Misschien wilde hij lekker stoer poseren voor je?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:23 schreef hetzwartegat het volgende:
Ik heb zelf onder meer de volgende ervaringen:
Toen ik mijn fotocamera optilde om dit op de foto te zetten, kreeg ik een mitrailleur op me gericht. Omdat ik dit vrij intimiderend vond, heb ik deze foto niet gemaakt.
Die 'beveiligingsmensen' zijn Marechaussees. Ze staan er bij elke vlucht van El Al, en meestal ook bij vluchten van NorthWest en Delta. Israel en de VS zijn nu eenmaal een magneet voor terroristen. In het geval van de beveilliging van Schiphol heb ik er overigens alle begrip voor dat zij liever niet gefotografeerd worden, alhoewel je je af kunt vragen wat één foto van één bewaker nou eigenlijk voor extra risico veroorzaakt.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:23 schreef hetzwartegat het volgende:
Ik heb zelf onder meer de volgende ervaringen:
- bij het inchecken voor een El Al vlucht op Schiphol stond een leger beveiligingsmensen met mitrailleurs, op de dag dat er groot terreuralarm was. Gek genoeg waren de andere vluchten niet beveiligd. Toen ik mijn fotocamera optilde om dit op de foto te zetten, kreeg ik een mitrailleur op me gericht. Omdat ik dit vrij intimiderend vond, heb ik deze foto niet gemaakt.
Ik begrijp niet goed waarom het gelijk zo intimiderend moet. Ze kunnen toch gewoon rusitg een praatje met je komen maken? Als een gesprek rustig begint loopt het meestal veel soepeler. Maar om de één of andere reden vergeten nogal wat agenten hun opleiding.quote:- in een winkelcentrum heb ik een reportage gemaakt over gemengde koppeltjes (m.a.w. allochtoon verliefd op autochtoon, en andersom). Ik maakte korte interviewtjes en een foto. Omdat het redelijk lastig was om een aantal van die koppeltjes te vinden, heb ik een tijdje rondgehangen in dat winkelcentrum. Kennelijk heeft een oplettende burger de politie gebeld. Even later kwam er een groep agenten op me af die vrij agressief om mijn identiteitsbewijs vroegen en me allerlei andere vragen stelden. Uiteindelijk hebben ze me met rust gelaten, maar het was redelijk intimiderend.
Wat men beschouwt als militair gevoelig, of strategsch verschilt wel een beetje van land tot land, maar deze had je kunnen zien aankomen. Het is zo ongeveer overal ter wereld zo dat je geen foto's mag maken van militaire toestanden, grensovergangen, douane, etc. Ook op veel vliegvelden geldt een fotoverbod. Als je ook weet hoe panisch ze sowieso al bij El Al zijn, is het niet verwonderlijk dat ze zo reageren.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 11:23 schreef hetzwartegat het volgende:
- bij het inchecken voor een El Al vlucht op Schiphol stond een leger beveiligingsmensen met mitrailleurs, op de dag dat er groot terreuralarm was. Gek genoeg waren de andere vluchten niet beveiligd. Toen ik mijn fotocamera optilde om dit op de foto te zetten, kreeg ik een mitrailleur op me gericht. Omdat ik dit vrij intimiderend vond, heb ik deze foto niet gemaakt.
Net als de teletoeter bij fotografen dus...?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 15:48 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Bij sommigen moet de pet het (gebrek aan)formaat van sommige organen helaas compenseren.
Welk orgaan compenseert Pea dan?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:17 schreef k_man het volgende:
[..]
Net als de teletoeter bij fotografen dus...?
Inkoppertjequote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Welk orgaan compenseert Pea dan?
[ afbeelding ]
Wat een debielen in dat park zegquote:Op donderdag 17 juli 2008 12:02 schreef RonaldV het volgende:
Een beetje off topic, maar een nieuw topic openen leek me wat overdreven:
Toegegeven: het gaat om omstanders, en niet om politie. Maar het had best andersom kunnen zijn, en hoe verdedig je je hier dan tegen? Ik heb wel altijd legitimatie bij me, maar mijn dochter is nog geen 14 en hoeft dus geen legitimatie bij zich te hebben.
Weggejaagd na fotograferen eigen kinderen
Klets niet. Er staat juist bij dat de politie die vader groot gelijk gaf.quote:Op donderdag 17 juli 2008 12:02 schreef RonaldV het volgende:
Een beetje off topic, maar een nieuw topic openen leek me wat overdreven:
Toegegeven: het gaat om omstanders, en niet om politie. Maar het had best andersom kunnen zijn,
Dus het had niet zo kunnen zijn dat de politie moeilijk doet en de omstanders de fotograaf gelijk geven?quote:Op donderdag 17 juli 2008 15:56 schreef k_man het volgende:
[..]
Klets niet. Er staat juist bij dat de politie die vader groot gelijk gaf.
Dat blijkt toch? Politiemensen zullen inderdaad niet snel zo'n belachelijke actie uithalen als waar dit bericht om gaat.quote:Op donderdag 17 juli 2008 16:49 schreef PankPinther het volgende:
Dus het had niet zo kunnen zijn dat de politie moeilijk doet en de omstanders de fotograaf gelijk geven?
Ja Fok! is goed hequote:Op donderdag 17 juli 2008 17:40 schreef k_man het volgende:
[..]
Lekker neuzelen over wat misschien, eventueel, wellicht, mogelijkerwijs, wie weet zou kunnen gebeuren.
en dan hebben we deze nog:quote:Title: Government to discuss photography guidelines with Police
Feature: Daily News
Date: 17 July 2008
Quizzed in the House of Lords on public photography rights, the government has confirmed it would meet with Police associations to discuss guidelines on dealing with press photographers
The announcement was made in the House of Lords on 16 July after Lord Rosser submitted an oral question on public photography rights. Addressing Lord Bassam of Brighton, who represented Her Majesty's Government in the House of Lords, Richard Rosser said: 'Is [Lords Bassam] aware that magazines for photographers are reporting that photographers, including professional press photographers, are being challenged by police and private security guards when taking photographs in the street and other public places?'
He continued: 'Photographers are sometimes filmed themselves; they are told to move on or asked for their name and address. They feel that they are being harassed. Although that development no doubt relates to the changed security situation, will my noble friend seek discussions with the Association of Chief Police Officers and other interested parties with a view to establishing clearer guidelines to be consistently applied and a mutually acceptable balance between security needs and the legal right to take photographs in public places?'
Lord Bassam answered that he was aware of such problems and that in addition to meeting with Jeremy Dear, the general secretary of the National Union of Journalists, the government will also 'make contact with the Association of Chief Police Officers and the National Policing Improvement Agency about the provision of national guidelines for use by police forces'.
Asked how the Government would make those guidelines apply in practice to the private security industry, Lord Bassam said that it might meet with the Security Industry Authority to discuss the issue and 'perhaps bring about a meeting of minds, because I think that there is an issue here'.
He stated: 'My Lords, we as a Government were responsible for the creation of the Security Industry Authority, with which this matter would perhaps bear being the subject of some discussion. Of course, we have the benefit of having the chair of the authority on our Benches. I have no doubt that we can engage in further discussions with her and perhaps bring about a meeting of minds, because I think that there is an issue here.'
However, Lord Bassam added that 'photographers have to exercise a degree of common sense and try to work with people. Perhaps that is not the right way to put it, but it ought to be the case. Photographers have to act responsibly in the public domain. Most of them do, and we should encourage that'.
Source:
© Incisive Media Ltd. 2008
Incisive Media Limited, Haymarket House, 28-29 Haymarket, London SW1Y 4RX, is a company registered in the United Kingdom with company registration number 04038503
De wetten in nederland zijn volgens mij niet gelijk aan de engelse en de amerikaanse?quote:Op vrijdag 18 juli 2008 10:17 schreef ebeaydojraes het volgende:
om even door te gaan op het hele fotografie rechten verhaal en dan breder kijkend naar de wereld:
[..]
en dan hebben we deze nog:
http://www.photoq.nl/arti(...)ikaans-wetsvoorstel/
De wetten in Engeland zijn ook niet gelijk aan die in de VS. Toch gebeuren daar soortgelijke dingen.quote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:13 schreef prupke het volgende:
[..]
De wetten in nederland zijn volgens mij niet gelijk aan de engelse en de amerikaanse?
ik weet niet zo goed hoe je dit in het straatje wil zetten
quote:oh en btw : mocht er ooit iemand in een park het niet met mij eens zijn om wat voor reden dan ook...ik zou me niet buiten laten zetten
mijn enige reactie zou zijn : En u kent ook de grondwet?!quote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:19 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De wetten in Engeland zijn ook niet gelijk aan die in de VS. Toch gebeuren daar soortgelijke dingen.In Nederland roepen politie-agenten ook van alles trouwens. Helemaal sinds ze van het woord "portretrecht' hebben gehoord. Kijk maar eens op sites als Flitsservice.
[..]
Je kan ze beter een uitgedraaide versie van de wettekst rondom portretrecht gevenquote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:23 schreef prupke het volgende:
[..]
mijn enige reactie zou zijn : En u kent ook de grondwet?!
nog niet. maar wat daar is kan zo makkelijk hier ook ingevoerd worden ....quote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:13 schreef prupke het volgende:
[..]
De wetten in nederland zijn volgens mij niet gelijk aan de engelse en de amerikaanse?
ik weet niet zo goed hoe je dit in het straatje wil zetten
oh en btw : mocht er ooit iemand in een park het niet met mij eens zijn om wat voor reden dan ook...ik zou me niet buiten laten zetten
kan ook iddquote:Op vrijdag 18 juli 2008 23:59 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Je kan ze beter een uitgedraaide versie van de wettekst rondom portretrecht geven
Het blijft natuurlijk de vraag of het de inspanning waard is, maar je zou zo'n agent ook naar zijn gegevens kunnen vragen waarmee hij bij het korpsbeheer identificeerbaar is (eerder een nummer dan zijn naam). Een kort berichtje richting het korpsbeheer dat een agent bij gebrek aan wetskennis dan maar zijn eigen wetten en verordeningen begint te verzinnen en mensen aanspreekt op toegestaan gedrag wil dan nog wel eens wonderen verrichten.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 12:54 schreef Xilantof onder andere het volgende:
Ook hij wilde mijn gegevens en checkte die gelijk over de portofoon. Konden niets vinden
Daar dacht ik toen op dat moment niet aan, maar was ook een mogelijkheid geweest.quote:Op zaterdag 19 juli 2008 13:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk de vraag of het de inspanning waard is, maar je zou zo'n agent ook naar zijn gegevens kunnen vragen waarmee hij bij het korpsbeheer identificeerbaar is (eerder een nummer dan zijn naam). Een kort berichtje richting het korpsbeheer dat een agent bij gebrek aan wetskennis dan maar zijn eigen wetten en verordeningen begint te verzinnen en mensen aanspreekt op toegestaan gedrag wil dan nog wel eens wonderen verrichten.
Dat hangt er vanaf wat je postuur is, en hoe je bijdehand doet. Ook gezagsdragers moeten zich aan regels houden.quote:Op maandag 21 juli 2008 18:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
Les 1: Ga nooit bijdehand doen tegen (ook wanabee) gezagdsdragers.
Les 1 in wat? Hoe leef ik alsof iemand door het dragen van een politiepet alsof almachtig is geworden? Dictatuur voor beginners? Zeg het maar...quote:Op maandag 21 juli 2008 18:48 schreef ebeaydojraes het volgende:
Les 1: Ga nooit bijdehand doen tegen (ook wanabee) gezagdsdragers.
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:58 schreef Ynske het volgende:
Hier staat ook een stuk over politie en fotografie
Wat ontzettend droogquote:- bij het inchecken voor een El Al vlucht op Schiphol stond een leger beveiligingsmensen met mitrailleurs, op de dag dat er groot terreuralarm was. Gek genoeg waren de andere vluchten niet beveiligd. Toen ik mijn fotocamera optilde om dit op de foto te zetten, kreeg ik een mitrailleur op me gericht. Omdat ik dit vrij intimiderend vond, heb ik deze foto niet gemaakt.
De fotosquote:Na de Rotterdam City Race ging een agent op de tenen van een man staan. En die man verwachtte een excuus van die agent maar kreeg dat niet. De man werd boos en ging met de agent is discussie, maar meneer de politieagent wilde helemaal geen discussie. Op iemands tenen gaan staan is per slot van rekening helemaal normaal, als je agent bent.
Uiteindelijk liep de man onder het noemen van een paar verwensingen weg. Natuurlijk voelde de agent zich beledigd en riep zijn collega's erbij. Zes dienders arresteerden de man, deden hem de handboeien om, namen zijn mobiele telefoon af, fouilleerden hem tweemaal en gooiden hem in de in allerijl opgetrommelde arrestantenbus. En uw verslaggever zou zware problemen krijgen als dit gepubliceerd werd.
Tijd geleden in Den Haag. Een foto gemaakt van de Amerikaanse ambassade. Daar stonden toen ook tanks enzo bij dus vond het een tof plaatje. Toen kwamen er twee militairen (met behoorlijk indrukwekkende geweren) naar mij toe en verplichtte mij de foto's te wissen. Dan heb ik toen maar gedaan...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:57 schreef RonaldV het volgende:
Het ging me niet speciaal om AT-achtigen, van hen kan ik het gedrag nog wel begrijpen (maar niet altijd goedkeuren). Het gaat me om gewone politiemensen, in uniform en in burger, die menen op basis van hun functie fotografen dingen te laten doen, of juist te laten. Politiemensen die jou bijvoorbeeld dwingen je geheugenkaart in te leveren, of tenminste te wissen, terwijl de rechtsgrond daarvoor ontbreekt, of in ieder geval twijfelachtig is. Daar gaat het artikel in de OP ook over: de politie lijkt de laatste jaren (sinds 2000) hypergevoelig voor fotografen.
Hoe ga je daarmee om?
Wellicht dat het dan begrijpenlijk was omdat het militair gevoelig was? Geen idee wat ik bij een "gewone" politieagent zou doen. Waarschijnlijk gewoon luisteren, omdat ik geen zin heb in een hele discussie.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 20:16 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat men beschouwt als militair gevoelig, of strategsch verschilt wel een beetje van land tot land, maar deze had je kunnen zien aankomen. Het is zo ongeveer overal ter wereld zo dat je geen foto's mag maken van militaire toestanden, grensovergangen, douane, etc. Ook op veel vliegvelden geldt een fotoverbod. Als je ook weet hoe panisch ze sowieso al bij El Al zijn, is het niet verwonderlijk dat ze zo reageren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |