quote:
Op zondag 23 november 2008 14:27 schreef Cyclonist het volgende:Iemand ervaring met meetzoekers hier? Ik heb er het een en ander over gelezen en wil eens zo'n camera'tje aanschaffen. Ik fotografeer nu alleen digitaal met een slr, maar analoog wil ik weer eens gaan proberen. De volgende modellen vond ik wel interessant:
Olympus 35 SP
Olympus XA
Yashica GSN
Canonet GIII QL17
Eventueel ook nog een Canonet 28 en Olympus Trip 35, daar kun je er zat van vinden

Iemand die toevallig een van bovenstaande modellen heeft? Wat voor 35mm film gebruiken jullie voor zo'n cameraatjes?
Ik heb de Oly 35SP en de Yashica GSN
uit dat lijstje, daarbuiten heb ik er nog wel een paarJe kunt er in principe iedere leverbare kleinbeeldfilm in stoken. Voor kritisch spul als diafilm geldt met die dames op leeftijd dat je de belcihtingsautomaat een beetje moet leren kennen, mijn GSN negt naar een derde stopje overbelichten en dus zet ik hem met diafilm erin meestal een derde stopje te krap.
De grote meetzoekers uit de jaren 70 zijn ideaal om te leren het uiterste uit een beperkte setup te halen, je hebt maar één lens en daar moet het allemaal mee gebeuren. Na een tijdje meetzoekeren begin je de flexibiliteit van je reflex steeds meer te waarderen. Voor reportagewerk heeft een meetzoeker het voordeel dat ie veel onopvallender is als een grote spiegelreflex waardoor je onderwerpen zich normaler gedragen. Op straat heb je nog het voordeel dat niemand je serieus neemt en je dus redelijk vrij kunt spelevaren met een ding met een lens erop die moeiteloos alle hedendaagse standaardlenzen outperformt.
Voor de kleinere meetzoekers zoals die Canonet28 geldt dat ze wat minder luxe werken als hun grote broers. De lenzen zijn vaak een stop of twee minder lichtgevoelig en het ding is kleiner en lichter. Toch zijn ook met die camera's opnamen mogelijk die je achter zo'n simpel concept niet zou zoeken.
De Oly Trip is een leuk snapshotijzertje maar voor serieus reportagewerk minder geschikt. De Trip heeft geen afstandmeter en is dus eigenlijk helemaal geen meetzoekercamera.
Kijk voor het kopen trouwens even wat voor batterijen erin moeten. In de Yashica's zat een joekel van een kwikbatterij waar tegenwoordig niet meer aan te komen valt(wel aan een adaptertje zodat ie op een standaard 4LR44 Alkaline of lithiumcel loopt). Ook andere meetzoekers uit die dagen kunnen er op zijn zachtst gezegd nogal eigengereide batterijen op na houden, voor de waanzinnig leuke Yashica GX35 lijken de batterijen zo ongeveer van de aardbodem verdwenen.
De Oly 35SP loopt weer op een redelijk goed verkrijgbare cel.
Gevaarlijke outsider in meetzoekerland zijn de Ricoh 35's. Ze zien er niet indrukwekkend uit, maar er zitten optiekjes op om van te smullen