quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:06 schreef Helgi het volgende:
Terechte klacht hier in de buurt is een oversteekplaats waar zelden iemand stopt. Ze snappen gewoon serieus niet dat ze moeten stoppen terwijl er een groot bord staat en een onwijs groot zebrapad. En dan komen ze ook nog eens met 30 auto's tegelijk he en niemand stopt.
Ik heb de perfecte weg voor je experiment.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:20 schreef AnalQueen het volgende:
Eigenlijk moet je met een oude, afgetrapte fiets waarvan het niet meer uitmaakt of hij nog verder kapot gaat, naar een drukke plek gaan waar zo'n zebrapad ligt waar niemand voor stopt. Dan houd je telkens bij het oversteken je fiets voor je, zodat als er zo'n eikel niet voor je stopt hij alleen fiets je raakt en niet jou.
Het lijkt me het helemaal waard om daar eens een middagje voor uit te trekken, de eerste de beste klootzak die niet voor je stopt heeft mooi schade aan z'n pauperbak, en het was nog eens zijn eigen schuld ook.
Kwam wel mooi uit dan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:33 schreef Eva4Evah het volgende:
Ik ben een keer op een zebrapad bijna platgereden door een ambulancepaupers. En nee hij had geen sirenes aan, reed gewoon rustig
![]()
Een fietser heeft wel degelijk voorrang op een zebrapad! Dat hij daar officieel niet mag fietsen verandert niks aan de voorrangssituatie. Gewoon remmen dus voor een fietser op een zebrapad.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:25 schreef GauloisesBlauw het volgende:
Ik stop altijd netjes voor zebrapaden als er mensen over willen steken, behalve:
- Voor mensen die denken dat je op een zebrapad ook voorrang hebt als je op de fiets bent. Mensen die dan gewoon doorfietsen, en je aankijken met zo'n blik van "ja dit is een zebrapad!![]()
'.. daar stop ik dus niet voor, al vaker situaties geweest dat de fietser flink op de rem moest.
Ik zit óf op de fiets, óf op de scooter óf in de auto, maar ik loop niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:47 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Ah, je zit in een rolstoel. Ook sneu.
quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:24 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Ik zit óf op de fiets, óf op de scooter óf in de auto, maar ik loop niet.
Lopen is voor proletariers die om het milieu geven en geen benzine of fiets kunnen betalen!
Haha, krijg je dan geen commentaar als je met je fiets door winkels fietst.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:24 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Lopen is voor proletariers die om het milieu geven en geen benzine of fiets kunnen betalen!
Ja, daarom pak ik meestal de scooter. Soms wel even lastig met roltrappen enzo, maar het past vaak wel in de liften.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:32 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Haha, krijg je dan geen commentaar als je met je fiets door winkels fietst.
quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Een fietser heeft wel degelijk voorrang op een zebrapad! Dat hij daar officieel niet mag fietsen verandert niks aan de voorrangssituatie. Gewoon remmen dus voor een fietser op een zebrapad.
Als je hem aanrijdt word jij aangeklaagd en komt de fietser ervan af met een boete vanwege fietsen op een zebrapad.
Scooters! Voor mensen die een dikke kont willen hebben/behouden!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 22:24 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Inderdaad, ik ben nu bezig met m'n theorie en zie in m'n boek hetzelfde staan. Fietsers behoren niet tot voetgangers of gehandicapten voertuigen, dus ze mogen niet eens een zebrapad gebruiken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 23:35 schreef _Jeffrey_ het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zebrapad
Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.
Ik zie daar geen fietsers bij staan.
Fietsers zijn wel in zekere zin 'beschermd' in het verkeer, maar dat wil nog niet zeggen dat het de schuld is van de automobilist als diegene een fietser aanrijdt. Er is altijd nog zoiets als redelijkheid in het verkeer. Als een fietser echt stom bezig is, en een ongeluk veroorzaakt met een automobilist kan de fietser aansprakelijk gesteld worden voor het ongeluk.
Ik heb nooit haast!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 18:55 schreef Jovatov het volgende:
Maar al die leasers hebben natuurlijk weer haast en rijden gewoon door.
Daarom staat het (meestal) goed aangegeven als je een zebrapad nadertquote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:09 schreef von_Preussen het volgende:
Stoppen voor een zebrapad doe ik eigenlijk nooit, het is zo onnatuurlijk om opeens op de rem te gaan staan. Gelukkig hebben de meeste mensen dat ook door en blijven gewoon staan.
Vaak krijg je het niet. Dan neem ik het, als ik er tenminste recht op heb.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:18 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Voorrang krijg je, die neem je niet.
Altijd goed naar links en naar rechts kijken.
Er staat niet voor niets dat "voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig" voorrang hebben op een VOP aka zebrapad. Een fietser valt hier niet onder en geniet dus ook geen voorrang.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 20:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Een fietser heeft wel degelijk voorrang op een zebrapad! Dat hij daar officieel niet mag fietsen verandert niks aan de voorrangssituatie. Gewoon remmen dus voor een fietser op een zebrapad.
Als je hem aanrijdt word jij aangeklaagd en komt de fietser ervan af met een boete vanwege fietsen op een zebrapad.
Zelfde geldt voor iemand die met 200 km/u uit een weg van rechts komt racen. Als jij (van links komend) hem aanrijdt omdat je hem te laat zag krijg jij de schuld van het ongeluk en de hardrijder slechts een boete voor te hard rijden. Hij kwam immers wél van rechts en had dus voorrang.
Ha, redelijkheid!quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 23:35 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Fietsers zijn wel in zekere zin 'beschermd' in het verkeer, maar dat wil nog niet zeggen dat het de schuld is van de automobilist als diegene een fietser aanrijdt. Er is altijd nog zoiets als redelijkheid in het verkeer. Als een fietser echt stom bezig is, en een ongeluk veroorzaakt met een automobilist kan de fietser aansprakelijk gesteld worden voor het ongeluk.
En dan nog mag je hem niet aanrijden. Grote kans dat de auto die van rechts komt uit een 1-richtingsweg (verkeerde kant op dus) gelijk krijgt.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:19 schreef NoBody122 het volgende:
Anders wordt het als diezelfde automobilist vanaf de verkeerde kant komt op een éénrichtings-weg, hij mag daar dan niet uit komen en krijgt daarom geen voorrang
Daar heb ik ook een schurfthekel aan. Fietsers moeten afstappen. Wel leuk trouwens dat bij ons in het Centrum nog wel eens fietsers op elkaar knallenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:25 schreef GauloisesBlauw het volgende:
Ik stop altijd netjes voor zebrapaden als er mensen over willen steken, behalve:
- Voor mensen die denken dat je op een zebrapad ook voorrang hebt als je op de fiets bent. Mensen die dan gewoon doorfietsen, en je aankijken met zo'n blik van "ja dit is een zebrapad!![]()
'.. daar stop ik dus niet voor, al vaker situaties geweest dat de fietser flink op de rem moest.
Trieste feit is dat de meeste mensen die dat doen een hele slechte ervaring hebben met een VOP.quote:- Mensen die duidelijk voor het zebrapad staan te wachten, en ik rem. Die dan vervolgens gewoon blijven staan. Zelfs na een handgebaar van 'gaat u maar voor'.. Dan durven ze nog niet over te steken.. dikke lul, dan rijd ik ook gewoon weer door.
quote:- Mensen die 25 meter verder dan het zebrapad oversteken, en dan boos kijken en al wijzend roepen "ja, maar dáár achter ligt toch een zebrapad!". Daar rem ik ook zeker niet voor.
Jammer van je UI, maar ben het met je eensquote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:18 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Vaak krijg je het niet. Dan neem ik het, als ik er tenminste recht op heb.
Als je oplet hoef je niet op het laatste moment op de rem te gaan staan maar kun je rustig afremmen. En de bestuurder achter je moet ook gewoon opletten. Daarbij, een voetganger zou moeten weten dat voorkomen beter is dan genezen. Of dat het beter is om soms te wachten, dan om vanuit je ziekenhuisbed naar de automobilist te kunnen wijzen als schuldige.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:09 schreef von_Preussen het volgende:
Stoppen voor een zebrapad doe ik eigenlijk nooit, het is zo onnatuurlijk om opeens op de rem te gaan staan. Gelukkig hebben de meeste mensen dat ook door en blijven gewoon staan.
als voetganger kan je makkelijk om 1 fietser heenlopen, daarom stop ik op de fiets niet voor een zebrapad. Ben ik net lekker aan het trappen, komt er wéér een zebrapad waarvoor ik tot stilstand moet afremmen omdat de mongool in kwestie pas oversteekt als ik helemaal stil sta...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:25 schreef GauloisesBlauw het volgende:
- Mensen die duidelijk voor het zebrapad staan te wachten, en ik rem. Die dan vervolgens gewoon blijven staan. Zelfs na een handgebaar van 'gaat u maar voor'.. Dan durven ze nog niet over te steken.. dikke lul, dan rijd ik ook gewoon weer door.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat automobilisten niet stopten terwijl ik de fietsstrook al over was. Ook wel eens dat ik al halverwege was, over de middenberm (nouja, betegelde berm) en net begon aan het tweede deel van het oversteken. Dan stap je dus meteen op de rijbaan, zonder fietsstrook. Een sjonnie vond het nodig om niet te wachten maar wat naar rechts te sturen om vlak voor me langs te gaan.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:08 schreef Snakey het volgende:
[..]
Gewoon oversteken, dan moeten ze wel.
ik lees niet dat hij je aan heeft gereden, als het kan dan kan het toch? als het past dan past het toch?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 09:57 schreef Light het volgende:
Een sjonnie vond het nodig om niet te wachten maar wat naar rechts te sturen om vlak voor me langs te gaan.
Met vijf auto's langs elkaar op de snelweg past ook dus dan kan het toch? We leven hier toch niet in Turkije man....quote:Op woensdag 6 augustus 2008 10:19 schreef rival het volgende:
[..]
ik lees niet dat hij je aan heeft gereden, als het kan dan kan het toch? als het past dan past het toch?
waarom is het dan een sjonny? ik zie hem juist als iemand die zorgt voor een betere doorstroming!
hij vlak voor je langs zodat hij daar niet stil staat en jij je weg normaal kan vervolgen (dat je er een beetje van schrikt is bijzaak)
echt wel! anders stond hij stil en kon er pardoes een andere auto op knallenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 10:33 schreef retuow82 het volgende:
Hij heeft hem niet aangereden maar hij heeft de situatie er ook niet echt veiliger op gemaakt of wel?![]()
ik wil jou niet tegenkomen in het dagelijkse verkeerquote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:18 schreef rival het volgende:
[..]
echt wel! anders stond hij stil en kon er pardoes een andere auto op knallen
Ja, stel je voor. Die hypothetische andere auto had ook rechtdoor kunnen rijden en mij dan aanrijden. Maar da's vast te ver gedacht voor jou.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:18 schreef rival het volgende:
[..]
echt wel! anders stond hij stil en kon er pardoes een andere auto op knallen
Ja als de automobilist je kan zien wel ja. Ik heb pas iemand bijna geschept zien worden omdat die ineens vanachter een tramhokje vandaan kwam schieten en zonder op of om te kijekn zo de weg overstak.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 19:09 schreef Deliah het volgende:
Gewoon doorlopen, ze stoppen heus wel.
quote:Op woensdag 6 augustus 2008 12:23 schreef Light het volgende:
[..]
Ja, stel je voor. Die hypothetische andere auto had ook rechtdoor kunnen rijden en mij dan aanrijden. Maar da's vast te ver gedacht voor jou.
ook niet op het circuit, maarja, mietjes heb je overal!quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:45 schreef retuow82 het volgende:
[..]
ik wil jou niet tegenkomen in het dagelijkse verkeer
dus jij ziet een onoverzichtelijke oversteekplaats (je ziet het zebrapad en ook dat jouw blik wordt beperkt door het tramhokje) maar je past niet je snelheid aan?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:27 schreef Metro2005 het volgende:
Ja als de automobilist je kan zien wel ja. Ik heb pas iemand bijna geschept zien worden omdat die ineens vanachter een tramhokje vandaan kwam schieten en zonder op of om te kijekn zo de weg overstak.
hij zegt toch dat hij het heeft zien gebeuren? niet dat hij het zelf heeft gedaanquote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:04 schreef rival het volgende:
[..]
dus jij ziet een onoverzichtelijke oversteekplaats (je ziet het zebrapad en ook dat jouw blik wordt beperkt door het tramhokje) maar je past niet je snelheid aan?
notitie aan mezelfquote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:14 schreef Waaghals het volgende:
[..]
hij zegt toch dat hij het heeft zien gebeuren? niet dat hij het zelf heeft gedaan
Oh, die mensen was ik nog bijna vergeten.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:27 schreef Metro2005 het volgende:
Wat nog erger is is als mensen bij een zebrapad STAAN en NIET over willen steken maar gewoon staan te bellen of kletsen. Ga dan ergens anders staanof mensen die twijfelen van zal i kwel of niet oversteken en dan INEENS gaan lopen.
Ik pas mijn snelheid daar wel aan maar zoals dat wijf toen overstak kan niemand op tijd meer stoppen ook al kom je met 30km/u aan sukkelen, die stak gewoon hop zo over. en met 30km/u heb je nog steeds een volle autolengte nodig om te stoppen, laat een zebrapad nou ongeveer een autolengte zijnquote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:04 schreef rival het volgende:
[..]
dus jij ziet een onoverzichtelijke oversteekplaats (je ziet het zebrapad en ook dat jouw blik wordt beperkt door het tramhokje) maar je past niet je snelheid aan?
ik ben al op mijn plaats gewezen even eerder in het topic!quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik pas mijn snelheid daar wel aan maar zoals dat wijf toen overstak kan niemand op tijd meer stoppen ook al kom je met 30km/u aan sukkelen, die stak gewoon hop zo over. en met 30km/u heb je nog steeds een volle autolengte nodig om te stoppen, laat een zebrapad nou ongeveer een autolengte zijn![]()
en dit incident zag ik gebeuren toen ik daar langs fietstedie persoon in de auto kreeg zowat een hart aanval en die reed écht niet hard (haalde hem op de fiets in)
technisch gezien zijn het dan voetgangers en hebben voorrang, mag dan misschien lullig zijn maar het is wel zo...quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:57 schreef Omniej het volgende:
Dat geldt overigens ook voor slimmeriken die bij het zebrapad afstappen en hun fiets in de hand nemen... Dikke lul dat ik daarvoor stop.
Kom maar op met je circuit, daar durf ik me best te laten gaan en hoef ik niet op droeftoeters in het verkeer te letten!quote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:02 schreef rival het volgende:
ook niet op het circuit, maarja, mietjes heb je overal!
misschien mag je meedoen 15 oktober!quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:37 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Kom maar op met je circuit, daar durf ik me best te laten gaan en hoef ik niet op droeftoeters in het verkeer te letten!
Klopt, is ook zo.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 15:25 schreef -9eert- het volgende:
[..]
technisch gezien zijn het dan voetgangers en hebben voorrang, mag dan misschien lullig zijn maar het is wel zo...
Nee, da's gewoon een "He, eindelijk iemand die wel stopt" groetquote:Op woensdag 6 augustus 2008 14:57 schreef Omniej het volgende:
Ik stop altijd voor zebrapaden... Al is het inderdaad opvallend dat 9 van de 10 mensen gewoon doorrijdt. Nog opvallender is eigenlijk dat overstekende voetgangers vrijwel altijd even hun hand opsteken als je voor ze gestopt bent; alsof je ze voorrang geeft terwijl dat eigenlijk niet hoeft of zo.
Dat snap ik wel, maar als je erover nadenkt is het op z'n minst vreemd te noemen dat mensen je bedanken/groeten voor iets wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn. Dat bedoelde ik eigenlijk.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 17:59 schreef Light het volgende:
[..]
Nee, da's gewoon een "He, eindelijk iemand die wel stopt" groet
Nee hoor, het lag niet in de lijn der verwachting dat die fietser door zou rijden omdat elke verkeersdeelnemer geacht wordt de regels te kennen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 08:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ha, redelijkheid!Jij vindt het redelijk om een fietser aan te rijden omdat hij oversteekt op een punt dat niet voor hem bedoeld is? Ongeluk? Moedwillig niet stoppen voor een overstekende fietser is geen ongeluk, dat is opzettelijk veroorzaken van een aanrijding.
Ik verwacht dat bestuurders stoppen (of afremmen, wat maar nodig is) maar ik houd er rekening mee dat ze het niet doen. En een auto op 5 meter van een zebra gaat niet meer op tijd kunnen stoppen, dat snap ik ook wel. Maar als ik wil oversteken terwijl er een rijtje auto's nadert en de eerste 3 of 4 auto's rijden door dan wil ik degene die wel stopt best even bedanken voor het oplettenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 19:42 schreef Omniej het volgende:
[..]
Dat snap ik wel, maar als je erover nadenkt is het op z'n minst vreemd te noemen dat mensen je bedanken/groeten voor iets wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn. Dat bedoelde ik eigenlijk.
Mensen verwáchten gewoon niet eens meer dat je stopt... (en zeker niet van jongere bestuurders)
quote:Op woensdag 6 augustus 2008 22:12 schreef Me_Wesley het volgende:
Beste als je aan komt tuffen en je bent aan het afremmen voor een twijfelaar, is fftjes flitsen. Werkt altijd.
Yep, daar zit wat in ja. Ik sluit me voorlopig maar aan bij de oogkleppen-theorie.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:25 schreef Light het volgende:
Maar als ik wil oversteken terwijl er een rijtje auto's nadert en de eerste 3 of 4 auto's rijden door dan wil ik degene die wel stopt best even bedanken voor het oplettenDe eerste was mss al erg dichtbij, over de tweede valt te discusseren, en alles daarna heeft meer dan genoeg tijd gehad om mij bij het zebrapad te zien en te kunnen concluderen dat ik kennelijk wil oversteken. En toch stug door blijven rijden op anderhalve seconde van de voorganger. 'k Vraag me af of ze dan echt oogkleppen ophebben of maar doen alsof.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |