Is het zo moeilijk de vraag te begrijpen en is het echt nodig om gelijk een user af te zeiken?quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Misschien op de avondmavo nog eens een keertje proberen om je aardrijkskundecertificaat te halen?
Oh sorry. Ik doe het even over.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:40 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Is het zo moeilijk de vraag te begrijpen en is het echt nodig om gelijk een user af te zeiken?
quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Oh sorry. Ik doe het even over.
Beste TS, als u echt daadwerkelijk gelooft dat de omstandigheden in Afrika en het Middenoosten gelijk zijn dan moet ik u mededelen dat dit geenzins zo is. Daar de verschillen dusdanig talrijk zijn dat het ondoenlijk is deze toe te lichten in één enkele post op dit forum verwijs ik u naar een willekeurig aardrijkskundelesboek bestemd voor een brugklas op VMBO-niveau, daar dit boek op simpele doch effectieve manier zal aantonen dat uw aanname compleet incorrect is.
Het blijft triest, maar goed. Vraag mij overigens af waarom Floripas jouw reactie heeft gewijzigd.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Beste TS, als u echt daadwerkelijk gelooft dat de omstandigheden in Afrika en het Middenoosten gelijk zijn dan moet ik u mededelen dat dit geenzins zo is. Daar de verschillen dusdanig talrijk zijn dat het ondoenlijk is deze toe te lichten in één enkele post op dit forum verwijs ik u naar een willekeurig aardrijkskundelesboek bestemd voor een brugklas op VMBO-niveau, daar dit boek op simpele doch effectieve manier zal aantonen dat uw aanname compleet incorrect is.
quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:51 schreef rutger05 het volgende:
OT: Misschien is het volgende interessant http://i-cias.com/e.o/arabs.htm
Wel een beetje grote-stappen-snel-thuisquote:Iran's Islamism has major differences from the Arab Islamism, since almost all Iranians are not Arabs
Floripas is mijn persoonlijke spellingscheckquote:Op donderdag 24 juli 2008 18:51 schreef rutger05 het volgende:
Vraag mij overigens af waarom Floripas jouw reactie heeft gewijzigd.
Beetje volwassen moderator verplaatst zo'n topic zonder flamen naar "General Chat".quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Beste TS, als u echt daadwerkelijk gelooft dat de omstandigheden in Afrika en het Midden-Ooosten gelijk zijn dan moet ik u mededelen dat dit geenszins zo is. Daar de verschillen dusdanig talrijk zijn dat het ondoenlijk is deze toe te lichten in één enkele post op dit forum verwijs ik u naar een willekeurig aardrijkskundelesboek bestemd voor een brugklas op VMBO-niveau, daar dit boek op simpele doch effectieve manier zal aantonen dat uw aanname compleet incorrect is.
Een beetje volwassen moderator mod niet buiten z'n eigen subforum.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:58 schreef BertV het volgende:
[..]
Beetje volwassen moderator verplaatst zo'n topic zonder flamen naar "General Chat".
Andere user?quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:59 schreef Floripas het volgende:
[..]
Een beetje volwassen moderator mod niet buiten z'n eigen subforum.
Oh, shi----
Ik ben moderator van MUZiek, verder mod ik nergens als het niet strikt noodzakelijk is. En volgens mij heeft dit niets in GC te zoeken, het is een WFL-topic, een WFL-topic waar niet langer dan 2 seconden over nagedacht is. Als het je niet bevalt verder mag je in WFL-feedback klagen over me.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:58 schreef BertV het volgende:
[..]
Beetje volwassen moderator verplaatst zo'n topic zonder flamen naar "General Chat".
GeenSzins is met een s in het midden. Avondmavo Nederlands dan maar?quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
En bedanktquote:Op donderdag 24 juli 2008 19:13 schreef Xith het volgende:
Maar het antwoord heeft er dus nog niet echt met de zon te maken, maar meer met isolisatie. Het is geen toeval dat de zwarte bevolking onder de sahara ligt en de caucasian bevolking erboven. De sahara was een natuurlijke grens die ervoor zorgde dat beide rassen van elkaar af leefden.
Andersom.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 00:30 schreef Floripas het volgende:
De vraag is: geeft meer pigment meer overlevingskans? In het geval van sub-sahara-afrika wel: het is gekoppeld aan bepaalde ziektes, zoals malariaresistentie. Malariaresistentie geeft ook een kleine, maar significante kans op sikkelcelanemie, dus in de Kaukasus is veel pigment geen voordeel.
Omdat de melaninevariabelen ook andere effecten hebben dan alleen relatieve resistentie tegen huidkanker. En omdat het geen voorwaarde is om vruchtbare nakomelingen tot wasdom te brengen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 10:57 schreef EricT het volgende:
En misschien is dat de vraag idd. Het was maar een hersenspinsel en "ras" staat in de OP niet voor niets tussen haakjes. Dus in dat geval wordt het zoiets als, waarom zijn arabieren niet zo donker, aangezien al die landen met hitte en zon te maken hebben.
Sikkelcelannemie -> m.resistentie. Dat is tenminste de gangbare verklaringquote:Op vrijdag 25 juli 2008 11:05 schreef Floripas het volgende:
[..]
Een koppeling is een koppeling, hoe kan dat andersom zijn?
Omstandigheden zijn vanuit onze optiek wellicht gelijk, maar wanneer je het iets gedetailleerder gaat bekijken zijn er veel verschillen. Daarnaast is het zo dat dezelfde omstandigheden niet nopen tot eenzelfde ontwikkeling. Een bepaalde ontwikkeling is zeg maar het gevolg van omstandigheden, maar diezelfde omstandigheden kunnen in een ander geval tot een andere ontwikkeling leiden.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:20 schreef EricT het volgende:
Eigenlijk een heel simpele vraag mbt evolutie ed:
Vandaag zat ik in de auto en het was (hier tenminste) bijzonder mooi weer. Op de stoep zag ik een afrikaan (Negroide) en daarnaast een arabier. Ik vraag mij nu af:
Hoe kan het dat arabieren en negroiden zo'n verschillend uiterlijk hebben, terwijl beiden "rassen" met dezelfde soort omstandigeheden te maken krijgen. (Vergelijk Zuid Afrika en Yemen ofzo)
Als jij dan een lesje Nederlands neemt is iedereen blij.quote:Op donderdag 24 juli 2008 18:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Islam bestaat maar zo'n 1500 jaar (ofzo) dus grote verschillen hadden voor de komst van de Islam al kunnen optreden.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:15 schreef Farenji het volgende:
Tja als je twee identieke mensen neemt en de een zijn/haar hele leven in de blote kont over de verzengende steppe laat rondrennen, en de ander in lichaamsbedekkende lappen hult en 5 keer per dag verplicht naar de donkere moskee stuurt, dan krijg je op den duur verschillen he.
Interessant idee, laat ik het even verder uitwerken:quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:15 schreef Farenji het volgende:
Tja als je twee identieke mensen neemt en de een zijn/haar hele leven in de blote kont over de verzengende steppe laat rondrennen, en de ander in lichaamsbedekkende lappen hult en 5 keer per dag verplicht naar de donkere moskee stuurt, dan krijg je op den duur verschillen he.
En in afrika loopt men wel standaard bloot?quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:10 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat het * bloot * rondlopen best wel een rol speelt.
Voor de islam liepen de mensen in die omgeving óók al niet bloot. Anders had de islam zich wrs ook niet met de kleding van die mensen bemoeit. Dus ik ga ervan uit dat de huid bedekken daar al veel gebeurde.
Ik weet niet hoe je er zo bij komt dat dit het geval is. Bij de noordelijke volkeren die er 'toen' (wanneer was het?) leefden kan ik me wel inleven dat ze zich bedekten met dieren vacht, omdat dat gewoon nodig was om te overleven in de kou. Maar de arabische volken hadden, net als de afrikanen, geen bedekking nodig behalve, misschien, om hun middel. Verder bevat Afrika een hoop meer 'groen' dan arabie en ook de volken die al duizenden jaren in het regenwoud leefden waren zwart, dit zie je trouwens ook in Latijns Amerika.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:20 schreef deedeetee het volgende:
Liep niet loopt,
Ik geloof er meer in dan 3000-5000 jaar (in die tijd waren de samaritaren en mensen in mesopotanie ook al gewoon de kleur van nu).quote:en 100.000 jaar lijkt mij nogal overdreven...
Maar dan is de vraag welk klimaat. (de sahara hitte of de britse regen en kou die je in kenya en ethiopie kan vinden) Zon is niet van zo'n invloed, want afrika heeft meer bossen, en dichtbegroeide gebieden waar ook de meeste mensen leefden (dus die het meeste invloed hebben op de voortgang van het ras). Verder heeft Afrika ook meer afwisselende klimaten.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:26 schreef deedeetee het volgende:
Overgens denk ik ook dat de situatie in Afrika anders is dan die in het Midden-oosten, dus bedekking of niet lijkt me logisch dat men daar niet zo'n donkere huid heeft.
Ik ga er dus wel van uit dat het klimaat wél invloed heeft gehad op de huidskleur van de mensen in Afrika.
Je denkt dat dat de reden is dat deze volkeren van oorsprong niet dezelfde huidskleur hebben ???? Waarom hadden ze dan wel die verschillende huidskleur ? Heb je daar een verklaring voor ?quote:Ik geloof dat het te maken heeft me de natuurlijke grenzen die ervoor zorgden dat beide rassen voor lange tijd van elkaar af ontwikkelden, het is imo. geen toeval dat de sahara de grens aangeeft tussen blank/arabisch en zwart.
Ik ben het met je oneens dat men in afrika en masse naakt rond liep terwijl men in het Midden oosten in volle bedekking rondliep.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 11:52 schreef deedeetee het volgende:
Ik stel dat ik denk dat men in Afrika heel vroeger de huid niet/weinig bedekte, ben je 't daar nu wel of niet mee eens ?
Ik stel dat afrika minder zonlicht heeft dan arabie, dit omdat er in afrika geen 1 klimaat is, er zijn er talloze - zelfs 'britse' klimaten. Afrika is geen grote woestijn.quote:Ik stel dat van generatie op generatie bloot staan aan flink wat zonlicht de ontwikkeling van de huidskleur heeeft kunnen beïnvloeden.
Inderdaad, ik geloof in 100,000 - want toen kwam de massale verhuizing (men verliet afrika rond deze periode om naar middenoosten / europa/ azie / canada / midden amerika / zuid amerika te verhuizen) EDIT: Dit blijkt zelfs 200,000 jaar geleden te zijnquote:5000 of 100.000 is me nogal niet een verschil.....
Dat geloof ik inderdaad. Net zoals andere gebieden die geisoleerd liggen ook een hoop diersoorten heeft die net iets anders zijn.quote:[..]
Je denkt dat dat de reden is dat deze volkeren van oorsprong niet dezelfde huidskleur hebben ????
Dat heeft echter geen invloed gehad op de huidskleur, want jij praat over een paar duizend jaar, terwijl het om tien/honderd-duizenden jaren gaat.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 22:09 schreef heracles het volgende:
Arabieren komen uit Saudi-arabie/egypte en waren een nomadenvolk. Ze zijn op een gegeven moment naar Noord-Afrika vertrokken en hebben zich gemixt met de plaatselijke bevolking. Berbers en toearegs hetzelfde verhaal.
Ook hadden/hebben de landen rondom de middelandse zeel veel contakt met mekaar.
Centraal afrika zit vol met regenwouden, west afrika zit juist vol met droge gebieden (inclusief de sahel en de sahara) met een enkele regenwoud in het zuid-westen, de meest voorkomende klimaten daar zijn tropical dry, simarid en desertquote:Maar waarom lijkt een oost-afrikaan dan niet op een west-afrikaan. Ik denk omdat er in west-afrika veel oerwoud is en oost-afrika veel woestijn.
Nee maar het verklaart wel waarom er negers en blanken op hetzelfde continent wonen. Dat komt inderdaad door migratiepatronen. De Arabieren zijn eerst naar het noorden getrokken en later weer teruggekeerd in Afrika.quote:Op zondag 27 juli 2008 15:59 schreef Xith het volgende:
Dat heeft echter geen invloed gehad op de huidskleur, want jij praat over een paar duizend jaar, terwijl het om tien/honderd-duizenden jaren gaat.
Bovendien waren de Levant en Centraal Rusland, de oorsprongen van onder andere de Arabieren en de Perzen en de Tamazigh en de Kopten en weet ik wie, vroeger behoorlijk groen.quote:Op zondag 27 juli 2008 16:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee maar het verklaart wel waarom er negers en blanken op hetzelfde continent wonen. Dat komt inderdaad door migratiepatronen. De Arabieren zijn eerst naar het noorden getrokken en later weer teruggekeerd in Afrika.
Uhm, nee.quote:Op maandag 28 juli 2008 18:27 schreef BabblingBrook het volgende:
Omdat bijvoorbeeld Marokkanen een mengelmoesje zijn tussen Spanjaarden en Afrikanen?
De Berbers komen er alleen duizenden jaren eerder aan. De Tuareg zijn vanuit de Berbervolkeren in Libië naar het zuiden getrokken.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 22:09 schreef heracles het volgende:
Arabieren komen uit Saudi-arabie/egypte en waren een nomadenvolk. Ze zijn op een gegeven moment naar Noord-Afrika vertrokken en hebben zich gemixt met de plaatselijke bevolking. Berbers en toearegs hetzelfde verhaal.
Omdat er binnen Afrika meer genetische variatie is dan in de rest van de wereld. Zelfs binnen West-Afrika alleen (of Oost-) is er meer variatie. De ene neger is de andere niet, zogezegdquote:Ook hadden/hebben de landen rondom de middelandse zeel veel contakt met mekaar.
Maar waarom lijkt een oost-afrikaan dan niet op een west-afrikaan. Ik denk omdat er in west-afrika veel oerwoud is en oost-afrika veel woestijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |