abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 juli 2008 @ 15:18:10 #1
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59949106
Omdat ik bemerk dat er toch wat vragen zijn over de Tarot en de werking daarvan dacht ik dat het leuk zou zijn om een basis topic aan te maken.
Hierin kunnen dan vragen worden gesteld en iedereen kan elkaar dan van antwoord voorzien.
Kunnen we wellicht met elkaar tips uitwisselen of ervaringen, interpraties van kaarten etc.

Een kleine korte uitleg mijnerzijds over wat principes, wellicht later meer:

Degene die tarot legt, de tarotist, zal zijn eigen handelingen en ritueeltjes uiteindelijk
verkrijgen, gewoon door ervaring, door het te doen en zien wat voor jou het lekkerste werkt.
Er zijn mbt de vraagstelling wel veel overeenkomsten.
-Hou een vraag eenzijdig.. niet een OF-vraag stellen
-Probeer tijdsindicaties te vermijden of heel duidelijk te maken.. "zal ik ooit gelukkig worden" is niet goed, het antwoord die je zal krijgen zal hoogstwaarschijnlijk onsamenhangend worden. Probeer dan te zeggen. "ontmoet ik dit jaar de liefde van mijn leven" dat zou wel kunnen.

De legging.. sommige mensen kunnen niet schudden, en schuiven de kaarten over de tafel terwijl ze zich op hun vraag concentreren. Andere mensen waaieren de kaarten uiteen en kiezen met de linkerhand (ontvangende hand) de kaarten.
Zelf schud ik de kaarten in een rustige omgeving, misschien zachte muziek aan, ingesteld op wat ik ga doen, brand een kaarsje of wierook, was mijn handen.. dat zijn dingen voor mij als ritueel geworden, daarmee stem ik mij af op wat ik ga doen met volle bewustzijn. Niet in je hoofd ik moet straks boodschappen doen, even snel kaarten..

Een legging, er zijn vele soorten, je mag hiermee gewoon experimenteren, er is genoeg te googlen op leggingen, voor sommige vragen zijn andere leggingen misschien duidelijker.
De meest gebruikte is toch denk ik Het Keltisch Kruis, probeer de posities uit je hoofd te leren. Weet waar welke kaart hoort te komen zodat je niet een kaart verkeerd legt.
Ook hierin zie ik dat sommige mensen de posities andere kenmerken geven, ik heb echter ook weer een vast patroon, vaste waardes aan de posities. Ik kan niet zeggen of iets anders verkeerd is, maar bij mij is het op een bepaalde manier ingesleten en dat verander ik niet want het werkt!

Alle kaarten uit je hoofd leren heeft geen zin, hoe meer je het doet, hoe bekender de gezichten gaan worden voor je, sommige kaarten krigen echt een persoonlijkheidje, sommige kaarten vind je leuk, andere minder aardig, het zijn net gezichten... je leert ze nog wel kennen.
Wat je wel kan doen is iedere dag een DAGkaart trekken, probeer je die dag alleen te kijken naar die kaart, wat het je zegt, wat er gebeurt.

Koop een goed boek, een boek waarin een uitgebreide uitleg van de kaart in staat, achtergrondinfo zoals symboliek is belangrijk.. bergen of water staan er niet voor niks op.

Als je de basis goed hebt, vraagstelling, schudden, leggen is het alleen nog een kwestie van doen.
Probeer een dagboekje bij et houden van je leggingen, dit is belangrijk omdat je dan terug kan kijken en zien hoe je de vraag geinterpreteerd hebt en hoe het uiteindelijk is gelopen.. zie je de overeenkomsten of verschillen, waarom was het dan verschillend?
The truth was in here.
pi_59950272
TVP altijd interessant gevonden. Wellicht nu maar eens wat meer verdiepen.
  maandag 7 juli 2008 @ 17:45:18 #3
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_59952464
Ik vind zelf de 9e kaart altijd een beetje een overbodige kaart.
Hij representeerd de hoop en angsten van de vraagsteller.
Het lijkt mij dat je die zelf ook wel weet.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  maandag 7 juli 2008 @ 18:22:48 #4
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59953270
Ja misschien wel, maar stel je voor dat je de kaarten voor iemand anders legt? Dan zou je kunnen zeggen bijvoorbeeld.. je bent ergens bang voor of je denkt geen succes te zullen boeken, maar dat zal je wel lukken als je kijkt naar de mogelijke toekomst en de uiteindelijke toekomst.
Trouwens, zo zijn er wel meer kaartposities dat je denkt dat je het wel weet.. het verleden ken je wel, maar dan is toch fijn om te lezen dat het klopt.
The truth was in here.
  maandag 7 juli 2008 @ 20:44:50 #5
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_59956469
quote:
Op maandag 7 juli 2008 18:22 schreef Bastard het volgende:
Ja misschien wel, maar stel je voor dat je de kaarten voor iemand anders legt? Dan zou je kunnen zeggen bijvoorbeeld.. je bent ergens bang voor of je denkt geen succes te zullen boeken, maar dat zal je wel lukken als je kijkt naar de mogelijke toekomst en de uiteindelijke toekomst.
Trouwens, zo zijn er wel meer kaartposities dat je denkt dat je het wel weet.. het verleden ken je wel, maar dan is toch fijn om te lezen dat het klopt.
Je hebt gelijk.
Daar heb ik niet aan gedacht.
Ik leg meestal alleen de kaart voor mezelf. Ik heb niet genoeg vertrouwen in mijn kunnen om het voor iemand anders te doen.

Via de verledenkaart kan ik meestal zien of ik antwoord krijg op de vraag die ik gesteld heb, of dat de tarot een antwoord geeft over iets anders dat me bezig houdt.
Een vraag over financiën zal een andere verledenkaart krijgen dan bv. een vraag over de liefde.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:19:08 #6
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_59967319
Ik weet niet of het de bedoeling is om hier vragen te stellen, maar ik ben al een tijdje benieuwd naar de legging van kaarten.

Hoe is het met de consistentie van Tarot kaarten?

Dus, zal er bij dezelfde persoon met dezelfde vraag, dezelfde rituelen en dezelfde legger ook dezelfde kaart(en) op tafel komen?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:31:00 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_59967594
Natuurlijk is het topic er voor vragen, en ik hoop dat meerdere mensen die bekend zijn met tarot komen antwoorden en hun ervaringen komen posten!

In antwoord op jou vraag, ik had de afgelopen week een legging op een vraag voor mijzelf.. toen ik de kaarten neerlegde dacht ik bij mijzelf, hee dit kan niet kloppen.. 6 kaarten ondersteboven, 5 kaarten uit de grootte arcana, misschien niet goed geconcentreerd.
Ik pak de kaarten op, ga weer schudden, denk weer aan de vraag en leg de kaarten weer.
Bijna alle kaarten die ik eerder had neergelegd, op 2 na waren dezelfde! Ik ben ze daarna gaan lezen en het verhaal klopte helemaal terwijl ik eerst dacht dat het niet zou kloppen.
Nou moet ik zeggen dat ik een legging voor mijzelf moeilijker vind dan voor een ander, het is een spiegel die je word voorgehouden, en dan zie je dingen die je niet direct herkend.

Dit is voor mij in ieder geval de overtuiging dat als je een vraag opnieuw stelt, je toch hetzelfde antwoord zal krijgen.
Het is wel een momentopname, misschien veranderen er onbewust dingen op het pad waardoor de vraag over een half jaar ofzo een andere uitkomst heeft.
The truth was in here.
pi_59980621
wij gingen een keer pokeren met tarot, ik kreeg quads en spontaan vielen er vier dood neer
Does the name Dr Pavlov ring a bell?
  † In Memoriam † dinsdag 8 juli 2008 @ 21:39:38 #9
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_59982510
Ik sluit me grotendeels bij Bastard aan. Als je in korte tijd een legging doet voor dezelfde persoon, met dezelfde vraag dan komt er min of hetzelfde verhaal te liggen. Daarom adviseer ik de mensen die bij mij komen voor een legging ook altijd een paar maanden te wachten met een vervolgafspraak om de ontwikkelingen hun gang te laten gaan.

Een legging voor mezelf doe ik niet of nauwelijks omdat ik moeite heb objectief te blijven bij de uitkomst van de kaarten. Ik heb de neiging om dan teveel naar mezelf toe te praten en de kaarten te interpreteren naar mijn wensen. De beste leggingen doe ik altijd voor wildvreemden. Ik heb het liefst zo min mogelijk voorkennis over de persoon of situatie. Zo komt het ook betrouwbaarder over als ik dan alsnog de spijker op zijn kop sla
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  † In Memoriam † dinsdag 8 juli 2008 @ 21:53:13 #10
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_59982785
Zal ik dan maar meteen mijn ritueeltjes hier neerzetten? Eerst maar eens een algemene uitleg.

De Rider Waite kaarten die ik voor mijn leggingen gebruik heb ik al zo'n 10 jaar. Het originele doosje is niet eens meer in mijn bezit. In plaats daarvan bewaar ik de kaarten in een zijden doekje die ik zelf omzoomd heb. Door het zijde bescherm ik de kaarten van invloeden van buitenaf, door het doekje zelf te omzomen heb ik vanaf het begin mijn eigen energie erin gebracht. De kaarten gaan in het doekje en thuis bewaar ik het geheel zelfs nog in een houten kistje. Verder heb ik mijn kaarten over de hele wereld meegesleept op vakanties, zakenreizen etc. Ook weer met de reden dat ik een band met mijn kaarten opbouw en de laatste paar jaar omdat ik het gewoon fijn vind om ze bij me te hebben en, indien gewenst, een legging kan doen voor mensen die op mijn pad komen.

• Voor elke legging was ik mijn handen en probeer rust in mezelf te vinden. Thuis brand ik ook altijd een wierrookje, maar als dat niet mogelijk is dan volstaat een kaars ook. Wanneer dat niet aanwezig is, hoef ik alleen maar naar binnen te kijken en me te concentreren op de kaarten en de persoon tegenover me.
  • Ik vraag de vragensteller de vraag goed te formuleren. Open vraag, maar wel zo gericht mogelijk en inderdaad met enige tijdsindicatie zoals hierboven staat.
  • De vragensteller dient zich te concentreren op zijn/haar vraag en schudt vervolgens zelf de kaarten totdat diegene het idee heeft dat hij/zij klaar is met schudden.
  • De vragensteller legt vervolgens het stapeltje kaarten voor zich op tafel en verdeelt het pakje in tweeen.
  • Ik pak het dek op en leg het stapeltje dat van onderaf kwam bovenop en concentreer me nogmaals op de vraag en de persoon tegenover me.
  • Dan leg ik de kaarten met de afbeelding naar onderen in het patroon. 99 van de 100 keer is dat het Keltisch kruis.
  • De kaarten die niet aan bod komen, doe ik weer terug in het doekje/kistje. Die doen deze keer niet mee.
  • De kaarten interpreteer ik 1 voor 1. Aan het eind van de legging vat ik het geheel samen en besteed hierbij nog extra aandacht aan de grote arcana kaarten die naar voren zijn gekomen.
  • Na afloop schud ik de kaarten nog even doorelkaar om de legging weer "los" te maken en stop ik ze weer terug in het doekje/kistje.
  • We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')