Mooi stukje over hem vanochtend in het Eindhovens Dagblad:
quote:
Grootste verrassing wacht Afellay na afloop
Woensdag 14 september 2005 - EINDHOVEN - Ibrahim Afellay had al een mooi verhaal te vertellen na afloop van PSV-Schalke. Zijn debuut in de Champions League had geresulteerd in een overwinning en een prima wedstrijd van de middenvelder. Maar de grootste verrassing wachtte op hem toen hij op zijn gemak met de media aan het praten was. Hij werd gemaand om snel naar boven te komen, waar zijn moeder op hem zat te wachten. Het was voor het eerst dat moeder Afellay naar een wedstrijd van haar zoon kwam kijken.
De jonge PSV’er was zichtbaar onder de indruk. „Echt waar, is mijn moeder er? Joh, dat is echt fantastisc“, klonk het, waarna hij haar snel ging opzoeken om vervolgens samen terug naar Utrecht te reizen. Afellay wist niets van haar komst. De familie had hem bewust niet op de hoogte gesteld om hem niet nog zenuwachtiger te maken. Afellay had kort voor het fraaie intermezzo in de catacomben al verteld dat Champions League-voetbal toch wel iets bijzonders is. „Ik ben er vorig seizoen al een paar keer bij geweest, maar toen speelde ik niet. Je hebt altijd wedstrijdspanning, maar dit is toch wel speciaal. Je merkt het al als je met de bus de Frederiklaan oprijdt. Al die mensen, het is een aparte sfeer.“
De middenvelder hield zich prima staande tegen Schalke. In de competitiewedstrijden manifesteerde Afellay zich dit seizoen al nadrukkelijk. In korte tijd groeide hij uit tot vaste waarde en ook internationaal kan hij nu bogen op een goede prestatie. Maar Afellay zal nooit hoog van de toren blazen. Hij blijft onder alle omstandigheden bescheiden. „Het ging inderdaad niet onaardig“, beaamde hij met een brede grijns. „Ik ben heel goed opgevangen door mijn medespelers. Ook in het veld hebben ze me goed gecoacht. Dat maakt het wat gemakkelijk om je aan te passen.“
Guus Hiddink had hem niet met uitgebreide instructies het veld ingestuurd. Speel je spel, had hij gezegd. „En voordat ik het veld opstapte, zei hij: ’veel plezier’.“
Halverwege de tweede helft sloeg de vermoeidheid in de jonge benen van de Marokkaanse Nederlander. „In zo'n zware wedstrijden heb je altijd momenten dat je over een dood moment heen moet komen. Gelukkig lukte dat vrij snel en kon ik op het laatst weer belangrijk zijn voor het team.“
In de slotfase had hij de wedstrijd zelfs in het slot kunnen gooien. In een van de spaarzame counters van PSV na rust werd Afellay diepgestuurd. Hij stond oog in oog met Schalke-doelman Frank Rost, die de schuiver keerde en de spanning zo tot de laatste seconde in de wedstrijd hield. „Ik zat toch een beetje te twijfelen. En eerlijk is eerlijk, ik kwam een beetje kracht tekort. Hij had erin gemoeten.“
Het mocht zijn humeur echter niet bederven. „Drie punten pakken in de eerste thuiswedstrijd, dat is zo belangrijk. We hebben er hard voor moeten knokken, maar het is een mooie overwinning“, besloot hij, voordat hij snel naar boven ging, waar zijn moeder op hem zat te wachten.
Ibi