Ik kwam een heel merkwaardig figuur tegen op het internet (sites en youtube).
Op quotenet noemen ze hem een proleet, in de collegezaal klapt men voor dit figuur.
Meneer laat ook nog even zijn huis zien:
Griezelig gewoon.
Dat mensen hier schijnbaar intrappen echt niet te geloven.
Nog even een stukje uit de kwoot
Quote 500 - 1?
‘Fake it till you make it.’ Met deze woorden adviseert Quote 500 lid (nr. 334) Egbert Hennen in zijn boekje ‘Start voor jezelf’, aanstormende ondernemers om af en toe toneel te spelen. ‘Je verkoopt je huid duurder dan hij is,’ schrijft de 500 debutant. Het lijkt erop dat Hennen de daad bij het woord heeft gevoegd.
We hebben het vaker aan het handje gehad: heren die zich groter voordoen dan ze werkelijk zijn. Jos Geerts beweerde met grote stelligheid dat hij een miljard waard was. We kwamen niet verder dan 53 miljoen euro. Tot de fiscus zelfs aan die positie een einde maakte. Automatiseringstycoon Willem Smit kwam de laatste jaren zelfs met een accountantsverklaring aanzetten om aan te tonen dat hij wel degelijk op onze lijst thuishoorde. Niet dus. Aan de andere kant: de heren van Marktplaats plaatsten we er in 2004 niet op omdat we dachten dat de waarderingen die we hoorden rondzingen, té fantastisch klonken. Ebay stelde ons een half jaar later alweer in het ongelijk.
Dat Egbert Hennen nogal ingenomen was met zijn notering was ons natuurlijk niet ontgaan. (Hennen heeft inmiddels alle verwijzingen naar zijn notering in de Quote 500 van zijn site verwijderd). Hij adverteerde zelfs in ons koningsnummer met de boodschap Join the winner. Leuk, dachten wij, want waarom zou je niet voor je succes mogen uitkomen? Alleen hadden we bij Hennen toch nog een onzeker voorgevoel. Hoe kon hij, zonder dat het ons op was gevallen, zo rijk zijn geworden met het verkopen van huizen?
Onze ‘winner’ meldt zich afgelopen zomer voor het eerst telefonisch met de mededeling dat hij 68 miljoen euro waard is. ‘Kijk maar naar de gegevens in de KvK.’ In de jaarrekening van zijn bedrijf Vrijehuizenmarkt Franchise B.V. staat inderdaad een eigen vermogen van 68 miljoen. Dat zijn eigen vermogen een jaar eerder nog maar 16.785 euro bedroeg, was ons helaas ontgaan. Deze onwaarschijnlijke vermogenstoename is te danken aan een herwaarderingreserve die Hennen in de voorlopige jaarrekening van zijn succesformule opvoert. Vrijehuizenmarkt is een franchiseketen die tegen gereduceerde courtagetarieven bemiddelt in de verkoop van woningen. Nr. 334 ontvangt zijn geld uit een eenmalige entreefee die hij nieuwe franchisees rekent, een percentage van de door hun behaalde omzet en een marketingbijdrage. Hennen blijkt bij de berekening van zijn herwaarderingsreserve ‘alle licenties die op korte termijn binnen zullen komen’ alvast contant te hebben gemaakt. Dat leverde hem dus 68 miljoen euro eigen vermogen op. ‘Een kwestie van uitrekenen,’ volgens Hennen. Echter, het binnen het gilde van de bonentellers zo gewaardeerde voorzichtigheidsbeginsel lapt hij daarmee aan zijn laars. Dat principe leert ons dat niet gerealiseerde opbrengsten beter niet als resultaat aangemerkt kunnen worden. Zijn voorlopige jaarrekening is dan ook niet door een accountant goedgekeurd. ‘Ik werk niet met accountants,’ laat Hennen weten. ‘Ik heb het ook nooit over liquiditeiten gehad, ik heb het over de waardering van een bedrijf. Ik heb daarbij de Europese boekhoudregels gehanteerd.’
Helaas, op grond van de ons nu beschikbare gegevens, vliegt Egbert Hennen met een grote boog uit de 500. Het erge is: als we beter hadden gekeken en langer hadden nagedacht, dan was hij er nooit ingekomen. Hennen denkt daar vanzelfsprekend anders over: ‘Maak je over mijn cashpositie maar geen zorgen hoor.’ Hij zou zelfs nog over veel meer vermogen beschikken. ‘Dan moet je in de honderden miljoenen denken.’ We wensen hem veel succes bij het vinden van de contanten.
Bron:
http://www.quotenet.nl/trivia/quote_500_1.php#meerIk kan er wel om lachen.
[ Bericht 23% gewijzigd door Dementor op 16-07-2008 15:19:45 ]