Met de vraag waarom je hebt gekozen voor munt wilde ik aangeven dat je dan misschien je keuze kunt herleiden tot bepaalde overwegingen. Overwegingen die maakten dat je koos voor munt, terwijl je gevoelsmatig ook net zo goed voor kop had kunnen kiezen. Ik denk dat als je hebt gekozen voor munt, je nooit voor kop had kunnen kiezen, ook al dacht je voorafgaande aan de keuze wel dat die vrijheid had.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:51 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Maar het gaat er niet om wat er gebeurt nadat je de keuze hebt gemaakt. Dan doet de hele keus er ook niet meer toe.
Het is de vraag of je voordat je de keus maakt een vrije keus hebt. Als er nog niet gekozen is, kunnen beide keuze's nog. Je kan kop zeggen, of munt. Pindakaas of jam. Voordat de keus gemaakt is, is de keus vrij. Je kan allebei nog zeggen.
Ik ben er niet van overtuigd dat er van te voren al bepaald is wat je gaat kiezen. Het feit dat je naderhand gekozen hebt, bewijst niet dat er geen keuze was.
Maar maken die overwegingen de keus minder vrij? De keuze is nog steeds kop of munt. Dat jij, als persoon, er over nadenkt en kop zegt, betekent niet dat je geen keus had.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:54 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Met de vraag waarom je hebt gekozen voor munt wilde ik aangeven dat je dan misschien je keuze kunt herleiden tot bepaalde overwegingen. Overwegingen die maakten dat je koos voor munt, terwijl je gevoelsmatig ook net zo goed voor kop had kunnen kiezen. Ik denk dat als je hebt gekozen voor munt, je nooit voor kop had kunnen kiezen, ook al dacht je voorafgaande aan de keuze wel dat die vrijheid had.
In het dagelijks taalgebruik is er niets aan de hand, iedereen gebruikt in dit verband "vrije keuze".quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:51 schreef Jovatov het volgende:
Maar het gaat er niet om wat er gebeurt nadat je de keuze hebt gemaakt. Dan doet de hele keus er ook niet meer toe.
Het is de vraag of je voordat je de keus maakt een vrije keus hebt. Als er nog niet gekozen is, kunnen beide keuze's nog. Je kan kop zeggen, of munt. Pindakaas of jam. Voordat de keus gemaakt is, is de keus vrij. Je kan allebei nog zeggen.
Ik ben er niet van overtuigd dat er van te voren al bepaald is wat je gaat kiezen. Het feit dat je naderhand gekozen hebt, bewijst niet dat er geen keuze was.
Maar is dat dan geen foute defintie van vrije keuze, als zo'n vrije keuze niet eens voorstelbaar (zelfs niet mogelijk?) is.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 18:08 schreef Oud_student het volgende:
[..]
In het dagelijks taalgebruik is er niets aan de hand, iedereen gebruikt in dit verband "vrije keuze".
Pas bij het filosoferen ontstaan de problemen, omdat we exorbitante eisen stellen aan "vrij".
Want dan willen we de keuze pas vrij noemen als ie nergens vanaf hangt, dwz. de keuze mag niet gedetermineerd zijn of afhangen van een toevalsprocess (QM). De keuze mag uitsluitend van "onze wil" afhangen (die op zijn beurt ook totaal onafhankelijk dient te zijn).
Afgezien van het feit dat deze eisen niet haalbaar zijn in een fysische wereld, is een dergelijke vrije keuze niet voorstelbaar (in wat voor een wereld, met welke natuurwetten dan ook)
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ? Alleen omdat je je er druk over maakt, wikt en weeg ? Wat kun je inbrengen tegen de theorie die zegt dat wat je ook "kiest", je gewoon toch niks anders had kunnen "kiezen" ? Anders dan dat je dacht dat het ook wel anders zou kunnen ?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 17:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Als je een keus hebt gemaakt dan kun je niet teruggaan en iets anders kiezen, dus nee dat kan ik niet bewijzen.
Dat klinkt allemaal weer heel logischquote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ? Alleen omdat je je er druk over maakt, wikt en weeg ? Wat kun je inbrengen tegen de theorie die zegt dat wat je ook "kiest", je gewoon toch niks anders had kunnen "kiezen" ? Anders dan dat je dacht dat het ook wel anders zou kunnen ?
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de verkeerslichten op een drukke kruising. Als je er aan komt rijden kunnen ze rood zijn, of groen, af en toe oranje. Steeds iets anders. Hoewel de uitkomst steeds iets anders kan zijn kun je toch niet kiezen welke kleur het licht heeft ? Dat is gewoon wat het is.
En zo kun je ook niet kiezen tussen koffie of thee. Je kunt je er druk over maken, erover nadenken overwegen, noem maar op (dat mag je wat mij betreft 'een keuzeproces' noemen, maar je kiest uiteindelijk toch wat je kiest, en daar is niks aan te veranderen.
Daar ben ik het niet mee eens. Er is toch een reden dat het licht juist rood is, en geen andere kleur ? Dat kan dan toch niet zomaar anders zijn ? Denk eens na over de consequenties: als rood ook groen had kunnen zijn dan kan alles wel anders zijn dan het is. En aangezien dat niet zo is...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:45 schreef Jovatov het volgende:
Als het rood blijkt, dan betekent dat niet automatisch dat het geen groen of oranje had kunnen zijn.
Je kunt de bewijslast wel bij iemand anders leggen, maar de stelling dat de keuze 'niet anders' had kunnen zijn moet je net zo goed nog bewijzen. De menselijke intuitie lijkt me namelijk te liggen bij de stelling dat er wel degelijk iets te kiezen valt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ?
De discussie doet mij denken aan de hangman paradoxquote:Op woensdag 6 augustus 2008 00:33 schreef SingleCoil het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens. Er is toch een reden dat het licht juist rood is, en geen andere kleur ? Dat kan dan toch niet zomaar anders zijn ? Denk eens na over de consequenties: als rood ook groen had kunnen zijn dan kan alles wel anders zijn dan het is. En aangezien dat niet zo is...
Door deze redenering lijkt het of het vonnis niet uitvoerbaar is: de rechter/beul lijkt ook hier geen vrije keuze te hebben. De oorzaak van de paradox is dat ze in principe zelfreferentieel is (net als de leugenaarsparadox). Ook hier wordt een toekomstig feit (de dag van ophanging) gebruikt om de voorwaarde (het verrast zijn) een waarheidswaarde toe te kennen (er is sprake van een loop)quote:Aan een gevangene wordt het volgende vonnis meegedeeld. 'U wordt in de komende week terechtgesteld. Maar de precieze dag waarop dit gebeurt zal voor u als een verrassing komen.' De gevangene redeneert nu als volgt. 'Op de laatste dag kan ik niet worden terechtgesteld, want dan zou ik niet verrast zijn. Maar evenmin kan ik worden terechtgesteld op de een-na-laatste-dag. Enzovoorts: dus... het vonnis is onuitvoerbaar!' En zo kwam de executie dus toch als een verrassing, geheel conform het vonnis... (van Benthem, 1998, p.66)
Je stelt zelf anders ook zaken.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:06 schreef SingleCoil het volgende:
Dwerfion:het lijkt mij niet redelijk van mij te verwachten dat ik ga bewijzen dat keuze niet bestaat, wie stelt bewijst. De stelling luidt "Je kunt kiezen", en als ik dan beweer dat er voor die stellng geen bewijs bestaat dan lijkt het mij dat de steller dient te bewijzen dat er inderdaad keuze bestaat.
Vergelijk: de achterkant van de maan is van groene kaas
Wat kun je in het voordeel van die theorie inbrengen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 21:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Als je niet kunt bewijzen dat je iets anders had kunnen kiezen, waarom denk je dan toch dat dat wel had gekunt ? Alleen omdat je je er druk over maakt, wikt en weeg ? Wat kun je inbrengen tegen de theorie die zegt dat wat je ook "kiest", je gewoon toch niks anders had kunnen "kiezen" ? Anders dan dat je dacht dat het ook wel anders zou kunnen ?
Nadat de keuze is gemaakt, vallen andere opties af. Voordat de keuze is gemaakt, staat de keuze niet vast, anders was er geen keuze. Jij stelt hier dat de keuze al vast staat. Hoe kom je daarbij?quote:Je zou het een beetje kunnen vergelijken met de verkeerslichten op een drukke kruising. Als je er aan komt rijden kunnen ze rood zijn, of groen, af en toe oranje. Steeds iets anders. Hoewel de uitkomst steeds iets anders kan zijn kun je toch niet kiezen welke kleur het licht heeft ? Dat is gewoon wat het is.
En zo kun je ook niet kiezen tussen koffie of thee. Je kunt je er druk over maken, erover nadenken overwegen, noem maar op (dat mag je wat mij betreft 'een keuzeproces' noemen, maar je kiest uiteindelijk toch wat je kiest, en daar is niks aan te veranderen.
Definitie: "Een paradox is een ogenschijnlijk tegenstrijdige situatie, die lijkt in te gaan tegen ons gevoel voor logica, onze verwachting of onze intuïtie"quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:06 schreef SingleCoil het volgende:
Dat paradox lijkt me geen paradox, er zit gewoon een denkfout in. Op de een-na-laatste dag is het onzeker of hij op die dag of op de laatste dag terechtgesteld zal worden. Hij kan wel redeneren dat aan het einde van die een-na-laatste dag hij niet meer terechtgesteld kan worden, maar aan het begin van die dag niet.
Maar dat terzijde.
Je zou op z'n minst kritisch kunnen kijken naar je eigen argumentatie tegen keuzevrijheid, want je wekt iig de indruk dat je kan bewijzen dat keuzevrijheid niet bestaat.quote:Dwerfion:het lijkt mij niet redelijk van mij te verwachten dat ik ga bewijzen dat keuze niet bestaat, wie stelt bewijst. De stelling luidt "Je kunt kiezen", en als ik dan beweer dat er voor die stellng geen bewijs bestaat dan lijkt het mij dat de steller dient te bewijzen dat er inderdaad keuze bestaat.
Vergelijk: de achterkant van de maan is van groene kaas
Kun je beschrijven wanneer je wel zelf een keus zou kunnen maken?quote:Anders gezegd: ik maak zelf geen keus.
Is er dan niet de eerste keer dat je iets doet/probeert een keuzevrijheid? Je weet immers niet dat koffie bitter is, maar je kiest er dan toch voor. Waardoor wordt die keuze bepaalt? Door het feit dat je weet hoe thee smaakt en je hoopt iets lekkerders te vinden? Je kunt ook voor het veilige gaan en thee drinken omdat je weet dat je dat lust. Je hebt dus de vrijheid om te kiezen voor een nieuwe ervaring of niet...quote:Op dinsdag 5 augustus 2008 11:24 schreef SingleCoil het volgende:
Je zou er ook nog iets anders tegen aan kunnen kijken, hangt wel tegen de determinstische gedachte aan maar vanuit een andere invalshoek. Stel, er wordt mij koffie of thee aangeboden en ik maak een keuze, ik kies bijvoorbeeld thee in paats van koffie. DIe keuze wordt bepaald door alles wat ik ben en alles wat ik weet. Ik ben geen liefhebber van bittere dranken en ik weet dat koffie bitter is, bijvoorbeeld. Dus kies ik thee.
Wat zou er voor nodig zijn om mij een andere keuze te laten maken ? Dan zou bijv. koffie niet bitter moeten zijn, of ik zou niet moeten weten dat koffie bitter is, of ik zou een liefhebber van bittere dranken moeten zijn. En zo zou je misschien alle alternatieven wel uit kunnen schrijven, maar die zijn allemaal niet waar, immers als die wel waar geweest waren had ik geen thee gekozen maar koffie. En die alternativen konden ook niet waar zijn omdat ze zelf weer het gevolg waren van keuzeprocessen die nu eenmaal zou verlopen zijn zoals ze verlopen zijn.
Het hele idee van alternatieven en keuzes is denkbeeldig. Ik stel zelfs dat ik helemaal geen koffie had kunnen kiezen.
Maar als die maatstaf (het begrip, de definitie) van "vrije keuze" niet bestaat, dan is het zinloos om keuze processen te gaan testen om te kijken of ze er misschien toch aan voldoen.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
Eigenlijk probeer ik aannemelijk te maken dat die maatstaf niet bestaat, maar ik zou geen andere manier weten dan deze. Ik zal nog eens nadenken over een alternatieve redenering.
Met exorbitant bedoel ik "zware/hoge eisen stellen aan het begrip"quote:Edit: welk aspect vind je trouwens exorbitant ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |