Heb jij een alternatief voorhanden? Let wel. Een alternatief dat niet volledig uit de hand loopt ...quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:43 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En daar zie je geen problemen mee?
ah.. dus jij denkt dat de vliegende spaghetti-monster ook bestaat, naast je God? En al die andere goden ook? Wat zul jij het druk hebben met bidden zeg.. de hypotheses zijn immers allemaal juistquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:39 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar zolang je niet weet welke hypothese er onjuist is, zijn ze allebei juist.
[..]
Dat gaat niet. In dat geval zijn alle wetenschappelijke hypotheses onjuist.
[..]
Alle hypotheses waarvan men niet kan aantonen dat ze een tegenstrijdigheid bevatten, zijn wetenschappelijk juist. Dat gaat trouwens niet anders.
Definieer hemel en aarde?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:44 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
God wordt zeer precies gedefinieerd in Genesis 1:1: In den beginne Schiep God de hemel en de aarde.
ik weet niet waar jij de definitie van God ziet staan in genesis. Of je bedoelt zijn functie als Schepper, maar dat is nou niet bepaald vleiend om dat enkel als definitie te nemenquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:44 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
God wordt zeer precies gedefinieerd in Genesis 1:1: In den beginne Schiep God de hemel en de aarde.
het huidige systeem voldoet prima. Dat jij hem niet begrijpt (of wil begrijpen, liever gezegd), soit, maar het werkt wel. Uberhaupt dat jij achter de computer zit komt omdat de wetenschapsfilosofie werkt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:45 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Heb jij een alternatief voorhanden? Let wel. Een alternatief dat niet volledig uit de hand loopt ...
Wat heeft het vliegend spaghetti-monster dan geschapen?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:45 schreef Bensel het volgende:ah.. dus jij denkt dat de vliegende spaghetti-monster ook bestaat, naast je God?
Wat hebben die andere goden dan geschapen?quote:En al die andere goden ook?
Er bestaat maar één kracht die het universum geschapen heeft. Alle andere aanbeden goderijen hebben het universum niet geschapen, en voldoen aldus niet aan de definitie van God, en zijn dus geen goden, maar afgoden.quote:Wat zul jij het druk hebben met bidden zeg.. de hypotheses zijn immers allemaal juist
nee. niet volgens popper.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:42 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Kan je aantonen dat er een tegenstrijdigheid bestaat in de hypothese dat er wel falsificatie mogelijk is? Zoniet ...
Daarenboven, zelfs als er geen falsificatie mogelijk zou zijn, dan blijft de hypothese juist.
Het universum.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Definieer hemel en aarde?
zeker.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar dat is niet de schuld van Popper maar van het niet of slecht gedefinieerde begrip "God".
Toch wel. De eerste zin is de essentiële definitie. Zonder die zin, weten we helemaal niet waar we dan over praten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:49 schreef Bensel het volgende:
[..]
ik weet niet waar jij de definitie van God ziet staan in genesis. Of je bedoelt zijn functie als Schepper, maar dat is nou niet bepaald vleiend om dat enkel als definitie te nemen
Schrijf de post dan opnieuw uit. Ik ga dat allemaal niet zitten opzoeken, hoor.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:51 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
nee. niet volgens popper.
Wanneer ga je nou eens in op de posts van monolith en mij?
Dat staat niet zo in Genesis. Dat is jou interpretatie ervan.quote:
De hemel en de aarde.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:51 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Wat heeft het vliegend spaghetti-monster dan geschapen?
Het universum.quote:
Wat hebben die andere goden dan geschapen?
Bewijs dat maar.quote:
Er bestaat maar één kracht die het universum geschapen heeft. Alle andere aanbeden goderijen hebben het universum niet geschapen, en voldoen aldus niet aan de definitie van God, en zijn dus geen goden, maar afgoden.
Heeft papierversnipperaar dan het universum geschapen. Dat kan al niet, want papierversnipperaar maakt deel uit van het universum. Dat is aldus een tegenstrijdigheid, die jouw hypothese tegen de grond gooit.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:52 schreef One_of_the_few het volgende:
Voor god kan je van alles invullen. Papierversnipperaar bijvoorbeeld.
Herhaling van zetten. We lieten je al zien dat die definitie gelijk vraag om definitie van begrippen als "scheppen", "In den beginne" en "hemel en aarde", en daarop verkoos je fijntjes niet te reageren. Bovendien gaf je zelf al aan dat deze godsdefinitie leeg en betekenisloos is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:44 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Ik ben God!quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:52 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
zeker.
Daarom is de godshypothese geen hypothese volgens de wetenschappelijke manier zoals popper wetenschap zag. alleen ziet ivoorkust het nog niet, bewust of niet.
Voor god kan je van alles invullen. Papierversnipperaar bijvoorbeeld.
"Hemel en aarde" betekent "universum". Is dat het enige argument dat je kan bedenken om de stelling tegen de grond te gooien?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat staat niet zo in Genesis. Dat is jou interpretatie ervan.
ah.. maar maakt God ook niet deel uit van het universum? Waarom zou je er anders in geloven, als hij toch geen dele uitmaakt van het universum? En deel uitmaken van het universum, houdt in: participeren, en invloed uitoefenen op. Als je God geen invloed heeft op het universum en alles wat erin zit, kan hij ook niks voor je doen, heeft hij geen enkele uitwerking. dus, waarom zou je erin geloven?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:56 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Heeft papierversnipperaar dan het universum geschapen. Dat kan al niet, want papierversnipperaar maakt deel uit van het universum. Dat is aldus een tegenstrijdigheid, die jouw hypothese tegen de grond gooit.
universum betekent 'Al'. Het universum bevat alles dat wij kennen. Het bevat, derhalve, ook God. Het kan dus niet door God geschapen zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:58 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
"Hemel en aarde" betekent "universum". Is dat het enige argument dat je kan bedenken om de stelling tegen de grond te gooien?
Ik ben de schepper van de hemel en de aarde. Ik creëerde het Al, de sterren en planeten en zwaartekracht om ze te binden. Tot mijn vermaak schiep ik de mens.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:56 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Heeft papierversnipperaar dan het universum geschapen. Dat kan al niet, want papierversnipperaar maakt deel uit van het universum. Dat is aldus een tegenstrijdigheid, die jouw hypothese tegen de grond gooit.
Nee hoor. Binnen Genesis is aarde niets anders dan de grond en de hemel is de lucht.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:58 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
"Hemel en aarde" betekent "universum". Is dat het enige argument dat je kan bedenken om de stelling tegen de grond te gooien?
In negeren ook niet een optie ? Bewijs eerst maar eens dat je almachtig bent.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik ben de schepper van de hemel en de aarde. Ik creëerde het Al, de sterren en planeten en zwaartekracht om ze te binden. Tot mijn vermaak schiep ik de mens.
Falsificeer of aanbid mij!
Dat is het punt niet. Jij zegt dat een hypothese stand houd tot er bijv een tegenstrijdigheid wordt gevonden. Dit lijkt me toch best een stevige tegenstrijdigheid, oftewel hypothese kapot. Volgens je eigen redenaties dus.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:45 schreef ivoorkust het volgende:
[..]
Heb jij een alternatief voorhanden? Let wel. Een alternatief dat niet volledig uit de hand loopt ...
"scheppen". In den beginne was er Niets. Vervolgens kwam het universum. De daad die hiertoe heeft geleid, is de scheppingsdaad.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 18:57 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Herhaling van zetten. We lieten je al zien dat die definitie gelijk vraag om definitie van begrippen als "scheppen", "In den beginne" en "hemel en aarde", en daarop verkoos je fijntjes niet te reageren.
De eerste vers van Genesis is beperkt. Dat geef ik toe. Vandaar dat die vers verder uitgewerkt wordt in bijkomende verzen. Nochtans is de Godshypothese (Genesis 1:1) op zich al een vrij omvangrijk concept, hoor.quote:Bovendien gaf je zelf al aan dat deze godsdefinitie leeg en betekenisloos is.
Ik claim helemaal niet almachtig te zijn.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 19:01 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In negeren ook niet een optie ? Bewijs eerst maar eens dat je almachtig bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |