Mja, ik vind het lomper hoe rechters in gevallen zoals deze geen rekening kunnen houden met de maatschappelijke wenselijkheid. Dit spreekt wel een beetje voor common law.quote:Op woensdag 23 juli 2008 12:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar geeft wel aan hoe lomp Kamp is.
Maatschappelijke wenselijkheid ? Is dat wat te specificeren ? WIe bepaalt dat ? Of gaat het over onderbuiksgevoelens, de wil van het volk, en de borreltafel ?quote:Op woensdag 23 juli 2008 14:50 schreef Picchia het volgende:
[..]
Mja, ik vind het lomper hoe rechters in gevallen zoals deze geen rekening kunnen houden met de maatschappelijke wenselijkheid. Dit spreekt wel een beetje voor common law.
KK in plaats van alleen maar afgeven op de VVD zou je ook eens op mijn vragen in de OP in kunnen gaan.quote:Op woensdag 23 juli 2008 11:38 schreef Klopkoek het volgende:
VVD megatrieste bende.
Nederland gaat heel onbeschoft om met vluchtelingen en daar wil Kamp nog een stukje bovenop doen?
Ter herinnering: VVD steunde indertijd Verdonk in het terugsturen van Iraanse homo's met het argument 'moet je maar niet voor je homosexualiteit uitkomen'.
Die vragen zijn al beantwoord. In de eerste zaak heeft de rechter niet de wet opzijgezet, maar heeft de minister in strijd met de wet gehandeld en heeft de rechter nu de wet toegepast en de minister gecorrigeerd.quote:Op woensdag 23 juli 2008 15:34 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
KK in plaats van alleen maar afgeven op de VVD zou je ook eens op mijn vragen in de OP in kunnen gaan.
Dezelfde man die het momenteel in onze en andere rechtsystemen bepaald.quote:Op woensdag 23 juli 2008 15:15 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Maatschappelijke wenselijkheid ? Is dat wat te specificeren ? WIe bepaalt dat ?
Wat is er mis met 'de wil van het volk'?quote:Of gaat het over onderbuiksgevoelens, de wil van het volk, en de borreltafel ?
Helemaal niks, maar zo lastig definieerbaar. Hoe weet je wat een volk wil ? ZOnder 3481749 verschillende wensen en meningen te krijgen ?quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:50 schreef Picchia het volgende:
Wat is er mis met 'de wil van het volk'?
Wat is je punt? Ik reageerde daar alleen maar op omdat jij democratische termen gebruikte als 'vieze woorden'. Maar ik hoop dat je begrijpt dat het helemaal niets met rechtsspraak te maken heeft.quote:Op woensdag 23 juli 2008 18:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Helemaal niks, maar zo lastig definieerbaar. Hoe weet je wat een volk wil ? ZOnder 3481749 verschillende wensen en meningen te krijgen ?
Echt Martijn, hoe *verzin* je het? Rechters toetsen (aan) de wet, hoe haal je het zelfs maar als mogelijkheid in je hoofd dat Nederland een bananenrepubliek is waarin rechters de wet omzeilen, en een rechtelijke uitspraak daarvan getuigt?quote:Op woensdag 23 juli 2008 08:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Het opvallende aan dit bericht vind ik dat rechters zo maar wetten kunnen omzeilen en de inburgeringseisen zo maar aan de kant kunnen zetten. Hebben de rechters zich daar niet aan te houden?
Iemand enig idee hoe dit kan?
Zoals een scheidsrechter in de geest van de wedstrijd fluit zo behoort de rechter ook de bedoeling van de wetgever mee te wegen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 09:43 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, juist wél. En ook de ministers moeten zich aan de wet houden en dat wordt door de rechter gecontroleerd:
[..]
http://www.rechtspraak.nl(...)itenland+vereist.htm
Samenvatting:
-VVD introduceert slecht in elkaar gezette wetten
-VVD-minister voert beleid uit dat in strijd is met wet
-Rechter toetst beleid aan wet
-VVD'er Kamp noemt rechter 'links'
Eerder gevalletje de bal het doel intrappen als hij 2cm voor de doellijn ligt.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:27 schreef StarGazer het volgende:
Ah het is weer VVD bash tijd.
Ach tegenwoordig wordt alles wat de VVD zegt onder de categorie "makkelijk scoren" en "populisme" gegooid. Lekker makkelijk weer.quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:28 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Eerder gevalletje de bal het doel intrappen als hij 2cm voor de doellijn ligt.
If it walks like a duck, swims like a duck, quacks like a duck, chances are it is a duck...quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:31 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ach tegenwoordig wordt alles wat de VVD zegt onder de categorie "makkelijk scoren" en "populisme" gegooid. Lekker makkelijk weer.
De spontane omwenteling van de VVD duidt anders wel heel erg op populisme. Helemaal gezien ze een nieuwe 'liberalere' koers zouden gaan varen zodra ze Verdonk gekicked hadden, zonder de conservatief liberalen. Maar sindsdien hoor ik ze alleen de rechts conservatieven napraten (op een niet echt overtuigende manier).quote:Op woensdag 23 juli 2008 22:31 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ach tegenwoordig wordt alles wat de VVD zegt onder de categorie "makkelijk scoren" en "populisme" gegooid. Lekker makkelijk weer.
quote:Hirsch Ballin:beroep tegen vonnissen importbruiden
Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie legt zich niet neer bij twee rechterlijke uitspraken die het migranten makkelijker maken zich bij hun partner of gezin in Nederland te voegen. Dat heeft de CDA-bewindsman vandaag gezegd.
Hirsch Ballin gaat onder meer in hoger beroep tegen een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam eerder deze maand. De rechter oordeelde dat deze migranten, ook wel importbruiden genoemd, niet verplicht een toets over de Nederlandse taal en cultuur moeten halen in hun land van herkomst.
Hirsch Ballin denkt in hoger beroep gelijk te krijgen omdat een wet uit 1814 de overheid de bevoegdheid geeft eisen te stellen aan mensen die naar Nederland willen komen. Bovendien bestrijdt de rechter niet de inburgeringstoets, maar de manier waarop deze in de wet is geregeld, aldus de minister.
Nee rechter moeten toetsen aan de wet en in het geheel niet kijken of iets maatschappelijk wenselijk is. Iets wat de een maatschappelijk wenselijk vind kan namelijk haaks staan op wat de ander maatschappelijk wenselijk is en bovendien is wat maatschappelijk wenselijk is een politieke vraag en geen juridische. Als Rechters namelijk gaan beoordelen wat maatschappelijk wenselijk is of niet dan heb je binnen de kortste keren allerlei tegenstrijdige uitspraken en minder rechtszekerheid.quote:Op woensdag 23 juli 2008 14:50 schreef Picchia het volgende:
[..]
Mja, ik vind het lomper hoe rechters in gevallen zoals deze geen rekening kunnen houden met de maatschappelijke wenselijkheid. Dit spreekt wel een beetje voor common law.
Het slaat nergens op om met de term ''links'' te gaan gooien. Dat doet de minister niet.quote:Op woensdag 23 juli 2008 23:07 schreef pisnicht het volgende:
Ja doe maar lekker alsof Kamp nu ineens een zielige huillie is...
[..]
Dit staat haaks op wat Verdonk nu roept:quote:Bovendien bestrijdt de rechter niet de inburgeringstoets, maar de manier waarop deze in de wet is geregeld, aldus de minister.
Want blijkbaar heeft ze het niet goed uitgezocht. Er is al vaker geroepen, naar ik meen al vlak na de invoering, door rechtsgeleerden, dat het een gammele wet was.quote:Volgens Rita Verdonk, onder wier ministerschap de inburgeringseisen werden opgesteld, zitten er ‘geen juridische gaten in’.
‘We hebben dit destijds heel goed uitgezocht,’ zegt zij in De Telegraaf. ‘Wat mij betreft is dit een onbegrijpelijke uitspraak.'
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |