abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60599175
Het verhaal:

Technoviking en zijn vriendin zijn op zoek naar (betaalbare) woonruimte in Amsterdam. Momenteel huren wij een leuk appartement in een andere middelgrote stad. Dit huren wij van een lokale woningbouwvereniging.

Aangezien iedereen die ooit op zoek is geweest naar woonruimte, of er enigzins verstand van heeft, beseft dat particuliere huur in Amsterdam een kansloze zaak is, zijn wij gestart met het zoeken van een geschikte kandidaat voor woningruil.

Woningruil is een situatie waarin 2 huishoudens uit verschillende steden hun woningbouw-woning contractueel ruilen. Simple as that.

Nu bestaat er ook zoiets als driehoeksruil. Dit kun je toepassen als je 2 gegadigden vindt voor een indirecte ruil. Wij bevinden ons momenteel ook in een dergelijke situatie.

1. Wij wonen in een middelgrote stad.
2. Iemand uit Utrecht wil verhuizen naar deze stad
2. Wij willen naar Amsterdam
3. Wij vonden iemand met een leuk huis in Amsterdam die graag in Utrecht wil wonen

Nu betaalt de huurder in Utrecht voor het appartement iets minder dan ¤350 kale huur/maand.

Doordat de huur onder de ¤350 zit moet diegene die toestemming vraagt voor woningruil onder een inkomensgrens van 20.600 bruto op jaarbasis zitten.

Praktisch gezien is het dus simpelweg onmogelijk om die woning te ruilen. Dan moet iemand al werkeloos zijn of een onderbetaalde schoonmaakbaan hebben.

Daarnaast de bindingseisen:

Je moet economische binding hebben met Utrecht (lees; daar werken)
Maatschappelijke binding (daar minimaal 5 jaar hebben gewoond in het verleden)

Tot zover begrijpelijke eisen, maar dan komt het:

Of:

Asielzoeker zijn
80 tot 100% afgekeurd zijn
Al meer dan 5 jaar werkeloos zijn

Simpel gezegd: Als je in Utrecht in aanmerking wilt komen voor een huur appartementje moet je langdurig werkeloos zijn of het minimumloon verdienen. Als je daar ook maar iets bovenzit is het jammerdebammer.

En dan vindt men het vreemd dat het grote stedenbeleid faalt.

Als je in dit land gezond bent, allebei werkt en gewoon een beetje vooruit wilt kun je het wel vergeten.

Ja, je kunt als starter in Amsterdam een 3 kamer appartement kopen voor 2,5 ton, of in de Bijlmer gaan wonen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Technoviking op 06-08-2008 13:32:30 ]
pi_60599356
Zo verpauperiseren de grote steden
Cool story, Hansel.
pi_60599411
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:26 schreef Technoviking het volgende:
Simpel gezegd: Als je in Utrecht in aanmerking wilt komen voor een goedkoop huur appartementje moet je langdurig werkeloos zijn of het minimumloon verdienen. Als je daar ook maar iets bovenzit is het jammerdebammer.
Da's toch bijna overal zo? Al decennia.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 13:36:43 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_60599450
Dat hebben ze in Rotterdam ook lang zo gedaan (PvdA, dus alles wat meer dan minimaal verdient is verwerpelijk), en daarmee dus de hele werkende bevolking naar de rand-gemeenten gedwongen. En vervolgens klagen ze over de gigantische files op de ring van Rotterdam door woon-werk-verkeer.

Ze zijn nu weer wakker geworden, en nu worden een aantal van die compleet verloederde wijken afgebroken en herbouwd met een huizenaanbod dat gevarieerder zou moeten zijn.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_60599533
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:35 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Da's toch bijna overal zo? Al decennia.
Het appartement dat we nu hebben kost iets meer dan ¤300/maand en kent vanuit de gemeente en woningbouw een inkomensgrens van rond de 30.000 euro, ongeacht of het nu een één- of tweepersoons huishouden is. Dat vind ik persoonlijk een reëele eis.

Ik snap wel dat men inkomensgrenzen stelt aan goedkope huurwoningen. Dat vind ik zelfs een prima zaak. Maar 20.600 bruto per jaar is toch triest.

Je trekt dan simpelweg iemand aan uit de groepen; werkeloze uitkeringstrekkers, ongeschoolde allochtonen, asielzoekers en afgekeurden.

Dat is toch geen beleid?
pi_60601315
¤20.600 is idd te triest laag. Of is het een heel klein pand? Verwacht van niet.
pi_60601672
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 14:56 schreef Devlinsect het volgende:
¤20.600 is idd te triest laag. Of is het een heel klein pand? Verwacht van niet.
4 kamer maisonette
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:18:35 #8
13973 ranja
image means nothing
pi_60601789
Een huur van 350 euro voor een 4 kamer appartement in Utrecht? Erg bijzonder.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:23:41 #9
81894 godigita
Trollercoaster
pi_60601890
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:14 schreef Technoviking het volgende:

[..]

4 kamer maisonette
Serieus?

Overigens valt het best mee met particuliere huur in A'dam, ik betaal 530 inclusief water, servicekosten en blokverwarming voor 80-90 vierkante meter flat met twee balkons('s ochtends zon, 's avonds zon), in het goede deel van Slotervaart. Vlakbij tram, trein en de ring, en je zit zo in het centrum. Half jaartje wachttijd, maar gaat best snel. Goede plek om even te zitten en rustig te kunnen zoeken naar iets anders, maar ook ok om langer te wonen. Als je contactgegevens van mijn verhuurder wil, pm me maar even

En ook, veel verhuurders stellen die inkomenseisen bij voorbaat, maar als je een beetje normaal inkomen hebt, en ze de indruk hebben dat je een goede huurder gaat zijn, nemen ze het er niet altijd zo nauw mee.
pi_60601957
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:18 schreef ranja het volgende:
Een huur van 350 euro voor een 4 kamer appartement in Utrecht? Erg bijzonder.
Dat zijn normale prijzen als je via een woningbouw vereniging huurt hoor.
pi_60601993
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:23 schreef godigita het volgende:

[..]

Serieus?

Overigens valt het best mee met particuliere huur in A'dam, ik betaal 530 inclusief water, servicekosten en blokverwarming voor 80-90 vierkante meter flat met twee balkons('s ochtends zon, 's avonds zon), in het goede deel van Slotervaart. Vlakbij tram, trein en de ring, en je zit zo in het centrum. Half jaartje wachttijd, maar gaat best snel. Goede plek om even te zitten en rustig te kunnen zoeken naar iets anders, maar ook ok om langer te wonen. Als je contactgegevens van mijn verhuurder wil, pm me maar even

En ook, veel verhuurders stellen die inkomenseisen bij voorbaat, maar als je een beetje normaal inkomen hebt, en ze de indruk hebben dat je een goede huurder gaat zijn, nemen ze het er niet altijd zo nauw mee.
We hebben een leuk huis. We willen heel graag naar Amsterdam, maar niet in een gallerijflat en binnen de ring. Dat wil half Nederland en is dus amper mogelijk.

Je mag de gegevens van je verhuurder uiteraard even sturen via PM.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:33:50 #12
81894 godigita
Trollercoaster
pi_60602120
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:28 schreef Technoviking het volgende:

[..]

We hebben een leuk huis. We willen heel graag naar Amsterdam, maar niet in een gallerijflat en binnen de ring. Dat wil half Nederland en is dus amper mogelijk.

Je mag de gegevens van je verhuurder uiteraard even sturen via PM.
Het zijn maar 4 verdiepingen En het zijn geen mega flatgebouwen. Mij krijg je ook met geen stok in een galerijflat, we hebben gewoon trappenhuizen. Als je zorgt dat je bovenin komt(wel een must), is het goed te doen. Je zit hier echt 4 minuten fietsen buiten de ring, dus daar zou ik dan niet moeilijk over gaan doen. Ik snap sowieso niet waarom mensen zo perse binnen de ring willen wonen. Als je woning een beetje ok is, wat maakt het dan nog uit?

Oh en; er is altijd gratis parkeerplek!
pi_60602141
Die 4 minuten maakt het verschil niet, bepaalde wijken wel.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:37:53 #14
81894 godigita
Trollercoaster
pi_60602216
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:34 schreef Technoviking het volgende:
Die 4 minuten maakt het verschil niet, bepaalde wijken wel.
Da's waar, maar bij ons is het best ok. Op de rand van de Sloterplas, en de huizen die de flats omringen zijn redelijk prijzige koopwoningen, en dat scheelt.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:45:55 #15
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_60602407
quote:
Je moet economische binding hebben met Utrecht (lees; daar werken)
Maatschappelijke binding (daar minimaal 5 jaar hebben gewoond in het verleden)

Tot zover begrijpelijke eisen, maar dan komt het:

Of:

Asielzoeker zijn
80 tot 100% afgekeurd zijn
Al meer dan 5 jaar werkeloos zijn
Heb ik me ook al eens over verwonderd.
Kunnen ze paupers die niks bijdragen (en waarbij het er ook niet naar uitziet dat ze ooit nog iets gaan bijdragen) niet gewoon lekker naar Oost-Groningen of Drenthe of Noord-Limburg ofzo deport verplaatsen?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_60603292
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 15:26 schreef Technoviking het volgende:
[..]
Dat zijn normale prijzen als je via een woningbouw vereniging huurt hoor.
Als je een laag inkomen hebt wel.
Woningen in deze huurklasse worden meestal niet-kostendekkend verhuurd door de woningbouwverenigingen. Als je voldoende verdient, kom je daar (logischerwijs) niet voor in aanmerking. Dan mag je in de vrije sector huren, waarmee de goedkope woningen worden gesubsidieerd.
Dit soort inkomenseisen zijn dus vrij logisch. Als je, zoals jij blijkbaar, meer verdient, dan kun je gewoon een duurdere woning zoeken.
pi_60603452
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:25 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Als je een laag inkomen hebt wel.
Woningen in deze huurklasse worden meestal niet-kostendekkend verhuurd door de woningbouwverenigingen. Als je voldoende verdient, kom je daar (logischerwijs) niet voor in aanmerking. Dan mag je in de vrije sector huren, waarmee de goedkope woningen worden gesubsidieerd.
Dit soort inkomenseisen zijn dus vrij logisch. Als je, zoals jij blijkbaar, meer verdient, dan kun je gewoon een duurdere woning zoeken.
En die zijn er dus niet.

Ik wil graag een duurdere woning. Fuck, geef me een huisje met een tuintje en ik betaal het dubbele. Maar dat kan niet. Als je namelijk een inschrijfduur hebt waarmee je kans maakt op een huis en een huis toegewezen krijgt vervalt je volledige inschrijfduur.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 15:42:19 #18
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_60629832
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 13:26 schreef Technoviking het volgende:
Simpel gezegd: Als je in Utrecht in aanmerking wilt komen voor een huur appartementje moet je langdurig werkeloos zijn of het minimumloon verdienen. Als je daar ook maar iets bovenzit is het jammerdebammer.
Of je huurt particulier / koopt gewoon wat, sociale huurwoningen zijn voor mensen die niet zelf wat kunnen regelen vanwege hun financiele situatie...
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:32 schreef Technoviking het volgende:
En die zijn er dus niet.
Ik woon zelf in Utrecht en dat is gewoon dikke onzin. Als je de huizen te duur vindt in Utrecht ga je toch lekker in de provincie wonen? Daar heb je voor 350E per maand een vrijstaand huis zo'n beetje.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  donderdag 7 augustus 2008 @ 15:44:26 #19
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_60629898
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 15:42 schreef Catbert het volgende:
sociale huurwoningen zijn voor mensen die niet zelf wat kunnen regelen vanwege hun financiele situatie...
Ja snap ik ook wel, maar waarom moet je die mensen dan in zulke gewilde woningen zetten?
In Delfzijl zijn huizen zat
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_60632833
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 15:42 schreef Catbert het volgende:

Ik woon zelf in Utrecht en dat is gewoon dikke onzin. Als je de huizen te duur vindt in Utrecht ga je toch lekker in de provincie wonen? Daar heb je voor 350E per maand een vrijstaand huis zo'n beetje.
Als je de moeite had genomen om het topic te lezen had je geweten dat ik het over Amsterdam heb.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:06:52 #21
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_60633239
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 17:45 schreef Technoviking het volgende:

[..]

Als je de moeite had genomen om het topic te lezen had je geweten dat ik het over Amsterdam heb.
Als je de moeite had genomen je topictitel correct te kiezen was dat meteen duidelijk geweest, met je "gemeente utrecht' wil alleen paupers binnen de stadsgrenzen".

Hoe dan ook geldt dit net zo goed voor Amsterdam, alleen zijn de huizen daar nog een stukje schaarser.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  donderdag 7 augustus 2008 @ 18:08:29 #22
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_60633260
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 15:44 schreef sungaMsunitraM het volgende:

Ja snap ik ook wel, maar waarom moet je die mensen dan in zulke gewilde woningen zetten?
In Delfzijl zijn huizen zat
Waarom ga je dan zelf niet in Delfzijl wonen? Die mensen hebben waarschijnlijk zelf daar ook familie. Komt bij dat 'arme' mensen vaak minder mobiel zijn, en dus dichter bij eventueel (toekomstig) werk moeten wonen, en in een stad is over het algemeen meer werk dan in een dorp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')