In het hedendaagse voetbal nemen de verschillende nationaliteiten bij veel clubs toe. Dit fenomeen is niet alleen te zien in de grote competities zoals de Premier League maar ook (of misschien wel juist) in de kleinere competities zoals de Scottish Premier League en de Nederlandse Eredivisie. Club als Arsenal, Glasgow Rangers en Roda JC spelen soms met wel negen (of meer!) buitenlanders in de basiself. Voor sommige van deze clubs levert dit successen op, maar gaat dit toch vaak enigszins ten koste van de clubidentiteit.
Bij mijn favoriete clubs is momenteel dezelfde tendens gaande. Als ik kijk naar de gemiddelde basiself van Ajax in het afgelopen seizoen tel ik zo vijf of zes Nederlanders, wat een flink hoog aantal is in vergelijking met de beoogde basiself van het komende seizoen: slechts Stekelenburg, Aissati en Huntelaar lijken Nederlanders met veel speelkansen te zijn. Klaarblijkelijk heeft Ajax momenteel niet de opties om te investeren in Nederlanders die benodigde kwaliteit met zich mee brengen. Wanneer ik naar de aankopen van het laatste half jaar kijk kom ik immers een Uruguyaan, een Argentijn, een Servier en een Spanjaard tegen.
Ook in het buitenland, waar ik een liefhebber ben van Manchester City omdat het al die jaren een echte Engelse club is geweest, zie ik dat er met miljoenen wordt gesmeten om daarmee haast uitsluitend buitenlanders mee binnen te halen. Een aantal namen die sinds het vorige seizoen de weg naar het City of Manchester Stadium hebben gemaakt zijn Vedran Ćorluka, Elano, Benjani Mwaruwari, Valeri Bojinov en natuurlijk recordaankoop Jô. Zoals bij de meeste van jullie bekend zal zijn bezit geen van deze jongens de Engelse nationaliteit.
De redenen van het buitelandse aankoopbeleid bij deze twee clubs verschilt, maar komt ergens ook overeen: de clubs hunkeren na de magere jaren naar nieuw succes. Het verschil zit 'm echter in het feit dat Ajax genoodzaakt zal zijn buitenlanders te kopen omdat de Nederlanders niet betaalbaar of niet goed genoeg zijn, waar City de buitenlanders koopt puur omdat zij hen als directe versterkingen zien. Gezien de magere resultaten van de laatste jaren in Amsterdam en het gebrek aan Nederlands talent op de velden begrijp ik de keuze van Ajax dan ook, en heb ik niet tot nauwelijks het gevoel dat de identiteit van de club wordt aangetast. Echter, bij The Citizens treur ik soms om deze ontwikkelingen, ondanks het feit dat door dit beleid de weg naar succes wel is ingeslagen.
Bij mij kwam onlangs dan ook de vraag op; wat acht de gemiddelde supporter belangrijker? Sportief succes, of het behouden van de clubidentiteit? Wil jij jouw ploeg prijzen zien winnen en maal je niet om welke spelers dat doen, of heb je het liever wat moeilijker met jongens die dicht bij de club staan?
[ Bericht 0% gewijzigd door Blight op 23-07-2008 13:24:05 ]
I'd like the whole fucking world
supersized. Can I have a
supersize death, with a coke?