd nauwelijks gezien maar zag wel dat Ibi als linksbuiten speelde. Dat is natuurlijk niet zijn plek, zijn spel vergelijken met dat van Babel is dus niet helemaal eerlijk, het zijn compleet verschillende spelers.
Op een gegeven moment stond v. Persie rechtsbuiten en Afellay linksbuiten en Kuyt in de spits idd. Afellay stond niet op z'n plaats, dat klopt, maar dan nog maakte hij compleet foute beslissingen, kwam er geen pass aan en verloor hij de bal dus erg vaak. Hij wilde te graag de beslissende speler zijn leek het wel.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:41 schreef navigator het volgende:
[..]
Eens maar ja wat wil je met zo´n bondscoach.
Het is een eerlijke vergelijking aangezien de bondcoach hem daar neer zet - dat vraagt dus om een directe vergelijking en dan valt op dat de jongere Babel daar dus aantoonbaar beter voetbalt dan Afellay (in ieder geval gisteren). Als het niet zijn positie is, dan is dat niet zo raar - hoewel die positie ook maar de "gemaakte" positie van Babel is. Ik bedoel - hij speelt er wel regelamtig (en ook op de andere vleugel wel), maar het is ook niet echt "zijn" positie. Maar ged, volgens mij is Afelay wel eens vaker op de vleugel neergezet. En ook al is het niet echt zijn positie, had hij nog wel beter kunnen voetballen, maar het zal wel een off-day geweest zijn.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 11:16 schreef Dylan Dog het volgende:
Heb de wedstrijd nauwelijks gezien maar zag wel dat Ibi als linksbuiten speelde. Dat is natuurlijk niet zijn plek, zijn spel vergelijken met dat van Babel is dus niet helemaal eerlijk, het zijn compleet verschillende spelers.
quote:'Ik kan niet zeggen dat ik het seizoen bij PSV afmaak'
Ibrahim Afellay verlengde vorig jaar zijn contract met PSV tot 2011, maar lijkt open te staan voor een vertrek. De middenvelder kan niet beloven dat hij seizoen in Eindhoven afmaakt.
De moeizame contractonderhandelingen hebben Afellay aan het twijfelen gebracht. 'Vanaf dag één heb ik toen aangegeven dat ik graag bij PSV wilde blijven. Maar het duurde allemaal heel erg lang', zegt de 22-jarige PSV'er in het NRC Handelsblad.
'Meer dan eens dacht ik: "Jongens waar hebben we het nu over?" Ik heb mijn hele leven bij PSV gespeeld. Dan verwacht je toch dat het allemaal wat soepeler loopt', vervolgt Afellay.
'Ik kan niet zeggen dat ik het seizoen bij PSV hoe dan ook afmaak. Je kunt niets plannen in de voetballerij. Het kan van dag tot dag veranderen. Op dit moment heb ik het naar mijn zin bij PSV. We zullen wel zien wat er gebeurt.'
De transfer van Ismail Aissati naar Ajax begrijpt Afellay nog altijd niet. 'Natuurlijk mis ik Ismail heel erg bij PSV. Onze band is altijd heel sterk geweest. En nog. Daar is niets aan veranderd. We bellen nog iedere dag. Het is doodzonde dat hij weg is.'
'Hij is gewoon een fantastische speler die iedere ploeg voetballend beter kan maken. Ismail beschikt over een fantastische techniek. Hij heeft een heel goed overzicht. Ik heb er heel veel vertrouwen in dat het goed gaat komen met hem.'
Afellay zou zijn boezemvriend bij PSV in de weg hebben gestaan. 'Dat is dus niet zo. Vorig seizoen zat ik een aantal wedstrijden met schorsingen en blessures langs de kant. Maar dan speelde hij ook niet. Sterker nog; dan viel hij vaak niets eens in.'
'Het heeft denk ik met iets anders te maken. Er zijn nog maar weinig trainers die dingen durven. Ze willen geen risico’s nemen en kiezen voor zekerheid. Zonde. Want het publiek komt juist voor goed voetbal naar het stadion', besluit Afellay.
VI
quote:Hoofdprijs voor Afellay’
Uitgegeven: 23 oktober 2008 14:46
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2008 15:00
AMSTERDAM - Geïnteresseerde clubs zullen voor Ibrahim Afellay de absolute hoofdprijs moeten betalen. De 22-jarige international van PSV heeft geen gelimiteerde transfersom in zijn contract staan, meldt het Eindhovens Dagblad donderdag.
In de arbeidsovereenkomst staat wel een clausule waarin is afgesproken dat Afellay een deel van de transferopbrengsten ontvangt als er meer dan vijftien miljoen euro voor de speler wordt betaald. Naar verluidt zou PSV meer dan dertig miljoen willen ontvangen voor de talentvolle middenvelder.
De kans dat Afellay al in de winterstop vertrekt is echter klein. De directie van de landskampioen liet weten dat de speler het seizoen in Eindhoven afmaakt.
Is dat niet een beetje erg veel voor een speler die nauwelijk beslissend is?quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:43 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Ik dacht dat hij een clausule had? Maarja, 30 miljoen is een goed bedrag voor Afellay.
Voor een speler met zo'n weinig rendement is dat veel te veel.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 16:43 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
Ik dacht dat hij een clausule had? Maarja, 30 miljoen is een goed bedrag voor Afellay.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |