ik geloof dat alle dslr camera's wel RAW bestanden kunnen maken...quote:Op donderdag 16 oktober 2008 01:59 schreef DumDaDum het volgende:
Welke toestellen zijn standaard geschikt voor HDR? Ik weet dat die van m'n vader series van drie of vijf op kan slaan, maar helaas niet als RAW maar als gecomprimeerd JPG. Zal het typenummer ff vragen binnenkort.
Ik heb info gevonden. De camera waar ik mee geprobeerd heb (die van mijn vader) was de Canon Powershot S3 IS. Hij heeft inmiddels een nieuwe, dus ff proberen nog.... die oude S3 slaat idd alleen jpeg's op en geen raw.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 02:10 schreef EdwinHeijmen het volgende:
[..]
ik geloof dat alle dslr camera's wel RAW bestanden kunnen maken...
sommige zoom-camera's ook..
meeste digitale mini-camera's niet...
wat wil je precies doen, maby kan ik je helpenquote:Op donderdag 16 oktober 2008 03:21 schreef LoggedIn het volgende:
ik moet nog een keer ontdekken hoe je dit precies doet met RAW..
Als je een serie opname kan maken met 1 een stop of meer onderbelicht, 1 juist belicht en 1 een stop of meer overbelicht, heb je geen RAW nodig. Je hebt dan 3 foto's met voldoende data om een HDR te maken.quote:Op donderdag 16 oktober 2008 02:17 schreef DumDaDum het volgende:
[..]
Ik heb info gevonden. De camera waar ik mee geprobeerd heb (die van mijn vader) was de Canon Powershot S3 IS. Hij heeft inmiddels een nieuwe, dus ff proberen nog.... die oude S3 slaat idd alleen jpeg's op en geen raw.
maby?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:11 schreef spuit_elf het volgende:
[..]
wat wil je precies doen, maby kan ik je helpen
quote:Op donderdag 16 oktober 2008 20:10 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
maby?
ik vraag me af hoe het precies werkt.. Maak je gewoon 3 aparte bewerkingen van dezelfde foto? Ga je met een van de vele opties kloten voor zo'n effect? etc..
Mee eens, maar de kwaliteit met jpg word heeeeeel veel minder, en dit kun je zeer duidelijk zien bij een hdr foto, (veel duidelijker als bij een normale jpg...)quote:Op donderdag 16 oktober 2008 19:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Als je een serie opname kan maken met 1 een stop of meer onderbelicht, 1 juist belicht en 1 een stop of meer overbelicht, heb je geen RAW nodig. Je hebt dan 3 foto's met voldoende data om een HDR te maken.
Je kan van 1 RAW ook een soort HDR bewerking uitvoeren, door een paar keer dezelfde foto via PS te bewerken.
Die onderste he, krijg net een gevoel of je in een game zitquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 23:57 schreef err het volgende:
[..]
(Y) Heel mooi.
Heb zelf afgelopen weekend deze 2 geschoten in Schotland. Elk van 5 afbeeldingen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
waarom doe je het niet gewoon met photoshop?quote:Op donderdag 16 oktober 2008 21:03 schreef spuit_elf het volgende:
[..]
Nope ik maak echt 5 losse Raw foto's met allemaal een verschillende belichting, dus -2, -1,0,+1,+2
en die plak ik dan over elkaar met photomatrix pro, met dat progammatje tone map ik hem ook.
dan sla ik de foto als tiff op, en open hem in lightroom en doe daar nog een paar kleine bewerkingen, (verscherpen, en dat soort shit)
misschien omdat het een HDR foto is?quote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:08 schreef spy08 het volgende:
Zomaar tussendoor: Waarom staat er HDR als ik in de OP een GAME PC zie met open niet eens een bewerkingsprogramma wat te maken heeft met de TT? Zooooooooooooo amateuristisch. Moet gezegd worden.
Gozerquote:Op vrijdag 17 oktober 2008 19:08 schreef spy08 het volgende:
Zomaar tussendoor: Waarom staat er HDR als ik in de OP een GAME PC zie met open niet eens een bewerkingsprogramma wat te maken heeft met de TT? Zooooooooooooo amateuristisch. Moet gezegd worden.
meer foto's gebruiken helpt tegen ruis. Bij 3 foto's had ik heel veel ruis (vooral in donkere wolken) maar met 5 of meer is dat vrijwel verdwenen.quote:Op dinsdag 4 november 2008 00:58 schreef star_gazer het volgende:
Hoe voorkom je in photomatix dat je details enhancer overloopt van de ruis? Het lijkt wel of dat ding ruis introduceertDe tone compressor doet alles ruisloos
inderdaad, ik eigenlijk ook niet echt...quote:Op maandag 11 mei 2009 15:41 schreef Halinalle het volgende:
Ik zie in deze foto's de meerwaarde van HDR t.o.v. een normale foto niet zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |