Talmud? We hebben het toch over de bijbel? Wat is er mis met dat psalm? Waarom zouden engelen automatons, robots zijn die zomaar opgeofferd kunnen worden omdat ze toch niets waard zijn, terwijl hier staat dat ze hoger zijn dan mensen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 16:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je het in de Goddelijke hiërarchie bekijkt, zoals (daar is ie weer) uitgedrukt wordt in "JHWH tseva'ot". De psalmen spreken vaak over dit idee, ook als ze bijvoorbeeld over de Goddelijke raad spreken. Maar het artikeltje stelt dat mensen engelen kunnen weerstaan ( ook al gebeurt dat niet in, bijvoorbeeld, Genesis 6 ) In die zin stelt de Talmud dat de mens "meer is als de engelen".
Nee, dat is jouw punt. Jij vindt het niet zo zwart wit en natuurlijker, omdat je een voorkeur hebt voor deze uitleg in plaats van de uitleg waaruit blijkt dat je sowieso een zondaar bent en de dood verdient. Dat is iets anders. Ik kan deze uitleg niet verenigen met vele verzen uit het oude testamen, het hele principe van gered worden door geloof ipv door je werken, het bloedoffer voor gerechtigheid, etc.quote:Het punt van dat artikel is dat Joden niet zo'n zwart-witte kijk hebben op Satan en het kwaad als Christenen; zij zien het natuurlijker. Christenen hebben dat beeld veranderd doordat ze de erfzonde hebben; zonde heeft zo een andere betekenis gekregen.
Kom op Ali, dit is nou precies het punt waardoor duidelijk wordt dat de GOD zoals je hem beschrijft.. het alles, het onzichtbare, de schepper, niet de GOD is uit de bijbel, maar de GOD is van de Annunaki.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 16:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, dat is jouw punt. Jij vindt het niet zo zwart wit en natuurlijker, omdat je een voorkeur hebt voor deze uitleg in plaats van de uitleg waaruit blijkt dat je sowieso een zondaar bent en de dood verdient. Dat is iets anders. Ik kan deze uitleg niet verenigen met vele verzen uit het oude testamen, het hele principe van gered worden door geloof ipv door je werken, het bloedoffer voor gerechtigheid, etc.
Ja, deze hele wereld is doordrenkt in zonde, dood, leed en gruwelijkheden.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 17:52 schreef Ticker het volgende:
[..]
De hele natuur zit fout volgens jouw instelling, want de gehele natuur bestaat uit moorden en zondigen...
Nee, het is het gevolg als je collectief God de rug toekeert.quote:In de perfecte wereld had dit niet nodig geweest.
Jouw GOD is dus eigenlijk een knurft dat hij het zo uit de hand heeft (en nog steeds) laten lopen.
Dat is jouw mening. Ik heb het toch allemaal net wat anders opgevat.quote:De Annunaki Goden daarintegen zijn gewoon een stel, net zoals wij mensen met meer kennis, maar dezelfde dierlijke emoties.
Dit is doorgespeeld en verbasterd waardoor wij nu zoveel verschillende geloven hebben.
Ergens zit de kern. Waarschijnlijk heb je het weer juist als je zegd dat de hogere ordes in de vrijmetselaarij een groot gedeelte van de waarheid kennen. Ook geloof ik zeker dat de spirituele wereld aanwezig is, met wezens die jou kunnen sturen, helpen en krenken.
Deze wezens staan mogelijk in contact met 'iets' groters.
Maar niet met de GOD uit de bijbel. Dat is een klootzak. Een mens. Een annunaki.
En het was niet zo dat deze GOD een persoonlijkheids stoornis had, waardoor hij Noach waarschuwde voor wat komen ging. Nee dit was een van de andere goden, die tegen het idee van de overige goden in ging.
Onze redder inderdaad. Onze God.
Mwah nee, het gaat nog steeds over wetenschap, filosofie en levensbeschouwing.quote:
Maar hoe kan je deze GOD de rug toekeren, als hij jou die emoties niet had gegeven.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 18:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, het is het gevolg als je collectief God de rug toekeert.
Ook hier blijkt dat de mens lager is dan engelen.quote:Hebr 2
5 Want niet aan engelen heeft hij de toekomende bewoonde aarde, waarover wij spreken, onderworpen.
7 Gij hebt hem een weinig lager dan engelen gemaakt; met heerlijkheid en eer hebt gij hem gekroond en hem gesteld over het werk van uw handen.
quote:Dan 10
13 Maar de vorst van het koninklijke gebied van Perzië bood mij eenentwintig dagen lang tegenstand, en zie! Michaël, een van de voornaamste vorsten, kwam om mij te helpen; en ik, van mijn kant, bleef daar bij de koningen van Perzië.
18 En degene die eruitzag als een aardse mens raakte mij vervolgens opnieuw aan en sterkte mij. [..]
„Weet gij werkelijk waarom ik tot u ben gekomen? En nu zal ik terugkeren om met de vorst van Perzië te strijden. Wanneer ik heenga, zie! komt ook de vorst van Griekenland.
Het is opvallend dat het oude testament zeer duidelijk spreekt over geestenkrachten, vorsten, die tot machtige dingen in staat zijn. Deze bestaan aan beide kanten, zowel aan Satans kant als Jehovah's kant. Een vorst van Satan was dus zelfs in staat een engel van God tegen te houden totdat Michael hem te hulp kwam.quote:Joz 5
14 Hierop zei hij: „Neen, maar ik — als vorst van het leger van Jehovah ben ik nu gekomen.” Toen viel Jozua op zijn aangezicht ter aarde en wierp zich neer en zei tot hem: „Wat heeft mijn heer tot zijn knecht te zeggen?” 15 De vorst van het leger van Jehovah zei nu tot Jozua: „Doe uw sandalen van uw voeten, want de plaats waarop gij staat, is heilig.” Terstond deed Jozua het.
Maar waaruit is op te halen dat de engelen, oftewel de wachters, niet gewoon hetzelfde en net zo sterk waren als de mensen op aarde, op misschien eigenschappen als een langer bestaan, na.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:27 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nog over engelen trouwens:
[..]
Ook hier blijkt dat de mens lager is dan engelen.
[..]
[..]
Het is opvallend dat het oude testament zeer duidelijk spreekt over geestenkrachten, vorsten, die tot machtige dingen in staat zijn. Deze bestaan aan beide kanten, zowel aan Satans kant als Jehovah's kant. Een vorst van Satan was dus zelfs in staat een engel van God tegen te houden totdat Michael hem te hulp kwam.
Ook in het oude testament stond hun macht dus niet ter discussie.
We hadden het volgens mij over dat artikeltje wat ik je aangaf. En een Joodse bron zal gauw de Talmud als bron nemen. Niet dat je het daarmee eens moet zijn, maar dan begrijp je waar het idee vandaan komt.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 16:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Talmud? We hebben het toch over de bijbel? Wat is er mis met dat psalm? Waarom zouden engelen automatons, robots zijn die zomaar opgeofferd kunnen worden omdat ze toch niets waard zijn, terwijl hier staat dat ze hoger zijn dan mensen.
[..]
Nee, dat snap ik, daarom ben je ook Christen. Ik kan me goed vinden in dat de mens hoogmoedig is, zondig etc. Maar gelijk, bij de geboorte, en dat God Zijn eigen Zoon offert als een offerdier en dat wij dat dan moeten aanvaarden om gered te worden? Neequote:Nee, dat is jouw punt. Jij vindt het niet zo zwart wit en natuurlijker, omdat je een voorkeur hebt voor deze uitleg in plaats van de uitleg waaruit blijkt dat je sowieso een zondaar bent en de dood verdient. Dat is iets anders. Ik kan deze uitleg niet verenigen met vele verzen uit het oude testament, het hele principe van gered worden door geloof ipv door je werken, het bloedoffer voor gerechtigheid, etc.
Maar wat die artikelen die ik aanreikte ook zeggen: lang niet alle Joden zien dat zo letterlijk. Er zijn zat Joden die Job's Satan als literaire antropomorfe omschrijving zien van verleiding, en vooral: dat boek is erg kritisch tegenover de reden voor kwaad. Ergens vind ik het ook jammer dat het later in het boek weer simpel wordt weggeredeneerd door God's terechtwijzing van Job.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:27 schreef STORMSEEKER het volgende:
Nog over engelen trouwens:
[..]
Ook hier blijkt dat de mens lager is dan engelen.
[..]
[..]
Het is opvallend dat het oude testament zeer duidelijk spreekt over geestenkrachten, vorsten, die tot machtige dingen in staat zijn. Deze bestaan aan beide kanten, zowel aan Satans kant als Jehovah's kant. Een vorst van Satan was dus zelfs in staat een engel van God tegen te houden totdat Michael hem te hulp kwam.
Nou de 2 reeds aangehaalde teksten geven aan dat mensen lager zijn dan engelen maar hier zijn nog een aantal teksten waaruit blijkt wat voor kracht en macht deze wezens hebben. Bovenmenselijke kracht.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:45 schreef Ticker het volgende:
Maar waaruit is op te halen dat de engelen, oftewel de wachters, niet gewoon hetzelfde en net zo sterk waren als de mensen op aarde, op misschien eigenschappen als een langer bestaan, na.
quote:Psalm 103
20 Zegent Jehovah, o GIJ zijn engelen, geweldig in kracht, die zijn woord volbrengt,
Door te luisteren naar de stem van zijn woord.
quote:Psalm 104
4 Die zijn engelen geesten maakt,
Zijn dienaren een verslindend vuur.
quote:Hand 16
16 En het geschiedde toen wij onderweg waren naar de gebedsplaats, dat een zeker dienstmeisje met een geest, een waarzeggende demon, ons tegemoet kwam. Zij verschafte haar meesters gewoonlijk groot gewin door de kunst van het voorspellen te beoefenen.
quote:Daniel 3
24 Terstond sloeg koning Nebukadne̱zar zelf de schrik om het hart en hij stond ijlings op. Hij nam het woord en zei tot zijn hoge koninklijke beambten: „Hebben wij niet dríé fysiek sterke mannen gebonden midden in het vuur geworpen?” Zij antwoordden en zeiden tot de koning: „Ja, o koning.” 25 Hij antwoordde en zei: „Ziet! Ik aanschouw vier fysiek sterke mannen die midden in het vuur vrij rondlopen, en er is geen letsel aan hen, en het uiterlijk van de vierde gelijkt op dat van een zoon der goden.”
Over Satan specifiek:quote:2 Kon 19
35 Het gebeurde nu in die nacht, dat de engel van Jehovah voorts uittrok en in de legerplaats van de Assyriërs honderd vijfentachtig duizend [man] neersloeg. Toen men ’s morgens vroeg opstond, wel, zie, zij allen waren dood, lijken.
quote:1 Joh 5
de gehele wereld ligt in de [macht van de] goddeloze
quote:Luk 4
; 6 en de Duivel zei tot hem: „Ik zal u al deze autoriteit en de heerlijkheid ervan geven, want ze is mij overgegeven, en ik geef ze aan wie ik ook wens.
Satan is blijkbaar zo machtig dat de hele wereld in zijn macht ligt. Hij is momenteel, volgens de bijbel, de werkelijke heerser over de aarde.quote:Joh 12
31 Nu wordt er een oordeel aan deze wereld voltrokken; nu zal de heerser van deze wereld worden buitengeworpen.
Dit is hoe men zegt dat het is binnen magie, als we praten over een bestaande god die alwetend en almachtig is is dit niet vreemder of zweveriger hoor.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:04 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer voor zweverig gezever.
Gaten kunnen ontstaan door ziekte, door geestelijke gesteldheid, hoe krijg je het goed, leef gezond, blijf bij jezrlf, sta sterk in je eigen schoenen en op je eigen pad.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 14:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is mijn auro? Hoe raakt dat open? Hoe sluit ik het weer?
Dan heb je je nog nooit echt met magie bezig gehouden...wel met wannabee magie, mensen die aan zogenaamde zwarte magie doen en zich heel stoer voelen, zich afzetten tegen de "normale" wereld.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 15:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee dat wist ik eerlijk gezegd niet, ik ben dat nog nooit eerder tegengekomen in de combinatie met magie.
Het is gewoon een kwestie van wel of niet gehoorzamen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 20:19 schreef Ticker het volgende:
[..]
Maar hoe kan je deze GOD de rug toekeren, als hij jou die emoties niet had gegeven.
Het is immers zijn bedoeling geweest om jou die mogelijkheid te geven.
Leg een hond een koekje te dicht bij zijn neus, en kijk even weg. Zou het er nog liggen?
Het zijn de primitieve trekken waardoor dit komt. De hond heeft continu honger.
Had hij geen honger gehad, en geprogrammeerd geweest om alleen te eten om 4 uur, had dit zo geschiedt. Toch?
In jouw situatie zijn wij de robots uit de 50e jaren SciFi films.
"They turned against their creator"
Ik heb geen ervaring met magie en met aura's heb ik ook nooit te maken gehad eigenlijk. Ik was een pantheïst, qua filosofie een Luciferiaan, maar deed niet (bewust) aan magie, alleen qua denken.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Gaten kunnen ontstaan door ziekte, door geestelijke gesteldheid, hoe krijg je het goed, leef gezond, blijf bij jezrlf, sta sterk in je eigen schoenen en op je eigen pad.
Het aura is de energie om ieder levend wezen heen, zou je erg goed moeten weten aangezie je zogenaamd zoveel ervaring hebt met esoterie.
En wie ben jij dan? Gandalf?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan heb je je nog nooit echt met magie bezig gehouden...wel met wannabee magie, mensen die aan zogenaamde zwarte magie doen en zich heel stoer voelen, zich afzetten tegen de "normale" wereld.
Nee ik interesseer me meer voor waar die krachten van magie vandaan komen dan dat ik het zelf in de praktijk breng. Ergens voelde het ook nooit moreel om magie toe te passen op anderen. En je kan wel aankomen met dat je er 'zelf open voor moet staan', ik heb toch heel andere verhalen gehoord. Een vriend van me was eens heel verliefd op een meisje en wilde haar, paste toen een bep. ritueel toe. Volgende dag wilde ze bij hem intrekken. Stond zij er dan zo open voor of is het een demonische macht die invloed op je heeft wanneer je geen bescherming (van God) geniet?quote:Als je dit niet kent heb je nog niets geleerd van magie en omliggende zaken, alleen maar wannabee dingen meegemaakt van mensen die er niets van snappen.
Kijk, we gaan op de magische toer! Enkeltje TRU. Dit heeft weinig met wetenschap, filosofie en levensbeschouwing te maken.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:12 schreef erodome het volgende:
Gaten kunnen ontstaan door ziekte, door geestelijke gesteldheid, hoe krijg je het goed, leef gezond, blijf bij jezrlf, sta sterk in je eigen schoenen en op je eigen pad.
Het aura is de energie om ieder levend wezen heen, zou je erg goed moeten weten aangezie je zogenaamd zoveel ervaring hebt met esoterie.
Je kan best filosoferen over hoe ethisch het gebruik van magie is als je daar in gelooft.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:35 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Kijk, we gaan op de magische toer! Enkeltje TRU. Dit heeft weinig met wetenschap, filosofie en levensbeschouwing te maken.
Denk aan je vruchten, Ali.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wie ben jij dan? Gandalf?
[..]
Dien een klacht in zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:39 schreef Scaurus het volgende:
Ja, maar daar hebben wij TRU voor. Waar is dat subforum anders voor?
De Rozenkruizers zijn magiers. Ze houden zich bezig met de occulte wetenschap.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:35 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Kijk, we gaan op de magische toer! Enkeltje TRU. Dit heeft weinig met wetenschap, filosofie en levensbeschouwing te maken.
Dat is toch ook zwarte magie? Wat wordt er allemaal over geschreven?quote:Op vrijdag 11 juli 2008 21:45 schreef Aldus.Sprak.God het volgende:
[..]
De Rozenkruizers zijn magiers. Ze houden zich bezig met de occulte wetenschap.
Ik heb hier genoeg documenten over enochiaanse magie liggen die afkomstig zijn van de Rozenkruisers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |