Als je dat doet moet je dan een hele klodder honing er overheen gooien of moet je dat voorzichtig doen?quote:
Gewoon een mengsel maken van olijfolie, veel tijm en honing naar smaak. Niet al te veel. Hoeveelheden kan ik je echt niet geven, ik doe dat op gevoel.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je dat doet moet je dan een hele klodder honing er overheen gooien of moet je dat voorzichtig doen?
Ik heb in haarlem bij de tapasbar daar lamsvlees in honingrozemarijn saus gegeten. dat was bijzonder lekker, alleen ik heb het thuis nog niet gemaakt omdat ik de verhoudingen niet echt goed kan en daarom bang ben dat ik het verneuk.
lamsvlees met poespas... tjah, eigenlijk niet mijn ding maar voor een keertje..
thanxquote:Op donderdag 11 september 2008 18:39 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Gewoon een mengsel maken van olijfolie, veel tijm en honing naar smaak. Niet al te veel. Hoeveelheden kan ik je echt niet geven, ik doe dat op gevoel.
Uit de Allerhande! En ik vroeg me al af waar ik lamsmedaillons kan kopen.quote:*
Marokkaanse lamsstoofschotel.
Ingrediënten
* 8 eetlepels olie
* 1 kg lamsmedaillons
* 2 grote uien, in halve ringen
* 1 theelepel komijn (djinten), poeder
* 1/2 theelepel gemberpoeder (djahé)
* 1/2 envelopje saffraan
* 1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)
* 1/2 theelepel kaneelpoeder
* 200 g gedroogde pruimen zonder pit
* 100 g gedroogde abrikozen
* 200 g groene olijven zonder pit
* 4 eetlepels suiker
Bereiden
Verhit de olie in een braadpan en bak het vlees rondom bruin. Bak de ui mee tot hij glazig ziet. Roer komijn, gember, saffraan, koriander en een mespunt kaneel erdoor en schenk er kokend water op tot het vlees ruim bedekt is (ca. 400 ml). Voeg zout en (versgemalen) peper naar smaak toe. Breng aan de kook en laat met de deksel op de pan 1 uur stoven. Kook de pruimen, abrikozen en olijven in een andere pan met de suiker en 300 ml water en 1 mespunt kaneel 10 minuten op middelhoog vuur. Giet zoveel vocht af dat het fruit nog half onder staat. Vul aan met het kookvocht van het vlees tot het weer onder staat en laat het 15 minuten zacht koken. Controleer na een uur met een vork of het vlees gaar is, laat het anders nog eens 30-45 minuten stoven. Zorg dat het vocht het vlees deels onbedekt laat, zodat het kan bruinen. Serveer het vlees in het midden, de pruimen en olijven eroverheen. Lekker met gekookte eieren in partjes en geroosterd sesamzaad. Serveer er couscous bij.
Ik wel, maar nog nooit gekochtquote:Op vrijdag 26 september 2008 14:56 schreef Isegrim het volgende:
Het premiumvlees bedoel jij. Heb daar alleen nog nooit lamsvlees bij gezien.
Dan ben je dus ook gewoon 30,00 kwijt voor bovenstaand receptquote:Op vrijdag 26 september 2008 17:31 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik zag het ook bij de AH vandaag, lamsmedaillons. Kostte 9,95 voor 350 gram.
Dat vind ik veel te duur!
Ja, ik ben Gekke Henkie niet! En zo kwam mijn zus met een koeltas met ruim een kilo lamsvlees bij mij op bezoek. Ze woont in Amsterdam Indische buurt, zodoende. Schade: 14 euro. En ze mocht ook nog kiezen welk stuk van het beest ze wilde hebben.quote:Op vrijdag 26 september 2008 18:32 schreef Trusten het volgende:
[..]
Dan ben je dus ook gewoon 30,00 kwijt voor bovenstaand recept
He bah, herinner me nu dit recept pas. Heb m'n lam gisteravond al ontdooid, kan het vast niet nog een nacht in de koelkast laten marineren. Zou een half dagje ook genoeg zijn?quote:Op woensdag 10 september 2008 11:46 schreef Rosella het volgende:
Hm, met ketjap en sesamzaadjes klinkt wel lekker! Ik hoop dat het gauw BBQ-weer wordt!
Anyway, voor ook een nuttige bijdrage aan dit topic, lam korma!
500 gram lamdobbelsteentjes
Maak van 1 ui, een flink stuk gember en 3 teentjes knoflook een prutje (in de keukenmachine ofzo, of flink raspen) en voeg hier 1 a 2 theelepels chili poeder, 1 theelepel kurkuma, 1 theelepel zout en twee eetlepels yoghurt (bijvoorbeeld, naturel Griekse yoghurt, of iets anders "neutraals") aan toe. Marineer de lam een nachtje in dit mengsel.
Bereiding: Flinke scheut olie in de pan doen en hier 1 a 2 minuten heel dun gesneden plakjes gember in "frituren" (hoeft niet gek veel te zijn). 8 Kruidnagels, 4 groene kardemom dingskes, een stuk kaneel van een centimeter of 3, 3 laurierblaadjes en een in stukjes gesneden ui toevoegen en op laag vuur lekker een tijdje laten pruttelen tot de uitjes zacht zijn. Twee eetlepels tomatenpuree erbij en dan de lam, paar minuutjes bruinen. Pan van het vuur en snel 3 volle eetlepels yoghurt erdoor roeren. Terug op het vuur, deksel erop en rustig een half uur laten pruttelen (af en toe roeren). Dan wat gemalen amandelen erbij (uhm, gram of 50 ofzo?) en nog een minuut of 15 met deksel erop op laag vuur laten pruttelen. Vlak voor het serveren een theelepel garam masala erdoor en eventueel garneren met verse koriander. Als de saus aanvankelijk wat dun lijkt, don't panic! Door de gemalen amandelen bindt het aardig goed.
Voor serveren laurierblaadjes en kaneel eruit vissen en desgewenst ook de kardemom (dat kan nogal naar aankomen als je daar ineens op bijt...)
P.S. Voor de anti-lam-fundamentalisten: het kan ook met kip, maar dan veeeeel korter koken, want anders droogt je kippie uit.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 14:01 schreef Innocence het volgende:
Ik heb het gewoon maar geprobeerd. Marinade zelf ruikt en smaakt al geweldig.
Is dat lekker?quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:20 schreef sigme het volgende:
Hoe maak jij lamssoep? (Ik heb ook een vriezer)
quote:Op zondag 18 oktober 2009 16:19 schreef uniekhoorn het volgende:
Voor morgen heb ik wat lamsschouder eruit liggen
Zoek de verschillen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 22:24 schreef -Mellow- het volgende:
lamsbout:
inkepingen erin maken...........
ah ok, had niet gezien dat het alleen om de lamsschouder ging. Nouja, alvast wat recepten voor de andere dingen danquote:
Snijresten en botten in een pannetje om bouillon van te maken. Kan je ook heerlijke ragout van maken. Of lamskroketten.quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:37 schreef uniekhoorn het volgende:
Thanks... Heb natuurlijk ook wel gegoogled maar persoonlijke voorkeuren zijn veel leuker
Heb wel door dat veel knoflook moet gebruiken, da's mooi want dat is heerlijk.
Schouder kan je beter stoven, bout is meer geschikt voor braadstuk maar ook als sateetjes.quote:
Thanks iedereenquote:Op maandag 19 oktober 2009 19:23 schreef sigme het volgende:
Lam, lam, lamsvlees! En af en toe wat schaap.
Ik hou het meest van langzaam in de oven garen, eigenlijk alle stukken vlees. Niet teveel poespas: inwrijven met zout & peper, ik doe er wel graag wat verse thijm bij (met prikker met geweld in het vlees drijven). Tegenwoordig snij ik de omringende vetlagen er eerst af, maar dat hoeft niet.
Heb je coteletjes gekregen of carré?
En heb je er ook ribbetjes bij?
Misschien overbodig, maar wel verse knoflook he! En ook wat verse gember.quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:37 schreef uniekhoorn het volgende:
Thanks... Heb natuurlijk ook wel gegoogled maar persoonlijke voorkeuren zijn veel leuker
Heb wel door dat veel knoflook moet gebruiken, da's mooi want dat is heerlijk.
Ik wil bij jou komen etenquote:Op woensdag 21 oktober 2009 12:10 schreef Marrije het volgende:
[..]
Misschien overbodig, maar wel verse knoflook he! En ook wat verse gember.
Zelf eten wij zo'n 2 a 3 keer per week lamsvlees. Altijd gesneden in blokjes. Dat roeren met knoflook en gember. Scheut ketjap (manis) erbij, mag best een flinke scheut zijn, niet te zuinig mee zijn. Dan gewoon zout en peper erbij. Roeren. Even laten staan.
3 uien snijden
olie in de pan, uien erin, beetje glazig laten worden en dan vlees erop, 3 kruidnagels erbij, jummie. Kopje water zodat het lekker kan sudderen. Lams heeft wel even nodig om mals te worden.
Zodra je met een spatel een blokje makkelijk door midden kunt drukken is het redelijk gegaard.
Dan snij je 3 tomaten in blokjes, hop in de pan.
(Eventueel kun je dan ook nog wat aardappelblokjes -1 aardappel in 3 a 4 stukken- erbij doen, dat doen we soms, niet altijd, dat heeft dan wel 20 min nodig om gaar te worden, maar als het goed is wordt het vlees daar alleen maar lekkerder van. Wel wat water erbij zodat de aardappels alleen nog met een puntje er bovenuit steken. Zodra de aardappels gaar zijn flink het vuur eronder en het vocht eruit laten koken).
Uiteraard maak je het af met verse koriander, heel bosje fijn gesneden, 10 minuten voor het einde (dus als je het met aardappelblokjes maakt 10 minuten nadat je die erin hebt gedaan) de helft van de koriander erbij. En 2 minuten voor het einde ook de rest van de koriander erbij.
Droog koken en eten maar. Terwijl je het aan het droog koken bent kun je als je wilt op zoek naar de 3 kruidnagels.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |