quote:Beste Patrick Jezus Swayze,
Je hebt zojuist de iq-test op onze website Werksite.nl gedaan. Hieruit is de volgende iq-score berekend: 130.
Qua werving zal Mensa het inderdaad best lastig hebben. Aan de ene kant wil Mensa dan duidelijk laten weten waarvoor ze staat, maar aan de andere kant is Mensa wellicht ook bang potentiële leden af te schrikken en probeert daarom de initiële drempel niet te hoog te leggen..quote:Op zondag 13 juli 2008 01:11 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is nu net het lastige: de dingen in dat lijstje (waar ook bij vermeld staat dat het zou kunnen dat....) komen nu eenmaal vaak voor onder hoogbegaafden.
Wat dat betreft is het gewoon: een appel is fruit, maar fruit is geen appel.
Inderdaad: niet universeel. Mensa kan alleen bestaan bij gratie van leden en ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe men het anders zou kunnen doen. Óf je doet de 'officiële test' óf je kunt laten zien dat je onder toezicht van een psycholoog een test hebt gedaan waaruit blijkt dat je een IQ hebt van 130+.(waar 100 het gemiddelde is)
Als je 130 of hoger hebt, dan is het dus nog maar de vraag of je lid kunt worden?quote:Die 130 is een absolute grens. Zit je daaronder, dan krijg je geen uitnodiging om lid te worden.
Om een beeld dat er heerst te nuanceren zou een mogelijkheid kunnen zijn. Omdat je zelf bekend bent met Mensa en de kritiek onterecht vindt. Dat zijn redenen die ik kan bedenken waarom je Mensa zou willen verdedigen. Niets vreemds aan ook verder.quote:Ik zit hier ook niet om Mensa te verdedigen. Waarom zou ik ook.
Misschien wordt die invulling vanzelf een beetje gedaan omdat het erg onduidelijk is wat Mensa precies doet. Wanneer je (vooral intellectueel) begaafd bent kun je lid worden, maar wat doe je dan meer dan onderonsjes houden met andere intellectueel begaafden? Er kan dan toch al snel een bepaald beeld ontstaan.. Niet terecht, maar wel te begrijpen - denk ik.quote:Ik vind het gewoon een leuke vereniging met leuke bezigheden (waar ik momenteel te weinig mee doe, helaas). Wel zou ik het jammer vinden als mensen, die HB'er zijn, zich laten 'afschrikken' door de publieke opinie. Ik heb nog nooit gehoord van Mensa-leden die zich 'beter voelen dan de rest', dus dan snap ik de aversie ertegen niet zo goed.
Okee, hopelijk van mijn kant zo iets duidelijker.quote:Kritisch kijken is, ongenuanceerd soms ook, maar dan wel gefundeerd. Ik zeg niet dat jij totaal geen punt hebt, maar gemiddeld genomen is het gefundeerde wel wat ik mis in kritiek.
Vreemd, een maand geleden deed ik die test, op 14 juli, toen haalde ik ook 124. Nu kwam ik 'm toevallig weer tegen en deed 'm nog eens, en haalde 139quote:Op zondag 13 juli 2008 10:20 schreef Chr0nicle het volgende:
[..]
Wel gek hoe deze uitslagen kunnen verschillen. Normaal zit ik ergens tussen de 115 en de 130, het schommelt nogal per dag en per test. Bij deze test had ik 'maar' 110. Het viel me wel meteen op dat dit eigenlijk maar 1 deel van je hersenen lijkt te testen, alleen maar je 2d / 3d inzicht.
Bij deze test, welke weliswaar iets korter is:
http://www.werksite.nl/iq-test?gclid=CMP09PS2vJQCFQ6S1Qod-muISw
Haalde ik zojuist 124 punten. Ookal is deze test korter, ik vind 'm wel "beter". En niet omdat ik hoger scoorMaar gewoon omdat deze veel meer verschillende punten meet.
Ik heb ooit eens gelezen over een onderzoekje dat dat als onderwerp had. Het had als uitkomst dat de hoogte van het intelligentiequotient en mate van interesse voor "intellectuele" zaken niet met elkaar correleren.quote:Op zondag 13 juli 2008 16:46 schreef Chr0nicle het volgende:
Wel gek eigenlijk dat ze dat soort dingen vragen, net als woordenschat. Ze suggereren daarmee eigenlijk dat een intelligenter persoon zich vanzelf interesseert voor dit soort dingen, ze profileren deze mensen als personen die graag veel kennis hebben van topografie en woordenschat bijvoorbeeld. Ik vraag me wel af hoe ze daarbij komen... Kan een intelligent mens zich niet gewoon niet hiervoor interesseren en bijvoorbeeld, om maar iets te noemen, heel veel met kunst bezig zijn? Daar wordt niets over gevraagd. Of muziek om nog maar iets te noemen... net zo willekeurig als topografie eigenlijk (en dan heb ik het over specifieke zaken, zoals 'is Zuid-Amerika een wereld deel, ja of nee?').
Dat lijkt mij ook vrij logisch, als ik zo eerlijk mag zijn. Hetzelfde geldt voor de opvatting dat intelligentie kan worden gemeten aan de hand van kennis. Dus hoe meer iemand weet (opgedane kennis uit boeken en dergelijke), hoe intelligenter hij is. Dat lijkt mij onzin. Ik zie intelligentie als een potentieel. Dus in hoeverre je de capaciteiten hebt om zaken te doorgronden. Dat betekent dus dat iemand die van vrijwel niets iets weet en zich er tevens niet voor interesseert wel degelijk zeer intelligent kan zijn.quote:Op maandag 18 augustus 2008 06:35 schreef Sno0ze het volgende:
[..]
Ik heb ooit eens gelezen over een onderzoekje dat dat als onderwerp had. Het had als uitkomst dat de hoogte van het intelligentiequotient en mate van interesse voor "intellectuele" zaken niet met elkaar correleren.
Juist. Maar dan stel je indirect ook dat een IQ-test nooit een echt betrouwbaar beeld kan vormen van je potentiële intelligentie.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:42 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook vrij logisch, als ik zo eerlijk mag zijn. Hetzelfde geldt voor de opvatting dat intelligentie kan worden gemeten aan de hand van kennis. Dus hoe meer iemand weet (opgedane kennis uit boeken en dergelijke), hoe intelligenter hij is. Dat lijkt mij onzin. Ik zie intelligentie als een potentieel. Dus in hoeverre je de capaciteiten hebt om zaken te doorgronden. Dat betekent dus dat iemand die van vrijwel niets iets weet en zich er tevens niet voor interesseert wel degelijk zeer intelligent kan zijn.
Dat klopt, ik denk dat een IQ test vooral het IQ meet en dat het IQ vervolgens niet volledig representatief is voor de eigenlijke intelligentie. Er is naar mijn mening namelijk ook zoiets als bijvoorbeeld sociale en emotionele intelligentie. Dat wordt niet gemeten met een IQ test.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:45 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Juist. Maar dan stel je indirect ook dat een IQ-test nooit een echt betrouwbaar beeld kan vormen van je potentiële intelligentie.
Natuurlijk is er ‘iets’ als emotionele en sociale intelligentie. Dat is welhaast een gemeenplaats, maar wát dat dan is, dat is nog iets heel anders. IQ correleert sterk met bijvoorbeeld schoolprestaties, opleidingsniveau en tot op zekere hoogte inkomen. Maar in hoeverre is EQ te testen, in hoeverre hebben die tests voorspellende waarde en hoe objectief is het als intelligentiefactor? Het is een tamelijk vluchtig concept dat zich moeilijk laat objectiveren. Zonder het belang van sociale interactie of samenwerking te willen bagatelliseren is EQ niet zelden een doekje voor het bloeden.quote:Op maandag 18 augustus 2008 11:53 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat klopt, ik denk dat een IQ test vooral het IQ meet en dat het IQ vervolgens niet volledig representatief is voor de eigenlijke intelligentie. Er is naar mijn mening namelijk ook zoiets als bijvoorbeeld sociale en emotionele intelligentie. Dat wordt niet gemeten met een IQ test.
Maar voor IQ-testen is dit, zoals ik zei, (sterk) te correleren met schoolresultaten, loopbaanverloop en wat dies meer zij, wat bij EQ-testen niet zo sterk het geval is. Het blijft uiteindelijk allemaal statistiek, dat is natuurlijk waar, maar desniettegenstaande heeft een IQ-test, mits je weet waar je die voor wilt gebruiken, wel degelijk een duidelijke voorspellende waarde.quote:Op maandag 18 augustus 2008 12:14 schreef RRGJL het volgende:
Hmm. Maar het ging mij er meer om dat de daadwerkelijke intelligentie naar mijn mening ook niet helemaal te testen is aan de hand van een IQ test. Dus hetgeen dat wij verstaan onder IQ, de probleemoplossende intelligentie om het zo maar te noemen. Er wordt namelijk ook bij IQ tests vaak nog gecheckt op woordenschat, het oplossen van wiskunde sommen al zijn ze meestal vrij simpel, en soms dus zelfs topografische vragen. Dat heeft wat mij betreft meer te maken met algemene ontwikkeling. Natuurlijk zul je in veel gevallen hieruit wel een representatief beeld krijgen, in de zin van dat je weet wie er wel en niet redelijk intelligent is. Maar het hoeft niet te betekenen dat een persoon 120 scoort en de ander 130, en dat die wat 130 scoort dan ook echt intelligenter is. Dat is in ieder geval wat ik denk. Omdat die tests vaak niet op de goeie manier testen en omdat je bij de ene test hoger/lager scoort dan bij de andere. Mensen klampen zich denk ik te snel vast aan 1 uitslag. Beter is het er een paar te maken en daarvan bijvoorbeeld een gemiddelde te nemen. Dat zal redelijk representatief zijn.
139 punten, ook paar kut vragen (die met die gezichtjes anyone?) maar wel leuke testquote:Op zondag 13 juli 2008 10:20 schreef Chr0nicle het volgende:
[..]
Wel gek hoe deze uitslagen kunnen verschillen. Normaal zit ik ergens tussen de 115 en de 130, het schommelt nogal per dag en per test. Bij deze test had ik 'maar' 110. Het viel me wel meteen op dat dit eigenlijk maar 1 deel van je hersenen lijkt te testen, alleen maar je 2d / 3d inzicht.
Bij deze test, welke weliswaar iets korter is:
http://www.werksite.nl/iq-test?gclid=CMP09PS2vJQCFQ6S1Qod-muISw
Haalde ik zojuist 124 punten. Ookal is deze test korter, ik vind 'm wel "beter". En niet omdat ik hoger scoorMaar gewoon omdat deze veel meer verschillende punten meet.
Lol volgens mij geven ze nogal veel mensen 139. Ik gisteren dus ook, en ik zag nogal iemand met precies 139. Niet bepaald een getal waarvan je zegt 'ik kan me voorstellen dat veel mensen dat scoren'quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:52 schreef EricT het volgende:
[..]
139 punten, ook paar kut vragen (die met die gezichtjes anyone?) maar wel leuke test
En je wil daarmee zeggen dat HBO/Uni dus hoger scoort ?quote:Op maandag 18 augustus 2008 16:59 schreef Jenglejack het volgende:
net gewoon heel veel bullshit antwoorden gegeven, en volgens mij word het resultaat afgewogen op de opleiding die je invult... Beetje onzin..
quote:Geachte kandidaat,
Uw resultaten van de Mensa-thuistest waren zeer goed. De thuistest is echter geen officiële, geijkte test en geeft alleen een indicatie. Voor toelating tot Mensa moet de Mensa-eindtest worden afgelegd onder toezicht van een psycholoog.
Wij menen dat u een heel goede kans maakt te slagen voor de Mensa-eindtest. Wel komen daarbij meer aspecten van intelligentie aan de orde dan in de thuistest het geval was, zodat we nooit met zekerheid kunnen zeggen dat u in beide gevallen een even hoge score haalt.
Ik had een tijd terug dezelfde uitslag. Maar volgens mij staat in dit topic ook al dat het misschien gewoon oplichterij is zodat je betaald voor de echte test. Het schijnt namelijk nogal vaak naar voren te komen dat je wellicht kans maakt om 130+ te scoren...quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:35 schreef Light het volgende:
Ook de thuistest van mensa.nl maar eens gedaan
[..]
Ik zou het topic nog iets verder doorlezen....quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:12 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ik had een tijd terug dezelfde uitslag. Maar volgens mij staat in dit topic ook al dat het misschien gewoon oplichterij is zodat je betaald voor de echte test. Het schijnt namelijk nogal vaak naar voren te komen dat je wellicht kans maakt om 130+ te scoren...
Blijkbaar wegen ze je nerd-gehalte ook mee gezien de vraag wat niet in het rijtje Yahoo, Google, Youtube en Firefox thuishoort.quote:Op maandag 18 augustus 2008 15:52 schreef EricT het volgende:
[..]
139 punten, ook paar kut vragen (die met die gezichtjes anyone?) maar wel leuke test
Ik heb het uberhaupt niet doorgelezen dus verder doorlezen wordt moeilijkquote:Op maandag 18 augustus 2008 19:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou het topic nog iets verder doorlezen....
quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:21 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Ik heb het uberhaupt niet doorgelezen dus verder doorlezen wordt moeilijk![]()
Anyway: onzin.quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:12 schreef RRGJL het volgende:
Maar volgens mij staat in dit topic ook al dat het misschien gewoon oplichterij is zodat je betaald voor de echte test.
Zie; "Volgens mij", als in "Ik dacht dat... *maar weet dus niet zeker* ". Oftewel, ooit heb ik het topic eens gelezen, enige tijd geleden. Niet onlangs dus, waardoor ik ook niet "verder" kan lezen. Dat zou er immers op wijzen dat ik deze conclusie zojuist getrokken heb zonder het hele topic door te nemen.quote:
passief agressief?quote:Op maandag 18 augustus 2008 19:30 schreef RRGJL het volgende:
Ps. Na een pagina terug te zijn gebladerd snap ik wel waarom uitgerekend jij reageert, op een dergelijke passief agressieve manierChill je bill ik heb niks tegen Mensa
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |