http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Pikequote:He had in the interim joined a Masonic lodge and become extremely active in the affairs of the organization, being elected Sovereign Grand Commander of the Scottish Rite's Southern Jurisdiction in 1859.[citation needed] He remained Sovereign Grand Commander for the remainder of his life (a total of thirty-two years), devoting a large amount of his time to developing the rituals of the order.[citation needed] Notably, he published a book called Morals and Dogma of the Ancient and Accepted Scottish Rite of Freemasonry in 1871, of which there were several subsequent editions.
Pike is still sometimes regarded in America as an eminent[2] and influential[3] Freemason. His anti-Roman Catholic pronouncements were seen as representative of American freemasonry by Catholic sources.[4][citation needed]
http://en.wikipedia.org/wiki/Manly_Palmer_Hallquote:Manly Palmer Hall (March 18, 1901 - August 29, 1990) was a Canadian-born author and mystic. He is perhaps most famous for his work The Secret Teachings of All Ages: An Encyclopedic Outline of Masonic, Hermetic, Qabbalistic and Rosicrucian Symbolical Philosophy, which is widely regarded as his magnum opus, published in 1928[1][2]when he was just 27 years old.
He has been widely recognized as a leading scholar in the fields of religion, mythology, mysticism, and esotericism, and has called himself freemasonry's greatest philosopher.[3]
In 1934, Hall founded the Philosophical Research Society (PRS) in Los Angeles, California, dedicating it to an idealistic approach to the solution of human problems.
In 1973 (47 years after writing The Secret Teachings of All Ages), Hall was recognized as a 33º Mason (the highest honor conferred by the Supreme Council of the Scottish Rite), at a ceremony held at PRS on December 8th,[4][5]), despite never being initiated into the physical craft.[6]
In his over 70-year career, Hall delivered approximately 8,000 lectures in the United States and abroad, authored over 150 books and essays, and wrote countless magazine articles.
http://en.wikipedia.org/wiki/Helena_Blavatskyquote:Living in New York City, she founded the Theosophical Society in September 1875, with Henry Steel Olcott, William Quan Judge and others.
Madame Blavatsky wrote that all religions were both true in their inner teachings and problematic or imperfect in their external conventional manifestations. Her writings connecting esoteric spiritual knowledge with new science may be considered to be the first instance of what is now called New Age thinking. In fact, many researchers feel that much of New Age thought started with Blavatsky.
She also lived in Philadelphia for part of 1875, where she resided at 3420 Sansom Street, now home of the White Dog Cafe[1]. While living on Sansom Street, Madame Blavatsky became ill with an infected leg. She claimed to have undergone a "transformation" during her illness which inspired her to found the Theosophical Society. In a letter dated June 12, 1875, she described her recovery, explaining that she dismissed the doctors and surgeons who threatened amputation. She is quoted as saying "Fancy my leg going to the spirit land before me!," and had a white dog sleep across her leg by night.
To India
See also: The Arya Samaj and the Theosophical Society
She had moved to India, landing at Bombay on 16 February 1879[5], where she first made the acquaintance of A.P. Sinnett. In his book Occult World he describes how she stayed at his home in Allahabad for six weeks that year, and again the following year.[6]
Sometime around December 1880, while at a dinner party with a group including A.O. Hume and his wife, she is claimed to have been instrumental in causing the materialization of Mrs. Hume's lost brooch.[7]
By 1882 the Theosophical Society became an international organization, and it was at this time that she moved the headquarters to Adyar near Chennai, India (then known as Madras).
The society headquartered here for some time, but she later went to Germany for a while, in between she stayed at Ostend (15 July 1886 - 1 May 1887) where she could easily meet her English friends. She wrote a big part of the Secret Doctrine in Ostend [8] and there she claimed a revelation during an illness telling her to continue the book at any cost. Finally she went to England.
A disciple put her up in her own house in England and it was here that she lived until the end of her life.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alice_Baileyquote:Her works, written between 1919 and 1949, describe a wide-ranging system of esoteric thought covering such topics as how spirituality relates to the solar system, meditation, healing, spiritual psychology, the destiny of nations, and prescriptions for society in general. She described the majority of her work as having been telepathically dictated to her by a "Master of the Wisdom," initially referred to only as "the Tibetan," or by the initials "D.K.," later identified as "Djwhal Khul."[2][3]
Her writings were influenced by the works of Madame Blavatsky. Though Bailey's writings differ from Theosophy, they also have much in common with it. She wrote about religious themes, including Christianity, though her writings are fundamentally different from many aspects of Christianity and of other orthodox religions. Her vision of a unified society includes a global "spirit of religion" different from traditional religious forms and including the concept of the Age of Aquarius.[4][5]
Controversy has arisen around some of Bailey's statements on nationalism, American isolationism, Soviet totalitarianism, Fascism, Zionism, Nazism, race relations, people of African descent, the Jewish people, and the religions of Judaism and Christianity. Yonassan Gershom and others have described her writings as racist and antisemitic.[6][7][8][9]
According to Robert S. Ellwood, her philosophy and her writings are still applied by the groups and organizations she founded, such as the Arcane School, the New Group of World Servers, and the Full Moon Meditation Groups that follow her teachings. [10] [11]
quote:THE Occult Science of the Ancient Magi was concealed under the shadows of the Ancient Mysteries: it was imperfectly revealed or rather disfigured by the Gnostics: it is guessed at under the obscurities that cover the pretended crimes of the Templars; and it is found enveloped in enigmas that seem impenetrable, in the Rites of the Highest Masonry.
quote:Masonry is a search after Light. That search leads us directly back, as you see, to the Kabalah. In that ancient and little understood medley of absurdity and philosophy, the Initiate will find the source of many doctrines; and may in time come to understand the Hermetic philosophers, the Alchemists, all the Anti-papal Thinkers of the Middle Ages, and Emanuel Swedenborg.
Uit de paar bronnen en verwijzingen die ik heb geplaatst kan ik nu dus de volgende vergelijking maken:quote:LUCIFER, the Light-bearer! Strange and mysterious name to give to the Spirit of Darkness! Lucifer, the Son of the Morning! Is it he who bears the Light, and with its splendors intolerable blinds feeble, sensual, or selfish Souls? Doubt it not!
quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:40 schreef gelly het volgende:
Zou je het veranderen van water in wijn, vissen vermenigvuldigen, over water lopen en de Rode Zee splitsen niet als occult beschouwen ?
Nee, want de bron van die krachten wordt duidelijk beschreven in dezelfde geschriften door dezelfde mensen die dergelijke zaken deden, en deze wordt de Heilige Geest van God genoemd, of Yahweh. Er wordt niet geheimzinnig over gedaan, is niets occults aan.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:40 schreef gelly het volgende:
Zou je het veranderen van water in wijn, vissen vermenigvuldigen, over water lopen en de Rode Zee splitsen niet als occult beschouwen ?
En toch is je stelling gebaseerd op een christelijke gedachtegang. Als je het vanuit die hoek bekijkt met de bijbel in het achterhoofd als zijnde waarheid dan heb je gelijk ja.quote:Het gaat er in dit topic echter niet om welk godsbeeld het correcte is, maar wat occultisten zelf zeggen wat de bron van hun magische krachten en communicerende geesten is.
Zei God dat persoonlijk of waren het de lieden die deze "wonderen" uitvoeren ?quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, want de bron van die krachten wordt duidelijk beschreven in dezelfde geschriften door dezelfde mensen die dergelijke zaken deden, en deze wordt de Heilige Geest van God genoemd, of Yahweh. Er wordt niet geheimzinnig over gedaan, is niets occults aan.
Nogmaals: het gaat niet of iets goed of slecht is. Het gaat om de spirituele bron die aangesproken wordt.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:49 schreef Zeitgeist het volgende:
[..]
En toch is je stelling gebaseerd op een christelijke gedachtegang. Als je het vanuit die hoek bekijkt met de bijbel in het achterhoofd als zijnde waarheid dan heb je gelijk ja.
Maar stel dat de bijbel niet de volledige waarheid is. Neem bijvoorbeeld een inheems volk als de indianen. Ze hebben een ander godsbeeld en in hun gebruiken is 'het occulte' doodnormaal en niet per definitie slecht.
Waar staat dat die slang Satan was?quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het doet er niet toe of het om witte of zwarte magie gaat, dus of de krachten voor goed of slecht gebruikt worden, de bron blijft hetzelfde. Het kiezen tussen deze twee opposities is slechts het gevolg van de religie die Satan op heeft gezet, waarin het idee dat we goden zijn, kennende goed én kwaad, tot uitdrukking komt.
Genesis 3:4 Toen zeide de slang tot de vrouw: Gijlieden zult den dood niet sterven;5 Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad.
Waarom vraag je dat aan mij? Ik was er niet bij. Ik geloof dat deze mensen een directe relatie met deze God hadden waardoor ze in staat waren zijn kracht te gebruiken. Wat jij ervan gelooft, kun je zelf bepalen.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Zei God dat persoonlijk of waren het de lieden die deze "wonderen" uitvoeren ?
Maar die God kan natuurlijk evengoed Satan zijn geweest. Of is Satan erg selectief in wie hij occulte dingen laat doen ? Satan zaait graag verwarring Ali.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom vraag je dat aan mij? Ik was er niet bij. Ik geloof dat deze mensen een directe relatie met deze God hadden waardoor ze in staat waren zijn kracht te gebruiken. Wat jij ervan gelooft, kun je zelf bepalen.
Natuurlijk wel, waar komt de naam Lucifer anders vandaan. Je kan het niet los van elkaar zien.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
NIET over het christelijk geloof of de bijbel.
quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sluit het topic maar weer want dit wordt alsnog een christelijk geloof vs al het andere topic.
Ik leg jou precies uit wat het Luciferiaanse is, en dat de filosofie erachter goed is. Daarnaast beaam ik het christendom ook. Alleen niet op de fundamentalistische wijze als jij doet. Ik waarschuw je alleen maar, je bent fout bezig.quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sluit het topic maar weer want dit wordt alsnog een christelijk geloof vs al het andere topic.
quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:40 schreef Tetrahedron het volgende:
[..]
Ik leg jou precies uit wat het Luciferiaanse is, en dat het goed is. Daarnaast beaam ik het christendom ook. Alleen niet op de fundamentalistische wijze als jij doet. Ik waarschuw je alleen maar, je bent fout bezig.
Heb je wel gelezen wat ik schreef? Er zou op zijn minst een belletje moeten rinkelen. Maar ik vermoed dat het de angst is, omdat alles wat je geleerd is wel de waarheid moet zijn, omdat iedereen in jouw kring dat gelooft.
Het spirituele opzoeken is goed, het verborgene (wat jij Luciferiaans noemt). Negeer het oude testament, vanwege de redenen die ik uitgebreid uitgelegd hebt.
quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat heb ik in de openingspost gezet? Het is geen topic om zelf verhalen te houden, maar een bronnentopic. Er is niemand die een bron heeft geplaatst buiten ik zelf, dus na 23 posts is het wel weer genoeg denk ik.
Nee, ik zou graag goede bronnen van mensen met aanzien willen zien die die stelling ontkrachten, in plaats van eigen verhalen, interpretaties, overtuigingen etcetera.quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:56 schreef Rimpelhond het volgende:
[..]
als de meeste users vinden dat deze stelling
Vrijmetselarij = occultisme = kabbalisme = luciferianisme.
spaak loopt,
en je wil in dit topic alleen bronnen gepost hebben die bovenstaande stelling onderbouwen..
dan heb je dus een leeg topic.
Hoe kan je zo'n rare stelling nou ontkrachten?quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik zou graag goede bronnen van mensen met aanzien willen zien die die stelling ontkrachten, in plaats van eigen verhalen, interpretaties, overtuigingen etcetera.
quote:Op maandag 4 augustus 2008 00:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het gaat puur en alleen om het feit of occultisten de bron van hun kracht, hun god, Lucifer noemen of niet. Het gaat er niet om wat de bijbel van deze Lucifer zegt. Nu in ieder geval nog niet.
Bedankt.quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:49 schreef Rimpelhond het volgende:
[..]
Ik hoop niet dat hij bedoeld dat jouw post ongewenst is want ik vind het een erg interessante post!
Blijf je in de buurt rondhangen? Ik zou her en der graag meer van je lezen.
Beste ali, geen idee of je mij onder de new agers schaart..maar aangezien ik geen Christen ben zal dat wel.quote:Op maandag 4 augustus 2008 00:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Doe maar een slotje ja. Ik heb hier geen geduld meer voor. Voor de new agers: verdiep je eens in de werken van de mensen die ik in de openingspost heb aangehaald. Dan zul je zien wat ik bedoel. Je zal er sowieso veel van leren.
Verdiep JIJ je maar eens beter in andere stromingen, en sta open voor andere mogelijkheden. Degene die nog veel te leren heeft ben jij! Je bent verkeerd bezig zeg ik je!quote:Op maandag 4 augustus 2008 00:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Doe maar een slotje ja. Ik heb hier geen geduld meer voor. Voor de new agers: verdiep je eens in de werken van de mensen die ik in de openingspost heb aangehaald. Dan zul je zien wat ik bedoel. Je zal er sowieso veel van leren.
Het christendom is toch begonnen als een occulte sekte? Tenminste, ik geloof de mensen die dat beweren.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:56 schreef gelly het volgende:
[..]
Maar die God kan natuurlijk evengoed Satan zijn geweest. Of is Satan erg selectief in wie hij occulte dingen laat doen ? Ali zaait graag verwarring.
De bijbel is geciteerd. Dus wel degelijk een bron. En verder ben je nogal dwingend bezig om de discussie te sturen.quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat heb ik in de openingspost gezet? Het is geen topic om zelf verhalen te houden, maar een bronnentopic. Er is niemand die een bron heeft geplaatst buiten ik zelf, dus na 23 posts is het wel weer genoeg denk ik.
Guttegut, krijg je niet genoeg bijval ofzo?quote:Op maandag 4 augustus 2008 00:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En meneer Pike heeft per definitie gelijk omdat jij dat vindt??quote:Op maandag 4 augustus 2008 01:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Iedereen die gepost heeft: lees de openingspost nog eens goed en reageer daarna nog eens.
Ik heb Albert Pike geciteerd, het boek heet Morals en Dogma en is te vinden op de link die ik geplaatst heb. Via Morals en Dogma heb ik occultisme, vrijmetselarij, kabbalisme en luciferianisme aan elkaar weten te koppelen . Ik begrijp eergelijk gezegd niet waarom daar zoveel weerstand tegen is, aangezien meneer Pike zelf duidelijk zegt dat de oude occulte wetenschappen te vinden zijn in de hogere graden van vrijmetselarij, dat vrijmetselarij een zoektocht naar licht is en dat deze zoektocht direct terug gaat naar de kabbalah.
Naar agressief toontje zeg! Nogmaals, je probeert de discussie te sturen, in jouw richting, en niet zo'n beetje dwingend ook!!!quote:Verder heb ik in de OP al gezegd dat ik niet zal reageren op eigen verhalen, maar dat het een bronnentopic dient te worden, omdat het de bedoeling is dat we terug naar de feiten gaan, die we kunnen vinden in de werken van mensen die ik al in de OP heb genoemd, en die lijst kan makkelijk door mensen met verstand van zaken aangevuld worden. We hebben niets aan eigen interpretaties en eigen verhalen, zoals van Tetrahedron, die nu verontwaardigd reageert ookal heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik niet op zulke verhalen zit te wachten in dit topic, omdat ze niets bewijzen. Kun je niet lezen?
quote:Ik zie wel wat jullie er zelf van willen maken.
Ah, de bijbel bewijst niets. Mag ik je quoten?quote:Op maandag 4 augustus 2008 01:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
We hebben niets aan eigen interpretaties en eigen verhalen, zoals van Tetrahedron, die nu verontwaardigd reageert ookal heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik niet op zulke verhalen zit te wachten in dit topic, omdat ze niets bewijzen.
Precies en er staan in de bijbel genoeg dingen die verwijzen naar occulte zaken, er waren bv ook sterrenwichelaars.quote:Op zondag 3 augustus 2008 21:40 schreef gelly het volgende:
jep, je clubje exclusief maken.quote:Op maandag 4 augustus 2008 01:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het punt is natuurlijk dat een religie bijzondere zaken (goddelijk, bovennatuurlijk) voor zichzelf wil claimen en aan een specifieke god/ religie wil koppelen. Daarom zijn religies ook vaak tegen (andere) drugs omdat je daar ook bijzondere ervaringen van krijgt. Directe concurrentie voor de religie dus. De enige manier om dat exclusief te houden is om bijzondere ervaringen voor de religie te reserveren. Sex mag alleen binnen een (voor God gesloten) huwelijk. Zingen mag maar alleen in de kerk. Muziek mag, maar dan mag het alleen religieuze muziek zijn. Drugs mag, maar alleen binnen een religieuze context.
Al dit soort zaken die buiten de religie plaatsvinden worden verkettert en vervolgt.
Als je iets over het christelijk geloof wil weten lees je de bijbel. Wil je iets over theosofie weten lees je de geheime leer van Blavatsky. Ik ga dus niet vanuit de bijbel occultisme uitleggen, dus occultisten: leg vanuit jullie leer alsjeblieft niet de bijbel uit. Ik zie zoveel pijnlijke vergissingen bij tetrahedron, het is niet eens aardig om op dat soort posts te reageren.quote:Op maandag 4 augustus 2008 01:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, de bijbel bewijst niets. Mag ik je quoten?
Jij spreekt over jullie? Waarom maak jij onderscheid, oordeel niet opdat gij niet geoordeeld worde...quote:Op maandag 4 augustus 2008 02:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je iets over het christelijk geloof wil weten lees je de bijbel. Wil je iets over theosofie weten lees je de geheime leer van Blavatsky. Ik ga dus niet vanuit de bijbel occultisme uitleggen, dus occultisten: leg vanuit jullie leer alsjeblieft niet de bijbel uit. Ik zie zoveel pijnlijke vergissingen bij tetrahedron, het is niet eens aardig om op dat soort posts te reageren.
Wat er uiteindelijk waar is van de bijbel of occultisme, is een andere discussie. Het gaat mij puur en alleen om de leer, om wat occultisme is. De hele new age beweging, welke occult is, is praktisch opgezet/in gang gezet door de theosofie en de vrijmetselarij, met nog een dosis invloed van Jezuïet Teilhard de C
hardin, het lijkt me dus niet onbelangrijk voor degenen die zich met dergelijke zaken bezig houden dat ze bewust zijn van wat de vrijmetselarij en de theosofie leren. Het is natuurlijk ieders eigen verantwoordelijkheid, maar een topic als dit kan er wel bij helpen toch?
Oh, maar dat is alleen maar jouw zeer eenzijdige en veroordelende mening.quote:Op maandag 4 augustus 2008 02:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik zie zoveel pijnlijke vergissingen bij tetrahedron, het is niet eens aardig om op dat soort posts te reageren.
Maar Ali, de theosofie vindt zijn oorsprong toch gewoon in het Hindoeisme? Het Theosofisch Genootschap in Nederland verwijst bijvoorbeeld naar de Bhagavad Gita (aanrader) als een van de belangrijkere geschriften. Dit boek is ouder dan het Nieuwe Testament, en het Hindoeisme is volgens velen de oudste religieuze traditie op aarde.quote:Op maandag 4 augustus 2008 02:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat er uiteindelijk waar is van de bijbel of occultisme, is een andere discussie. Het gaat mij puur en alleen om de leer, om wat occultisme is. De hele new age beweging, welke occult is, is praktisch opgezet/in gang gezet door de theosofie en de vrijmetselarij, met nog een dosis invloed van Jezuïet Teilhard de Chardin, het lijkt me dus niet onbelangrijk voor degenen die zich met dergelijke zaken bezig houden dat ze bewust zijn van wat de vrijmetselarij en de theosofie leren. Het is natuurlijk ieders eigen verantwoordelijkheid, maar een topic als dit kan er wel bij helpen toch?
Ik ben met je eens dat inderdaad de vrijmetselarij een grote rol heeft gespeeld binnen de huidige new-age beweging, als je de bronnen er op na leest is dat inderdaad het geval. Neem Gerald gardner, oprichter van de wicca. Hij is vrijmetselaar geweest (rozenkruizer, red.) http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerald_Gardnerquote:Op maandag 4 augustus 2008 02:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je iets over het christelijk geloof wil weten lees je de bijbel. Wil je iets over theosofie weten lees je de geheime leer van Blavatsky. Ik ga dus niet vanuit de bijbel occultisme uitleggen, dus occultisten: leg vanuit jullie leer alsjeblieft niet de bijbel uit. Ik zie zoveel pijnlijke vergissingen bij tetrahedron, het is niet eens aardig om op dat soort posts te reageren.
Wat er uiteindelijk waar is van de bijbel of occultisme, is een andere discussie. Het gaat mij puur en alleen om de leer, om wat occultisme is. De hele new age beweging, welke occult is, is praktisch opgezet/in gang gezet door de theosofie en de vrijmetselarij, met nog een dosis invloed van Jezuïet Teilhard de Chardin, het lijkt me dus niet onbelangrijk voor degenen die zich met dergelijke zaken bezig houden dat ze bewust zijn van wat de vrijmetselarij en de theosofie leren. Het is natuurlijk ieders eigen verantwoordelijkheid, maar een topic als dit kan er wel bij helpen toch?
Nou, het is niet alleen zijn eenzijdige mening.quote:Op maandag 4 augustus 2008 03:18 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Oh, maar dat is alleen maar jouw zeer eenzijdige en veroordelende mening.
Ali heeft het patent op Jezus , de bijbel En God .quote:Op maandag 4 augustus 2008 02:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is symboliek. God's aanwezigheid wordt in de bijbel vaak door dergelijke natuurverschijnselen aangeduidt; wolken, een windbries etc. Deze vrij mystieke beschrijving staat wel in schril contrast met de epifanie van Abraham bij Mamre.quote:Op zondag 3 augustus 2008 22:53 schreef Tetrahedron het volgende:
Dan kun je de vraag stellen: Waarom zou God in een "wolk" = voertuig zich moeten verplaatsen van de ene naar de andere plek, als Hij degene is die de wereld en diens natuurwetten tot stand brengt? Is Hij niet almachtig, en staat Hij niet BUITEN de fysieke wereld? Zou hij niet puur door zijn Wil van de ene op de andere plek kunnen zijn?
Elohim betekent dus, zoals ik eerder aanstipte, niet "uit de hemel". Ben erg benieuwd waar je dat vandaan hebt. En over welke vertaalfout heb je het?quote:Het antwoord is eenvoudig: De Here de Heerscharen is een Engel. Een Fysiek wezen niet van deze aarde afkomstig. Een interpretatiefout en taalfout heeft ertoe geleid dat de Engel, die niet wilde dat wij onze oorsprong terugvonden (het feit dat God ons naar Zijn evenbeeld schiep) omdat Hij de macht wilde houden. In de oorspronkelijke Hebreeuwse tekst staat dan ook YHWH wat betekent "Ik ben". Ook wordt er gesproken over "Elohim" wat "Uit de hemel" betekent.
Klopt. Dit is een curieus stukje tekst, en in Handeling 7:53 en Galaten 3:19 vind je dergelijke tekst. Het heeft waarschijnlijk zijn origine in het feit dat er Joden waren die geloofden dat de gave van de wet door Engelen werd voorgedragen of dat deze zelfs door Engelen is overgedragen, terwijl Mozes dit niet heeft genoemd. Sommige Christenen gingen hier later Christus in zien ( maar naar mijn mening grijpen die nogal es de kans om alles wat niet meer helemaal duidelijk is als Jezus te bestempelen ) Dit betekent niet dat JHWH niet meespeelde in het verhaal, want Joden geloven wel nadrukkelijk dat de wet een gift van JHWH is! Dit is dus een mooi voorbeeld van hoe er verhalen om de verhalen heen zijn gemaakt. Er zijn legio voorbeelden hiervan te noemen, wat al begint bij Genesis.quote:Dat het om een Engel gaat kun je in Handelingen 7 teruglezen, waar de vertaalfout/interpretatiefout niet staat:
Handelingen 7:
30 En toen er veertig jaren voorbijgegaan waren, verscheen hem in de woestijn van de berg Sinai een engel in de vlam van een brandende braamstruik. 31 En toen Mozes dit zag, verwonderde hij zich over het gezicht, en toen hij erheen ging om het te onderzoeken, kwam een stem des Heren (tot hem): 32 Ik ben de God uwer vaderen, de God van Abraham en Isaak en Jakob. En bevend van schrik durfde Mozes het niet onderzoeken. 33 En de Here zeide tot hem: Doe uw schoeisel van uw voeten, want de plaats, waar gij staat, is heilige grond. 34 Ik heb de mishandeling van mijn volk in Egypte zeer wel gezien en Ik heb zijn zuchten gehoord en ben nedergedaald om hen te verlossen; en nu, kom hier, laat Ik u naar Egypte zenden.
Waar vinden we volgens pike de Occult Science of the Ancient Magi terug? In de hoogste graden van de vrijmetselarij. Als we dus iets te weten willen komen over de Occult Science of the Ancient Magi, zouden we kunnen kijken wat de leringen van de hoogste graden van de vrijmetselarij zijn. Wat zegt Pike hierover?quote:THE Occult Science of the Ancient Magi was concealed under the shadows of the Ancient Mysteries: it was imperfectly revealed or rather disfigured by the Gnostics: it is guessed at under the obscurities that cover the pretended crimes of the Templars; and it is found enveloped in enigmas that seem impenetrable, in the Rites of the Highest Masonry.
We vinden dit Licht (met hoofdletter) dus terug in de Kabalah. Wat leert men dus in de hoogste graden van de vrijmetselarij? Kabalah. Wat is dus de Occult Science of the Ancient Magi? De leringen van de Kabalah.quote:Masonry is a search after Light. That search leads us directly back, as you see, to the Kabalah.
....quote:In that ancient and little understood medley of absurdity and philosophy, the Initiate will find the source of many doctrines;
.....quote:All truly dogmatic religions have issued from the Kabalah and return to it: everything scientific and grand in the religious dreams of all the illuminati, Jacob B½hme, Swedenborg, Saint-Martin, and others, is borrowed from the Kabalah; all the Masonic associations owe to it their Secrets and their Symbols.
The Kabalah alone consecrates the alliance of the Universal Reason and the Divine Word; it establishes, by the counterpoises of two forces apparently opposite, the eternal balance of being; it alone reconciles Reason with Faith, Power with Liberty, Science with Mystery; it has the keys of the Present, the Past, and the Future.
Als we de occulte tradities van door de eeuwen heen willen begrijpen, moeten we dus de Kabalah begrijpen.quote:and may in time come to understand the Hermetic philosophers, the Alchemists, all the Anti-papal Thinkers of the Middle Ages, and Emanuel Swedenborg.
Lucifer is het Licht. Dus: vrijmetselarij = occultisme = kabalisme = luciferianisme.quote:LUCIFER, the Light-bearer! Strange and mysterious name to give to the Spirit of Darkness! Lucifer, the Son of the Morning! Is it he who bears the Light, and with its splendors intolerable blinds feeble, sensual, or selfish Souls? Doubt it not!
quote:Main Entry: oc·cult
Pronunciation: \ə-ˈkəlt, ä-; ˈä-ˌkəlt\
Function: adjective
Etymology: Latin occultus, from past participle of occulere to cover up, from ob- in the way + -culere (akin to celare to conceal) — more at ob-, hell
Date: 1533
1: not revealed : secret
2: not easily apprehended or understood : abstruse, mysterious
3: hidden from view : concealed
4: of or relating to the occult
5: not manifest or detectable by clinical methods alone <occult carcinoma>; also : not present in macroscopic amounts <occult blood in a stool>— oc·cult·ly adverb
Het spreekwoord 'Elke koe is een zoogdier maar niet elk zoogdier is een koe' is hier wel van toepassing. De luciferiaanse leer is occult maar dat zegt niet dat elke occulte leer luciferiaans is. Boeddhisme is nog niet eens occult trouwens, het is een filosofie, Reiki is een tijd occult geweest net als vele andere praktijken maar dan uit noodzaak aangezien je vroeger nogal dood kon gaan als je dit soort kunstjes kon uitvoeren. Dus occult is enkel een in sommige gevallen uit noodzaak geboren manier van leven uit angst en niet uit de wil van geheimhouding. Tarot is niet meer occult aangezien elke aap met een pinpas een setje kan kopen, reiki is niet meer occult aangezien je met een beetje zoeken zo terecht kan bij iemand die je danwel een behandeling kan geven danwel een initiatie kan geven voor weinig en zo ook met vele andere praktijken die honderden jaren verketterd zijn geweest en daardoor in het occultisme zakten uit zelfbehoud en niet uit de wens van geheimhouding.quote:Gnostic Luciferianism
While "Gnostic Luciferian" can sometimes be found mentioned in older works (such as Eliphas Levi's Dogme et Rituel de la Haute Magie, first published in 1855) the term did not enter more popular usage until the early 2000s. Modern groups and individuals identifying themselves as "Gnostic Luciferian" often emphasize their understanding of the entity or Archetype titled "Lucifer" (from the Latin for "Light-Bearer") as being separate from the usually synonymous entity titled "Satan" (from the Hebrew for "Adversary".) As the fourth-century Saint Lucifer's name attests, the name was at that time not yet associated exclusively with "Satan before the Fall". Some classically-educated Free Masons and those inspired by their work used "luciferian" in the scholarly sense of "bringing enlightenment", invoking Prometheus who stole fire from the gods to bring to man. Polemicists linked such Masonic usage with sects worshiping Lucifer, which have had persistent groups of followers since the Middle Ages.
In Kosmology, by Jeremy Christner, the author describes a Luciferian worldview inspired heavily by Gnosticism and classical Greek philosophy, as well as harboring some influence from Hindu philosophy. The path described in Kosmology is further explained in the essay The Silhouettes of Twilight, from the publication Clavicula Nox II: Lucifer (Ixaxaar).
[edit] Traditional Luciferianism
A pantheistic thirteenth-century German sect which held that Lucifer should be worshiped as the ruler of the material world. This concept of the material world as Lucifer's domain was, most likely, taken from Catholic doctrine [1] and his titles in the Bible as 'the god of this world' in 2 Corinthians 4:4 and 'lord of this world' in the Book of John 12:31.
[edit] Modern Luciferianism
The Church of Lucifer is a Modern Luciferian organization, which views Lucifer as a symbol of the never-ending quest for wisdom and a force of and behind particular aspects of nature, and has been active for over twenty years with United States and international membership. Founded by the late Rev. Robert Stills and passed on to Frederick Nagash, the Church of Lucifer is currently administered by Rev. Frederick Nagash, Rev. Satrinah Nagash and Rev. Maskim Xul. The organization encourages the study of several ancient cultures to learn its wisdom and incorporate that into the Luciferian's own repertoire.[2]
Ondertussen is veel occultisme niet meer occult nee. Doordat occulte genootschappen het in de openbaarheid hebben gebracht met de new age wave. We zouden het topic kunnen veranderen naar 'Alle new age is Luciferiaans'.quote:Op maandag 4 augustus 2008 10:41 schreef jogy het volgende:
Gewoon even terug op de kale basis en mirriam-webster.com en wikipedia als bron gebruikend kan er wel gesteld worden dat het occulte niet onlosmakelijk verbonden is met de luciferiaanse leer.
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Luciferianism
[..]
Het spreekwoord 'Elke koe is een zoogdier maar niet elk zoogdier is een koe' is hier wel van toepassing. De luciferiaanse leer is occult maar dat zegt niet dat elke occulte leer luciferiaans is. Boeddhisme is nog niet eens occult trouwens, het is een filosofie, Reiki is een tijd occult geweest net als vele andere praktijken maar dan uit noodzaak aangezien je vroeger nogal dood kon gaan als je dit soort kunstjes kon uitvoeren. Dus occult is enkel een in sommige gevallen uit noodzaak geboren manier van leven uit angst en niet uit de wil van geheimhouding. Tarot is niet meer occult aangezien elke aap met een pinpas een setje kan kopen, reiki is niet meer occult aangezien je met een beetje zoeken zo terecht kan bij iemand die je danwel een behandeling kan geven danwel een initiatie kan geven voor weinig en zo ook met vele andere praktijken die honderden jaren verketterd zijn geweest en daardoor in het occultisme zakten uit zelfbehoud en niet uit de wens van geheimhouding.
Dus ja, luciferiaans is occult zoals andere dat ook zijn (geweest) maar in het geval van het luciferiaanse is het geboren uit de wens tot geheimhouding en niet zelfbehoud.
Dankje voor deze nuttige aanvulling.quote:Op maandag 4 augustus 2008 09:02 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat inderdaad de vrijmetselarij een grote rol heeft gespeeld binnen de huidige new-age beweging, als je de bronnen er op na leest is dat inderdaad het geval. Neem Gerald gardner, oprichter van de wicca. Hij is vrijmetselaar geweest (rozenkruizer, red.) http://nl.wikipedia.org/wiki/Gerald_Gardner
En heeft daarna een nieuwe stroming opgericht. Ook aleister crowley http://en.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley heeft een grote invloed gehad op het moderne new-age/hekserij. Zijn teksten zijn bronnen die nog steeds veelvuldig worden gebruikt.
Grote stromingen binnen het occultisme rond 1950 waren de Ordo Templi Orientis, De rozenkruizerorde, en The order of the golden dawn. Deze waren er voor rond 1960 de new-age gedachte ontstond. Deze orders waren inderdaad allen gelinkt aan de vrijmetselarij, maar ik ben van mening dat daar niets mis mee is. Ik ben van mening dat je de bijbel op vele manieren kunt interpreteren, en dat hun interpretatie hun manier van lezen is, die ik overigens lang zo gek niet vind.
Ik ben ook met je eens dat new-age een occulte beweging is http://nl.wikipedia.org/wiki/New_age_%28beweging%29.
Nee, ik ben niet bang voor verandering. Als ik bang was voor verandering, was ik van new ager nooit christen geworden. Dus dat lijkt me niet zo'n logische assumptie.quote:Ik ben alleen niet met je eens dat occultisme per definitie slecht, danwel duivels is. Ik ben geen christen, ik geloof niet in de duivel. Ik geloof dat de schepper het beste met ons allen voor heeft. Niet in vadertje verdoemenis. Het is toch juist prachtig dat mensen eindelijk in beginnen te zien dat al het goddelijke dat over de hele wereld ervaren word hetzelfde is? Mensen zoals jij Ali, zijn gewoon bang voor verandering. Volgens mij.
Dat kan je ook niet zodanig beredeneren dat er een logische conclusie uitkomt, imo dan.quote:Op maandag 4 augustus 2008 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ondertussen is veel occultisme niet meer occult nee. Doordat occulte genootschappen het in de openbaarheid hebben gebracht met de new age wave. We zouden het topic kunnen veranderen naar 'Alle new age is Luciferiaans'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Luciferianism#Modern_Luciferianismquote:The Church of Lucifer is a Modern Luciferian organization, which views Lucifer as a symbol of the never-ending quest for wisdom and a force of and behind particular aspects of nature, and has been active for over twenty years with United States and international membership.
Jij bent geen autoriteit op dit gebied. Het interesseert mij niet wat jij van vrijmetselarij denkt of ervan gelooft, het gaat mij erom wat de mensen die er écht verstand van hebben ervan zeggen. Dat heb ik toch duidelijk gezegd in de openingspost?quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:09 schreef Rimpelhond het volgende:
quote:THE Occult Science of the Ancient Magi was concealed under the shadows of the Ancient Mysteries: it was imperfectly revealed or rather disfigured by the Gnostics: it is guessed at under the obscurities that cover the pretended crimes of the Templars; and it is found enveloped in enigmas that seem impenetrable, in the Rites of the Highest Masonry.
dat het daar gevonden wordt betekend niet dat het daarbuiten niet bestaat. Je redeneert wat mij betreft nog steeds de verkeerde kant op.
(neemt overigens niet weg dat als je een heleboel kennis en kunnen hebt je een grote kans hebt dat je uitgenodigd wordt door de vrijmetselaarij)
De vrijmetselaarij hoort wat mij betreft niet in het rijtje thuis... occultisme = niet vrijmetselaarij.
Vrijmetselaarij is een kliek mensen die overal verspreid in hogere kringen zitten en mensen verzameld hebben die kennis hebben... oude mondeling overgedragen kennis/(dag)boeken etc etc... krijg en hou je dan ook makkelijk in bezit. Het is gewoon puur geluk of eigenlijk tactiek dat ze betreffende kennis hebben.
Het spoor dat zíj volgen (zoals anderen misschien een ander spoor volgen) lijdt terug naar de Kabbalah en naar Lucifer....
Sommige andere leiden het terug naar God, weer anderen naar de bibliotheek (om maar iets te verzinnen)... uiteindelijk kan dat wat iedereen ermee bedoeld best hetzelfde zijn. Alleen niet iedereen heeft deze termen/namen geaacepteerd omdat die simpelweg niet in hun kader voorkomen.
Het zijn termen uit een specifieke hoek.
Sommigen denken dat Lucifer voor kwaad staat bijvoorbeeld.. ik denk het niet.
Ik denk dat Lucifer voor hunkering naar kennis, kennis zelf en ontdekking staat... en ja.. in sommige kringen wordt dat als negatief gezien want hey.. je mág helemaal niet zelf denken.. = slecht/kwaad.
Dit is één 'church of Lucifer'. Je hebt ook een 'church of Satan'. Daar gaat het me echter niet om. Je vindt dezelfde denkbeelden binnen meerdere organisaties en bewegingen. We hoeven ons dus niet daartoe te beperken, we kunnen de doctrines onderzoeken.quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:11 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat kan je ook niet zodanig beredeneren dat er een logische conclusie uitkomt, imo dan.
Het echt luciferiaanse is nog steeds occult en gaat over de zoektocht naar kennis en Lucifer is daar het symbool van, de 'god' van kennnis.
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Luciferianism#Modern_Luciferianism
Dat is niet waar. Volgens iemand als Blavatsky is Lucifer ook de geest van liefde.quote:In zoverre New Age mensen het ergens over eens zijn aangezien het 'ietsisme' daar welig tiert is de God/energie/whatever van de New Age beweging een God van Liefde, niet zozeer van kennis. Dat is in ieder geval al een groot verschil met de Luciferiaanse leer.
Het grappige is dat veel new agers inderdaad een soort bij elkaar geraapt godsbeeld hebben, en ze geloven dat ze dat zelf gevormd hebben, inclusief de filosofie die eruit voortvloeit. Maar als je die denkbeelden nader bekijkt en ze naast Luciferianisme volgens occultisten legt, blijken ze praktisch hetzelfde te zijn.quote:Dus in de vergelijking met occult > luciferiaans schiet je te kort en ook met de vergelijking new-age > luciferiaans schiet je te kort wat mij betreft. Er missen gewoon een paar logische vervolgstappen. New Age is een bijelkaar geraapt zooitje ongeregeld dus ookal kan je misschien een deel van de New-Age beweging eronder plaatsen het is onmogelijk om het hele New-Age eronder te scharen.
Ali, hoe verklaar je dat het occulte al reeds bestond ver voordat de vrijmetselaars geboren waren?quote:Op maandag 4 augustus 2008 10:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik wil in dit topic niet, nu althans nog niet, overgaan op of occultisme, new age, slecht is of niet. Dat is een heel andere discussie. Ik zou graag zien dat het helder en duidelijk is voor iedereen die new age op de één of andere manier praktiseert of in new age denkbeelden gelooft, waar al die praktijken en leringen vandaan komen. Over het algemeen heeft men daar geen flauw idee van, toen ik zelf met allerlei new age doctrines geïndoctrineerd werd via paddogebruik, was ik er in ieder geval totaal niet bewust van dat dat Luciferianisme was. Of dat dan goed of slecht voor iemand is, kan in een ander topic besproken worden. Het was niet het doel van het topic om dat nu te bepalen.
Jij bent wél een authoriteit op dat gebied hé Ali??quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jij bent geen autoriteit op dit gebied. Het interesseert mij niet wat jij van vrijmetselarij denkt of ervan gelooft, het gaat mij erom wat de mensen die er écht verstand van hebben ervan zeggen. Dat heb ik toch duidelijk gezegd in de openingspost?
Yep, jij hebt er écht verstand vanquote:en ik denk .............
Door het inwijden van mensen door Lucifer zelf natuurlijk. Zoals ik zelf ingewijd werd via paddogebruik.quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:23 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ali, hoe verklaar je dat het occulte al reeds bestond ver voordat de vrijmetselaars geboren waren?
Nee, en dat geloof ik ook niet. Je zal dus met een bron moeten komen, zoals in de openingspost heb gezet.quote:En wist je dat velen die mystieke ervaringen hebben gehad door de kerk werden gedwongen om deze binnen de orthodoxe/dogmatische context uit te leggen, en anders het risico liepen om verketterd te worden en op de brandstapel te belanden?
Geen wonder dat men op een gegeven moment ondergronds ging in geheime genootschappen.
Ik zal een bron zoeken, maar ik neem aan dat je wel weet dat men vroeger andersdenkenden, die voor hun anders denken uitkwamen, vervolgende in het Christendom? M.a.w., er was dus een reden voor anders denkenden om onder te duiken wanneer zij hun gedachtegoed wilden handhaven en daarover wilde praten, ben je het daar mee eens?quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, en dat geloof ik ook niet. Je zal dus met een bron moeten komen, zoals in de openingspost heb gezet.
In de middeleeuwen ja, toen het vaticaan de dienst uitmaakte. Waar ik mis even de link naar wat dit met het topic te maken heeft, of new age/occultisme luciferiaans is of niet.quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:49 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ik zal een bron zoeken, maar ik neem aan dat je wel weet dat men vroeger andersdenkenden, die voor hun anders denken uitkwamen, vervolgende in het Christendom? M.a.w., er was dus een reden voor anders denkenden om onder te duiken wanneer zij hun gedachtegoed wilden handhaven en daarover wilde praten, ben je het daar mee eens?
Nou, het feit dat dergelijke zaken onderdrukt werden kan dus een alternatieve reden zijn voor het oprichten van geheime genootschappen, dus niet door Satan gecreeerd, maar door onderdrukking van de kerk.quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
In de middeleeuwen ja, toen het vaticaan de dienst uitmaakte. Waar ik mis even de link naar wat dit met het topic te maken heeft, of new age/occultisme luciferiaans is of niet.
Kan je trouwens iets meer over je paddoervaringen vertellen? Ik weet dat gebruik van hallucinogenen tot hulp kan zijn bij het vinden van God, daar het lichaam het makkelijkste pad is daartoe, maar het is geen mystieke ervaring op zichzelf. Verder, afhankelijk van je gemoedstoestand in nuchtere staat, kan gebruik van hallucinogenen tot angsten en waanbeelden leiden. Onze regel voor het gebruik van hallucinogenen was altijd "gebruik het slechts wanneer je je zonder ook al goed voelt".quote:Op maandag 4 augustus 2008 11:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Door het inwijden van mensen door Lucifer zelf natuurlijk. Zoals ik zelf ingewijd werd via paddogebruik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |