http://extra.volkskrant.n(...)DA-fractie_te_denkenquote:Na ons de zondvloed, lijkt de CDA-fractie te denken
Harry van der Molen en Geert Meijering
Het CDA kiest voor het pluche en niet voor de toekomst.
De commissie-Bakker had even goed de commissie-Nachtkaars kunnen heten. Een week nadat een belangrijk advies op tafel werd gelegd was politiek Den Haag al weer met andere zaken bezig, en nu is iedereen met reces. En dan te bedenken dat de commissie was ingesteld om een regeringscrisis te bezweren.
In een zweem van opluchting hebben PvdA, ChristenUnie en CDA de kortetermijnoplossingen van de commissie omarmd, zodat de echt lastige beslissingen niet genomen hoeven te worden.
Maar het CDA moet nu wel op zijn tellen passen. Want op welk punt maakt deze partij nog het verschil in de coalitie? Na het derde kabinet-Balkenende werd zij beloond voor haar durf en het doorzettingsvermogen. Maar het CDA zet zijn imago als economisch rentmeester en hervormer van de sociale zekerheid op de helling als er met de commissie-Bakker niet serieuzer wordt omgesprongen.
Zwaardere tijden
Met economisch zwaardere tijden op komst zal de vraag bij de komende verkiezingen niet zijn of de coalitie wel of niet de accijns op diesel had moeten verhogen, maar wat er gedaan is aan de arbeidsparticipatie en de bekostiging van de vergrijzing.
De commissie-Bakker, met CDA-econoom Lans Bovenberg als prominent lid, meldt in haar rapport dat vanaf 2010 de beroepsbevolking zal dalen, de totale bevolking zal groeien en het aantal mensen boven de 65 zal stijgen. Tegelijk zal de vraag naar arbeid toenemen, waardoor een tekort op de arbeidsmarkt dreigt.
Dat is een puzzel die niet in elkaar past als de verzorgingsstaat niet grondig wordt verbouwd.
Anders trekt de solidariteit tussen de generaties nog verder krom. De jongeren betalen op asociale wijze de prijs. Het slopen van heilige huisjes is echter een tricky business in politiek Den Haag.
Bakker noemt die huisjes bij naam. De arbeidsparticipatie moet door een geleidelijke verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd naar 67; ook fiscalisering van de AOW past in dit plaatje.
Wat doet de coalitie? Zij knikt, bedankt Bakker beleefd en blijft vervolgens oorverdovend stil.
Hete aardappelen
Terwijl dit nu de hete aardappelen zijn die verorberd moeten worden om voor komende generaties ook iets te doen. De CDA-fractie heeft op voorhand al aangegeven niets te zien in een verhoging van de pensioenleeftijd en duikt voor het nemen van de politieke consequenties van de vergrijzing.
Als het CDA hierbij blijft, dan lijkt het erop dat de partij het mantra ‘na ons de zondvloed’ hanteert. Het CDA van Balkenende I tot en met III is toch ook het CDA van Balkenende IV? De Kamerfractie moet geen boodschap hebben aan de PvdA die elke verandering ziet als een bedreiging. Trouwens, in Duitsland lukte het de sociaal-democraten en christen-democraten wel de pensioengerechtigde leeftijd naar 67 te verhogen.
Het vooruitschuiven van problemen is een CDA, dat Paars daarvan betichtte, zeer onwaardig. Schermen met compromissen als verworvenheden, zoals de ChristenUnie doet, volstaat niet. De Kamerfractie zou deze zomervakantie eens goed moeten nadenken of zij het beeld dat dit kabinet grote problemen wil vergeten, wil wijzigen.
Harry van der Molen en Geert Meijering zijn respectievelijk voorzitter en vicevoorzitter van het CDJA.
quote:De Kamerfractie moet geen boodschap hebben aan de PvdA die elke verandering ziet als een bedreiging.
Het is toch schandalig hoe ze Bos kapot hebben gemaakt? Echt, toen Bos zijn plan presenteerde dacht ik 'sinds wanneer is de PvdA een tweede VVD geworden' maar in vergelijking met kil de AOW-leeftijd omhoog pleuren is het nog best een redelijk idee.quote:Een van de redenen dat ik mij lang niet meer thuisvoel bij het CDA. Ze verrechtsen dat het een lieve lust is.
Het is een teken aan de wand dat de samenleving steeds verder individualiseert, verkilt en steeds harder wordt.
Alles en iedereen in dienst van de economie. De zwakken zullen steeds verder onder druk komen te staan.
Het belooft weinig goeds allemaal.
Kort samengevat dit is dus bedoeld als een huillie "Kijk eens hoe ze de PvdA kapot maken topic"quote:Op vrijdag 11 juli 2008 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
Het is toch schandalig hoe ze Bos kapot hebben gemaakt? Echt, toen Bos zijn plan presenteerde dacht ik 'sinds wanneer is de PvdA een tweede VVD geworden' maar in vergelijking met kil de AOW-leeftijd omhoog pleuren is het nog best een redelijk idee.
Idd een rechtse meerderheid die de linkse puinhopen gaat opruimenquote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:50 schreef Jurgen21 het volgende:
Uitstekend artikel van Harry van der Molen en Geert Meijering. Ze verwoorden exact wat de CDA-achterban momenteel denkt. Het CDA staat enkel nog zo hoog in de peilingen omdat er voor veel CDA-stemmers geen alternatief is. Laat dat kabinet dus maar snel vallen, in de hoop dat nieuwe verkiezingen een rechtse meerderheid opleveren.
[..]
Maar de AOW is ooit ingevoerd met het idee dat werkenden niet ouder dan een jaar of 70 werden. Dat is tegenwoordig wel anders. We worden allemaal ouder. Het is daarom toch echt zo gek niet om die leeftijd misschien eens bij te stellen ivm de betaalbaarheid ervan. Het hoeft ook niet van de ene dag op de andere maar kan over langere termijn wle wordne ingevoerd. Mogelijk kun je voor fysiek zware beroepen een uitzondering maken maar ik zie voor de gemiddelde bureauwerker geen bezwaar eigenlijk.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 13:53 schreef RonaldRegen het volgende:
Ik ben het wel een beetje eens met Klopkoek, in elk geval wat de AOW betreft. De door Bos voorgestelde oplossing was vééééél beter geweest.
De AOW-leeftijd verhogen is echt een schandalig oneerlijke maatregel, zeker als je kijkt naar al die ambtenaren die net een paar jaar eerder geboren zijn en die nog wel volop hebben kunnen genieten van riante (pre-)pensioenen en dergelijke. Inmiddels zijn al die riante regelingen al grotendeels teruggeschroefd (en terecht, maar had natuurlijk veel eerder moeten gebeuren) en dan gaan ze ook nog eens de AOW-leeftijd verhogen??? Krankzinnig.
QFT, de wereld bestaat niet alleen uit stratenmakers, maar ook uit notarissen, IT-personeel, kleine zelfstandigen die hele dag thuis achter hun pc zitten, pensioendeskundigen, etcetera, ad infinitum.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar de AOW is ooit ingevoerd met het idee dat werkenden niet ouder dan een jaar of 70 werden. Dat is tegenwoordig wel anders. We worden allemaal ouder. Het is daarom toch echt zo gek niet om die leeftijd misschien eens bij te stellen ivm de betaalbaarheid ervan. Het hoeft ook niet van de ene dag op de andere maar kan over langere termijn wle wordne ingevoerd. Mogelijk kun je voor fysiek zware beroepen een uitzondering maken maar ik zie voor de gemiddelde bureauwerker geen bezwaar eigenlijk.
Elke vooruitgang wordt dus afgekeurd. Nee, eigenlijk ben je als oudere een parasiet.... Zie je dan niet in dat het plan van Bos veel redelijker is...quote:Maar de AOW is ooit ingevoerd met het idee dat werkenden niet ouder dan een jaar of 70 werden. Dat is tegenwoordig wel anders. We worden allemaal ouder. Het is daarom toch echt zo gek niet om die leeftijd misschien eens bij te stellen ivm de betaalbaarheid ervan. Het hoeft ook niet van de ene dag op de andere maar kan over langere termijn wle wordne ingevoerd. Mogelijk kun je voor fysiek zware beroepen een uitzondering maken maar ik zie voor de gemiddelde bureauwerker geen bezwaar eigenlijk.
Welke linkse puinhopen? Die waar de VVD nagenoeg altijd bij betrokkken is?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 13:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kort samengevat dit is dus bedoeld als een huillie "Kijk eens hoe ze de PvdA kapot maken topic"![]()
[..]
Idd een rechtse meerderheid die de linkse puinhopen gaat opruimen
Was het niet Marcel van Dam die daarmee begon?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 13:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is toch schandalig hoe ze Bos kapot hebben gemaakt? Echt, toen Bos zijn plan presenteerde dacht ik 'sinds wanneer is de PvdA een tweede VVD geworden' maar in vergelijking met kil de AOW-leeftijd omhoog pleuren is het nog best een redelijk idee.
Waar zeg ik dat ouderen parasieten zijn? Het is gewoon een feit dat ouderdomsvoorzienig geld kost en dat als die kosten groter worden dan waarvoor ze ooit zijn geschat dat je dan een probleem krijgt. Het is redeneren naar mensen worden ouder en zijn langer gezond > kosten meer geld omdat ze er langer van leven > kunnen dus wel 2 jaar langer werken om dat betaalbaar te houden.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Elke vooruitgang wordt dus afgekeurd. Nee, eigenlijk ben je als oudere een parasiet.... Zie je dan niet in dat het plan van Bos veel redelijker is...
We worden niet allemáál ouder. Alleen mensen die hun hele leven een stressloze kantoorbaan bij de (semi-)overheid hebben gehad of hun hele leven raamambtenaar zijn geweest, worden gemiddeld veel ouder.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar de AOW is ooit ingevoerd met het idee dat werkenden niet ouder dan een jaar of 70 werden. Dat is tegenwoordig wel anders. We worden allemaal ouder.
Wat dat laatste betreft heb je een punt. Maar ook het ene bureauwerk is het andere niet. En daarnaast vind ik het nogal vreemd en oneerlijk dat nog niet zo gek lang geleden sommige mensen al op hun 55ste onder riante voorwaarden mochten stoppen met werken, en nu de 65ste leeftijd ineens niet meer haalbaar zou zijn. Zet dan eerst al die lieden weer aan het werk, die zijn inmiddels wel uitgerust denk ik zo.quote:Het is daarom toch echt zo gek niet om die leeftijd misschien eens bij te stellen ivm de betaalbaarheid ervan. Het hoeft ook niet van de ene dag op de andere maar kan over langere termijn wle wordne ingevoerd. Mogelijk kun je voor fysiek zware beroepen een uitzondering maken maar ik zie voor de gemiddelde bureauwerker geen bezwaar eigenlijk.
Ik denk dat er binnen het huidige kabinet een redelijke impasse bestaat; de PvdA staat op groot verlies en zal nooit op verkiezingen aansturen; het CDA staat ook op (wat kleiner) verlies en daarvoor dreigt bovendien een situatie waarin na de verkiezingen nog lastig een stabiele coalitie te vormen is; en de ChristenUnie zal haar eerste regeerperiode ook niet graag zo snel voorbij willen zien.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 12:50 schreef Jurgen21 het volgende:
Uitstekend artikel van Harry van der Molen en Geert Meijering. Ze verwoorden exact wat de CDA-achterban momenteel denkt. Het CDA staat enkel nog zo hoog in de peilingen omdat er voor veel CDA-stemmers geen alternatief is. Laat dat kabinet dus maar snel vallen, in de hoop dat nieuwe verkiezingen een rechtse meerderheid opleveren.
Nou ja, ik denk dat we naar een periode gaan waarin individuen ook wel de kans krijgen om goed voor zichzelf te zorgen, denk je niet? Immers de beroepsbevolking neemt vanaf 2010 al af.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:39 schreef MrX1982 het volgende:
Daarnaast zou het misschien goed zijn als individuen zich meer bezighouden met hun eigen toekomst in plaats van sterk te leunen op het collectief.
Dat waren regelingen die ooit zijn ingesteld om oudere werknemers van de arbeidsmarkt af te kunnen rangeren om plaats te maken voor nieuwe of er gewoon vanaf te kunnen komen in tijden van recessie. In tijden dat er veel (jeugd)werkloosheid was. Maar het was typische korte termijn politiek.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:28 schreef RonaldRegen het volgende:
Wat dat laatste betreft heb je een punt. Maar ook het ene bureauwerk is het andere niet. En daarnaast vind ik het nogal vreemd en oneerlijk dat nog niet zo gek lang geleden sommige mensen al op hun 55ste onder riante voorwaarden mochten stoppen met werken, en nu de 65ste leeftijd ineens niet meer haalbaar zou zijn. Zet dan eerst al die lieden weer aan het werk, die zijn inmiddels wel uitgerust denk ik zo.
Wat betekend dat er dan meer bejaarden per werkende kracht zijn. Dus de werkers moeten meer bejaarden ondersteunen, dus de werkers kunnen minder voor zichzelf doen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja, ik denk dat we naar een periode gaan waarin individuen ook wel de kans krijgen om goed voor zichzelf te zorgen, denk je niet? Immers de beroepsbevolking neemt vanaf 2010 al af.
Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat langere tijd alleen frictie werkloosheid zal bestaan en dit drijft salarissen omhoog en zal ook effect hebben voor de secundaire arbeidsvoorwaarden.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:55 schreef Xith het volgende:
[..]
Wat betekend dat er dan meer bejaarden per werkende kracht zijn. Dus de werkers moeten meer bejaarden ondersteunen, dus de werkers kunnen minder voor zichzelf doen.
En hoe gaat klopkoek de vergrijzing betalen?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:34 schreef Klopkoek het volgende:. U zult moeten werken tot uw 67ste ja!
Dus dat lost het probleem op?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:16 schreef Napalm het volgende:
[..]
En hoe gaat klopkoek de vergrijzing betalen?
AOW op je 65 tot aan je dood was een goed idee toen er weinig AOWers waren die relatief kort gebruik maakten. Nu zijn en komen er steeds meer AOWers die ook nog eens veel langer er gebruik van gaanmaken terwijl er minder mensen zijn die het moeten ophoesten. Dat piramidespel ontploft zometeen. Ophogen naar 67 (iets wat D66 jaren terug al voorstelde) is gewoon een goede oplossing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |