Bronquote:Veel kiezers hopen op val kabinet
DEN HAAG - Aan het einde van dit parlementaire jaar zegt 60 procent van de kiezers te hopen dat de regering valt komend jaar. Het zijn ook vooral de oppositiepartijen die het goed doen in de peilingen en nu met een gerust hart vakantie (zomerreces) kunnen vieren.
Dat blijkt uit de politieke opiniepeiling die Maurice de Hond zondag bekend heeft gemaakt. Zo is de PvdA die nu nog 33 zetels in de Tweede Kamer heeft, gezakt naar een "nieuw all time low" van vijftien zetels.
De PvdA is daarmee in de peilingen even groot als D66. Deze oppositiepartij bezet drie zetels in de Kamer, maar zou als er nu verkiezingen waren vijftien zetels halen.
CDA
De andere regeringspartij CDA blijft steken op 33 zetels in de peiling, daar waar de christendemocraten nu 41 plekken in de Kamer hebben. De ChristenUnie behoudt zes zetels.
Opvallend is ook dat CDA-kiezers weinig enthousiast zijn over de huidige regering. Van de CDA-achterban hoopt 48 procent dat het kabinet valt en 46 procent dat ze blijven zitten.
Oppositie
In de oppositie zou de nieuwe partij van Rita Verdonk, Trots op NL, nu de grootste zijn met achttien zetels. De SP zou zeventien zetels krijgen, terwijl ze er momenteel 25 heeft.
De VVD wordt derde met zestien zetels, tegen 22 nu. De PVV van Geert Wilders zou veertien zetels krijgen en bezet nu negen plekken in de Kamer.
Ben het bijna helemaal eens met de stelling, alleen niet mee de oppositie, vaak is de coalitie zo stront eigenwijs dat de oppositie er niet tegen in kan brengen wegens te weinig zetelsquote:Op zondag 6 juli 2008 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ben voorstander van een andere regel: bij het vallen van het kabinet moeten ALLE leden + de oppositie verboden worden ooit nog terug te keren in de kamer, en dat zonder "wachtgeld" of andere mega-uitkeringen. Wellicht dat ze dan wat beter hun best gaan doen, want het is van de zotte dat het ene na het andere kabinet "valt".
stem dan helemaal niet.quote:Op zondag 6 juli 2008 13:44 schreef Wheelgunner het volgende:
Ik zou alleen geen idee hebben waar ik dan op moest gaan stemmen; het doet me allemaal vrij weinig...
PvdD dan maar?
Oh, zijn dat ook al draaikonten? Tsja, dan weet ik het ook niet.quote:Op zondag 6 juli 2008 13:45 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
stem dan helemaal niet.
ipv op de partij van de draaikonten
Bij twijfel beter niet stemmen.quote:Op zondag 6 juli 2008 13:47 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Oh, zijn dat ook al draaikonten? Tsja, dan weet ik het ook niet.
Dan had ik de vorige keren ook niet moeten stemmen vrees ikquote:Op zondag 6 juli 2008 13:53 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Bij twijfel beter niet stemmen.
Ja, het kan best zijn, zoals kabinetsleden voortdurend beweren, dat Jan Marijnissen, Rita Verdonk en Geert Wilders geen patent hebben op het oplossen van de problemen van Nederland. Maar wat zijn dan de oplossingen van Balkenende, Bos en Rouvoet? Lastenverhogingen, pappen, nathouden en bedillen?quote:Op zondag 6 juli 2008 14:05 schreef Hexagon het volgende:
Of stem op een minipartij ofzo
Verder ben ik dit kabinet ook kotsbeu. PVDA en CDA halen echt het slechtste in elkaar naar boven en die CU daar wordt ik al helemaal kriegel van.
Alsof het vorige ultra-rechtse kabinet dat wel deed.....quote:Op zondag 6 juli 2008 12:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Zou het geen idee zijn voor dit kabinet om gewoon na de vakantie niet meer terug te komen en gewoon nieuwe verkiezingen uit te schrijven? Want dat is wat de meerderheid van de kiezers op dit moment wil.
Maar dat zal helaas niet gebeuren want dit kabinet luistert absuluut niet naar de kiezers
Het wordt gewoon door al die kleine partijtjes steeds onmogelijker om een kabinet te vormen. Dan wordt het iets van CDA + VVD + D66 + TON/PVV of CDA + VVD +TON + PVV... ik denk niet dat zo een kabinet wel veel steun van 'het volk' krijgtquote:Op zondag 6 juli 2008 14:46 schreef Koewam het volgende:
Zou er dan een betere combinatie mogelijk zijn op basis van de huidige zetelverdeling in de peilingen?
Zat het net even te kijken, en CDA + VVD + D66 hebben maar 61 zetels. Kan verder geen combinatie bedenken die het beter zou kunnen doen dat het huidige en bovenstaande.
61 zetels maar. Zelfs met partijen in de oppositie.quote:Op zondag 6 juli 2008 14:46 schreef Koewam het volgende:
Zou er dan een betere combinatie mogelijk zijn op basis van de huidige zetelverdeling in de peilingen?
Zat het net even te kijken, en CDA + VVD + D66 hebben maar 61 zetels. Kan verder geen combinatie bedenken die het beter zou kunnen doen dat het huidige en bovenstaande.
De oppositie heb ik meegenomen in m'n stelling, omdat die lui er anders toch maar voor spek en bonen bij zitten... 4 jaar lang een riant salaris, zonder iets te hoeven bijdragen!quote:Op zondag 6 juli 2008 13:43 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Ben het bijna helemaal eens met de stelling, alleen niet mee de oppositie, vaak is de coalitie zo stront eigenwijs dat de oppositie er niet tegen in kan brengen wegens te weinig zetels
Je denkt toch niet serieus dat het CDA met de PVV gaat regeren?quote:Op zondag 6 juli 2008 14:51 schreef Rens_Wilders het volgende:
Zou wel vermakelijk zijnBalkenende als leider van een kabinet met Wilders en Rita, dat gaat echt niet goed
![]()
En is dat een probleem?! Wat mij betreft mag die hele "kabinetsvorming" worden afgeschaft!quote:Op zondag 6 juli 2008 14:51 schreef Rens_Wilders het volgende:
[..]
Het wordt gewoon door al die kleine partijtjes steeds onmogelijker om een kabinet te vormen.
Ja, dan worden alle belastingen afgeschaft en de uitgaven verdubbeld.quote:Op zondag 6 juli 2008 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit is per definitie ondemocratisch! Veel beter zou het zijn als externe experts mogelijkheden aandragen, en daar dan hoofdelijk over gestemd wordt.
Hoofdwaarschijnlijk weer CDA stemmen en dan op naar Balkenende 5quote:Op zondag 6 juli 2008 13:18 schreef Tism het volgende:
Ik vraag me af wat de burger bij de volgende komende verkiezingen zal gaan doen.
Ra ra ra, wat gaat 't volk straks doen?
Laat het kabinet nog maar lekker zitten, want dan kotst de Burger ze straks helemaal uit en kunnen de PVV en TON hun partij verder perfectioneren.quote:Op zondag 6 juli 2008 12:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Zou het geen idee zijn voor dit kabinet om gewoon na de vakantie niet meer terug te komen en gewoon nieuwe verkiezingen uit te schrijven? Want dat is wat de meerderheid van de kiezers op dit moment wil.
Maar dat zal helaas niet gebeuren want dit kabinet luistert absuluut niet naar de kiezers
En met wie gaan ze dan regeren?quote:Op zondag 6 juli 2008 15:57 schreef JohnDope het volgende:
Laat het kabinet nog maar lekker zitten, want dan kotst de Burger ze straks helemaal uit en kunnen de PVV en TON hun partij verder perfectioneren.
Daarom, laat het kabinet nog maar rustig hun tijd vol maken.quote:Op zondag 6 juli 2008 16:27 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
En met wie gaan ze dan regeren?
De laatste tijd lopen ze terug in de peilingen dus er zijn wel partners nodig.
We zijn met Balkenende al het lachertje van de wereld. Enig idee hoe we bekeken worden als we een premier hebben tegen wie een internationaal opsporingsbevel loopt?quote:Op zondag 6 juli 2008 15:57 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Laat het kabinet nog maar lekker zitten, want dan kotst de Burger ze straks helemaal uit en kunnen de PVV en TON hun partij verder perfectioneren.
Ik vind het allemaal prima, als ze straks maar weggestemd worden.quote:Op zondag 6 juli 2008 17:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
We zijn met Balkenende al het lachertje van de wereld.
Er komt natuurlijk geen internationaal opsporingsbevel, want dat kan niet voor een mening.quote:Enig idee hoe we bekeken worden als we een premier hebben tegen wie een internationaal opsporingsbevel loopt?
ach dat zal wel los lopen denk ik ...quote:Op zondag 6 juli 2008 17:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
We zijn met Balkenende al het lachertje van de wereld. Enig idee hoe we bekeken worden als we een premier hebben tegen wie een internationaal opsporingsbevel loopt?
Geert staat op 14 zetels in de hoogste peiling.quote:Op zondag 6 juli 2008 18:19 schreef RAVW het volgende:
Dus om dan geert als premier te hebben vind ik dan nog niet eens zo erg.
Nee, maar het huidige kabinetsbeleid welquote:Op maandag 7 juli 2008 10:45 schreef LangeTabbetje het volgende:
Maar goed, dat is ook niet echt een reden om het kabinet te laten vallen.
quote:Op zondag 6 juli 2008 13:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De wil van de kiezers.
Tja, en dan krijgen we een enorme versnippering. Een TON met 20 zetels, zonder programma, ideeen, laat staan 19 andere kandidaten. Een PVV met 14 zetels, een SP met 18 zetels.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 08:08 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, maar het huidige kabinetsbeleid wel
Huiliequote:Op zondag 6 juli 2008 17:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
We zijn met Balkenende al het lachertje van de wereld. Enig idee hoe we bekeken worden als we een premier hebben tegen wie een internationaal opsporingsbevel loopt?
Toppie, nog meer belastingdruk en milieuheffingen!quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:33 schreef Visitor1982 het volgende:
Ik ben voor D66/PvdA/GroenLinks en VVD.
Alternatief dan ?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:02 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Toppie, nog meer belastingdruk en milieuheffingen!
Hij doet het slecht. Hji heeft zich als een schooljongetje laten voorliegen door Bush.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:59 schreef Seneca het volgende:
[..]
HuilieIk vind Balkenende ook geen goede premier, nee. Maar je kunt niet ontkennen dat hij het op internationaal gebied gewoon erg goed doet.
Dat gaat geen meerderheid halen.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 13:37 schreef Scaurus het volgende:
CDA-VVD
Dat kan ik best ontkennen onder verwijzing naar Irak, Afghanistan, Europese Grondwet, Verdrag van Lissabon, JSF enzovoort, und so weiter, etcetera.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 12:59 schreef Seneca het volgende:
[..]
HuilieIk vind Balkenende ook geen goede premier, nee. Maar je kunt niet ontkennen dat hij het op internationaal gebied gewoon erg goed doet.
kloptquote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:04 schreef Yildiz het volgende:
[..].
Het is tegenwoordig wel erg eenvoudig om het kabinet collectief overal de schuld van te geven..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |