quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 01:13 schreef sneakypete het volgende:En niet hoeven presteren, hoe goed wordt de maatschappij daar van? Draai het nu ook eens om: is het juist om te weigeren mee te doen aan de moderne maatschappij en vervolgens de negatieve gevolgen voor jouzelf op diegenen af te schuiven die wél mee willen doen?
Lees mijn voorgaande posts even over het moeten presteren. Deze vraag heb ik al beantwoord.
quote:
Wat je ook niet moet vergeten, is dat juist dankzij de opbouw van economiën (en dat is imo dankzij vrije marktwerkingen) Mensen een zee van luxe en ruimte zijn gaan genieten. Het is onzin dat je nu veel harder bestaan hebt dan vroeger. De levensstandaard van 1920 zou je nu met een parttime baantje kunnen halen. Niemand dwingt je meer spulletjes aan te schaffen, mensen willen dat echter gewoon en daar is niets verkeerds aan.
Niemand die je dwingt spullen te kopen? Whahaha, we leven in een consumptiemaatschappij. Daarin gaat men uit van het principe dat we spullen moeten kopen, omdat anders de economie instort. Hoe minder de koopkracht wordt, hoe slechter het met een economie gaat. Men dwingt je niet om spullen te kopen, maar men stelt het wel degelijk op prijs als jij maar spullen blijft kopen. Je hoeft inderdaad geen spullen te kopen, maar toch kijkt men je raar aan als jij niet de nieuwste van het nieuwste in huis haalt, de pauper wat ie is, hij koopt niet eens de nieuwste telefoon met tig snufjes.. OMFG!! Nee, zolang men "status" afmeet aan de producten die iemand koopt is het geen directe dwang, maar sociale druk. Je kan natuurlijk ontkennen dat dit niet waar is, maar waarom moeten tieners (om maar een groep uit de samenleving te pakken) nou bepaalde spullen hebben die ze niet nodig hebben om te leven? Omdat we nou eenmaal materialistisch zijn ingesteld... En graag willen hebben dat mensen, als ze ons zien, wow, check die schoenen, check die auto, hij moet vast goed boeren.. dat wil ik ook!
quote:
Juist bij vrije wil zullen mensen de voor zichzelf beste keuzes kunnen maken. Dat niet iedereen dat doet is een ander verhaal, maar het is wel mogelijk. Je kunt het wel lekker makkelijk vinden dat alles voor jou is geregeld, maar vraag je gewoon in alle ernst af of het ook beter geregeld is en voor een redelijke prijs. Zorg bijv wordt alsmaar duurder, natuurlijk moeten mensen juist van zorg goed verzekerd zijn hoe dan ook. Dan rijst juist de vraag of het slim is alles maar te collectiviseren en daardoor de zorg zó duur te laten worden, dat uiteindelijk de zorg onbetaalbaar wordt.
Zorg kan juist met marktwerking veel goedkoper en vooral beter, lees: minder slachtoffers van falende zorg.
Je verheerlijkt de werking van een vrije markt. Een vrije markt zorgt ervoor bedrijven efficienter gaan werken. Mee eens, en voor vele zaken is dit ook een goed uitgangspunt, maar er zijn diverse takken van industrie waarin dit niet opgaat. Ik denk dan vooral aan zaken die een ieder treft: gezondheidszorg, scholing, woningen, NUTS bedrijven. Dat deze industrie'en efficient moeten werken is logisch, maar het belangrijkste is dat de verdeling van deze goederen ook terecht komt bij mensen die het minder hebben en niet alleen bij mensen die het ten alle tijden kunnen betalen. Een vrije markt garandeert dit niet. Hoe mooi het in theorie ook werkt.
Tevens ga je ook niet uit van het feit dat een vrije markt economie, waarin de overheid niks te zeggen heeft over het bedrijfsleven, dat de weg naar monopolisten openstaat. Je begint met 10 kleine bedrijfjes, eentje wordt groter, en koopt een concurrent op, de volgende en de volgende.. Uiteindelijk blijven er 2/3 grote bedrijven over die de prijs kunnen bepalen zonder dat er anderen zijn die ertegen in kunnen gaan (beginnende bedrijven). Ze worden uit de markt gedrukt, en niemand schiet er wat mee op, ja het bedrijf zelf, maar niet de consument, niet het personeel. Verder zie ik in een vrije markt economie nog meer patentaanvragen en rechtzaken rond patentschendingen. Grote bedrijven zullen deze makkelijk kunnen winnen omdat ze meer geld hebben dan een startend (en/of klein) bedrijf die de proceskosten na een tijdje niet meer kunnen veroorloven. Doomdenken, wellicht, reeel, meer dan. Het is nu al het geval in de states, mensen kunnen geen publicaties maken over beveiligsmethodes die onvoldoende zijn omdat ze anders patenten en/of auteursrechten breken. Ik zie voordelen in vrije markt economie'en, maar is zie ook torenhoge nadelen.
De vrije markt werkt niet altijd bevorderend met inovatie, denk hierbij aan de olieindustrie, alternatieven worden niet goed onderzocht, omdat olie een schaars goed is, en er dus veel aan te verdienen is. goedkopere, milieuvriendelijke alternatieven blijven duur door de olielobby, iets waar ik als consument helemaal niet blij mee ben. Projecten worden de grond ingeboord.
Privatisering werkt ook niet goed, kabelbedrijven die rechtzaken aanspannen tegen initiatieven van gemeentes om alternatieven te vinden om een wijk/regio te kunnen voorzien van TV/internet/telefonie. Terwijl juist de kabelbedrijven geen rooie cent hebben uitgegeven aan hun netwerk, aangezien ik (mijn ouders, om eerlijk te zijn) de rekening hiervoor betaald hebben. Zie ik deze kabelmaatschappijen investeren in andere technologie'en? Nee, want het huidige netwerk volstaat voor hun om geld te verdienen..
quote:
Als alle regelzucht wordt opgeheven zullen boeren het hier zeker makkelijker krijgen. Tegelijkertijd vind ik er niks mis mee als zij moeten concurreren op een wereldmarkt. Stel nu dat een boer uit Botswana goedkopere bonen heeft, waarom niet? De klanten worden er beter van, die boer in botswana al helemaal en zijn omgeving ook. Dé manier om Afrika een kans te geven. Maar nee, wij houden onze eigen dure boeren in stand met subsidies, waarna we de prijs extra opdrijven met regels en belastingen. Laat de boel vrij en er ontstaat een evenwicht waarin vrijwel alle partijen veel beter af zijn.
Voor de boeren in Europa zal dit dramatisch zijn, voor de boeren in de huidige ontwikkelingslanden zal dit een opluchting zijn. En juist de boeren in Europa willen subsidie ontvangen, omdat ze anders het hoofd niet boven water kunnen houden.
Terwijl je aan de andere kant ziet dat de Europeesche boer teveel verbouwt vergeleken het aanbod, en gaat vervolgens zijn producten dumpen. In sommige Afrikaanse landen is geimporteerde rijst goedkoper dan rijst welke verbouwd is in eigen land, gevolg: de lokale boer verbouwd niet meer voor de markt, maar omzichzelf in leven te houden. Gevolg daarvan, meer rijst welke geimporteerd word, en het land zelf kan geen rijst exporteren omdat er niet genoeg geproduceerd wordt.. De lokale bevolking kan de geimporteerde rijst niet kopen, en dus.. bodemloze put. Dankzij subsidie van de EU aan onze boeren en het dumpen van producten op de wereldmarkt. Eerlijk he..
quote:
De overheid van de VS heeft een schuld waarvan je stijl achterover slaat, idd een schande, temeer omdat burgers die hard werken de rekening betalen.
Die war on terrrorism tja ik weet het gewoon niet. Er is veel tegen in te brengen, maar als je de huidige wereld nu bekijkt, zijn er ook argumenten vóór te bedenken. Bedenk bijv ook de jaren 80 met reagan. Loeiduur beleid, maar uiteindelijk bracht het wel meer vrede dan een laf beleid. Wat wil je dan? Niks doen en bidden?
Tegen de war on terror kan ik niks meer dan negatief zijn, burgervrijheden worden geschonden bij de vleet. Allemaal met het excuus, als je niks te verbergen hebt heb je niks te vrezen. Argument van lik-me-vestje. Kom maar met argumenten voor de war on terror, die ook rekening houden met de burger welke ze moeten beschermen. Ik vind dat mijn huidige regering een grotere terrorist is dan een Hamas, om maar een voorbeeld te geven, met al haar maatregelen: bewaarplicht, legitimatieplicht, aftapmogelijkheden, overdracht van gegevens aan de VS, het gemak waarmee een overheid taps kan plaatsen (zowel IP taps als telefoontaps) etc etc.
quote:
Bovendien geld pompen in 'sociaal' beleid' is eveneens weinig duurzaam, het leidt tot een duurdere maatschappij die steeds moeilijker in stand te houden is (wat je ook hier ziet).
Dat je in de VS zomaar dood gaat aan de honger vind ik overdreven, ik ken het land niet enorm goed, maar ik kan me niet voorstellen dat daar, democratisch gekozen, enorm veel mensen de dupe zijn van vrijheid, hooguit eerder aan een gebrek eraan. Ik geloof erg in vrijheid, ik geloof dat mensen het samen onderling veel beter oplossen, dan wanneer een derde partij zich ermee bemoeit met alle gevolgen van dien.
Geld pompen in een sociaal beleid is natuurlijk te gek voor woorden, iedereen moet voor zichzelf kunnen zorgen en als ze dat niet kunnen doen.. Tja, hun probleem, want ik leef goed....... Nee dank je. Ik ben voor sociaal beleid, vooral omdat iedereen, ten alle tijde, in de problemen kan raken zonder dat ze het zagen aankomen. Er zijn zat voorbeelden van mensen in de VS die het goed hadden, en 3 maanden later op straat leefden omdat ze ontslagen waren en nergens op konden terugvallen. De keerzijde van een vrije markt economie, waarin iedereen maar voor zichzelf moet opkomen. Niet iedereen kan zichzelf tegen alles verzekeren. Plus, verzekeringsmaatschappij'en kunnen hun premies ontzettend duur maken omdat je er gebruik van moet maken omdat er niks vanuit de overheid geregeld is. Ik kies toch voor de misschien minder efficiente methode, maar dan weet ik zeker dat iedereen er gebruik van kan maken.
De sterkste overleeft, vaak ook met valsspelen (topmensen die hun salarissen laten exploderen, etc). Je moet voor de lol eens kijken naar de docu "Enron: The Smartest Guys in the Room (2005)". Aandeelhouders en personeel voorliegen over de resultaten. En in de rechtbank collectief aan geheugenverlies lijden.. - Dit is voor mij nog een reden om enigsinds sceptisch te zijn over de vrije markt economie. Het personeel en de staat (en dus uiteindelijk ook de normale brugerbevolking) werd enorm gedupeerd. Mensen krijgen gevangenisstraffen en boetes voor hun daden, maar daar krijg je niet je geld voor terug of je baan...
quote:
PS waarom zou je in de USA moeilijk(er) een baan kunnen vinden?
Heb ik niet gezegd, dus ga ik dit standpunt ook niet verdedigen.
Om een lang verhaal kort te maken, de vrije markt is een goed iets, maar is zeker niet de oplossing voor alle problemen die we hebben.