abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60883063
Het bebouwen van bezet gebied is een Oorlogssmisdaad.

Ook neemt het geweld van die gestoorde Kolonisten tegen de palestijnse burgers toe.

En blijft dat ongestraft.

Geweld joodse kolonisten neemt toe en blijftvaak onbestraft
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:40:29 #282
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60888629
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 18:00 schreef IFU het volgende:
Het bebouwen van bezet gebied is een Oorlogssmisdaad.

Ook neemt het geweld van die gestoorde Kolonisten tegen de palestijnse burgers toe.

En blijft dat ongestraft.

tuurlijk knaap. droom lekker verder. fijn je ogen dichthouden en kakelen zonder kop. heerlijk wereldbeeld.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:48:55 #283
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_60888806
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 23:41 schreef Elkarden het volgende:

[..]

Even serieus, zie je je eigen tegenstellingen ook in je in elkaar gekwanselde stukje of ben je daar te dom voor.
Daar ben ik dan blijkbaar te dom voor.:)
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 23:15:33 #284
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_60889313
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 22:48 schreef sooty het volgende:

[..]

Daar ben ik dan blijkbaar te dom voor.:)
wees er maar trots op, gretta.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 17 augustus 2008 @ 09:27:17 #285
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60894406
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 13:33 schreef Viajero het volgende:

[..]

Alleen zijn de pinguings ook nog eens vrijgesteld van het leger, terwijl ze wel de meeste problemen met Palestijnen veroorzaken.
Blijkbaar bestaat er wat onduidelijkheid, er is een verschil tussen de diverse religieuze groeperingen:
1. Ultra-orthodoxen (die je consequent laagdunkend pinguins noemt; m.i. heeft een discussie alleen maar een kans als je elkaar respecteert en met respect aanspreekt): dit zijn de mensen in zwarte kleding, hoed, baard en lange bakkebaarden; de meesten hiervan gaan het leger niet in, studeren de hele dag en worden vooral als parasieten afgeschilderd.
Meestal zijn deze mensen a-zionistisch of zelfs anti-zionistisch, het verschil dat de een niet zoveel op heeft met de seculiere Joodse staat, terwijl de ander ronduit tegen de seculiere staat is, waarbij een kleine fanatieke groepering (Neturei Karta) actief samenwerkt met terroristische organisaties, omdat een seculier-Joodse regering niet de wil van God kan zijn.
Deze religieus-filosofische opvattingen dragen ook bij aan het gebrek aan deelname aan de samenleving (lees: werken en dienstplicht).

Deze mensen hebben weinig interactie met de Moslims en waar dat wel gebeurt levert dat geen problemen op. Kom voor de gein maar eens in Het Hadassa Har HaTzofim ziekenhuis kijken. Daar komen voornamelijk ultra-orthodoxe Joden en Arabieren, weinig anderen, en het is daar hartstikke rustig (voor een ziekenhuis dan). Ik rij vaak langs een weg waar aan de ene kant een Arabisch en aan de andere kant een ultra-orthodox stadje ligt (en dit is in Judea, een deel van de Westbank!): vaak genoeg zie ik zowel volwassen met elkaar zaken doen als kinderen met elkaar spelen.

Feit is dat (zoals ik al eerder zei) meer en meer van die mensen wel het leger ingaan en wel werken. Dit komt ook door een bepaalde ontwikkeling in de opvattingen dat men beter wel onderdeel kan uitmaken van de maatschappij, om zo op het religieus-Joodse karakter van het land invloed te kunnen uitoefenen (ook weer: je kan het ermee eens zijn of niet, maar dat is hun standpunt. de meesten willen deze invloed op een positieve manier uitoefenen, anderen willen het op een opdringerige wijze bewerkstelligen; hopelijk is die laatste groep erg klein en zal die verdwijnen ...).

2. Nationaal-religieuzen (vaak vereenzelvigd met 'de settlers', hoewel het merendeel binnen de zgn. groene lijn woont): dit zijn de mensen die veelal door messianistisch-religieuze denkbeelden geinspireerd worden.

Deze mensen dienen wel in het leger, vaak in elite-eenheden, zijn geinspireerd en staan voor hun idealen. Sommigen zijn gematigder, anderen fanatieker. De fanatiekeren uiten zich vooral in woord en (helaas) sommigen ook in daden.

Dit zijn de 'monsters' die de mooie plaatjes van Hebron etc. opleveren.

Maar ook hier, er is heel veel interactie tussen de 'settlers' en de Arabieren, voornamelijk gaat dat goed, soms niet.

Voor beide groepen geldt: er bestaat geen religieuze opdracht om Arabiertje te pesten. er bestaat wel een religieus recht om in het land te wonen. De opdracht die in de bijbelse tijd was om de daarwonende volkeren te verjagen bestaat niet meer. De religieuze verplichting om respectvol met je medemens om te gaan, Joods of niet, staat echter nog altijd als een huis en dient dan ook gehandhaafd te worden.
quote:
En zodra een generaal voorzichtig oppert of ze misschien toch in het leger moeten staan ze weer met zijn allen stenen te gooien naar de Israelische politie in jerusalem. Ze vechten letterlijk voor hun uitzonderingspositie.
Meestal gaat dat 'voorzichtig opperen' gepaard met beledigingen. Het aloude spreekwoord 'je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn' gaat nog altijd op. Als je nu die paar ultra-orthodoxen die wel het leger ingaan als ambassadeurs gebruikt, laat zien dat er plaats is voor ze en dat ze ook gerespecteerd worden, kom je een stuk verder dan bite-size opmerkingen die de 'linkse intelligentia' aanspreken om je kansen bij de volgende verkiezingen te vergroten.
quote:
Zelfde verhaal, zodra een politicus aan hun "rechten" komt gaan ze weer gewelddadig demonstreren.
Zo geweldig vaak vinden er geen geweldadige demonstraties door ultra-orthodoxen plaats. Dit gebeurde voornamelijk tien-twintig jaar geleden, toen men vond dat men op Sjabbat best door 'hun' wijk kon rijden. Even provoceren en dan op je achterste benen staan omdat er geprotesteerd wordt. Ik keur het geweld af, maar de anti-religieuze provocaties worden onterecht buiten beeld gehouden.

(Even een interessant gegeven omtrent die demonstraties: die vonden voornamelijk plaats tijdens de vakanties, waarbij de jongeren veelal niets te doen hebben en dus een verzetje zoeken. Eigenlijk de religieuze variant van de hanggroepjongeren ...

Nog een trivia-weetje: een van de leiders van de opstanden zo'n 10-20 jaar geleden, Yehuda Meshi-Zahav, is nu de baas van de vrijwillige politie-afdeling die bij aanslagen helpt de lichamen bergen en gewonden verzorgen. Hij heeft diverse 'protest-technieken' verfijnd, is daarna met de politie gaan samenwerken en is nu een zeer gewaardeerd lid van de maatschappij.)
quote:
De meeste settlers leven idd daar omdat het goed gesubsidieerd wonen is. Als die subsidie nou eens gestopt wordt, dan vertrekt de helft van de settlers al en hoeven ze iig niet meer bij te bouwen.
Al die subsidies zijn allang stopgezet. Het is nu gewoon de markt die zijn werk doet. In een nederzetting wonen is over het algemeen goedkoper dan daarbuiten (uitzonderingen daargelaten): huizenprijzen liggen lager, OZB ligt lager, maar daarmee heb je het ook wel gehad. Gas, water, elektra kost hetzelfde, onderwijs e.d. ook, dus dat is allemaal geen reden meer.
quote:
Ik zeg niet dat de pinguins duivels zijn, ik zeg dat ze een deel zijn van het probleem, en niet van de oplossing.
En ik denk dat als je ze juist benadert, ze veel meer oplossingen kunnen bieden dan de opgeblazen links-kapitalistische figuren in Ceasarea, Ramat Aviv C of Herzeliya Pituach (het Blaricum, Aerdenhout en Roosendaal van Israel).

Deze mensen denken niet voornamelijk aan geld, anders zouden ze allemaal in dikke panden wonen en forse bakken rondrijden, net zoals die opgeblazen links-kapitalistische figuren. De meesten van ze wonen in krappe (en crappy!) appartementen, hebben veelal geen geld om de maand rond te komen, laat staan een wrak van een auto onderhouden.
Ze hebben principes, staan ervoor en zijn over het algemeen gezagsgetrouw als het gezag het religieuze Jodendom respecteert.
Met wederzijds respect kan je heel veel bereiken. Deze mensen zijn nog niet ingekakt en zitten niet in hun zwaar-bewaakte villa's, bang om hun kapitaal te verliezen (in tegenstelling tot een Ehud Barak en zijn maten). en vooralsnog groeit die groep nog altijd, dus is het beter als je ze voor dan tegen je hebt. Stroop, stroop en nog eens stroop (niet: smeergeld, smeergeld en nog eens smeergeld!, maar respect, respect en nog eens respect).

En nou kap ik ermee, weer een halve ochtend naar de vaantjes ...

We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
pi_60912908
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 09:27 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Blijkbaar bestaat er wat onduidelijkheid, er is een verschil tussen de diverse religieuze groeperingen:
1. Ultra-orthodoxen (die je consequent laagdunkend pinguins noemt; m.i. heeft een discussie alleen maar een kans als je elkaar respecteert en met respect aanspreekt): dit zijn de mensen in zwarte kleding, hoed, baard en lange bakkebaarden; de meesten hiervan gaan het leger niet in, studeren de hele dag en worden vooral als parasieten afgeschilderd.
Meestal zijn deze mensen a-zionistisch of zelfs anti-zionistisch, het verschil dat de een niet zoveel op heeft met de seculiere Joodse staat, terwijl de ander ronduit tegen de seculiere staat is, waarbij een kleine fanatieke groepering (Neturei Karta) actief samenwerkt met terroristische organisaties, omdat een seculier-Joodse regering niet de wil van God kan zijn.
Deze religieus-filosofische opvattingen dragen ook bij aan het gebrek aan deelname aan de samenleving (lees: werken en dienstplicht).

Deze mensen hebben weinig interactie met de Moslims en waar dat wel gebeurt levert dat geen problemen op. Kom voor de gein maar eens in Het Hadassa Har HaTzofim ziekenhuis kijken. Daar komen voornamelijk ultra-orthodoxe Joden en Arabieren, weinig anderen, en het is daar hartstikke rustig (voor een ziekenhuis dan). Ik rij vaak langs een weg waar aan de ene kant een Arabisch en aan de andere kant een ultra-orthodox stadje ligt (en dit is in Judea, een deel van de Westbank!): vaak genoeg zie ik zowel volwassen met elkaar zaken doen als kinderen met elkaar spelen.

Feit is dat (zoals ik al eerder zei) meer en meer van die mensen wel het leger ingaan en wel werken. Dit komt ook door een bepaalde ontwikkeling in de opvattingen dat men beter wel onderdeel kan uitmaken van de maatschappij, om zo op het religieus-Joodse karakter van het land invloed te kunnen uitoefenen (ook weer: je kan het ermee eens zijn of niet, maar dat is hun standpunt. de meesten willen deze invloed op een positieve manier uitoefenen, anderen willen het op een opdringerige wijze bewerkstelligen; hopelijk is die laatste groep erg klein en zal die verdwijnen ...).

2. Nationaal-religieuzen (vaak vereenzelvigd met 'de settlers', hoewel het merendeel binnen de zgn. groene lijn woont): dit zijn de mensen die veelal door messianistisch-religieuze denkbeelden geinspireerd worden.

Deze mensen dienen wel in het leger, vaak in elite-eenheden, zijn geinspireerd en staan voor hun idealen. Sommigen zijn gematigder, anderen fanatieker. De fanatiekeren uiten zich vooral in woord en (helaas) sommigen ook in daden.

Dit zijn de 'monsters' die de mooie plaatjes van Hebron etc. opleveren.

Maar ook hier, er is heel veel interactie tussen de 'settlers' en de Arabieren, voornamelijk gaat dat goed, soms niet.

Voor beide groepen geldt: er bestaat geen religieuze opdracht om Arabiertje te pesten. er bestaat wel een religieus recht om in het land te wonen. De opdracht die in de bijbelse tijd was om de daarwonende volkeren te verjagen bestaat niet meer. De religieuze verplichting om respectvol met je medemens om te gaan, Joods of niet, staat echter nog altijd als een huis en dient dan ook gehandhaafd te worden.
[..]

Meestal gaat dat 'voorzichtig opperen' gepaard met beledigingen. Het aloude spreekwoord 'je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn' gaat nog altijd op. Als je nu die paar ultra-orthodoxen die wel het leger ingaan als ambassadeurs gebruikt, laat zien dat er plaats is voor ze en dat ze ook gerespecteerd worden, kom je een stuk verder dan bite-size opmerkingen die de 'linkse intelligentia' aanspreken om je kansen bij de volgende verkiezingen te vergroten.
[..]

Zo geweldig vaak vinden er geen geweldadige demonstraties door ultra-orthodoxen plaats. Dit gebeurde voornamelijk tien-twintig jaar geleden, toen men vond dat men op Sjabbat best door 'hun' wijk kon rijden. Even provoceren en dan op je achterste benen staan omdat er geprotesteerd wordt. Ik keur het geweld af, maar de anti-religieuze provocaties worden onterecht buiten beeld gehouden.

(Even een interessant gegeven omtrent die demonstraties: die vonden voornamelijk plaats tijdens de vakanties, waarbij de jongeren veelal niets te doen hebben en dus een verzetje zoeken. Eigenlijk de religieuze variant van de hanggroepjongeren ...

Nog een trivia-weetje: een van de leiders van de opstanden zo'n 10-20 jaar geleden, Yehuda Meshi-Zahav, is nu de baas van de vrijwillige politie-afdeling die bij aanslagen helpt de lichamen bergen en gewonden verzorgen. Hij heeft diverse 'protest-technieken' verfijnd, is daarna met de politie gaan samenwerken en is nu een zeer gewaardeerd lid van de maatschappij.)
[..]

Al die subsidies zijn allang stopgezet. Het is nu gewoon de markt die zijn werk doet. In een nederzetting wonen is over het algemeen goedkoper dan daarbuiten (uitzonderingen daargelaten): huizenprijzen liggen lager, OZB ligt lager, maar daarmee heb je het ook wel gehad. Gas, water, elektra kost hetzelfde, onderwijs e.d. ook, dus dat is allemaal geen reden meer.
[..]

En ik denk dat als je ze juist benadert, ze veel meer oplossingen kunnen bieden dan de opgeblazen links-kapitalistische figuren in Ceasarea, Ramat Aviv C of Herzeliya Pituach (het Blaricum, Aerdenhout en Roosendaal van Israel).

Deze mensen denken niet voornamelijk aan geld, anders zouden ze allemaal in dikke panden wonen en forse bakken rondrijden, net zoals die opgeblazen links-kapitalistische figuren. De meesten van ze wonen in krappe (en crappy!) appartementen, hebben veelal geen geld om de maand rond te komen, laat staan een wrak van een auto onderhouden.
Ze hebben principes, staan ervoor en zijn over het algemeen gezagsgetrouw als het gezag het religieuze Jodendom respecteert.
Met wederzijds respect kan je heel veel bereiken. Deze mensen zijn nog niet ingekakt en zitten niet in hun zwaar-bewaakte villa's, bang om hun kapitaal te verliezen (in tegenstelling tot een Ehud Barak en zijn maten). en vooralsnog groeit die groep nog altijd, dus is het beter als je ze voor dan tegen je hebt. Stroop, stroop en nog eens stroop (niet: smeergeld, smeergeld en nog eens smeergeld!, maar respect, respect en nog eens respect).

En nou kap ik ermee, weer een halve ochtend naar de vaantjes ...

Het is een mooi verhaal, te mooi, als je het mij vraagt.
Viajero kan dat vast wel veel beter nuanceren dan ik, want ik ben nooit in Israel geweest.
Maar jouw verhaal staat zo mijlenver af van de berichten die we via de media voorgeschoteld krijgen, dat er grote gaten in moeten zitten.

Het lijkt me een omgekeerde Fitna. Het is erg makkelijk om een film te maken met bijeengesprokkelde slechte momenten, zeker als je daarbij nog eens vals speelt en dezelfde gegevens meerdere keren laat zien. Zo kun je ook alle goede zaken op een rij zetten en de fouten afdoen met woorden als "soms" of "enkele".

En verder: je refereert aan een religieus recht om ergens te wonen.
Daar vroeg ik al eerder naar: "Wat geeft iemand het recht om ergens te wonen, om grond zijn/haar eigendom te noemen?"
Viajero noemde het recht van de sterkste. Jij noemt het religieuze recht.
Van het eerste erken ik de praktijk, maar niet de moraliteit. Dat recht is gewoon bot primitief.
Het religieuze recht suggereert een moraliteit, namelijk een goddelijke moraliteit. Waarom zou die moeten gelden onder alle mensen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 18 augustus 2008 @ 07:31:01 #287
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60915612
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 00:14 schreef Kees22 het volgende:

Maar jouw verhaal staat zo mijlenver af van de berichten die we via de media voorgeschoteld krijgen, dat er grote gaten in moeten zitten.
Je kan het ook omdraaien: de berichten die je in de media voorgeschoteld krijgt, staan zo mijlenver van de werkelijkheid waarin ik leef, dat er grote gaten in moeten zitten.

Ik geef toe dat ik hier voornamelijk positieve geluiden laat horen, voornamelijk als tegengewicht tegen de vele negatieve verhalen (soms zelfs ronduit leugens).

Toch probeer ik een genuanceerd beeld te geven. Ik zie de goede en slechte kanten van de Israelische maatschappij, maar ik LEEF hier. Jullie zien alleen de negatieve kanten, want dat is wat de media je voorschotelen.
Maar dat is de aard van het beestje. Het moet tegenwoordig allemaal verkopen. Als je geen sappige dingen vertelt, kan je net zo goed je redactie opdoeken. Zonde van het geld, niemand die kijkt of leest.
Ik ken een voormalige voorlichter van Defensie (een Nederlander) die eens een Nederlandse journalist de toegang tot de bus ontzegde (ze zouden een rondtrip maken om de journalisten diverse dingen te laten zien) onder de woorden: "Als je meewilt, rij je er maar achteraan. Je gaat niet op mijn kosten met de bus mee, je schrijft toch alleen maar leugens." Waarop de journalist antwoordde: "Ik schrijf wat de lezers willen lezen," en is er met zijn eigen auto achteraan getuft.
Deze zelfde journalist heeft berichten geschreven, waarvan ik weet dat de waarheid geweld was aangedaan. Gelukkig is hij al jaren met pensioen, hoeft 'ie de boel niet meer te verzieken. (Nee, ik noem geen namen, ik hoef hier niet iemands naam door het slijk te halen.)

Als je een goede mening wilt vormen, kom dan hier. Kijk rond, praat met mensen van alle groeperingen. Ga naar Bethlehem, Hebron, Nablus, maar ga ook naar Elon More, Efrat, Kedumim, kijk rond in steden zoals Lod en Ramle, waar Joden en Arabieren in vrede naast elkaar leven, kijk rond in Tel-Aviv, Jeruzalem, Beer Sheva, praat met de mensen in Alonei HaBashan, Katzerin, Nahariya, maar ook in Nazareth, Kfar Tur'an en Umm El Fakhm. Ik heb hier Joodse en Arabische plaatsen genoemd, sommigen binnen de groene lijn, anderen erbuiten.

Bekijk de kaart van Israel, lees je in, maar zorg dat je je informatie van beide kanten haalt. Indymedia, Haaretz e.d. geven je de linkerkant van het spectrum, Arutz 7, Israel Resource News Agency e.d. geven je de rechterkant.

Het allerbelangrijkste is: zet even je eigen ingesleten gedachten aan de kant, lees onbevooroordeeld en probeer dan je eigen, niet andermans, maar je eigen ideeen te vormen.

Op je andere punten moet ik een andere keer ingaan, moet nu werken.

[ Bericht 0% gewijzigd door SilkTie op 19-08-2008 08:57:54 ]
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
pi_60917781
quote:
Op zaterdag 16 augustus 2008 22:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

tuurlijk knaap. droom lekker verder. fijn je ogen dichthouden en kakelen zonder kop. heerlijk wereldbeeld.

Feiten knul jij kom niet verder dan op de persoon spelen ach je kan me nog voor antisemiet uitmaken ook omdat je inhoudelijk toch niks te vertellen heb.

JERUZALEM - De geweldpleging van joodse kolonisten op de Westelijke Jordaanoever neemt toe.

FOTO ANP
Dat is de conclusie van de Israëlische veiligheidsdiensten, die hun bezorgdheid over de situatie hebben geuit, zo meldt de Israëlische krant Haaretz.

De overheid vond onder de kolonisten zowel een toename in agressiviteit jegens Palestijnen als jegens Israëlische soldaten. Terwijl er over heel 2007 melding was gemaakt van 551 geweldsincidenten, is dat aantal tot augustus dit jaar al opgelopen tot 429.

Een terugkerend probleem is dat agenten en soldaten de neiging hebben niet in te grijpen wanneer Palestijnen door kolonisten worden mishandeld, om zelf niet met de kolonisten slaags te raken.

De Israëlische politie gaf toe dat maar 15 procent van de geweldplegingen door kolonisten leidt tot vervolgingen. Lokale mensenrechtenorganisaties menen echter dat maar een op de tien zaken tot een rechtszaak leidt.

Op de Westelijke Jordaanoever wonen 430.000 joodse kolonisten tussen ongeveer 2,5 miljoen Palestijnen. Het gebied werd in 1967 door Israël op Jordanië veroverd tijdens de Zesdaagse Oorlog.

pi_60921957
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 07:31 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Je kan het ook omdraaien: de berichten die je in de media voorgeschoteld krijgt, staan zo mijlenver van de werkelijkheid waarin ik leef, dat er grote gaten in moeten zitten.

Ik geef toe dat ik hier voornamelijk positieve geluiden laat horen, voornamelijk als tegengewicht tegen de vele negatieve verhalen (soms zelfs ronduit leugens).

Toch probeer ik een genuanceerd beeld te geven. Ik zie de goede en slechte kanten van de Israelische maatschappij, maar ik LEEF hier. Jullie zien alleen de negatieve kanten, want dat is wat de media je voorschotelt.
Maar dat is de aard van het beestje. Het moet tegenwoordig allemaal verkopen. Als je geen sappige dingen vertelt, kan je net zo goed je redactie opdoeken. Zonde van het geld, niemand die kijkt of leest.
Ik ken een voormalige voorlichter van Defensie (een Nederlander) die eens een Nederlandse journalist de toegang tot de bus ontzegde (ze zouden een rondtrip maken om de journalisten diverse dingen te laten zien) onder de woorden:"Als je meewilt, rij je er maar achteraan. Je gaat niet op mijn kosten met de bus mee, je schrijft toch alleen maar leugens." Waarop de journalist antwoordde: "Ik schrijf wat de lezers willen lezen," en is er met zijn eigen auto achteraan getuft.
Deze zelfde journalist heeft berichten geschreven, waarvan ik weet dat de waarheid geweld was aangedaan. Gelukkig is hij al jaren met pensioen, hoeft 'ie de boel niet meer te verzieken. (Nee, ik noem geen namen, ik hoef hier niet iemands naam door het slijk te halen.)

Als je een goede mening wilt vormen, kom dan hier. Kijk rond, praat met mensen van alle groeperingen. Ga naar Bethlehem, Hebron, Nablus, maar ga ook naar Elon More, Efrat, Kedumim, kijk rond in steden zoals Lod en Ramle, waar Joden en Arabieren in vrede naast elkaar leven, kijk rond in Tel-Aviv, Jeruzalem, Beer Sheva, praat met de mensen in Alonei HaBashan, Katzerin, Nahariya, maar ook in Nazareth, Kfar Tur'an en Umm El Fakhm. Ik heb hier Joodse en Arabische plaatsen genoemd, sommigen binnen de groene lijn, anderen erbuiten.

Bekijk de kaart van Israel, lees je in, maar zorg dat je je informatie van beide kanten haalt. Indymedia, Haaretz e.d. geven je de linkerkant van het spectrum, Arutz 7, Israel Resource News Agency e.d. geven je de rechterkant.

Het allerbelangrijkste is: zet even je eigen ingesleten gedachten aan de kant, lees onbevooroordeeld en probeer dan je eigen, niet andermans, maar je eigen ideeen te vormen.

"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_60923903
quote:
Die zal ik onthouden.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_60929678
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 13:21 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Inderdaad ik zie ook de goeie kanten wel.

Maar benadruk wel de slechte die verbeterd moeten worden.

www.eajg.nl

Meer info vind je op een ander joods geluid.
pi_60929756
Bestaat er ook zoiets als een ander Palestijns geluid? Zo ja, heb je een linkje?
pi_60929795
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:15 schreef IFU het volgende:

[..]

Inderdaad ik zie ook de goeie kanten wel.
Vandaar dat je het goedkeurt dat de terroristen van Hamas bugerdoelen vernietigen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_60929809
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:19 schreef schatje het volgende:
Bestaat er ook zoiets als een ander Palestijns geluid? Zo ja, heb je een linkje?
http://www.driesvanagt.nl/
pi_60930274
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:21 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

http://www.driesvanagt.nl/
Dat is een pro Palestijns geluid. Meneer van Aagt is slecht op de hoogte van VN-resoluties. Zolang er dagelijkse raketaanvallen plaatsvinden op Israëlisch grondgebied hoeft Israël zich niet terug te trekken.
quote:
Termination of all claims or states of belligerency and respect for and acknowledgement of the sovereignty, territorial integrity and political independence of every State in the area and their right to live in peace within secure and recognized boundaries free from threats or acts of force;
bron
pi_60931042
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:44 schreef schatje het volgende:

[..]

Dat is een pro Palestijns geluid. Meneer van Aagt is slecht op de hoogte van VN-resoluties. Zolang er dagelijkse raketaanvallen plaatsvinden op Israëlisch grondgebied hoeft Israël zich niet terug te trekken.
[..]

bron
kip en ei verhaal. Ik zeg Oslo....begin daar maar en ga dan maar turven.
pi_60939236
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 07:31 schreef SilkTie het volgende:

[..]

Toch probeer ik een genuanceerd beeld te geven. Ik zie de goede en slechte kanten van de Israelische maatschappij, maar ik LEEF hier. Jullie zien alleen de negatieve kanten, want dat is wat de media je voorschotelt.
Ik ken een voormalige voorlichter van Defensie (een Nederlander) die eens een Nederlandse journalist de toegang tot de bus ontzegde (ze zouden een rondtrip maken om de journalisten diverse dingen te laten zien) onder de woorden: "Als je meewilt, rij je er maar achteraan. Je gaat niet op mijn kosten met de bus mee, je schrijft toch alleen maar leugens." Waarop de journalist antwoordde: "Ik schrijf wat de lezers willen lezen," en is er met zijn eigen auto achteraan getuft.

Goed antwoord!
Ik ben niet in Israel geweest en ben ook helemaal niet van plan daar ooit naar toe te gaan. Maar ik kan wel een beetje denken en schatten.
Dat de media (mv van medium) een vertekend beeld schetsen, snap ik ook. En de weigering om een bevooroordeelde journalist mee te laten reizen, juich ik toe.

En ik vorm mijn eigen oordelen en al te gladde praatjes wijs ik af. En ik ben niet erg dom of onopgeleid, dus een aantal zaken kan ik beredeneren. En ik snap wat van menselijke reacties.

Dus, alles bij elkaar, vind ik dat Israel, als de facto (helaas) overheersende macht, het verstandigste moet zijn. En dat is Israel niet. Het land maakt misbruik van de overmacht.

Dat de Palestijnen als staat stu~pide fratsen uithalen, doet daar niks aan af.

Immers: noblesse oblige!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_60939334
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 14:29 schreef Apropos het volgende:

[..]

Die zal ik onthouden.
Lees zijn antwoord!
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:08:28 #299
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60943896
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 23:47 schreef Kees22 het volgende:

Goed antwoord!
Dank je
quote:
Ik ben niet in Israel geweest en ben ook helemaal niet van plan daar ooit naar toe te gaan.
Waarom niet? Het is een prachtig land. Veel natuur, cultuur, mooie mix tussen Westers en Oosters. Je hoeft je hier werkelijk niet te vervelen.
quote:
Dat de media (mv van medium)
Reeds aangepast. Maar het is dan ook 20 jaar geleden dat ik eindexamen Latijn gedaan heb ...
quote:
Dus, alles bij elkaar, vind ik dat Israel, als de facto (helaas) overheersende macht, het verstandigste moet zijn. En dat is Israel niet. Het land maakt misbruik van de overmacht.

Dat de Palestijnen als staat stu~pide fratsen uithalen, doet daar niks aan af.

Immers: noblesse oblige!
Er is echter een ander probleem: wanneer Israel één keer een fout maakt en te slap is, kan dat fataal zijn. Niemand, maar dan ook niemand zal dan klaar staan om Israel te redden. Ook Amerika niet. Dan is het afgelopen en uit met Israel, totdat in de verre toekomst men weer een poging zal wagen om te proberen het Joodse land op te bouwen.

De Palestijnen hebben al veel fouten gemaakt, maar ze zijn er nog altijd.

Dit praat de fouten van Israel niet goed, maar het laat wel zien dat Israel onder enorme druk staat. Het gaat hier om puur lijfsbehoud. Wanneer Israel zekerheid heeft dat de tegenpartij niet uit is op haar totale vernietiging, is er ruimte om wat te ontspannen. Dan zullen er ook minder fouten gemaakt worden.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:17:48 #300
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_60944094
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 19:11 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

kip en ei verhaal. Ik zeg Oslo....begin daar maar en ga dan maar turven.
Israel heeft autonomie gegeven aan de PA? Check
Israel heeft materieel (incl. wapens!) verstrekt voor een eigen Palestijnse veiligheidsdienst? Check
Israel heeft gevangenen vrijgelaten? Check
Israel heeft zich uit bepaalde gebieden teruggetrokken en nederzettingen opgedoekt? Check

De PA heeft de totale vernietiging van Israel uit haar handvest verwijderd? Ehhhhh
De PA heeft aanslagen op Israelische burgers voorkomen? Ehhhh
De PA gebruikt de door Israel geleverde wapens alleen voor het handhaven van de interne orde en niet om Israelische burgers aan te vallen? Ehhhh
De PA gebruikt de buitenlandse gelden voor de opbouw van haar economie en voor het financieren van terroristen? Ehhhh

Dank u.

Nu zal je wel met een tegenlijstje komen, ik kijk ernaar uit. Ik kan het al bijna raden, maar wil je geen werk uit handen nemen, je zou eens tijd overhebben om mijn eerdere advies op te volgen (goed en onbevooroordeeld lezen en zo).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')