quote:
Hema zucht onder schuld
6 augustus 2008, 9:15 uur | FD.nl
Door: Marcel Hooft van Huysduynen en Franka Rolvink
Hema is in de rode cijfers gekomen. De scherpe financiering die de nieuwe eigenaar Lion Capital is aangegaan bij de overname van de retailketen, heeft een verlies opgeleverd van euro 18,8 mln. Het is voor zover bekend de eerste keer dat Hema een verlies lijdt.
Dit blijkt uit het jaarverslag, dat is gedeponeerd bij de Kamer van koophandel.
Hema heeft sinds de overname een schuld van ruim euro 1 mrd. Dat is 91% van de totale balanswaarde. Over deze schuld heeft het bedrijf in het afgelopen (gebroken) boekjaar ruim euro 63 mln aan financieringslasten betaald. Zonder die financieringslasten had Hema een winst geboekt.
Financieel directeur van Hema, Joost Sliepenbeek, maakt zich desondanks geen zorgen. 'Wij zijn nog steeds in staat om onze plannen te realiseren', stelt hij.
http://www.fd.nl/csFdArti(...)a_zucht_onder_schuldIs het soms niet druk meer bij de Hollandsche Eenheidsprijzen MAatschappij? Moeten goederen met verlies verkocht worden? Nee, niets van dit alles. Een bedrijf dat altijd zeer gezond en florerend geweest is lijdt verlies omdat het met een te hoge schuldenlast is opgezadeld.
Hoe werkt het? (heel) Simpel gezegd: Een bedrijf (met vaak veel eigen vermogen) wordt opgekocht. Dit wordt betaald door het aangaan van schulden op naam van het bedrijf. Het bedrijf komt nu dus in handen van een (vaak buitenlandse) private equity-partij. Het moet zoveel gaan opleveren dat de rente over die schuld betaald kan gaan worden. Een van de redenen dat dit mogelijk is, is wanneer bedrijven op de beurs weinig waard zijn terwijl ze veel eigen vermogen hebben.
Ik vind dit echt een uitwas van het kapitalisme, prachtige Nederlandse bedrijven die door buitenlandse opkopers, die geen enkel hart voor het bedrijf hebben, opgekocht worden en gemold. Hoewel ik de HEMA altijd best wel een goede winkel vond zal ik er nu niet meer kopen, ik zie het nu liever op de fles gaan dan ene succes worden.