Rond de 16quote:Op donderdag 28 augustus 2008 20:49 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Wat doet eigenlijk de P/E op de S&P 500 als je de huidige koers neemt op de winsten van 2007?
Weet niet precies, maar boven de 20quote:En wat als je corrigeert voor alle afschrijvingen bij financials?
Ga je het huis zelf bewaken? Want de kans dat je het heel lang niet verhuurd krijgt is groot met het huidige aanbod, en als zo'n huis een paar maanden leegstaat dan is het niks meer waard want helemaal gestript (deuren, kozijnen, wasbakken, etc etc) of er wonen zwervers in.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 22:23 schreef misteriks het volgende:
US panden zijn, hoe je het draait of keert ,hyperintressant. Je kan een pand met 5 slaapkamers, 3 badkamers, zwembad and so on momenteel kopen voor minder dan 100k dollar; huuropbrengst 7 a 800 euro per maand. Oorspronkelijke waarde rond de 350000 dollar. Ik zie echt niet in waar ik er op deze manier ooit er ga op verliezen.
"Beleggen voor Dummies"?quote:Op donderdag 28 augustus 2008 23:03 schreef JordyAalst het volgende:
Ik heb een vraagje,
Wil binnenkort eens gaan kijken of het beleggen iets voor mij is, voordat ik dat wil gaan doen wil ik me eerst eens gaan verdiepen in het beleggen. Heeft iemand links/ titels van boeken voor mij? Liefst niet te ingewikkeld, ben namelijk nog maar een mug op het gebied van beleggen en wil eerst een beetje wegwijs worden in de beleggingswereld
Dat is natuurlijk de 1 miljoen euro vraag, en niemand kan je daar een antwoord op geven dat veel beter is dan een blinde gok.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 00:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat denken jullie, is de dip van 15 Juli zomervakantie het laagste wat we dit jaar aanraken? Dat zijwaarts gedoe wordt ik gek van, en voor de rest kan ik ook weinig andere zekerheidjes vinden
Bedankt! Had het boek al gezien in de winkel, maar je had er zoveel boeken over beleggen dat ik niet wist welke ik moest kopen. Zal deze eens gaan proberen.quote:
Je kunt het beste gewoon al die boeken even doorbladeren om te kijken wat er ongeveer in staat.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 12:23 schreef JordyAalst het volgende:
[..]
Bedankt! Had het boek al gezien in de winkel, maar je had er zoveel boeken over beleggen dat ik niet wist welke ik moest kopen. Zal deze eens gaan proberen.
Kijk eens hier: http://www.iex.nl/university/default.aspquote:Op donderdag 28 augustus 2008 23:03 schreef JordyAalst het volgende:
Ik heb een vraagje,
Wil binnenkort eens gaan kijken of het beleggen iets voor mij is, voordat ik dat wil gaan doen wil ik me eerst eens gaan verdiepen in het beleggen. Heeft iemand links/ titels van boeken voor mij? Liefst niet te ingewikkeld, ben namelijk nog maar een mug op het gebied van beleggen en wil eerst een beetje wegwijs worden in de beleggingswereld
Wat tegengewicht tegen Middelkoop wellicht.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:50 schreef JimmyJames het volgende:
Net op rtlz "grondstoffenbubbel is geknapt". Beetje erg voorbarig, lijkt mij.
Je kunt dat nu inderdaad onmogelijk concluderen, met een correctie van minder dan 30% en minder dan 2 maanden na de piek.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:50 schreef JimmyJames het volgende:
Net op rtlz "grondstoffenbubbel is geknapt". Beetje erg voorbarig, lijkt mij.
Ik heb wel wat extra trackers gekocht toen. Nu sta ik 20 euro rood. Maar heb wel wat dividend gekregenquote:Op donderdag 4 september 2008 12:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er eigenlijk nog mensen die handelen in de AEX op dit moment? Ik bedoel de afgelopen 3 maand kwakkelt het gigantisch, blijft alles een beetje op hetzelfde zitten, zoiezo als je de koersen van nu en 3 maand geleden bekijkt blijven er maar een paar plusjes over.
Zijwaarts is echt drama, naar beneden is of naar boven is iets wat ik 'probeer' te begrijpen. Maar zijwaarts geneuzel word ik echt niet goed van. Het enige waar ik over te spreken ben is een ritje van Boskalis van 7 eu. per aandeel afgelopen maand. De rest was echt drama
Ik wil graag weer instappen, maar wacht eigenlijk tot we weer een beetje een richting opgaan. Hopelijk zakt hij dan ook verder.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:02 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ik heb wel wat extra trackers gekocht toen. Nu sta ik 20 euro rood. Maar heb wel wat dividend gekregen![]()
Denk toch dat ik enkel trackers ga kopen nu. Enige aandelen dat ik nog heb is van fortis. Ingekocht toen ie op 15 euro stond.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:10 schreef SeLang het volgende:
Die saaie periodes kun je mooi besteden aan het maken van een kooplijstje voor later.
De vraag is natuurlijk hoe schat jij! die kans in dat zoiets gebeurd? Lijkt me een gevalletje van 1 op de 100. En is het vaak niet zo als een dergelijk iets gebeurt, zie 9-11, dat het 'crashen' een na-sleep periode heeft? Het bleef maar zakken en dalen..quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:31 schreef SeLang het volgende:
Ja trackers zijn een goede en goedkope oplossing.
Ik ben zelf bezig aan mijn kooplijst as we speak. Dat worden ~70 losse aandelen. Het benodigde koersniveau is nog lang niet bereikt, maar de complete lijst moet gewoon klaarliggen voor het geval dat er een crash plaatsvindt (Israelische aanval op Iran of iets dergelijks)
De kans op een calamiteit is klein, maar je moet dan wel je lijst klaar hebben liggen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 12:56 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk hoe schat jij! die kans in dat zoiets gebeurd? Lijkt me een gevalletje van 1 op de 100.
De daling na 9/11 was geen nasteep van 9/11 maar gewoon een downtrend die al in effect was voor 9/11 ten gevolge van een sterk overgewaardeerde markt. Als echter een calamiteit zou samenvallen met de eindfase van een bearmarket waarin aandelen al goedkoop zijn geworden, dan is een paniekliquidatie een mooi koopmoment. Maar die mogelijkheid verdwijnt misschien wel heel snel.quote:En is het vaak niet zo als een dergelijk iets gebeurt, zie 9-11, dat het 'crashen' een na-sleep periode heeft? Het bleef maar zakken en dalen..
Vooral sectorspreiding, geografie en valuta. De extreem dure aandelen vermijd ik, maar ik doe geen stockpicking. Als de markt als geheel relatief goedkoop is dan koop ik de hele portefeuille in één keer.quote:En op basis van welke factoren maak jij je kooplijstjes?
in een zijwaardse markt ken je goed verdienen met call opties schrijven ( verkopen )quote:Op donderdag 4 september 2008 12:44 schreef sitting_elfling het volgende:
Zijn er eigenlijk nog mensen die handelen in de AEX op dit moment? Ik bedoel de afgelopen 3 maand kwakkelt het gigantisch, blijft alles een beetje op hetzelfde zitten, zoiezo als je de koersen van nu en 3 maand geleden bekijkt blijven er maar een paar plusjes over.
Zijwaarts is echt drama, naar beneden is of naar boven is iets wat ik 'probeer' te begrijpen. Maar zijwaarts geneuzel word ik echt niet goed van. Het enige waar ik over te spreken ben is een ritje van Boskalis van 7 eu. per aandeel afgelopen maand. De rest was echt drama
"Wie schrijft die blijft" is één van de meest hardnekkige beursmythen. De realiteit is echter dat een schrijver en een koper evenveel kans hebben op winst/verlies op lange termijn. Het is alleen een keuze tussen meestal verliezen en af en toe een spectaculaire winst of meestal winnen en af en toe een spectaculair verlies.quote:Op woensdag 10 september 2008 19:09 schreef MrUnchained het volgende:
Wie schrijft die blijft.... en leert te langzaam van zijn fouten omdat het heel vaak goed gaat en zo heel af en toe heel erg fout.
Klopt vooral de categorie schrijvers die vol zelftrouwen een vermogen schrijven aan ver out-of-the-money opties en iedereen uitlachen die dat gratis geld laten liggen. Totdat ze op een dag wakker worden en het onmogelijke toch gebeurd is: een koersbeweging van 95% omlaag of 300% omhoog in een van hun geschreven put of call posities. Dan kunnen ze zich alvast gaan inlezen hoe ze zichzelf failliet kunnen laten verklaren.quote:Op woensdag 10 september 2008 20:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Wie schrijft die blijft" is één van de meest hardnekkige beursmythen. De realiteit is echter dat een schrijver en een koper evenveel kans hebben op winst/verlies op lange termijn. Het is alleen een keuze tussen meestal verliezen en af en toe een spectaculaire winst of meestal winnen en af en toe een spectaculair verlies.
Een koper van opties heeft echter wel het voordeel (zoals jij hier al opmerkt) dat hij er eerder achter komt dat hij geen werkende strategie heeft. Bij een schrijver van opties kan dat soms jaren duren. Tegen die tijd heeft de speculant al zoveel misplaatst zelfvertrouwen opgebouwd dat hij zijn leverage heeft verhoogd en in één klap wordt weggevaagd.
De mensen die ik ken die echt veel geld hebben verloren op de beurs zijn zonder uitzondering optieschrijvers.
Nee, die premie compenseert precies de geleden verliezen. Je kunt in principe alleen winnen als je een methode hebt om de richting van de markt te voorspellen en/of de richting van de volatiliteit (dus of de volatiliteit toe- of afneemt).quote:Op vrijdag 12 september 2008 19:18 schreef MrUnchained het volgende:
Overigens wint volgens mij de schrijver wel op lange termijn, omdat die een risico-premie krijgt voor het verschaffen van een 'volatiliteits-verzekering'.
Dat zou betekenen dat strategie 1: koop aandeel X evenveel zou moeten opleveren als strategie 2: koop aandeel X + eeuwig een put op aandeel X die je doorrolt. Strategie 2 heeft een lagere volatiliteit en het lijkt me dat je daar een premie voor moet betalen. Dus een gedeelt van de premie die je voor je put betaalt zal uiteindelijk op lange termijn in handen van de schrijver komen.quote:Op vrijdag 12 september 2008 19:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, die premie compenseert precies de geleden verliezen. Je kunt in principe alleen winnen als je een methode hebt om de richting van de markt te voorspellen en/of de richting van de volatiliteit (dus of de volatiliteit toe- of afneemt).
Strategie 2 (aandeel met put) heeft een lagere opbrengst en een lagere volatiliteit dan strategie 1. Je kunt strategie 2 zien als een portfolio met 2 assets waarvan de één een negatieve correlatie heeft met de ander.quote:Op vrijdag 12 september 2008 19:44 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat strategie 1: koop aandeel X evenveel zou moeten opleveren als strategie 2: koop aandeel X + eeuwig een put op aandeel X die je doorrolt. Strategie 2 heeft een lagere volatiliteit en het lijkt me dat je daar een premie voor moet betalen. Dus een gedeelt van de premie die je voor je put betaalt zal uiteindelijk op lange termijn in handen van de schrijver komen.
De call-put pariteit wil niet zeggen dat de verwachte opbrengst van een put kopen gelijk is aan de verwachte opbrengst van een put schrijven.quote:Op zaterdag 13 september 2008 10:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Strategie 2 (aandeel met put) heeft een lagere opbrengst en een lagere volatiliteit dan strategie 1. Je kunt strategie 2 zien als een portfolio met 2 assets waarvan de één een negatieve correlatie heeft met de ander.
Opties zijn in principe correct geprijsd. Er is geen voordeel voor een schrijver ten opzichte van een koper. Als dat wel zo was dan is de optie incorrect geprijsd en valt er met arbitrage 'risicoloos' geld te verdienen. ('Risicoloos' staat hier tussen quotes omdat het nooit echt risicoloos kan zijn omdat de optieprijs afhangt van een kansverdeling die onbekend is. De markt is geen stationair proces: onderliggende kansverdeling verandert voortdurend.)
Overigens is strategie 2 (aandeel kopen met put eronder) kwa opbrengst en risico equivalent aan het kopen van een call optie en het geld (waarmee anders het aandeel zou zijn gekocht) op de bank zetten en rente trekken. (call-put pariteit).
Dat suggereerde ik ook niet. Ik wijs er alleen op dat een aandeel + put kopen op hetzelfde neerkomt als een call kopen en geld op de bank zetten.quote:Op zondag 14 september 2008 12:39 schreef MrUnchained het volgende:
[..]
De call-put pariteit wil niet zeggen dat de verwachte opbrengst van een put kopen gelijk is aan de verwachte opbrengst van een put schrijven.
Nu ik er nog even over nadenk, je hebt inderdaad helemaal gelijkquote:1) een aandeel kopen heeft een hogere verwachte opbrengst dan een aandeel + een put optie kopen
2) een put kopen heeft dus een negatieve verwachte opbrengst
3) een put schrijven heeft dus een positieve verwachte opbrengst
Verzekeringen zijn ook in een efficiente markt niet gratis. Dus de schrijver wint op lange termijn (omdat die risico op zich neemt)
Mijn kooplijstje ligt klaar, maar om één of andere reden wil de markt maar niet serieus zakken dus zit mijn kapitaal nog steeds saai in NL staatsobligaties.quote:Op maandag 15 september 2008 15:32 schreef santax het volgende:
En mensen, allemaal al een beetje het klamme zweet tussen de billetjes staan?
Neuh. Alleen beleggen met geld dat je (voor een lange termijn) niet nodig heb he.quote:Op maandag 15 september 2008 15:32 schreef santax het volgende:
En mensen, allemaal al een beetje het klamme zweet tussen de billetjes staan?
En waar ga jij je inzetten?quote:Op maandag 15 september 2008 15:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mijn kooplijstje ligt klaar, maar om één of andere reden wil de markt maar niet serieus zakken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |