Zo we zijn ff om een lopie geweest of zo weet eigenlijk niet wat er in de tussen tijd gebeurd is , nou ja wel natuurlijk maar niet zo heel veel huis gerelateerd . De boeien zitten inmiddels een jaar , de warmtepomp staat nu heerlijk rustig uit (thx to the spouwmuur isolatie zeg maar

..... ) Maar heeft wel er voor gezorgd dat het gasgebruik schrikbarend omlaag is gegaan !
We komen van een 3500 m2 per jaar (ja, ik know....

Dat kost een serieuze hoeveelheid geld per jaar ) Maar de laatste prognose is iets minder dan 700 m2 ! kijk dat is ff een 5 slokken op de longdrink zullen we maar zeggen toch ?
Ben relatief rustig geweest de afgelopen paar jaar , maar nu begint het langzaam aan weer wat te kriebelen . Heb het plan om het voorste deel van de zolder in gebruik te nemen als slaapkamer(dochterlief kan niet wachten , guppy nummer 2 maakt het nog niet zo veel uit, die vind zijn kamer voor nu dikke prima), inclusief vaste trap naar de zolder (overloop is groot zat nl., vlizo is niet nodig) En in combinatie met een extra velux raam aan de voorkant en vergroting van de twee die er nu al zitten in het zuidelijke dakvlak kwam ik op het volgende :
Nu dakramen plaatsen, pannen weer aanpassen etc . Maak je ook kosten mee . Dus weer een oud plan van stal gehaald, want man o man ik wil nog zo veel . Maar de portemonnee zegt nee !
Plan was om de bestaande dakpannen te vervangen voor zwarte geglazuurde pannen , net als ik al achter bij het afdak heb gedaan .
Kun je natuurlijk een dakdekker bellen , ga ik ook doen morgen of overmorgen (heb al goed adres

) Maar omdat we nu dus op de warmtepomp de boel "stoken "zeg maar gebruiken we best wel wat stroom (denk aan 7000 kWh om en de nabij) is het ook wel slim om eens na te gaan denken over pv panelen .
Had ik vorig jaar al gedaan , maar op mijn platte dak en op de garage kan ik vanwege schaduw en beperkte ruimte om op te stellen niet al te veel kwijt (plat dak 4) en op garage 8. heb je 12 panelen in de offerte staan voor veul te veul ....(een offerte gevraagd, was meteen genezen )
Deden we dus nog maar even niet . De bodem is maar een keer in zicht natuurlijk
Nu jaar verder , is de portemonnee weer wat gevuld en kwam ik vanavond op het lumineuze idee om de pannen te vervangen , en dan op de zuidelijke kant van ons dak pv panelen te laten leggen . Dan krijg je dat je panelen gelijk liggen met je pannen. alles nice and shiny zwart is (kies zelf voor all black panelen ja solar 285 als het kan ). Dus staat het ook nog eens knap . Schaduw hebben we daar geen last van . Is dus een geod idee, al zeg ik het zelf !

Kwam op you tube wat fimpjes tegen , want ik dook er zo ff in zeg maar . en kwam de firma Tritec in Zwitserland tegen . Iemand bekend met deze firma ? Of die weet welke installateur in de regio Noord-Holland/Friesland er mee werkt ?
Ik hoor er graag van iig ,
En als laatste : we hebben er weer wat zin an !