abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 juli 2008 @ 14:24:17 #1
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_59908406
Waarom rijdt men in Engeland links, en zit het stuur daar rechts?

Wie weet hier de oorsprong van?
Action is the enemy of thoughts
pi_59908557
Wegwezen. Note +

[ Bericht 74% gewijzigd door Floripas op 05-07-2008 22:11:03 ]
  zaterdag 5 juli 2008 @ 14:34:54 #3
158452 IQM
I am the one
pi_59908570
http://auto-en-vervoer.kwero.nl/auto/859-waarom-links-rijden.html

Eerste hit Google. Blijft toch een handige site...
Scio Melius
Op zaterdag 6 juni 2009 15:53 schreef Emimich het volgende:
Gelul.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:09:13 #4
220392 DoubleDo
dobbel dobbel
pi_59909803
En waarom word het niet links?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:23:17 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_59909960
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:09 schreef DoubleDo het volgende:
Ga jij even de infrastructuur van een heel land veranderen, anders. Hoe stel je je dat voor?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:44:34 #6
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_59910251
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ga jij even de infrastructuur van een heel land veranderen, anders. Hoe stel je je dat voor?
Dat hebben ze in zweden in 1973 ook gedaan!

Ik stel voor te beginnen met een proef, eerst het vrachtverkeer en daarna de rest

Overigens snap ik nog steeds niet helemaal waarom de engelsen nou een andere rijrichting hebben; voor de andere mensen is het toch ook makkelijker om die lans in de rechterhand te houden of zie ik dat nou fout?
Action is the enemy of thoughts
pi_59910928
quote:
Dit is een historische feitje.
Het linksrijden komt voort uit de riddertijd, waarbij rechtshandige ridders links aanhielden om enerzijds hun sabelschede te beschermen (die men links droeg) en anderzijds hun rechterarm vol konden gebruiken tijdens een gevecht.

Ook is het voor een rechtshandige ridder makkelijker om vanaf de linker kant op zijn paard te steigen. Hierbij is het ook handiger om links te rijden, aangezien je dan niet vanaf het midden van het pad hoeft op te steigen.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 17:48:20 #8
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_59911320
Omdat engelsen gewoon eigenwijs zijn, ze moeten per-se links rijden, drinken meer thee dan koffie, auto's positief aarden en ponden aanhouden in plaats van euro's...
pi_59981368
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 17:48 schreef glasbak het volgende:
Omdat engelsen gewoon eigenwijs zijn, ze moeten per-se links rijden, drinken meer thee dan koffie, auto's positief aarden en ponden aanhouden in plaats van euro's...
Nu zou je het eigenwijs kunnen noemen, maar nog niet zo heel lang terug waren ze zo goed als baas op deze aardkloot, ofwel het is begrijpelijk waarom ze hun eigen ding hebben.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  Redactie Frontpage dinsdag 8 juli 2008 @ 21:44:05 #10
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_59982594
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:44 schreef Reintje het volgende:

Ik stel voor te beginnen met een proef, eerst het vrachtverkeer en daarna de rest

Of dat nou zo verstandig is... Dan rijden de vrachtwagens tegen het overige verkeer in met alle gevolgen van dien
  dinsdag 8 juli 2008 @ 22:37:50 #11
193177 Mof
Een mof
pi_59983933
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 16:09 schreef DoubleDo het volgende:
Tegenwoordig bouw je niet meer zo makkelijk alle auto's/gewoonten/infrastructuur etc aan.
Ja, dat is een pseudoniem.
pi_60040754
Tja, waarom rijden wij rechts, waarom passen wij ons niet aan aan hen.
Zij zijn trouwens niet de enige (34% rijdt links (of zou dat moeten doen als ze kunnen rijden..)) :

pi_60040809
quote:

[..]

Dat hebben ze in zweden in 1973 ook gedaan!

Dat was "Dagen H" (in 1967 trouwens). Zo eenvoudig was dat nu ook weer niet:
pi_60043688
quote:

[..]

Ik denk dat het wel kan,vraag het maar aan Cruijff. Die zou ook wel "ff" Ajax opnieuw gaan opbouwen
75 topics = FIN
  zaterdag 12 juli 2008 @ 00:00:29 #15
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_60052980
quote:
Overigens snap ik nog steeds niet helemaal waarom de engelsen nou een andere rijrichting hebben; voor de andere mensen is het toch ook makkelijker om die lans in de rechterhand te houden of zie ik dat nou fout?
Idd de vervolgvraag is dan ook: waarom rijden wij dan rechts? Hadden we hier veel linkshandige ridders?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 00:11:38 #16
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60053163
Wat ik me altijd heb afgevraagd: schakel je in Britse auto's ook in spiegelbeeld? Op de een of andere manier lijkt het me logisch om "van je af" te schakelen als je snelheid maakt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_60056997
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 00:11 schreef Ringo het volgende:
Wat ik me altijd heb afgevraagd: schakel je in Britse auto's ook in spiegelbeeld? Op de een of andere manier lijkt het me logisch om "van je af" te schakelen als je snelheid maakt.
Neen
(link)
Je zit dus rechts, en met je linkerhand schakel je. Als je dus naar een hogere versnelling wil met zo'n wagen, dan moet de pook juist naar je toe getrokken worden.

Ik heb dit onlangs met een Australiër besproken die nu al bijna twee jaar in Gent woont en een rijbewijs heeft, waarmee hij in theorie perfect legaal mag rijden, maar hij heeft het nog steeds niet gedaan, omdat het allemaal zo anders is... voor hem was het dan ook perfect normaal dat de pook naar je toe komt als je harder gaat rijden.
pi_60240556
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 00:00 schreef Napalm het volgende:

[..]

Idd de vervolgvraag is dan ook: waarom rijden wij dan rechts? Hadden we hier veel linkshandige ridders?
Wij reden ook links, dat is alleen al aangepast voordat er auto's waren.

Naar het schijnt heeft Napoleon in continetaal europa het rechts rijden definitief ingevoerd.
pi_60430821
Het schijnt dat het uit de middeleeuwen stamt, tenminste dat zegt mijn engelse vriend.
Shit happens! but don´t worry I AM HAPPY!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 22:50:58 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60431118
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 00:11 schreef Ringo het volgende:
Ik woon in Engeland en heb dus ook een Engelse auto
Pook is niet gespiegeld.

Het enige lastige aan mijn auto is dat ze het zekeringenkastje niet mee hebben verplaatst naar rechts en je daarom nauwelijks ruimte hebt in je handschoenenkastje. Maar dat is niet bij alle auto's zo.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 29 juli 2008 @ 23:14:12 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60431795
quote:

[..]

Daarnaast heb je nog het probleem dat alle auto's dan opeens verkeerd om zijn.
Als je rechts moet rijden in een auto met het stuur rechts dan heb je helemaal geen overzicht in bochten. Juist in de UK zijn de wegen doorgaans erg smal en bochtig.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_71704455
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 11:59 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Neen
(link)
Je zit dus rechts, en met je linkerhand schakel je. Als je dus naar een hogere versnelling wil met zo'n wagen, dan moet de pook juist naar je toe getrokken worden.

Ik heb dit onlangs met een Australiër besproken die nu al bijna twee jaar in Gent woont en een rijbewijs heeft, waarmee hij in theorie perfect legaal mag rijden, maar hij heeft het nog steeds niet gedaan, omdat het allemaal zo anders is... voor hem was het dan ook perfect normaal dat de pook naar je toe komt als je harder gaat rijden.
Dan kan hij blijkbaar sowieso niet rijden . Ik rijd ook wel eens in een Engelse auto en het even wennen, maar na 10 minuutjes rijden ben je eraan gewend.
Ceterum censeo Carthaginem delendam esse
pi_71705154
quote:

[..]

Komop zeg, tis weekend. Hij vraagt gewoon iets. Zeg dan niks als je wilt afzeiken.
75 topics = FIN
pi_71705839
Er zijn best veel linksrijdende landen hoor en met name in de voormalige gemenebest landen.

Landen en gebieden waar men links rijdt

* Alderney (VK)
* Amerikaanse Maagdeneilanden (VS)
* Anguilla (VK)
* Antigua en Barbuda
* Australië
* Bahama's
* Bangladesh
* Barbados
* Bermuda (VK)
* Bhutan
* Botswana
* Britse Maagdeneilanden (VK)
* Brunei
* Caymaneilanden (VK)
* Christmaseiland (Australië)
* Cocoseilanden (Australië)
* Cookeilanden (Nieuw-Zeeland)
* Cyprus
* Dominica
* Oost-Timor (reden rechts * 1928-* 1976)
* Falklandeilanden (VK)
* Fiji
* Grenada
* Guernsey (VK)
* Guyana
* Hongkong (in tegenstelling tot China)
* Ierland
* India
* Indonesië
* Jamaica
* Japan
* Jersey (VK)
* Kenia
* Kiribati
* Lesotho
* Macau (in tegenstelling tot China)
* Malawi
* Maleisië
* Maldiven
* Man (VK)
* Malta
* Mauritius
* Montserrat (VK)
* Mozambique
* Namibië (vanaf * 1918)
* Nauru (vanaf * 1918)
* Nepal
* Nieuw-Zeeland
* Niue (Nieuw-Zeeland)
* Norfolk (Australië)
* Uganda
* Pakistan
* Papoea-Nieuw-Guinea
* Pitcairneilanden (VK)
* Saint Kitts en Nevis
* Saint Lucia
* Saint Vincent en de Grenadines
* Salomonseilanden
* Seychellen
* Singapore
* Sint-Helena (VK)
* Somaliland (in tegenstelling tot Somalië)
* Sri Lanka
* Suriname
* Swaziland
* Tanzania (in * Tanganyika vanaf * 1919)
* Thailand
* Tokelau-eilanden (Nieuw-Zeeland)
* Tonga
* Trinidad en Tobago
* Turks- en Caicoseilanden (VK)
* Tuvalu
* Verenigd Koninkrijk
* Zambia
* Zimbabwe
* Zuid-Afrika

bron: wikipedia
pi_72025630
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 17:27 schreef Sphere het volgende:

[..]

pi_72036735
Ik weet niet waarom ze in Engeland links rijden, maar wel waarom ze niet rechts rijden...
200 jaar geleden was er een kleine man genaamd Napoleon en die nam west- en zuid-Europa over en nog wat landjes, behalve Engeland.
In al zijn veroverde landen moest men rechts rijden, niet met de auto welliswaar, maar wel met de andere voertuigen. Vandaar dat wij rechts rijden, en zo ongeveer de rest van Europa ook, behalve Engeland dus!
Heeft voor zover ik weet niets met auto's en de schakelingen/stuur of wat dan ook te maken.
Alles is relatief, behalve jam. Dat is confiture.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 17:47:03 #27
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_72046998
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_72051774
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 12:45 schreef Beunhaas_ het volgende:
Ik weet niet waarom ze in Engeland links rijden, maar wel waarom ze niet rechts rijden...
200 jaar geleden was er een kleine man genaamd Napoleon en die nam west- en zuid-Europa over en nog wat landjes, behalve Engeland.
In al zijn veroverde landen moest men rechts rijden, niet met de auto welliswaar, maar wel met de andere voertuigen. Vandaar dat wij rechts rijden, en zo ongeveer de rest van Europa ook, behalve Engeland dus!
Heeft voor zover ik weet niets met auto's en de schakelingen/stuur of wat dan ook te maken.
The nations, not so blest as thee,
Must in their turn, to tyrants fall,
While thou shalt flourish great and free,
The dread and envy of them all.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')