abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 augustus 2008 @ 22:49:10 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60612269
quote:
Hema zucht onder schuld
6 augustus 2008, 9:15 uur | FD.nl
Door: Marcel Hooft van Huysduynen en Franka Rolvink

Hema is in de rode cijfers gekomen. De scherpe financiering die de nieuwe eigenaar Lion Capital is aangegaan bij de overname van de retailketen, heeft een verlies opgeleverd van euro 18,8 mln. Het is voor zover bekend de eerste keer dat Hema een verlies lijdt.

Dit blijkt uit het jaarverslag, dat is gedeponeerd bij de Kamer van koophandel.

Hema heeft sinds de overname een schuld van ruim euro 1 mrd. Dat is 91% van de totale balanswaarde. Over deze schuld heeft het bedrijf in het afgelopen (gebroken) boekjaar ruim euro 63 mln aan financieringslasten betaald. Zonder die financieringslasten had Hema een winst geboekt.

Financieel directeur van Hema, Joost Sliepenbeek, maakt zich desondanks geen zorgen. 'Wij zijn nog steeds in staat om onze plannen te realiseren', stelt hij.
http://www.fd.nl/csFdArti(...)a_zucht_onder_schuld

Is het soms niet druk meer bij de Hollandsche Eenheidsprijzen MAatschappij? Moeten goederen met verlies verkocht worden? Nee, niets van dit alles. Een bedrijf dat altijd zeer gezond en florerend geweest is lijdt verlies omdat het met een te hoge schuldenlast is opgezadeld.

Hoe werkt het? (heel) Simpel gezegd: Een bedrijf (met vaak veel eigen vermogen) wordt opgekocht. Dit wordt betaald door het aangaan van schulden op naam van het bedrijf. Het bedrijf komt nu dus in handen van een (vaak buitenlandse) private equity-partij. Het moet zoveel gaan opleveren dat de rente over die schuld betaald kan gaan worden. Een van de redenen dat dit mogelijk is, is wanneer bedrijven op de beurs weinig waard zijn terwijl ze veel eigen vermogen hebben.

Ik vind dit echt een uitwas van het kapitalisme, prachtige Nederlandse bedrijven die door buitenlandse opkopers, die geen enkel hart voor het bedrijf hebben, opgekocht worden en gemold. Hoewel ik de HEMA altijd best wel een goede winkel vond zal ik er nu niet meer kopen, ik zie het nu liever op de fles gaan dan ene succes worden.
The End Times are wild
  † In Memoriam † woensdag 6 augustus 2008 @ 23:17:23 #2
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_60613044
* Boze_Appel wacht tot de eerste dwaas komt met het voorstel om de HEMA te nationaliseren.
Carpe Libertatem
pi_60613086
Beetje jammer dit Ik hoop dat HEMA er weer bovenop komt. Het is toch iets wat bij Nederland hoort
  woensdag 6 augustus 2008 @ 23:19:47 #4
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_60613114
De HEMA is zo'n beetje het enige wat Nederland nog bindt
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_60613203
El Hema maakt dikke winst. Iets met vrije markt enzo...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_60613258
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 23:17 schreef Boze_Appel het volgende:
* Boze_Appel wacht tot de eerste dwaas komt met het voorstel om de HEMA te nationaliseren.
Idd.
pi_60613356
En wie incasseren het verlies? Juist, de aandeelhouders aka private-equity partijen. HEMA is nog niet verder verkocht toch?
  woensdag 6 augustus 2008 @ 23:28:43 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_60613394
Tja het romantische beeld van winkels wordt misschien wat abstract door deze financiele constructies van formules, franchises en concerns.

Maar ik denk niet dat dat er iets is dat je hier tegen zou moeten willen doen.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 23:31:02 #9
3185 Adelante
To let it go now
pi_60613450
Als ze maar niet de rookworsten duurder maken
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_60618893
Precies weet ik het ook niet, maar Maxeda heeft destijds alle panden van de HEMA verkocht en is zeer rigoreus gaan snijden in de personeelskosten.

Als men nu verder zou gaan beknibbelen op dat gebied voorspel ik dat de HEMA binnen 5 jaar een soort discount keten is waar dezelfde ongeinteresseerde nietsnutten werken als bij bv een Kruidvat.

Je kunt lullen wat je wil, maar de HEMA is min of meer gestript, boekhoudkundig opgepoetst en voor groffe winst doorverkocht aan een bedrijf dat er om bekend staat niet al te moeilijk te zijn met aankoop en verkoop van formules.

Je kunt er dus donder op zeggen dat er nog meer afbraak zal volgen, want er moet toch winst uit geperst worden. Wat er daarna met de HEMA gebeurt, dat is niet interessant.

Wel degelijk een uitwas van het kapitalisme.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60619190
Een doorgaans florerend bedrijf maakt voor de eerste keer wat verlies, gaan we gelijk mekkeren over de 'uitwas van het kapitalisme'
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_60619250
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 08:54 schreef Scaurus het volgende:
Een doorgaans florerend bedrijf maakt voor de eerste keer wat verlies, gaan we gelijk mekkeren over de 'uitwas van het kapitalisme'
Het gaat niet alleen om het verlies natuurlijk

Daarnaast is 'florerend' een rekbaar begrip. Vooral wanneer je er een legertje boekhouders tegen aan smijt.

Overigens is het wel tekenend dat je in 81 jaar tijd 1 keer verlies leidt.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  donderdag 7 augustus 2008 @ 08:59:52 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_60619263
Het is net een sprinkhanenplaag, die private-equity investeerders. De boel leegroven en weer verder trekken.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 7 augustus 2008 @ 09:36:01 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60619907
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 08:54 schreef Scaurus het volgende:
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om private equity bedrijven, ofwel piraten, die bedrijven opkopen en vervolgens met schulden overladen (waarmee ze weer nieuwe bedrijven opkopen). Het is gewoon het vernietigen van kapitaal, ten koste van de maatschappij en de werknemers en ten gunste van een paar investeerders.

Als het "goed" gaat worden de zakken van deze investeerders vet gevuld, gaat het fout dan zijn zij zelf niet aansprakelijk voor de schuld en is het bedrijf kapot. Gokken met voor jou de winst en voor de maatschappij het verlies.

http://en.wikipedia.org/w(...)er_%26_Ives_1875.jpg <= Zoals op deze afbeelding te zien.
The End Times are wild
pi_60619956
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 23:31 schreef Adelante het volgende:
Als ze maar niet de rookworsten duurder maken
Vriend van mij heeft er paar jaar terug een studiebaantje gehad, die rookworsten komen gewoon bij Unox vandaan
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  donderdag 7 augustus 2008 @ 09:38:12 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60619961
Het wordt tijd om de HEMA te nationaliseren.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_60619983
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 09:38 schreef Ringo het volgende:
Het wordt tijd om de HEMA te nationaliseren.
lol.

Hena wordt het dan.
Een blaasorkest bij de alcoholcontrole is nooit grappig
  donderdag 7 augustus 2008 @ 09:40:30 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_60619991
En juist omdat het een "florerend" bedrijf was is het zo jammer dat het kapotgemaakt wordt door deze partijen die de toekomst van het bedrijf werkelijk niets intereseert.
The End Times are wild
pi_60620026
Klote, waar moeten we dan die vette rookworst gaan halen?
***** Kraak.....
pi_60620162
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 09:42 schreef kraaksandaal het volgende:
Klote, waar moeten we dan die vette rookworst gaan halen?
Bij Unox, want die maakt de Hema worst. Wel met een iets gewijzigd recept. Vervang vlees door reuzel of zoiets...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_60620196
De Unox worsten zijn niet zo tof als die van de Hema.
***** Kraak.....
pi_60620216
Kutzooi.
***** Kraak.....
pi_60620221
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 22:49 schreef LXIV het volgende:

Is het soms niet druk meer bij de Hollandsche Eenheidsprijzen MAatschappij? Moeten goederen met verlies verkocht worden? Nee, niets van dit alles. Een bedrijf dat altijd zeer gezond en florerend geweest is lijdt verlies omdat het met een te hoge schuldenlast is opgezadeld.
Net na een overname is het helemaal niet bijzonder dat er verliezen worden gedraaid. Ja, er zijn dan vaak grote schulden aangegaan. Vooral omdat de vorige eigenaren het eigen vermogen niet kado deden (terecht natuurlijk). Dat gebeurt op (veel) kleinere schaal ook.

Die leningen moeten dan worden afgelost. Met het aflossen daalt de financieringslast en komt vanzelf de winst terug.

Het is pas zorgelijk als de cashflow zodanig negatief is dat de schuld niet meer kan worden verlaagd of zelfs toeneemt.

Anders gezegd: niets nieuws onder de zon, slaap rustig verder.
pi_60620253
Wie heeft er nog onderbroeken van de Hema hier?
***** Kraak.....
pi_60620263
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 09:52 schreef kraaksandaal het volgende:
De Unox worsten zijn niet zo tof als die van de Hema.
Unox kan als de hema failliet zou gaan het recept gewoon overnemen, hoef je niet eens die ongezellige winkel in, maar kan je gewoon bij de AH Unox extra vet kopen...

(het verdwijnen van de hema worst zie ik overigens eerder als iets positiefs, want GATVERDAMME!)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')