Wat een juridische lariekoek is dit zeg.quote:Op maandag 4 augustus 2008 22:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat is het zelfde. Als je baas je ineens van een bepaalde functie afhaalt en je veel lager inschaalt dan zou het kunnen dat je ooit op die functie terugkomt maar dat is niet aannemelijk en juridisch ook niet logisch. Je moet mensen passend vervangend werk aanbieden, spelen in het tweede is dat natuurlijk niet.
quote:Op maandag 4 augustus 2008 22:26 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Geen idee, het is iig gebaseerd op niets.
Een werkgever mag, zonder opgaaf van reden, jou als werknemer verplaatsen. Op een andere plek en desnoods in een ander groepje collega's.
Op het moment dat er contractueel niets verandert en hij gewoon zijn beroep normaal kan uitvoeren (profvoetballer), is er niets aan de hand. Het niveau waarop dit gebeurt is sowieso irrelevant, want in het bedrijfsleven heb je geen divisies. Een promotie staat 90% van de gevallen gelijk aan dat je baan ook verandert, tenzij je van junior naar senior gaat.
Dat is nu niet zo. Hij blijft voetballer, alleen sportief gezien verandert er iets.
En dat is niet vastgelegd. Zolang spelers niet afdwingen in hun contract dat ze ten alle tijden bij het eerste zitten, hebben ze gewoon geen zaak.
Dan kan je het wel heel schattig spiegelen aan het bedrijfsleven, maar daar is geen sprake van een eerste en een tweede team. Hogerop betekent meestal ook meer/ander werk met meer verantwoordelijkheden. Daar is, nogmaals, geen sprake van.
Trouwens, wanneer heb jij Marco gesproken, SCH? Want je weet toch wel dat als iemand niet fungeert binnen een team, deze opnieuw geplaatst kan worden?
Het feit dat nog nooit iemand naar de rechter is gestapt geeft iedereen hier wel gelijk, behalve sch dan.
Schijnt de zon in jouw wereld?.
Als er in je contract staat dat je zowel voor Ajax1 als 2 uit mag komen dan bestaat de kans dat je teruggezet wordt. Juridisch heb je dan niet veel te vertellen als dat gebeurt hoor.quote:Op maandag 4 augustus 2008 22:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat is het zelfde. Als je baas je ineens van een bepaalde functie afhaalt en je veel lager inschaalt dan zou het kunnen dat je ooit op die functie terugkomt maar dat is niet aannemelijk en juridisch ook niet logisch. Je moet mensen passend vervangend werk aanbieden, spelen in het tweede is dat natuurlijk niet.
Of is er iemand die de beloftencompetitie gelijkwaardig vindt aan de eredivisie?
Nee, ik wacht nog steeds op antwoord van SCH.quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:09 schreef TerroRobbie het volgende:
Zijn de relevante wetsartikelen, jurisprudentie al gesignaleerd?
Ja, volgens mij wel.quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:15 schreef Irritatie100 het volgende:
ff tussendoor: had Colin niet z'n contract verlengd op advies van van Basten?
Nee, SCH is er achter gekomen dat hij fout zat en heeft de benen genomen.quote:Op maandag 4 augustus 2008 23:09 schreef TerroRobbie het volgende:
Zijn de relevante wetsartikelen, jurisprudentie al gesignaleerd?
Nee, ik was gaan slapen. Mijn theorie is gewoon juist, daar hoef je verder ook niet over te discussieren. Perez kan gewoon een zaak beginnen met als inzet dat hij bij het eerste hoort en heeft veel kans dat te winnen. Ik wil dat best allemaal eens opzoeken en kijken of ik dat voor jullie kan onderbouwen hoor, als jullie het echt niet geloven. Maar de reacties hier zijn zo afwijzend en in de sfeer van "Van Basten mag doen wat ie wil, hij is nieuw" dat ik me afvrag of het veel zin heeft.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 00:18 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Nee, SCH is er achter gekomen dat hij fout zat en heeft de benen genomen.
Het mag logisch zijn, dat wil nog niet zeggen dat het niet met succes kan worden aangevochten. Een werknemer geniet nou eenmaal bepaalde bescherming. Daar gaat die hele politieke ontslagrechtdiscussie van de laatste tijd nou juist over.quote:Op maandag 4 augustus 2008 22:27 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ook als jij je werk niet naar behoren uitvoert en er twee collega's zijn die dat wel doen? Dan is het toch logisch dat je baas een van die twee collega's kiest om jouw werk te doen?
Natuurlijk zijn er schrijnender zaken, het is allemaal relatief. Bijna alles rond voetbal. Maar voor deze mensen is het wel even belangrijk.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 09:43 schreef Suijk het volgende:
Ethisch kan ik er ook wel vraagtekens bij plaatsen hoor, al heb ik geen medelijden met Colin of Perez of Luque, er zijn in de wereld wel schrijnendere zaken om me druk over te maken. Maar het komt voor die spelers wel even hard aan dat ze het zo verteld wordt.
Het kan een keuze zijn. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe het communicatief is gegaan, hoe de gesprekken de afgelopen tijd zijn verlopen enz. Dat Perez is teruggehaald en Colin een contractverlenging heeft gekregen maakt het wel wat onlogisch in ieder geval.quote:Toch, als ik moest kiezen...de trainer weet dat hij in principe die spelers zelden tot nooit zal opstellen of uberhaupt in de selectie opneemt. Moet je ze dan toch maar rond laten lopen, valse hoop, iedere week weer een teleurstelling als je naam niet op het bord staat... of toch maar duidelijkheid (hoe vervelend die op dat moment ook is) geven en ze nog een kans geven ergens anders verder te bouwen aan een carriere? Dan kies ik toch voor het laatste.
sterker nog?quote:Op maandag 4 augustus 2008 22:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat Ajax doet mag niet en sterker nog: het is in ieder geval heel erg onfatsoenlijk.
Tuurlijk is topsport hard maar dat neemt niet weg dat het arbeidsrecht gewoon geldt. Je hoeft het contract er ook niet voor te kennen. En iedereen die maar roept dat voetballen voor het eerste of tweede precies hetzelfde is, maakt zichzelf belachelijk, dat mag toch wel duidelijk zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:16 schreef TAV74 het volgende:
De hele quasi juridische discussie is natuurlijk zinloos zo lang je het contract van Perez, het functiehuis van Ajax en de CAO profvoetbal niet kent...
Verder heb je het hier over topsport: de besten op dat moment spelen, als je daar om welke reden ook niet bij hoort val je af. Dat is heel hard, maar je krijgt er ook een behoorlijke financiële compensatie voor terug en een speler als Perez kan echt wel een andere club vinden als hij wil.
En zo werkt het overal in de sport: een speler die een olympische limiet niet haalt gaat keihard niet naar de spelen, en een renner die niet in vorm is of niet in het tactische plaatje past gaat niet naar de tour.Je kunt dat nooit even 1 op 1 met het normale bedrijfsleven vergelijken, daar neem je geen 30 mensen aan om een project te draaien waar je er maximaal 18 voor nodig hebt..
Bewijs jij eens dan dat zijn contract daadwerkelijk is veranderd?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk is topsport hard maar dat neemt niet weg dat het arbeidsrecht gewoon geldt. Je hoeft het contract er ook niet voor te kennen. En iedereen die maar roept dat voetballen voor het eerste of tweede precies hetzelfde is, maakt zichzelf belachelijk, dat mag toch wel duidelijk zijn.
Nee, daar kan je voor kiezen idd. Maar ook daar was al wel heel duidelijk dat het een groot verschil was.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:37 schreef BliksemSchigt het volgende:
Bogarde maakte er anders geen probleem van, het eerste of het tweede.
zitten hier rechtenstudenten die dit artikel even van recht.nl kunnen downloaden?quote:Artikel Arbeidsverhoudingen in het professionele voetbal
Citeertitel ArbeidsRecht 2008, 18
Samenvatting Tussen de professionele voetballer en zijn werkgever bestaat een bijzondere rechtsrelatie. Deze rechtsrelatie wordt niet alleen beheerst door het reguliere Nederlandse en Europese (arbeids)recht maar ook, in grote mate, door de reglementen van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) en de Fédération Internationale de Football Association (FIFA). Deze bijdrage is gewijd aan de de elementen die de rechtsrelatie tussen een professionele voetballer en zijn werkgever bijzonder maken. Speciale aandacht zal worden besteed aan de beëindiging van de arbeidsovereenkomst en het Webster-arrest.
Auteur H.W.P. van den Hout
Pagina 3 - 7
Extra Bestel artikel
Ik denk dat de rechter zal aanhaken op het structurele karakter. Perez is niet even teruggezegd maar zoals ik het lees komt hij voortaan voor Ajax 2 uit. Dat is een heel andere invulling van het werk en dat is genoeg reden om er een zaak van te maken. Of hij hem zou winnen, is punt 2.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:36 schreef Suijk het volgende:
Ik ben nu toch wel benieuwd wat een rechter er van zou zeggen en hoop dus ook dat Perez er een zaak van gaat maken.Anders komen we er nooit achter.
SCH, zou de kwestie anders zijn als MvB hem gewoon niet meer opstelt, maar hem niet vantevoren had gezegd dat hij bij Jong Ajax moet gaan voetballen (waar alle reserves af en toe meedoen).
Hoezo is zijn contract veranderdquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:36 schreef sjimz het volgende:
[..]
Bewijs jij eens dan dat zijn contract daadwerkelijk is veranderd?
Ja, ze vragen hem niet slager te worden. Maar wel ineens voor een ander, lager team, waardoor zijn carriereperspectieven totaal anders zijn.quote:Jij blijft vol houden dat zijn functie veranderd terwijl hij gewoon voetballer blijft.
Het webster arrest is ook een leuke idd.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:49 schreef MaxPower het volgende:
[..]
zitten hier rechtenstudenten die dit artikel even van recht.nl kunnen downloaden?
Als dat door zijn eigen falen komt (hij is niet goed genoeg) is dat natuurlijk prima te verantwoorden. Als we dan toch een onterechte vergelijking met het bedrijfsleven maken: er worden regelmatig werknemers herplaatst die in hun huidige functie niet voldoen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:51 schreef SCH het volgende:
Ja, ze vragen hem niet slager te worden. Maar wel ineens voor een ander, lager team, waardoor zijn carriereperspectieven totaal anders zijn.
Denk dat je klaar bent met een simpel zinnetje over voorkomende werkzaamhedenquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk is topsport hard maar dat neemt niet weg dat het arbeidsrecht gewoon geldt. Je hoeft het contract er ook niet voor te kennen. En iedereen die maar roept dat voetballen voor het eerste of tweede precies hetzelfde is, maakt zichzelf belachelijk, dat mag toch wel duidelijk zijn.
Waar heb je dat gevonden op recht.nl dan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:49 schreef MaxPower het volgende:
zitten hier rechtenstudenten die dit artikel even van recht.nl kunnen downloaden?
scherm al weer weggeklikt, is de auteur niet genoeg om het te vinden?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:55 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Waar heb je dat gevonden op recht.nl dan?
Je wil toch niet zeggen dat jij rechtenstudent bent hequote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:55 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
Waar heb je dat gevonden op recht.nl dan?
Daar moet ik inloggen, werkt dus niet echtquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:59 schreef MaxPower het volgende:
http://attendering.recht.(...)levering=9332#150967
werkt deze link?
neen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:59 schreef MaxPower het volgende:
werkt deze link?
Nee hoor, het is heel essentieel. Het gaat om de uitvoering van je werk. Je kunt niet zomaar iemand op structurele basis iets totaal anders laten doen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:54 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Denk dat je klaar bent met een simpel zinnetje over voorkomende werkzaamheden![]()
Sorry hoor, maar dit is echt geleuter van de bovenste plank.
Dit is echt grote onzin hoor, sorry.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik denk dat de rechter zal aanhaken op het structurele karakter. Perez is niet even teruggezegd maar zoals ik het lees komt hij voortaan voor Ajax 2 uit. Dat is een heel andere invulling van het werk en dat is genoeg reden om er een zaak van te maken.
Ik hoef niet in te loggen (zal wel automatisch gaan)quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:59 schreef MaxPower het volgende:
werkt deze link?
Zal best wezen, maar dat is voor het beroep voetballer niet zo moeilijk af te bakenen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, het is heel essentieel. Het gaat om de uitvoering van je werk. Je kunt niet zomaar iemand op structurele basis iets totaal anders laten doen.
Nogmaals: Perez doet niet iets totaal anders.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, het is heel essentieel. Het gaat om de uitvoering van je werk. Je kunt niet zomaar iemand op structurele basis iets totaal anders laten doen.
Jammer. Lijkt me een interessant artikel.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 12:04 schreef Suijk het volgende:
Iedere student van iedere hogeschool of universiteit, kan daar zo een accountje aanmaken. Echter kost dit artikel nog 15 euro volgens mij.
Dat is toch EXACT hetzelfde als met Kenneth Perez, die door de voorganger van Marco van Basten werd aangetrokken?quote:Op maandag 4 augustus 2008 21:46 schreef Gordon_Shumway het volgende:
Dat van Perez is toch een uniek geval. Van wanbeleid.
Maduro heeft gewoon pech. Aangetrokken door Koeman, nu met Emery een nieuwe trainer. Emery die denkt weer anders over de spelers die zijn aangetrokken in de tijd van Quique (en Koeman) en z'n eigen speler(s) kunnen aantrekken. Doordat het er financieel niet zo goed uit ziet zou Maduro moeten vertrekken, zodat er geld is om te investeren.
Natuurliijk. Maar daar zijn wel vrij strikte regels voor. Bijvoorbeeld of er een dossier is en of er in functioneringsgesprekken over is gesproken etc.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:54 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Als dat door zijn eigen falen komt (hij is niet goed genoeg) is dat natuurlijk prima te verantwoorden. Als we dan toch een onterechte vergelijking met het bedrijfsleven maken: er worden regelmatig werknemers herplaatst die in hun huidige functie niet voldoen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |