http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/982/De_glijbaanquote:De glijbaan
We kunnen er op wachten dat er pogingen worden gedaan om extra mensen in de gevangenis te krijgen of te houden. Het repressieve klimaat in Nederland vraagt daar om.
Uit een nog vertrouwelijk rapport van de Dienst Justitiële Inrichtingen zou blijken dat er binnen afzienbare tijd een overschot bestaat van wel vierduizend cellen (Binnenland, 7 juli). Daarom zullen er in de komende jaren duizenden cellen worden afgestoten. Goed nieuws.
Maar we kunnen er op wachten dat er pogingen worden gedaan om extra mensen in de gevangenis te krijgen of te houden. Het repressieve klimaat in Nederland vraagt daar om.
In feite is het al begonnen. Steeds vaker wordt er geklaagd dat er te veel taakstraffen worden uitgedeeld in plaats van gevangenisstraffen. Hoewel taakstraffen niet in de plaats zijn gekomen van gevangenisstraf, maar parallel daaraan explosief zijn toegenomen.
Er is al een nieuwe richtlijn van de minister van Justitie om taakstraffen voor zwaardere misdrijven zoals verkrachting zo mogelijk uit te sluiten (Binnenland, 2 juli). Dat lijkt logisch. Verkrachting is een ernstig misdrijf. Maar, zo blijkt, een opgedrongen tongzoen is ook al een verkrachting. We hebben toch rechters aan wie we dit soort oordelen hebben toevertrouwd?
Vervroegde vrijlating
Ook is er een nieuwe regeling voor vervroegde vrijlating (Binnenland, 30 juni). Het was zo dat een gevangene die zich goed gedroeg maar tweederde van zijn straf hoefde uit te zitten. Het wordt zo dat hij aan een aantal extra voorwaarden moet voldoen, anders moet hij zijn straf alsnog uitzitten. Dus iemand die zes jaar kreeg, zich goed gedroeg en na vier jaar in aanmerking kwam voor vervroegde vrijlating, kan in feite alsnog twee jaar gevangenisstraf krijgen als hij niet doet wat bijvoorbeeld een gevangenisdirecteur of een reclasseringswerker heeft verordonneerd.
Nederland heeft een extreem hoog aantal gevangenen per 10.0000 inwoners. In 1980 waren we hekkensluiter in Europa, nu zitten we in de top. Nergens in de wereld steeg de prison rate zo snel. Die stijging kan niet worden verklaard uit de toename van de criminaliteit. Criminaliteit is sterk gerelateerd aan het aantal jeugdigen.
In de jaren zestig en zeventig bereikte de ‘groene druk’ een hoogtepunt. In 1965 waren er 73 jeugdigen per 100 inwoners, nu zijn dat er ongeveer 40.
Babyboom
Door de babyboom is in de jaren zestig en zeventig vooral de kleine criminaliteit sterk gestegen, om begin jaren negentig een hoogtepunt te bereiken. Mede onder invloed van de vergrijzing is de criminaliteit nu al weer jaren aan het dalen. Een andere oorzaak van de daling is ongetwijfeld ook het extreem grote aantal gevangenen. De criminaliteit daalt immers naar vrijwel nul als we iedereen zouden opsluiten.
Nederland kende tot het begin van de jaren tachtig een humaan strafrechtelijk beleid. Toen waren we er trots op dat Nederland het laagste aantal gevangenen had per 100.000 inwoners en dat bij ons toch de criminaliteit niet hoger was dan in de rest van Europa.
De sociaal-democratie was altijd de grootste voorvechter van humanisering van de strafrechtpleging. Het justitiële beleid dat de laatste 25 jaar wordt gevoerd, met steun van de PvdA, laat de teloorgang daarvan zien. Zo nam minister Donner van Justitie vier jaar geleden met veel mitsen en maren wegens het cellentekort (vanwege het opleggen van meer en langere gevangenisstraffen) de tijdelijke noodmaatregel om, uitsluitend op vrijwillige basis, twee gevangenen op één cel te plaatsen.
Bezuiniging
Maar, zo verzekerde Donner, als het cellentekort is opgeheven zal de maatregel weer worden teruggedraaid. Afgelopen maandag deelde PvdA staatsecretaris Albayrak de Tweede Kamer mee dat het cellenoverschot voor haar geen reden is te stoppen met het plaatsen van meer gevangenen op een cel (er wordt al geëxperimenteerd met zes op een cel). Meer mensen op één cel is nu volgens haar een reguliere en volwaardige manier van detentie (Binnenland, 8 juli). De bedoeling is het aantal mensen in een meermanscel in de komende jaren te verdubbelen. Hoezo tijdelijk?
Vanzelfsprekend wordt, net als bij andere drang- en dwangmaatregelen die tegenwoordig zo populair zijn, als reden opgegeven dat het goed is voor de betrokkenen. Als die er anders over denken, maakt dat niet uit.
De werkelijke reden is dat Wouter Bos een bezuiniging van 50 miljoen euro op de justitiële inrichtingen inboekte door gevangenen met zijn tweeën op één cel zo goedkoop mogelijk op te sluiten.
PvdA-lid Ton Kohlbeck klaagde dinsdag dat er te veel kritiek is op de PvdA (Forum, 8 juli). Hij zal toch niet bedoelen dat het hem niet uitmaakt hoe sociaal-democratisch het strafrechtelijke beleid is dat de PvdA wenst te voeren? En dan te bedenken dat dit nog maar één van de principes is die de PvdA in de uitverkoop heeft gedaan.
100000 inwoners...quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
10.0000 inwoners?
http://www.ravagedigitaal(...)/55/55.php~mainFramequote:LEEUWARDEN, 10 juli 2007 - Nederland lost zijn problemen met minderheden en probleemgroepen op door ze op te sluiten. Het aantal gedetineerden in Nederland is sinds 1985 verviervoudigd. In West-Europa staat Nederland tweede in de top-10 van meeste gedetineerden.
"Nederland is het enige West-Europese land dat vergeleken kan worden met de Verenigde Staten", aldus Miranda Boone (Universiteit Utrecht) en Martin Moerings (Universiteit Leiden) in een publicatie [PDF bestand] in het blad Justitiële Verkenningen. Boone en Moerings spreken van een 'cellenexplosie’.
Ze onderzochten de toename van het aantal gedetineerden in justitiebegrotingen en jaarverslagen. In 2005 zaten per 100.000 inwoners 128 mensen vast, een flinke stijging ten opzichte van 1985. Nederland komt steeds dichter in de buurt van de West-Europese koploper, het Verenigd Koninkrijk. Daar zitten 148 mensen per 100.000 inwoners vast.
Tussen 1985 en 1996 kwam de stijging vooral door toename van het aantal veroordeelden. Daarna nam het groeitempo af. De toename na 1996 is vooral toe te schrijven aan tbs'ers, probleemjongeren en vreemdelingen. Deze laatste twee groepen worden vaak niet veroordeeld, maar wel gedetineerd.
De indrukwekkende stijging van het aantal gedetineerden is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan de tendens om probleemgroepen sneller en langer op te sluiten. Nederland is verworden tot een land dat zijn problemen met minderheidsgroepen en probleemgroepen oplost door hen op te sluiten.
"Nederland is van een land dat bekend stond om zijn tolerantie ten opzichte van afwijkend gedrag, verworden tot een land dat zijn problemen met minderheidsgroepen en probleemgroepen oplost door hen op te sluiten", concluderen de onderzoekers. Het aantal cellen voor vreemdelingen steeg doordat het beleid ten opzichte van asielzoekers en vreemdelingen intoleranter is geworden.
Het is de schuld van Bush's schoothondje Balkenende. Stijve piel van de USA, war on drugs, oorlog voor olie en sluit iedereen op.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.ravagedigitaal(...)/55/55.php~mainFrame
quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
100000 inwoners...
Maar even serieus: dat is toch absurd. Volgens de meest recente data kent Nederland 128 gevangenen per 100000 inwoners terwijl een land als Zweden op 75 per 100000 zit. Onze lieve zuiderburen uit België zitten rond de 85 en de Duitsers heeft 90 per 100000.
Zweden kent ook een behoorlijk aantal migranten, Denemarken ook, Duitsland ook, België ook. Ik wil de cijfers er wel bijzoeken desnoods als je me niet geloofd.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:43 schreef kriele het volgende:
[..]
Maar volgens mij leven er in Zweden ook aardig wat minder verschillende culturen door elkaar. Nederland is veel meer een multi culti land met al haar verschillende nationaliteiten, gewoontes, religies en normen en waarden. In dat opzicht lijkt mij het dan ook vrij logisch dat je wat meer onvrede/criminaliteit hebt dan in landen waar dat een stuk minder is.
Ik wil niets of niemand naar beneden halen, maar het lijkt me gewoon pure logica. Dat en men zorgt in landen als Zweden ook gewoon wat beter voor elkaar.
Ik vind dit vele en vele malen schokkender en zieker:quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
Toen ik het onderstreepte (en de rest, maar vooral het onderstreepte) las dacht ik "dat kan niet waar zijn". Van Dam lult wel vaker onzin dus dat ging ik even nazoeken.
Ze hebben dus een overschot aan gevangenissencellen gemaakt en om die niet leeg te laten staan moeten er maar meer mensen of langer het gevang in.quote:Maar we kunnen er op wachten dat er pogingen worden gedaan om extra mensen in de gevangenis te krijgen of te houden.
Dat valt vies tegen. Er zijn nog heel erg veel gebieden waar de hele buurt totaal geshockeerd en xenofoob wordt omdat er 1 hoofddoekje rondloopt in een stad van 20.000 mensen. Dan krijg je verhalen over "al die buitenlanders".quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:43 schreef kriele het volgende:
Maar volgens mij leven er in Zweden ook aardig wat minder verschillende culturen door elkaar.
http://www.hummo.nl/cms/h(...)el01_tcm11155087.pdfquote:Niet alleen de groei van het aantal vreemdelingen en etnische
minderheden in detentie laat zien dat Nederland intoleranter en
onverschilliger is komen te staan ten opzichte van minderheden
en bevolkingsgroepen met afwijkend gedrag. Hetzelfde beeld komt
naar voren uit de groei van het aantal tbs-gestelden en jeugdigen die
op civielrechtelijke basis worden gedetineerd. Zoals hierboven aangegeven,
kan de toename van deze categorieën gedetineerden, ten
minste deels worden verklaard door het tekortschieten van hulpverlening
in een eerder stadium van de problematiek. De conclusie
moet dan zijn dat Nederland van een land dat bekend stond om zijn
tolerantie ten opzichte van afwijkend gedrag, verworden is tot een
land dat zijn problemen met minderheidsgroepen en probleemgroepen
oplost door hen op te sluiten.
De politie wordt dus effectiever in het opsporen van criminelen. De andere landen kunnen een voorbeeld aan ons nemen.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
100000 inwoners...
Maar even serieus: dat is toch absurd. Volgens de meest recente data kent Nederland 128 gevangenen per 100000 inwoners terwijl een land als Zweden op 75 per 100000 zit. Onze lieve zuiderburen uit België zitten rond de 85 en de Duitsers heeft 90 per 100000.
quote:We hebben toch rechters aan wie we dit soort oordelen hebben toevertrouwd?
Of we douwen gewoon mensen en kinderen in het gevang die er eigenlijk helemaal niet thuis horen: Amnesty uit zware kritiek op NL behandeling illegalenquote:Op donderdag 10 juli 2008 11:55 schreef pfaf het volgende:
[..]
De politie wordt dus effectiever in het opsporen van criminelen. De andere landen kunnen een voorbeeld aan ons nemen.
Zeer fout natuurlijk dat er zo met die mensen wordt omgespongen. Maar ik weet niet of zij in het aantal gedetineerden worden meegesteld, daarvoor lijkt mij een misdrijf (en dus gerelateerd aan het strafrecht) noodzakelijk.quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:01 schreef Yildiz het volgende:
Of we douwen gewoon mensen en kinderen in het gevang die er eigenlijk helemaal niet thuis horen: Amnesty uit zware kritiek op NL behandeling illegalen
Lijkt mij, droevig genoeg, wel. Als ik ene meneer Kamp al hoor spreken over 'illegalen = criminelen = schuim der aarde = tuig van de richel', dan lijkt het mij dat ze meegeteld worden.quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeer fout natuurlijk dat er zo met die mensen wordt omgespongen. Maar ik weet niet of zij in het aantal gedetineerden worden meegesteld, daarvoor lijkt mij een misdrijf (en dus gerelateerd aan het strafrecht) noodzakelijk.
Zoals het gebruiken van volledig verantwoorde en onschadelijke soft-drugs. Ik durf te wedden dat daarvoor in andere landen een hoop mensen in de cel zitten. Al spreekt dat juist de OP weer tegen.quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:19 schreef Elfletterig het volgende:
[..] Wat ik ook mis, is de factor 'criminaliteit loont'. In Nederland is er heel veel wat je ongestraft kunt doen. [..]
Grappig dat van Dam eerst eens zoekt bij het aantal jeugdigen.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
Wij Nederlanders zijn dus een crimineel volkje
De TT zou dan ook moeten zijn dat de Nederlandse staat haar burgers criminaliseert.quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:48 schreef Boze_Appel het volgende:
Ze hebben dus een overschot aan gevangenissencellen gemaakt en om die niet leeg te laten staan moeten er maar meer mensen of langer het gevang in.
Uit de artikelen in de openingspost:quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:15 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Lijkt mij, droevig genoeg, wel. Als ik ene meneer Kamp al hoor spreken over 'illegalen = criminelen = schuim der aarde = tuig van de richel', dan lijkt het mij dat ze meegeteld worden.
Dat Nederland er dan uitzonderlijk lang over doet om te bepalen of iemand mag blijven, welke in die jaren niet mag werken (en soms ook nog vastgezet wordt), tsja..
Daarnaast hebben of hadden we nog zat kinderen waarvoor eigenlijk geen opvang is en dus in het gevang gedumpt worden...
Maar, goed, dat is wellicht offtopic en past beter in het gegeven topic.
http://www.nrc.nl/binnenl(...)en_vast_in_Nederlandquote:De toename na 1996 is vooral toe te schrijven aan tbs’ers, jongeren en vreemdelingen. Deze laatste twee groepen worden vaak niet veroordeeld, maar wel gedetineerd.
De stijging lijkt niet te worden veroorzaakt door toegenomen criminaliteit. In politiestatistieken is inderdaad een stijging te zien, maar dat komt vooral door meer aangiftes en meer registratie van misdrijven.
De „indrukwekkende stijging” van het aantal gedetineerden is volgens de onderzoekers eerder toe te schrijven aan de tendens om probleemgroepen sneller en langer op te sluiten. Nederland is „verworden tot een land dat zijn problemen met minderheidsgroepen en probleemgroepen oplost door hen op te sluiten”.
In 1990 waren er nog maar vierhonderd cellen beschikbaar voor vreemdelingen die bijvoorbeeld illegaal zijn. Het aantal cellen was in 2005 verzesvoudigd. Die stijging kan volgens de onderzoekers niet alleen toe te schrijven zijn aan het toegenomen aantal vreemdelingen, de enige verklaring die Justitie geeft. Ook het aantal mensen dat ‘preventief’ in een cel terechtkomt, is sterk toegenomen. Drugsverslaafden die voor veel overlast zorgen worden nu bijvoorbeeld vaak twee jaar vastgehouden in ‘preventieve hechtenis’.
http://www.kennislink.nl/web/show?id=174972quote:Probleemgroepen
Criminoloog Martin Moerings signaleert vier probleemgroepen die steeds vaker en langer achter de tralies verdwijnen: asielzoekers die wachten op uitzetting, kleine criminelen zoals drugsverslaafden, ontspoorde jongeren en tot slot tbs-ers, mentaal gestoorden die doorgaans wel serieuze misdrijven hebben begaan.
De Nederlandse wetgeving is de laatste jaren zo aangescherpt dat bijvoorbeeld kleine criminelen voor kruimeldiefstal toch twee jaar achter de tralies kunnen worden gezet. Zo kunnen drugsverslaafden die veel overlast veroorzaken twee jaar in 'preventieve hechtenis' worden geplaatst, ofwel in de cel verdwijnen.
Ook uitgeprocedeerde asielzoekers verdwijnen tegenwoordig achter de tralies in afwachting van hun uitzetting die vaak maanden op zich laat wachten. Ontspoorde jongeren kunnen ook zonder dat ze voor een misdaad zijn veroordeeld door de rechter in jeugdinrichtingen worden geplaatst. Maar volgens Martin Moerings biedt dit repressieve beleid slechts een tijdelijke oplossing omdat het niet op de problemen zelf ingaat.
quote:Op donderdag 10 juli 2008 12:54 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zit een beetje rond te zoeken en ik krijg toch wel een misselijke smaak in mijn mond. Nederland schijnt bijvoorbeeld méér dan andere landen allochtonen op te sluiten. True, ook in andere landen zijn allochtonen oververtegenwoordigd in de gevangenisstatistieken maar bijna nergens is het zo erg als in Nederland.
Dan vraag ik me af:
- Heeft Nederland dan in vergelijking met de rest zoveel foute moslims aangetrokken?
- Sluiten we ze voor ieder wissewasje op?
- Of gaat de politie en justitieaandacht bovengemiddeld uit naar allochtonen?
Ik krijg er echt een hele vieze smaak van.
Dat heet efficient gebruikmaken van de capaciteit. Iets waar het bedrijfsleven toch zo goed in is en door jou om wordt bejubeld?quote:Op donderdag 10 juli 2008 11:48 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ik vind dit vele en vele malen schokkender en zieker:
[..]
Ze hebben dus een overschot aan gevangenissencellen gemaakt en om die niet leeg te laten staan moeten er maar meer mensen of langer het gevang in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |