Vanaf volgende week officieel zomervakantie!quote:Op donderdag 17 juli 2008 03:14 schreef moemoe het volgende:
[..]
Wheh, ik zal je een lijst sturen van 't propedeuse jaar 2007/2008. Dan krijg je een beetje een idee van wat alles kost. Van bepaalde vakken staat al op het intranet welke boeken je nodig gaat hebben voor september. Dus die zou je wel eventueel alvast kunnen kopen.
Ik zal er zelfs een screenshot van het ''nieuwe'' vak voor je bij doen.
Is cool.quote:Op donderdag 17 juli 2008 03:34 schreef moemoe het volgende:
Het versturen doe ik morgen wel even. Nu ben ik tjah... Moemoe.
Kijk gewoon op mijnibgroep.nl wat voor brief er is verstuurd?quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:28 schreef MrManiak het volgende:
Langzaam druppelen de resultaten binnen van de lotingen...WAAR BLIJFT DIE POSTBODE, GROM
De ondergang van Zwolle is begonnen, ik kom ookquote:Op donderdag 17 juli 2008 13:59 schreef MrManiak het volgende:
Zwolle, vreesch mij; ik kom naar je toe![]()
Ingeloot dus...
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 17 juli 2008 13:59 schreef MrManiak het volgende:
Zwolle, vreesch mij; ik kom naar je toe![]()
Ingeloot dus...
Ik wil misschien ook naar Zwolle, maar heb niet geloot in de 1e rondequote:Op donderdag 17 juli 2008 16:07 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Kan je überhaupt worden uitgeloot in Zwolle?
Ja, maar meer aanmeldingen kan ook betekenen dat sommige mensen toch beslissen een andere opleiding te doen. Deze tabel had ik iig nog niet gevonden.quote:Op donderdag 17 juli 2008 16:22 schreef IQM het volgende:
Matje:
Voor de opleiding Journalistiek aan CHS Windesheim (01VU), Fontys Hogeschool Tilburg (22BO) en de CHS Ede wordt een wachtlijst ingesteld. Dit betekent dat je je ook na 15 mei nog kunt aanmelden.
Bron
Al zie ik in de tabel bij Windeshem wel meer aanmeldingen dan plaatsen staan.
Ik bescherm je wel.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:49 schreef La_Vita het volgende:
Hoeveel uur heb je pw les op de HU in het eerste jaar? 15?
Ik moet namelijk nogal een eindje reizen, dus niet al te veel zou wel relekst zijn![]()
Oja en die introkampenik zat te googlen en ik werd er echt niet goed van. Ik laat het dit jaar maar mooi aan me voorbijgaan
Ach, flikker op met je nonsens-verhaal, man.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 02:44 schreef Droogstoppel het volgende:
mensen die niet naar het introkamp gaan, lopen wel een beetje achter wat groep-bonding betreft, als je begrijpt wat ik bedoel. Geldt eigenlijk voor alle (massa)studies.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Waltertje heeft ook een introweek...Aanrader of..?Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
Introweek van Journalistiek in Utrecht is totaal niet zo. Zelfs redelijk journalistiek, want er wordt bijvoorbeeld elke dag een krant gemaakt, paar uur radio per dag en er is TV aanwezig. Ook wordt er een middag besteed aan gesprekken met mensen uit de journalistieke wereld, en is de donderdag om kennis te maken met Utrecht.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 10:39 schreef La_Vita het volgende:
Als het gewoon 1 of 2 dagen was, prima was ik wel gegaan![]()
Maar ik ga niet een hele week debiele spelletjes doen, in een tent slapen met allemaal smerige wc's en douches.
Ik heb vorig jaar een intro meegemaakt.. uiteindelijk kon ik het beste opschieten met de mensen die er toen niet waren.
Plus ik weiger gewoon om mezelf weer te vernederen door in je ondergoed met je kop in een bak meel te gaan hangen etc
De foto's die je hebt gezien zijn vast van het 'modderbad'. Dat is alleen voor een paar mensen, meestal die met de grootste bek. Gewoon leedvermaak, waar je absoluut niet aan hoeft mee te doen als je niet wil.quote:Op maandag 21 juli 2008 16:19 schreef duymelijntje het volgende:
He la-vita, ben blij dat ik niet de enige ben die zo reageerde na de foto's te hebben bekeken van de introductie. Ik ga zelf ook naar utrecht, maar had ook al helemaal geen behoefte om daarheen te gaan, het is ook de week voordat school begint en dan wil ik nog lekker van mijn laatste vrije week genieten in plaats van spelletjes en moddergevechten
zoals jij het zegt klinkt het wel leuk, ik twijfel ook of ik wel moet gaan. aan de ene kant lijkt het me heel leuk maar als ik hoor wt voor gekke dingen je moet doen denk ik laat maar.. maar nu klinkt het bijna wel leuk. en dan ken je ook iedereen tenminste. al ben ik wel bang dat ik al ''oud' ben.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 19:02 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Introweek van Journalistiek in Utrecht is totaal niet zo. Zelfs redelijk journalistiek, want er wordt bijvoorbeeld elke dag een krant gemaakt, paar uur radio per dag en er is TV aanwezig. Ook wordt er een middag besteed aan gesprekken met mensen uit de journalistieke wereld, en is de donderdag om kennis te maken met Utrecht.
Je bent dus drie dagen, twee nachten, aan het kamperen. Een dag in Utrecht, en dan een slotfeest op een boot.
En ja, het is misschien cliché, maar ik kan iedereen aanraden wel te gaan. Je hoeft geen debiele dingen te doen, en 's avonds kan je of gewoon een drankje drinken met je klasgenoten, of een poging tot 'dansen' doen, dat is je eigen keus. Er wordt ook niet keihard loos gegaan, aangezien iedereen vrij strikt om 0100 in de tenten moet liggen.
Welke negatieve dingen hoor je dan?quote:Op zondag 27 juli 2008 13:37 schreef flower1 het volgende:
[..]
zoals jij het zegt klinkt het wel leuk, ik twijfel ook of ik wel moet gaan. aan de ene kant lijkt het me heel leuk maar als ik hoor wt voor gekke dingen je moet doen denk ik laat maar.. maar nu klinkt het bijna wel leuk. en dan ken je ook iedereen tenminste. al ben ik wel bang dat ik al ''oud' ben.
weet jij al zeker dat je niet naar de intro week gaat?quote:Op zondag 27 juli 2008 14:41 schreef duymelijntje het volgende:
He flower1, mag ik vragen hoe oud je bent dan? Ik ben zelf ook al 'oud' 27 en ik ga ook in utrecht beginnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eins, zwei, hoeplakai.
Ik weet het niet hoor. Zit veel toekomstig Viva-materiaal tussen.quote:Op zondag 27 juli 2008 18:56 schreef IQM het volgende:
Zwolle is ongeveer 50/50 wat meisjes/jongens betreft.
Journalistiekmeisjes.
Die twee keer dat ik ben meegeweest (1x 1e jaars, 1x leiding) werd er behoorlijk gezopen en was die 0100 meer een streven dan een doell..quote:Op vrijdag 25 juli 2008 19:02 schreef XxxPimxxX het volgende:
[..]
Introweek van Journalistiek in Utrecht is totaal niet zo. Zelfs redelijk journalistiek, want er wordt bijvoorbeeld elke dag een krant gemaakt, paar uur radio per dag en er is TV aanwezig. Ook wordt er een middag besteed aan gesprekken met mensen uit de journalistieke wereld, en is de donderdag om kennis te maken met Utrecht.
Je bent dus drie dagen, twee nachten, aan het kamperen. Een dag in Utrecht, en dan een slotfeest op een boot.
En ja, het is misschien cliché, maar ik kan iedereen aanraden wel te gaan. Je hoeft geen debiele dingen te doen, en 's avonds kan je of gewoon een drankje drinken met je klasgenoten, of een poging tot 'dansen' doen, dat is je eigen keus. Er wordt ook niet keihard loos gegaan, aangezien iedereen vrij strikt om 0100 in de tenten moet liggen.
Wat ga je zoal doen nu?quote:Op zondag 27 juli 2008 19:33 schreef p-etr-a het volgende:
En met de Viva is helemaal niks mis.
Succes allemaal! Ik ben zelf net afgestudeerd en vind het wel wat raar dat het voor mij nu over is, zeker als ik lees dat er iemand gaat beginnen die net zo oud is als ik. Maarja... Gehaald is gehaald.
Welke dag was dat?quote:Op maandag 28 juli 2008 19:29 schreef kevin6188 het volgende:
[..]
Wat ga je zoal doen nu?
Kevin6188 prijst de dag dat hij zelf is afgestudeerd.
Ik moet nog twee jaar.quote:Op maandag 28 juli 2008 19:48 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Welke dag was dat?
Ik ga nu werken, dat eerst maar eens een tijdje doen om fijn geld te verdienen, en dan zie ik wel weer eigenlijk. Misschien nog eens terug naar school. Ik zou het wel graag doen.
Vast niet, er zitten altijd boeken tussen die je nooit gebruikt of slechts een enkele keer, dus die kan je beter niet kopen.quote:Op maandag 28 juli 2008 22:27 schreef jakkop het volgende:
Heb je die 500 euro aan boeken echt allemaal meteen nodig?Of zie ik iets over het hoofd.
Eens. Die boeken kan je meestal ook zo kopen bij Selexyz in de stad. Ik heb denk ik de helft intensief gebruikt en de rest niet, dus dat had me een hoop geld gescheeld.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 15:57 schreef p-etr-a het volgende:
Je kunt beter helemaal niets kopen en in de les afwachten in hoeverre je het nodig hebt.
Nope in september afstuderen en dan is het ciao SvJquote:Op maandag 28 juli 2008 17:45 schreef flower1 het volgende:
haha ja:) en ga je dit jaar weer mee als leiding?
Ik heb je een mailtje gestuurd!quote:Op donderdag 31 juli 2008 23:43 schreef duymelijntje het volgende:
He flower1, ik wilde je even een priveberichtje sturen, maar je inbox is niet toegankelijk, dus doe het even zo, wil je graag even wat vragen, dus zou ik je stiekum even een mailtje mogen sturen, mijn emailadres staat in mijn profiel mocht je het ok vinden om mij jou emailadres even te mailen.
Alvast dank je
Dus als je niet gaat krijg je geen roosterquote:Tijdens de introductieweek ontvang je ook je rooster.
Dat dus.quote:Op maandag 4 augustus 2008 12:34 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Dus als je niet gaat krijg je geen rooster?
Ik ga toch maar naar dequote:Op maandag 4 augustus 2008 12:34 schreef Chriz2k het volgende:
[..]
Dus als je niet gaat krijg je geen rooster?
quote:Op zondag 20 juli 2008 19:24 schreef MrManiak het volgende:
Ik ga naar de GRASweek en de introweek van Windesheim zelfSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Waltertje heeft ook een introweek...Aanrader of..?
Waltertje is leuk. Ik ben zelf meegeweest in 2005. Gewoon standaarddingen als kroegentocht, nachtlopen, sportdag etc
Tof dat je meegaat naar de grasweek. Misschien kom je wel in mijn groep..ben mentor
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
heb je me mail ontvangen? ik ben benieuwd wat je wilde vragen! hahaquote:Op donderdag 31 juli 2008 23:43 schreef duymelijntje het volgende:
He flower1, ik wilde je even een priveberichtje sturen, maar je inbox is niet toegankelijk, dus doe het even zo, wil je graag even wat vragen, dus zou ik je stiekum even een mailtje mogen sturen, mijn emailadres staat in mijn profiel mocht je het ok vinden om mij jou emailadres even te mailen.
Alvast dank je
Gezellig ^^. Heb je al een namenlijst van jouw groep?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 23:54 schreef WinnieWana het volgende:
[..]
Waltertje is leuk. Ik ben zelf meegeweest in 2005. Gewoon standaarddingen als kroegentocht, nachtlopen, sportdag etc
Tof dat je meegaat naar de grasweek. Misschien kom je wel in mijn groep..ben mentor
Nee. maar meestal krijg ik een journalistiek groepjequote:Op woensdag 13 augustus 2008 18:39 schreef MrManiak het volgende:
[..]
Gezellig ^^. Heb je al een namenlijst van jouw groep?
Gezelligquote:Op maandag 18 augustus 2008 13:27 schreef WinnieWana het volgende:
[..]
Nee. maar meestal krijg ik een journalistiek groepje
Hebben ze je geen brief gestuurd voor wat je allemaal moet meenemenquote:Op maandag 18 augustus 2008 14:06 schreef MrManiak het volgende:
[..]
Gezellig.
Heb je nog tips van wat ik ZEKER even mee moet nemen?
Ja die brief hebben ze gestuurd en op de FAQ-pagina van de GRASweek staat dit lijstje ook, maar aangezien jij de week al eens eerder hebt gedaan dacht ik dat je miss nog wat extra gear weetquote:Op maandag 18 augustus 2008 14:15 schreef WinnieWana het volgende:
[..]
Hebben ze je geen brief gestuurd voor wat je allemaal moet meenemen![]()
Wat basisdingen:
Een goed matje, want je slaapt in een sportzaal
Oordopjes of iPod/MP3-speler, waardoor je makkelijk in slaap valt (lawaai enzo)
Een fiets die in ieder geval niet uit elkaar valt
pff voor de rest moet ik even nadenken
Morgen ben ik pas in de avond op de grasweek, dus als je een groepje hebt met maar een mentor, dan heb je mijn groepje
quote:Wat heb ik zeker nodig tijdens de GRASweek?
* Je fiets, voorzien van werkende verlichting, goede remmen en een goed slot
* Stevige wandelschoenen
* Als je blijft slapen, een matje of luchtbed, een kussen en een slaapzak
* Voldoende geld voor eten en drinken
* Kleding die is afgestemd op de weersomstandigheden
* Zwemkleding, sportkleding en regenkleding
* Kleding en schoenen die vies mogen worden
* Een geldig identiteitsbewijs
* Een bankafschrift als betalingsbewijs
* Toiletspullen
* Lader voor je mobieltje
* Bandenplaksetje
* Een goed humeur
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
Is naar die introweek van Waltertje echt handig om heen te gaan of niet? Ik ben namelijk vanaf morgen t/m dinsdag weg (lekker geplande paar dagen wegquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 23:54 schreef WinnieWana het volgende:
[..]
Heb je het aan iemand gevraagd?quote:
De oplossing is een bandrecorder, al kost dat veel tijd. Oefening baart kunst bovendien.quote:Op dinsdag 2 september 2008 14:05 schreef jasper85 het volgende:
- Ik ben zelf erg slecht in luisteren / praten en schrijven tegelijk. Is dit een groot probleem als ik bijv. interviews af wil leggen? of zijn daar oplossingen voor?
Bij voorbaat dank voor het beantwoorden van een of meer van deze vragen.
quote:Op dinsdag 2 september 2008 14:05 schreef jasper85 het volgende:
Beste fokkers,
ik heb verregaande interesse om aan de studie journalistiek te beginnen(te laat, I know, maar ik kan ook in februari in Zwolle beginnen). Alleen heb ik nog een aantal brandende vragen voordat ik definitief een beslissing durf te nemen.
wat vindt je inhoudelijk het leukste en het minst leuke aan de opleiding / het vak journalistiek?
Schrijven vind ik gewoon erg leuk om te doen
Nu komen de gerichtere vragen:
- Wat mij leuk lijkt aan de opleiding journalistiek, is het op pad gaan, interviews afleggen en onderzoek doen om zo tot een artikel / reportage te komen. Hoe reeel is het te denken dat ik na de studie een baan vind waarbij dit regelmatig mogelijk is?
Zo'n 70% heeft na de studie meteen een baan naar keuze, is mij verteld (op het vakgebied natuurlijk)
- Hoe groot is de kans op een baan waarbij je veel in het buitenland bent?
Dat is wel kleiner; oorlogsverslaggever of een schrijfroadie ofzo
- In hoeverre bapaal je als journalist zelf waarover je een artikel schrijft?
Ligt eraan waar je voor schrijft. Voor een tijdschrift ben je minder gericht bezig en ben je vrijer dan voor bijvoorbeeld de Volkskrant
- Wat kun je nog meer met journalistiek behalve journalist worden?
RadioDJ, producent, schrijver/blogger,scenarioschrijver etc. etc. etc.
- Ik ben zelf erg slecht in luisteren / praten en schrijven tegelijk. Is dit een groot probleem als ik bijv. interviews af wil leggen? of zijn daar oplossingen voor?
Ik heb bij de Media Markt een voicerecorder gekocht; ook doen.
quote:Op dinsdag 2 september 2008 19:38 schreef jasper85 het volgende:
Ligt eraan waar je voor schrijft. Voor een tijdschrift ben je minder gericht bezig en ben je vrijer dan voor bijvoorbeeld de Volkskrant
Hoe vrij? Tijdschrift trekt mij wel. Kun je een voorbeeld geven van een opdracht die je krijgt?
Ik schrijf nu voor een lokale krant (jeugdpagina) en heb enorm veel vrijheid. Als ik wat leuks weet, mag ik het schrijven; zo lang het maar qua taalgebruik kan. Maar voor bijvoorbeeld de Power Unlimited of de Elle Girl heb je een doelgroep waar je rekening mee moet houden. De Volkskrant helemaal, die heeft een zeer selecte doelgroep. Hoe het daarmee precies zit weet ik niet, maar ik denk dat je daar wel opdrachten mee kan krijgen van wat je moet doen. Maar dat heb je denk ik overal al
.
Ik heb bij de Media Markt een voicerecorder gekocht; ook doen.
Moet je daarvoor niet eerst toestemming aan de geinterviewde vragen? Simpelweg oefenen is een logische stap inderdaad.
Zekers, maar voordat je een interview begint vraag je toch ook of je hem/haar een paar vragen mag stellen?
quote:Op dinsdag 2 september 2008 14:05 schreef jasper85 het volgende:
(..)
wat vindt je inhoudelijk het leukste en het minst leuke aan de opleiding / het vak journalistiek?
Het steeds slechter wordende perspectief qua werk is nogal een domper. Elk jaar komen er tientallen nieuwe hbo'ers bij, naast wo'ers en het gaat niet echt voor de wind in de journalistiek. Ga dus niet uit van baangarantie. Ook het hele avontuurlijke valt tegen. Het is best veel achter je computer zitten en even bellen. Uitgebreid op reportage kan niet zo vaak meer omdat daar geen plaats voor is en ook soms te weinig personeel. En de pagina's moeten gevuld. Het leuke is wel dat je op plaatsen komt die voor anderen gesloten zijn.
Nu komen de gerichtere vragen:
- Wat mij leuk lijkt aan de opleiding journalistiek, is het op pad gaan, interviews afleggen en onderzoek doen om zo tot een artikel / reportage te komen. Hoe reeel is het te denken dat ik na de studie een baan vind waarbij dit regelmatig mogelijk is?
Als je bij een krant werk ga je regelmatig weg voor repo's en interviews. Onderzoek kan ook, maar in Nederland hebben ze niet de budgetten die je toestaan om a la Seymor Hearsh maanden met 1 artikel bezig te zijn. Hangt dus van het medium af.
- Hoe groot is de kans op een baan waarbij je veel in het buitenland bent?
Laag. Omdat de budgetten achteruit hollen en er veel bezuinigd wordt zijn er weinig tripjes naar het buitenlnd. Als freelancer kan je natuurlijk op eigen kosten naar het buitenland en daarna proberen je productie te verkopen. Bij de grote media gaat het natuurlijk makkelijker. Maar zeker niet meer zoveel als een paar jaar geleden. Vaak gebruiken grote media ook lokale journalisten (voor fotografie en video dan) dat is natuurlijk goedkoper dan jou de halve wereld over te vliegen.
Die vrijheid is best groot, er wordt zelfs van je verwacht dat je met ideeen komt. Natuurlijk moet je soms over een onderwerp schrijven omdat het nieuws is, maar ga er niet van uit dat je alles krijgt aangereikt qua onderwerpen.
- Wat kun je nog meer met journalistiek behalve journalist worden?
Voorlichting, communicatie. Wat dat betreft is het wel beperkt denk ik.
Een bandrecorder biedt uitkomst en natuurlijk oefenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |