quote:
Stijn Wuytens is een snelle leerling
LIVERPOOL - De manier waarop Stijn Wuytens zijn weg vindt in de A-selectie van PSV wordt misschien nog wel het best geïllustreerd door zijn spel in de eerste helft tegen Newcastle United, afgelopen woensdag.
De jonge Belg, achttien jaar nog maar, leed in het begin van de wedstrijd één of twee keer gevaarlijk balverlies, waardoor zijn ploeg verdedigend in de problemen kwam. ,,Maar daarna gebeurde het niet meer", zei Huub Stevens vrijdagmiddag. ,,Hij pikt het dus op. Kijk, daar ben ik dan blij mee. "
Wuytens is een snelle leerling, zo blijkt. Hij maakte deze zomer als enige de overstap van Jong PSV naar de A-selectie. Daarmee werd hij beloond voor een goed seizoen bij de beloften. Nu probeert hij aan te haken bij het hogere niveau. ,,De eerste twee weken waren zwaar", vertelt de middenvelder na de ochtendtraining op het nieuwe trainingscomplex van Everton FC, net buiten Liverpool. ,,Ik raakte ook een beetje geblesseerd, kreeg last van een overbelaste spier. Maar nu, na een aantal weken, vind ik steeds meer mijn ritme en heb ik fysiek geen problemen meer. Ik voel me goed."
Wuytens kreeg vorig weekend speeltijd tegen Sporting, toen hij in de slotfase voor de gelijkmaker tekende, en stond tegen Newcastle United in de basis. Voor de Belg waren die oefenduels een kennismaking met het Europese topvoetbal. ,,Conditioneel zijn deze wedstrijden veel zwaarder dan dat ik gewend was. Het gaat zo snel op en neer, er zit zoveel diepgang in het spel. Bovendien wordt er gewoon veel fysieker gespeeld. Daar moet je aan wennen, maar dat gaat steeds beter."
Wuytens woont nog bij zijn ouders in Eksel, zo'n veertig kilometer onder Eindhoven. ,,Een bewuste keuze. Familie is belangrijk voor me. En qua eten en verzorging is het thuis goed, ik denk dat het zo beter voor me is dan dat ik in een appartement in Eindhoven ga zitten", vertelt de linkspoot, wiens broer Dries in PSV-A1 speelt. Samen zetten ze twee maanden geleden hun handtekeningen onder nieuwe verbintenissen met PSV. Stijn, algemeen beschouwd als een van de grootste talenten in de opleiding van de landskampioen, tekende voor vier jaar, Dries voor drie jaar. Beiden spelen voor PSV sinds 2001, toen ze overkwamen van Racing Genk.
Zijn debuutjaar in de A-selectie beschouwt Stijn Wuytens als een leerjaar, maar stiekem hoopt hij natuurlijk zo vaak mogelijk aan het grote werk te mogen ruiken. ,,Maar daar maak ik me nu eigenlijk nog niet druk om. Ik doe mijn best, werk hard en probeer zoveel mogelijk op te steken van het niveau en de ervaring van de spelers om me heen. Dan zien we wel waar het toe leidt."
Ondanks de leeftijd en onervarenheid van Wuytens zal Huub Stevens niet op de rem gaan staan. ,,Stijn merkt elke dag op trainingen en wedstrijden dat nu andere dingen van hem verlangd worden", zegt hij. ,,Qua handelingssnelheid, qua kijken, op alle vlakken eigenlijk. Ik stimuleer hem alleen maar, probeer zijn kwaliteiten maximaal tot uiting te laten komen."