quote:
Op maandag 4 augustus 2008 23:30 schreef Falco het volgende:CachéDaniel Auteuil, een vooraanstaand TV-presentator van een boekenprogramma, wordt plots gestalkt door videobanden waar alleen maar zijn huis op te zien en simplistische tekeningen waar bloed uit gezichten stroomt. Niet prettig natuurlijk en hij gaat op onderzoek uit! Iemand uit het verleden lijkt een rol te spelen in dit onheilspellende scenario.
Op zich heel leuk en aardig allemaal op het wat onafgeronde einde na dan. Toch had ik uiteindelijk ietwat moeite met de film. Allereerst was ik meer benieuwd naar wie toch die gare shit naar Auteuil stuurde en verwachtte ik nog een prettige plottwist, maar ja niet iedere regisseur is Hitchcock. Regisseur Michael Haneke gaat het hier meer om het waarom en de boodschap. Daar kon ik niet zo veel mee eerlijk gezegd. En passant wordt het koloniale verleden van Frankrijk (200 dode Arabieren in 1962 tijdens een Parijse demonstratie!) erbij gehaald en wordt een link gelegd tussen dat en het verhaal. Gelukkig deed het niet heel geforceerd aan, maar duidelijk was wel dat Haneke even zijn ei kwijt moest. Cijfer: 7
Als je de laatste scené heel goed bekijkt kom je tot een schokkende ontdekking.

Het koloniale verleden van Frankrijk wordt natuurlijk niet passant erbij gehaald. Heel de film staat symbool voor de relatie tussen Frankrijk en Algerije.
The Thin Blue Line (1988, VS, Errol Morris)Als je niks wil weten over de inhoud van deze film houdt dan nu op met lezen.

Een documentaire over Randall Adams, een man die ten onrechte voor levenslang werd veroordeeld voor de moord op een politieagent.
Tegen het eind van deze documentaire horen we deze zin, uitgesproken door de echte moordenaar:
"There's probably been... thousands of.. innocent people convicted and probably be thousands more. Wy? Who knows."
Dat is dan ook de reden waarom ik zelf tegen de doodstraf ben. Randall Adams is maar een enkel voorbeeld van zo'n verhaal, dat toevallig verfilmd is in deze documentaire.
Wat de docu onderscheidt van het dozijn soortgelijke docu's, is vooral door de geweldige muziek van Philip Glass, waardoor een erg spannende sfeer wordt gcreeërd, zodat het soms bijna een thriller is, waar je naar kijkt. Wat ook komt doordat Morris tot op het eind open houdt wat er echt is gebeurd, door de gebeurtenis vanuit verschillende oogpunten en interpretaties weer te geven.
cijfer: 8
[ Bericht 2% gewijzigd door Lonewolf2003 op 05-08-2008 00:09:14 ]