WHAA! Thanks for the reminder... Doesburg is zondag al. Ehhh.. ehh... kan ik dan? Paniek!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 23:40 schreef kvdv het volgende:
Ik moet nog maar zien hoe ik zondag eigelijk naar dat godvergeten dorp (Doesburg Fotografica Beurs) kom. Plan was OV maar dat wordt nog knap lastig volgens mij![]()
Midden jaren 70 kwam de pdraad in de problemen omdat het alleen mogelijk was om het diafragma door de camera te laten sluiten en openen. Voor de automaten die toen in opkomst waren moest echter ook de instelling van het diafragma worden doorgegeven om met open diafragma licht te kunnen meten.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 09:57 schreef MonoSynth het volgende:
Weet iemand trouwens wat dit voor maffe P-draad variatie is en welke camera de extra pin (om diafragma's door te geven) ondersteunt? En of het veilig is om het ding aan mijn digitale Pentaxen te hangen?
[ afbeelding ]
Ik iets minder. Een Tamron LD 5.6/200-400 deed een iets te zware aanslag op mijn zelfbeheersingsvermogen. lensje trok om mijn nek meer bekijks dan op de tafel, het is een behoorlijke toeterquote:
Coolpixje doet het goedquote:Op zondag 24 augustus 2008 21:15 schreef kvdv het volgende:
Lol, sfeerimpressie van de beurs:
[ afbeelding ]
Stond nog op de Coolpix (niet door mij gemaakt)
Jammer... Ik heb wrs een powerzoom erbijquote:Op maandag 25 augustus 2008 18:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb nog een ommetje gemaakt voordat ik terugkwam. Enige score dit keer is een Pentax AF 70-300. M'n oude VOigtländer 100-300 had 't begeven in Rusland dus vervanging was noodzakelijk. Kostte 90 Euro, wel te doen dus.
Hoezo? Ik heb al geboden. 500mm is leuk, 1000mm is leuker.quote:Op maandag 8 september 2008 23:46 schreef MonoSynth het volgende:
niet dat je ooit wat doet met een 1000mm lens, maar toch:
http://link.marktplaats.nl/192518161
Ik hou van de viewfinder van die dingen.. perfect gewoon, veel beter dan die van m'n Nikon D40quote:
Verleidelijkquote:Op maandag 8 september 2008 23:46 schreef MonoSynth het volgende:
niet dat je ooit wat doet met een 1000mm lens, maar toch:
http://link.marktplaats.nl/192518161
De D40 is een veredelde point-and-shoot camera en dus niet gemaakt om met oude lenzen met handmatige scherpstelling om te gaan, daarom is een grote heldere zoeker niet echt nodig.quote:Op dinsdag 9 september 2008 00:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik hou van de viewfinder van die dingen.. perfect gewoon, veel beter dan die van m'n Nikon D40
quote:Op dinsdag 9 september 2008 12:19 schreef MonoSynth het volgende:
[..]
... point-and-shoot camera ....
Ik heb een 400 mm non-spiegel, mijn interesse ging vooral ook uit naar de 1000mmquote:Op dinsdag 9 september 2008 17:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Jij mag nog eens proberen, ik heb alleen de 1000mm nodig, een 500 heb ik al.
Je merkt in fotograficaland eigenlijk zelden dat een camera of lens in prijs omhoog gaat. Ik kan me in elk geval maar twee gevallen herinnerenquote:Op dinsdag 9 september 2008 21:39 schreef Erasmo het volgende:
Zijn er op dit moment nog camera's waarvan verwacht wordt dat die in prijs gaan stijgen?(dus GAS-verantwoord)
Okay, ander mooi voorbeeld is bv. ook de Pentax AF Adapterquote:Op dinsdag 9 september 2008 22:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je merkt in fotograficaland eigenlijk zelden dat een camera of lens in prijs omhoog gaat. Ik kan me in elk geval maar twee gevallen herinneren
1 In CameraMagazine stond ooit een fraai artikel over de Koni-Omega Rapid, een razendsnelle 6x7-meetzoeker met wisseloptiek en wissemagazijnen, erg populair bij Amerikaanse pers- en reportagefotografen vanwege zijn ontzettend robuuste constructie en weergaloos goeie Konicalenzen. Tot dat artikel gingen die dingen in Nederland wegens onbekend voor redelijk lage prijzen. Na het artikel werden er plotsklaps juweliersprijzen voor gevraagd(in de US of A waar het monster een stuk gangbaarder was bleef ie gewoon zo rond de $200 cirkelen)
2 Tot een jaar of anderhalf terug kon je voor weinig een Minolta 4/70-210mm vinden, een vroege zoom uit eind jaren tachtig en naar verluid een van de fraaiste zoomlenzen ooit gebouwd. Toen dit bij het Sony-publiek bekend werd brak er idioterij uit op internet, voor de beercan wordt momenteel meer geboden dan hij destijds nieuw kostte. Ook voor de vastbrandpunten uit de vroege Minolta AF-dagen worden momenteel krankzinnig prijzen geboden en zomogeljik nog krankzinniger prijzen gevraagd.
Verder is het enige dat in fotograficaland lucratief kan zijn:
- ontsnapte prototypes.
- totaal mislukte concepten waarvan er maar een handjevol verkocht zijn
Die eerste vind je niet meer per ongeluk, die tweede groep kun je een mazzeltje mee hebben.
Ze worden niet zeldzamer meer dus zal de waarde op die basis nooit toenemen. Het enige gelukje dat je zou kunnen hebben is dat fotograficaverzamelen ineens heel erg hot wordt en mensen een beetje krankzinnig worden maar of de wereld er dan zoveel leuker op wordt kun je zo je vraagtekens bij zettenquote:Op dinsdag 9 september 2008 23:10 schreef Erasmo het volgende:
Maar bv. een pre-oorlogse zeiss is over 10 jaar niet noemenswaardig meer waard?
Van wanneer ongeveer en wat voor conceptquote:En nu zag ik laatst een camera die door een tijdje door een Nederlandse tandarts werd gemaakt(ja heus!), ik ben alleen de naam vergeten, doet dit bij iemand een belletje rinkelen?
Boxcamera, niet al te lang na de oorlog.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:34 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ze worden niet zeldzamer meer dus zal de waarde op die basis nooit toenemen. Het enige gelukje dat je zou kunnen hebben is dat fotograficaverzamelen ineens heel erg hot wordt en mensen een beetje krankzinnig worden maar of de wereld er dan zoveel leuker op wordt kun je zo je vraagtekens bij zetten
[..]
Van wanneer ongeveer en wat voor concept
Venaretquote:Op woensdag 10 september 2008 07:50 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Boxcamera, niet al te lang na de oorlog.
Fuller Framequote:Op zondag 14 september 2008 14:03 schreef kvdv het volgende:
Nieuwe aanwinst:
Franka Solida:
[ afbeelding ]
M'n eerste balgcamera
Je kunt het ook bij een juwelier / horloge-boer proberen daar haal ik dat type voor mij lichtmetertje weg.quote:Op donderdag 25 september 2008 08:52 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ook weer waar, 'k sleep het beestje wel eens mee naar de lokale fotozaak, eens kijken of ze deze batterijtjes nog hebben
Ik het batterijtje verkoopt men onder een heleboel type nummers:quote:Op vrijdag 26 september 2008 03:38 schreef Garbageman het volgende:
Ik zie op internet dat de mamiya een 1.5v MS76 button batterij oftewel LR44/SR44 nodig heeft.
Mazzel dat er geen 1.3 volt kwikbatterij in moet!
Lichtmeter aanzetten door de transporthandel ietsje aan te trekken.
Voor indoor foto's wil je wel flitsen met zo'n ding denk ik. Je hebt ook geen lichtmeting dus je moet op de gok instellen. Hier vind je nog wat info over de Clack (sluitertijd en diafragma) http://www.camerapedia.org/wiki/Clackquote:Op zondag 28 september 2008 14:38 schreef Danielle__ het volgende:
Erfstukje van opa
[ afbeelding ]
Agfa Clack![]()
![]()
Nu twijfel ik dus of ik een 120mm-film erin ga doen, of dat ik om ga bouwen naar 35mm met de handleiding van kvdv... De negatief-randen belicht vind ik namelijk ook wel erg leuk![]()
Ik heb in november een excursie naar Berlijn, zal mij benieuwen of het me voor die tijd lukt om foto's te maken met de Clack.. Want dan mag 'ie mee in m'n lieftallige foto-bagage![]()
Is het trouwens een must om een flitser bij de clack te hebben? Die had m'n opa namelijk niet en er is ook niemand die weet welke foto's nou met de Clack gemaakt zijn. Ik heb dus geen idee hoe de belichting is zonder flitser...
Duhquote:Op zondag 28 september 2008 19:11 schreef Erasmo het volgende:
Schimmeldingen DIRECT apart van de rest doen en eigenlijk het liefste wegpleuren1
Dat was in 1995 mijn tweede SLR, na een Praktica Lquote:Op zondag 28 september 2008 19:06 schreef Garbageman het volgende:
Gekregen voor mijn verjaardag:
Ricoh Singlex TLS (jaren '60) met auto rikenon 1:2.8 55 mm, Pentacon auto 2.8 29mm, Hanimar Auto "S" 1:2.8 135mm, Vivitar auto 2x converter Sunpak auto 300 flitser, paraattas, koffer en hier en daar wat schimmel. (in de converter en de Hanimar)
Plaatje van internet:
[ afbeelding ]
Nee, het rolletje beweegt niet op het moment dat je een foto maakt.quote:Op maandag 6 oktober 2008 12:33 schreef Bond het volgende:
Ik ben benieuwd of ik hem helemaal werkend krijg, hij maakt iig al sluiter geluiden etc. Alleen ik hoor zelf geen verschil erin als ik andere sluitertijden instel. Zou dit dan kapot zijn? Of is dat het geluid wat je zou horen als het rolletje er overheen loopt? Dat dat meer geluid maakt als de sluiter?
waarom zwart-wit? Dat is moeilijker te krijgen, (gemiddeld) duurder en je kunt je ze lang niet overal meer laten ontwikkelen. Neem voor het uitproberen gewoon de allergoedkoopste kleurenrolletjes die je kunt vinden en als je de camera op orde hebt kun je altijd nog kijken welk type fillm je het beste vind passen bij de nostalgie van die camera.quote:Van de week maar ergens een zwart wit rolletje proberen te vinden. Ik hoop dat ik hem helemaal werkend krijg, want mijn moeder is er nog vaak door op de foto gezet, wel leuk om dat weer te proberen.
Als ik me goed herinner was dat vorig jaar iets van 4,50 ofzo.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 23:27 schreef kvdv het volgende:
Wat gaat dat geintje alleen al kosten aan entreekosten voor niet-leden? Iemand een idee?
Wat het probleem was ben ik nu achter. Ik had het pijltje bovenop de sluitertijden knop naar de rode kant staan, dan pakt die lange sluitertijden (de rode cijfers). Pijltje naar de zwarte kant draaien en het was geregeldquote:Op vrijdag 31 oktober 2008 06:39 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Nee, het rolletje beweegt niet op het moment dat je een foto maakt.Probeer eens een belichtingstijd van een kwart seconde ofzo. Je moet dan duidelijk de beide gordijnen van de sluiter kunnen horen (klak klak). Probeer het gerust ook met de achterkant open, je kunt dan gewoon zien wat er gebeurt. Als ie een bulb (B) stand heeft (neem aan van wel) met je gordijn open blijven staan als je de sluiter ingedrukt houdt. Lukt dat allemaal niet, dan zitten de gordijnen ms aan elkaar gekleefd. Met voorzichtig peuteren zijn ze meestalwel los te krijgen.
[..]
Alle foto's die ik uit die camera heb gezien waren zwart wit, ik nam dus aan dat het een zwart wit rolletje moest zijn. Maar er zit nu een kleuren in. Ik ben er alleen nog niet helemaal erover uit of de ingebouwde of de losse lichtmeter kapot is, ze geven heel andere waarden aan. Klopt het dan dat ik de waarde die mijn digitale cam als goed aangeeft kan volgen voor dezequote:waarom zwart-wit? Dat is moeilijker te krijgen, (gemiddeld) duurder en je kunt je ze lang niet overal meer laten ontwikkelen. Neem voor het uitproberen gewoon de allergoedkoopste kleurenrolletjes die je kunt vinden en als je de camera op orde hebt kun je altijd nog kijken welk type fillm je het beste vind passen bij de nostalgie van die camera.
Thnxquote:Veel succes en plezier
Iets in die orde van groottequote:Op vrijdag 31 oktober 2008 06:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als ik me goed herinner was dat vorig jaar iets van 4,50 ofzo.
Ik zal er ook rondlopen te neuzen maar heb evenmin grote plannen, hooguit wat macroknutselspeelspul dat zei ik in Doesburg ook en toen kwam ik met een knoepert van een telezoom thuisquote:Ik ga wel weer een keertje neuzen, hoewel ik momenteel niet echt iets nodig heb. Een paar rolletjes expired film zou leuk zijn.
Ikke ikke ikke!quote:Op vrijdag 7 november 2008 15:46 schreef ultra_ivo het volgende:
Wie komt er zondag naar Houten?
Die ja. Ik zou normaal niet snel nog een 50mm kopen, maar voor die 2 Euro kon ik het niet laten.quote:Op zondag 9 november 2008 18:36 schreef kvdv het volgende:
@Vliegvrager: Zo'n industar 50/3.5? Lagen er veel ja... maar heb er al een
Inderdaad niet duur!quote:Op zondag 9 november 2008 18:46 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Die ja. Ik zou normaal niet snel nog een 50mm kopen, maar voor die 2 Euro kon ik het niet laten.
Hier eigenlijk hetzelfde beeld. Ik sla de maart-editie waarschijnlijk maar eens over en blijf me tot Doesburg beperken qua speeltjesbeurzen. Doesburg had tot op heden elke editie een aangename verrassing in petto.quote:Op zondag 9 november 2008 18:36 schreef kvdv het volgende:
Verder vond ik het niet zo geweldig ofzo... vond Doesburg leuker.
ZOOM?quote:Op maandag 17 november 2008 17:42 schreef silentwaves_ het volgende:
Hallo!
Ik ben vrij nieuw in het forum, maar ik heb een vraag over een tijdschrift(naam weet ik zo niet meer) waar een hele special in stond over fotografie + Adobe photoshop ik weet dus alleen niet meer hoe het het heet.
Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen?
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sony A200
quote:Op maandag 17 november 2008 20:47 schreef kvdv het volgende:
[..]
ZOOM?
Maar je zit denk ik verkeerd in dit topic... fotografica=ouwe fototroep
Voor stoffige ongeschoren mannen, heb ik mij laatst laten vertellen (door een stoffige aan alle kanten van het hoofd wel degelijk geschoren man), en dat werd beaamd door twee van de vaste klanten in deze toko, die inderdaad... Enfin, u krijgt het plaatje.quote:Op maandag 17 november 2008 20:47 schreef kvdv het volgende:
[..]
ZOOM?
Maar je zit denk ik verkeerd in dit topic... fotografica=ouwe fototroep
quote:Op maandag 17 november 2008 22:26 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Voor stoffige ongeschoren mannen, heb ik mij laatst laten vertellen (door een stoffige aan alle kanten van het hoofd wel degelijk geschoren man), en dat werd beaamd door twee van de vaste klanten in deze toko, die inderdaad... Enfin, u krijgt het plaatje.
Ik heb de Oly 35SP en de Yashica GSN uit dat lijstje, daarbuiten heb ik er nog wel een paarquote:Op zondag 23 november 2008 14:27 schreef Cyclonist het volgende:
Iemand ervaring met meetzoekers hier? Ik heb er het een en ander over gelezen en wil eens zo'n camera'tje aanschaffen. Ik fotografeer nu alleen digitaal met een slr, maar analoog wil ik weer eens gaan proberen. De volgende modellen vond ik wel interessant:
Olympus 35 SP
Olympus XA
Yashica GSN
Canonet GIII QL17
Eventueel ook nog een Canonet 28 en Olympus Trip 35, daar kun je er zat van vindenIemand die toevallig een van bovenstaande modellen heeft? Wat voor 35mm film gebruiken jullie voor zo'n cameraatjes?
Ik gok fotos?quote:Op maandag 15 december 2008 20:57 schreef Erasmo het volgende:
Net een rolletje in mijn Leica Mini Zoom gedouwt, ben benieuwd wat eruit komt
Nee het zelfde rolletje!quote:Op maandag 15 december 2008 20:59 schreef kvdv het volgende:
[..]
Ik gok fotos?
Kheb film nodig en heb een vriend een compact beloofd... wanneer is de volgende beurs?![]()
Nog zevenennegentig nachtjes slapen zo even uit mijn hoofdquote:Op maandag 15 december 2008 20:59 schreef kvdv het volgende:
[..]
Ik gok fotos?
Kheb film nodig en heb een vriend een compact beloofd... wanneer is de volgende beurs?![]()
Ondertussen is de lens alweer een tijdje in huis, vandaag kwam ik hem toevallig tegen in mijn fotorommella. Voor mij heeft hij vrij weinig nut omdat het een M39 lens is, er schijnen wat leicanisten te zijn die dit dingetje gebruiken. Waarschijnlijk komt hij uit Duitsland(op een aantal andere Telesars staat 'Made in Germany')quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 14:19 schreef MonoSynth het volgende:
Het ging over dit lensje wat Erasmo voor een tientje op de kop getikt had:
[..]
ik ga hier maar even door met de reactie die ik net had getypt:
[..]
Zoals mijn Cosinon 2.8/55mm. Maar goed, die is dan ook wel weer grappig omdat echt alles er sneu aan is. Drielenzer, f/2.8, 55mm (icm f/2.8 synoniem voor "goedkoperst"), en dan stelt hij ook nog eens scherp door slechts de frontlens te bewegen en heeft hij (daardoor) een minimale schepstelafstand van 90cm. Echt, dat ding is gewoon compromisloos goedkoop. Ik heb er nog geen foto's mee gemaakt btw.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |