Interessant topicquote:Op vrijdag 4 juli 2008 13:24 schreef RonaldV het volgende:
The war on photographers, you're all al Qaeda suspects now is een aardig een stukje lezen, zeker als je ook nog de bijbehorende linkjes volgt, maar wel interessant als je van plan bent om in het buitenland (Engeland in dit geval) te gaan fotograferen. Ik heb al eens eerder over dit onderwerp gepost, maar toen over fotograferen in de VS.
<Samenvatting>: steeds vaker proberen Engelse politie-agenten misbruik te maken van hun functie om vaak nietsvermoedende (amateur-) fotografen hun werk/hobby onmogelijk te maken. In Engeland is het overal toegestaan fotos te maken van alles, voor zover het niet wordt tegengehouden door de Official Secrets Act (en die omvat maar heel weinig). Toch proberen politiemedewerkers regelmatig cameras, films geheugenkaarten etc in beslag te nemen, en/of fotografen te intimideren.</Samenvatting>
Ook in Nederland gebeuren dit soort dingen wel eens, maar omdat de verslagen ervan meestal terechtkomen op weblogs zoals GeenStijl wordt er doorgaans weinig aandacht aan besteed. Het meest actuele geval dat mij bijstaat betrof een cameraman van Omroep Brabant die toevallig aanwezig was bij de arrestatie van een aantal heren op een snelweg in de buurt van Goirle. Terwijl de camera liep werd hij benaderd door iemand in burger die zonder zich voor te stellen of zich te legitimeren direct begon hem te bedreigen als hij niet ophield met filmen. Deze journalist heeft vervolgens een klacht ingediend, omdat hem een grondrecht (Recht op vrije nieuwsgaring) werd ontzegd.(Meer)
Waar ik nou nieuwsgierig naar ben: Is het jou wel eens overkomen dat een politieman (al dan niet in burger) je verbood om opnamen te maken, terwijl je je van geen kwaad bewust was, en gewoon op de openbare weg stond te fotograferen? Heeft de politie je wel eens (gedreigd om) je camera, flims of geheugenkaarten in beslag te nemen? Ben je wel eens geintimideerd tot het wissen van je geheugenkaarten? Op basis waarvan, en bij welke gelegenheid was dat?
Zou jij meewerken als het jou overkomt, of ga je principieel doen, met het risico op een (mogelijk onterechte) arrestatie, of kapotte/vermiste apparatuur?
Wat mag de Nederlandse politie eigenlijk van je eisen op de openbare weg?
Hier is maar 1 persoon die dat kan beantwoorden; Danny. Ik zou zeggen waarom stuur je hem geen PMquote:En in het kader van de vrije nieuwsgaring: Kan of wil Fok iets betekenen voor fotografen die geintimideerd worden terwijl ze aan het werk zijn voor Fok! Fotografen gezocht #2 ?
Officieel hoort dat dan gewoon te mogenquote:Op vrijdag 4 juli 2008 13:50 schreef Daantke het volgende:
Er is mij een keer gevraagd om geen foto's meer te maken, toen er hier in de buurt een ongeluk gebeurd was en ik er met mijn statief + spiegelreflex stond. Volgens hem kon hij niets doen tegen alle mobieltjescamera's maar zoiets mocht volgens hem niet. Ik nam dat maar voor kennisgeving aan maar toen ik het nazocht had hij helemaal niet het recht dat te zeggen, ik stond gewoon achter het lint op de openbare weg.
Is dat zo? En wie bepaalt de geldige reden? Om het voorbeeld uit het artikel op The Register even aan te halen: Fotograaf wordt door agenten uit een massa gehaald, omdat hij "gevoelige gebouwen" fotografeert. Eenmaal uit de massa wordt hem verteld dat hij geen fotos mag maken van jongeren, maar dat wilden ze (om hem te beschermen tegen die massa) hem alleen 'onder 4 ogen' zeggen. Beide argumenten zijn kul (de Londense politie heeft zelfs haar excuus aangeboden voor het laten mislukken van een photo-opportunity!), ook in Nederland. Vanaf de openbare weg mag je hier gewoon fotograferen, tenzij er nadrukkelijk met borden staat aangegeven dat dat niet mag. Je mag ook iedereen fotograferen, klagen mag je alleen na publikatie (portretrecht). De politie mag je hooguit sommeren om door te lopen, of je vragen te stoppen met fotograferen. En als ze dat vriendelijk vragen, dan wil ik daar nog wel naar luisteren ook.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 13:42 schreef x-tremed het volgende:
Op het moment dat een ambtenaar die volgens zijn functie daartoe gevoegd is jou sommeert om ergens geen opnames van te maken met een geldige reden en dit wordt niet opgevolgd dan is er een geldige reden om een geheugenkaart oid in beslag te nemen.
Een politie-medewerker in functie is ingezet. De nieuwswaarde bepaalt de agent niet, dat bepaalt de (foto)journalist. Dat zou ook niet kunnen, want anders zou de pers nooit de politie kunnen controleren, omdat hen door elke willekeurige agent het werken onmogelijk kan worden gemaakt. Dan blijft het privacy-argument over. En dat valt onder het portretrecht. Alweer: De politie mag je hooguit vragen te stoppen met fotograferen. En als ze dat vriendelijk vragen, dan wil ik daar nog wel naar luisteren ook.quote:Bijvoorbeeld close-ups van politiemensen in functie, foto's die dus niks met een inzet te maken hebben of nieuwswaarde maar wel kunnen worden geplaatst onder het kopje inbreuk op de privacy.
Dat ga ik zeker doen! Bedankt voor de tip!quote:Er zijn regelmatig zaken voorbij gekomen waarbij agenten om dit te voorkomen geheugenkaarten in beslag hebben genomen, deze bij justitie hebben neergelegd en de rechter laten beslissen of de foto's wel of niet mogen worden gepubliceerd.
Op de site van de NVJ staan hier verschillende stukken over, kon ze nu alleen ff niet zo snel vinden maar met beetje zoekwerk valt er wel wat over te vinden.
Bekijk het filmpje nog eens. De 'politieman' (nemen we maar even aan, want ondanks dat hij verplicht is zich in burger ongevraagd te legitimeren, en ondanks herhaalde verzoeken daartoe legitimeert hij zich niet) begon met aggressief benaderen. De cameraman blijft uiterst correct, legt uit wat hij aan het doen is, en dat de gevraagde legitimatie beschikbaar is. De 'politieman' blijft verbaal agressief.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 13:46 schreef x-tremed het volgende:
Het punt waarom die videoman van omroep brabant op zo'n manier werd behandelt was omdat hij ter plaatse geen geldige perskaart / legitimatie kon tonen aangezien hij deze volgens eigen zeggen in de auto had laten liggen.
Maakt ook geen fluit uit. Openbare weg, niet ongevraagd legitimeren in burger, klagen achteraf (portretrecht), etc. De cameraman hield zich keurig aan de regels, zij het dat zijn legitimatie niet op de persoon, maar op enkele meters afstand lag.quote:Hierdoor was de agent belast met de beveiliging van de plaats van arrestatie niet verzekerd ervan dat de beelden correct werden gebruikt (Arrestatieteam niet herkenbaar in beeld etc)
Dit kan politie niet tegengaan. Dat is aan het OM/Justitie geloof ik.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:07 schreef Elfletterig het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de politie soms liever niet heeft dat er wordt gefotografeerd op plaatsen waar zij actief zijn. Je weet immers nooit wat later uit die foto's valt af te leiden, zoals bepaalde tactieken, handelswijzes of herkenbaarheid van personen. Als voorbeeld refereer ik aan de recente gijzeling in het stadhuis van Almelo: TV Oost zond live uit en had de camera op het plein gericht, terwijl de gijzelnemer op TV mooi kon meekijken wat er buiten gebeurde. Kan niet de bedoeling zijn, lijkt me zo.
Dat gezegd hebbende, heeft de politie natuurlijk niet het recht om haar macht te misbruiken.
Ik begrijp je voorbeeld, maar de kans dat een gijzelnemer meekijkt op een fototoestel is natuurlijk niet al te groot.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:07 schreef Elfletterig het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de politie soms liever niet heeft dat er wordt gefotografeerd op plaatsen waar zij actief zijn. Je weet immers nooit wat later uit die foto's valt af te leiden, zoals bepaalde tactieken, handelswijzes of herkenbaarheid van personen. Als voorbeeld refereer ik aan de recente gijzeling in het stadhuis van Almelo: TV Oost zond live uit en had de camera op het plein gericht, terwijl de gijzelnemer op TV mooi kon meekijken wat er buiten gebeurde. Kan niet de bedoeling zijn, lijkt me zo.
Dat gezegd hebbende, heeft de politie natuurlijk niet het recht om haar macht te misbruiken.
Als ze niet herkenbaar willen zijn gaan ze meestal gebivakmutstquote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:16 schreef x-tremed het volgende:
Voor zover ik het weet is het verboden opnames te maken/publiceren waarbij leden van het AT herkenbaar in beeld worden gebracht en/of kentekens van de voertuigen die zij besturen.
Dit probeerde de agent bij de verslaggever van Omroep Brabant dus te beschermen, en gezien hij in burger was zal hij waarschijnlijk ook lid zijn van het AT, en zolang deze man dan niet weet wie hij voor zich heeft gaat hij zich dus niet legitimeren en dus zijn volledige naam etc bekend maken.
Ik wil het gedrag absoluut niet goedpraten van de agent maar kan zijn standpunt wel begrijpen.
Waarom ze dat hier niet hadden kan ik je ook niet vertellen, maar er is me tijd geleden wel verteld tijdens een gesprek met meerdere NVJ fotografen dat het dus verboden is ze herkenbaar in beeld te brengen omdat bij hun elke herkenbare foto een inbreuk op hun privacy is gezien dit gevaar voor hun en/of omgeving kan zorgen.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:19 schreef sanger het volgende:
[..]
Als ze niet herkenbaar willen zijn gaan ze meestal gebivakmutst
Voor zover ik weet is dat een gedragsregel van de NvJ, net zoals het balkje bij criminelen. Het is in ieder geval geen wet.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:16 schreef x-tremed het volgende:
Voor zover ik het weet is het verboden opnames te maken/publiceren waarbij leden van het AT herkenbaar in beeld worden gebracht en/of kentekens van de voertuigen die zij besturen.
Als de politieman er zo over denkt, dan moet hij niet bij een AT gaan zitten. Elke politieman weet dat hij zich in burger ongevraagd moet legitimeren. Erger nog: als hij zijn bedreigingen waar had gemaakt, dan had de cameraman zichzelf met gepast geweld mogen verdedigen, omdat de politieman zichzelf niet legitimeerde. Zijn actie was dus totaal contra-productief.quote:Dit probeerde de agent bij de verslaggever van Omroep Brabant dus te beschermen, en gezien hij in burger was zal hij waarschijnlijk ook lid zijn van het AT, en zolang deze man dan niet weet wie hij voor zich heeft gaat hij zich dus niet legitimeren en dus zijn volledige naam etc bekend maken.
Ik wil het gedrag absoluut niet goedpraten van de agent maar kan zijn standpunt wel begrijpen.
Dat snap ik ookquote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:15 schreef RonaldV het volgende:
Ik begrijp je voorbeeld, maar de kans dat een gijzelnemer meekijkt op een fototoestel is natuurlijk niet al te groot.![]()
Lol, 112drenthe.. Karnak Mediaquote:Op vrijdag 4 juli 2008 15:58 schreef Ynske het volgende:
Hier staat ook een stuk over politie en fotografie
Misschien, maar het DvhN stelt dezelfde vragen. En als je wat rondsnort zul je zien dat de politie (zoals ik al vermoedde) dus eigenlijk helemaal niets te eisen heeft. Nou ja: heel erg weinig.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 17:09 schreef Timmos het volgende:
[..]
Lol, 112drenthe.. Karnak Media.. Die werken zichzelf naar de problemen met politie ed.
Ze hebben inderdaad erg weinig te eisen. Alleen militaire 'installaties' en grensovergangen mogen volgens de wet niet gefotografeerd worden, voor de rest mag letterlijk alles volgens de letter van de wet.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 18:04 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Misschien, maar het DvhN stelt dezelfde vragen. En als je wat rondsnort zul je zien dat de politie (zoals ik al vermoedde) dus eigenlijk helemaal niets te eisen heeft. Nou ja: heel erg weinig.
Stoere vent hoor, thuis vanachter je computertje op je strepen gaan staan. Wees blij dat er mensen zijn die bij een AT willen. Voor AT-leden kan het letterlijk levensgevaarlijk zijn als hun identiteit algemeen bekend wordt. Hoe zou jij dan reageren als er opeens een of andere mafkees foto's van je begint te maken en niet wil aantonen wie hij is?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:21 schreef RonaldV het volgende:
Als de politieman er zo over denkt, dan moet hij niet bij een AT gaan zitten.
Je staat op de openbare weg, en je neemt zelf het risico om publiekelijk en te midden van omstanders een dergelijke actie uit te voeren. Dan ga je lopen miepen, en alhoewel je weet dat je het wettelijk verplicht bent, weiger je jezelf te legitimeren. Sorry, AT of niet: je zit 110% fout.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:50 schreef k_man het volgende:
[..]
Stoere vent hoor, thuis vanachter je computertje op je strepen gaan staan. Wees blij dat er mensen zijn die bij een AT willen. Voor AT-leden kan het letterlijk levensgevaarlijk zijn als hun identiteit algemeen bekend wordt. Hoe zou jij dan reageren als er opeens een of andere mafkees foto's van je begint te maken en niet wil aantonen wie hij is?
Als je even ietsje verder had gelezen, dan had je gezien dat ik dat begrip ook heb. Sterker nog: mijn halve familie zit in dat uniform. Zelf heb ik 12 jaar in een ander uniform gelopen (hoezo "stoere vent"? De regels en het risico bevielen me niet meer, en ik ben opgestapt!). Neemt niet weg dat wanneer IK me aan de regels heb te houden, zij dat ZEKER ook moeten. Het uitvoeren van risicovol werk is geen excuus om de regels te overtreden.quote:Als je toevallig getuige bent van een AT-actie kun je natuurlijk foto's gaan maken en je zo formeel mogelijk opstellen door te stellen dat foto's maken niet verboden is, alleen eventueel het publiceren ervan. Fijn dat je de regeltjes kent. Je kunt ook een beetje begrip proberen op te brengen voor het riscovolle werk dat die mensen doen. En je weet natuurlijk van tevoren dat je foto's van die mensen sowieso niet zult mogen publiceren, dus dan doe je alleen moeilijk om het moeilijk doen.
Nogmaals: ook dan is het niet geoorloofd. De ATer in kwestie heeft er maar van uit te gaan dat hij niet herkenbaar gepubliceerd zal worden. Het risico van een openbare actie behelst ook publiekelijk in actie gefotografeerd worden. Punt.quote:In zulke gevallen kan het overigens best geoorloofd zijn om geheugenkaartjes e.d in beslag te nemen. Dat mag namelijk, als het de enige manier is om te garanderen dat de privacy van de persoon in kwestie niet aangetast wordt. Een gang naar de rechter kan (te) lang duren, bovendien op het moment dat de foto al gepuliceerd is en het kwaad reeds geschied is.
Dit soort acties bedoel ik dus. De politie heeft geen enkel recht om dat soort dingen te eisen. Ze hebben geen enkel recht om aan je camera te zitten. Ze hebben precies dezelfde rechten (wat dit betreft) als ieder ander: ze mogen zich (achteraf, dus NA publicatie) beroepen op het portretrecht. En de rechter zal niet snel in het voordeel van de agent oordelen, want ze hebben een publieke functie, en moeten daar dus tegen kunnen.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 20:59 schreef Nouwk het volgende:
Wij gingen in Eindhoveuh foto's maken van een groepje babbelende stilstaande agenten, die vervolgens compleet door het lint gingen, de fotocamera opeisten en alle foto's wilden wissen (incl van een concert, lekker lullig dus), maar uiteindelijk hebben ze alleen de foto's van zichzelf gewist. Gingen echt compleet uit hun dak, echt niet normaal
Dat je je op de openbare weg bevindt, temidden van omstanders, betekent nog niet dat alles wat die omstanders doen door de beugel kan. Dat miepen over legitimatie is precies wat ik al zei: moeiljik doen om het moelijk doen. Was er twijfel dat het om een politieactie ging? Nee, het gaat er kennelijk alleen om dat 'je daar recht op hebt'. Kommaneuken dus, zonder enig besef van de situatie.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:05 schreef RonaldV het volgende:
Je staat op de openbare weg, en je neemt zelf het risico om publiekelijk en te midden van omstanders een dergelijke actie uit te voeren. Dan ga je lopen miepen, en alhoewel je weet dat je het wettelijk verplicht bent, weiger je jezelf te legitimeren. Sorry, AT of niet: je zit 110% fout.
Ja, dat is dus wél geoorloofd. Veel fotografen denken dat verbieden van publicatie vooraf niet mogelijk is, maar dat is dus een misvatting. Als er geen andere manier is en de belangen groot zijn, kan dat wel. Inbeslagname is het middel om dat doel te garanderen.quote:Nogmaals: ook dan is het niet geoorloofd. De ATer in kwestie heeft er maar van uit te gaan dat hij niet herkenbaar gepubliceerd zal worden. Het risico van een openbare actie behelst ook publiekelijk in actie gefotografeerd worden. Punt.
Die uitspraken gaan over agenten in uniform. Niet over agenten in burger.quote:De rechter heeft zich hier al meermalen over uitgesproken. Politieagenten in functie hebben zich dat maar te laten welgevallen. Zeker als ze als groep opereren. Heb je het artikel wel gelezen?
Ik neem aan dat je reageert op de uitspraken van de rechter. Dat over agenten in burger klopt. Neemt niet weg dat deze zich altijd (is de wet, sorry) ongevraagd moeten legitimeren. Als ze dat niet doen kan ik dat snappen, als ik er daarna om vraag en ze weigeren, dan moeten ze niet klagen als ik het verzoek van een naamloze burger naast me leg.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:23 schreef k_man het volgende:
[..]
Die uitspraken gaan over agenten in uniform. Niet over agenten in burger.
Zoals ik al zei: moeilijk doen om het meoiljik doen, kommaneuken, et cetera, et cetera. Grow up.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:39 schreef RonaldV het volgende:
Ik neem aan dat je reageert op de uitspraken van de rechter. Dat over agenten in burger klopt. Neemt niet weg dat deze zich altijd (is de wet, sorry) ongevraagd moeten legitimeren. Als ze dat niet doen kan ik dat snappen, als ik er daarna om vraag en ze weigeren, dan moeten ze niet klagen als ik het verzoek van een naamloze burger naast me leg.
Dat Engels artikel? Wat heeft dat met Nederland te maken? En heb jij mijn reactie wel gelezen? Die andere? Die niet over AT's ging, maar over de normale agent in uniform?quote:Nog maar een keer: heb je het artikel gelezen? Het gaat hier namelijk niet per sé over ATs, het gaat over politiehandelingen in het algemeen. Wat ik ook al een paar keer in dit topic heb gepost. Lees het artikel nou even, dan begrijp je wat beter waar dit over gaat
Nee, dat is gewoon willen kunnen wat ik wettelijk gezien mag. de kommaneuker (die ze ook nog eens verkeerd zet) is de agent in kwestie.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:46 schreef k_man het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: moeilijk doen om het meoiljik doen, kommaneuken, et cetera, et cetera. Grow up.
Hoe wil je nou meedoen in een topic als je de OP (inclusief de bijbehorende link) niet hebt gelezen? Want op dit moment lijkt het er verdacht veel op dat je gewoon het topic aan het vertrollen bent. Ik ga je dan ook negeren, tot je laat blijken het te snappen. Dit topic gaat niet over ATs, dit topic gaat over politieagenten, al dan niet in burger, die je verbieden om ergens fotos van te maken, terwijl daar geen enkele wettelijke basis voor is.quote:[..]
Dat Engels artikel? Wat heeft dat met Nederland te maken? En heb jij mijn reactie wel gelezen? Die andere? Die niet over AT's ging, maar over de normale agent in uniform?
Nog maar een keer herhalen voor degene die wat traag van begrip is. Alleen de rechter kan een informatiedrager vorderen en zal dat alleen doen wanneer die informatiedrager naar enige waarschijnlijkheid bewijsmateriaal inzake een misdrijf bevat. Alle andere inbeslagnames missen elke wettelijke grond.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:23 schreef k_man het volgende:
Ja, dat is dus wél geoorloofd. Veel fotografen denken dat verbieden van publicatie vooraf niet mogelijk is, maar dat is dus een misvatting. Als er geen andere manier is en de belangen groot zijn, kan dat wel. Inbeslagname is het middel om dat doel te garanderen.
Dank je, Sok!quote:
Het probleem in dit soort situaties is dat gelijk hebben en gelijk krijgen iets anders is. Je weet dat je het niet hoeft te doen, maar wat moet je dan?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:09 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dit soort acties bedoel ik dus. De politie heeft geen enkel recht om dat soort dingen te eisen. Ze hebben geen enkel recht om aan je camera te zitten. Ze hebben precies dezelfde rechten (wat dit betreft) als ieder ander: ze mogen zich (achteraf, dus NA publicatie) beroepen op het portretrecht. En de rechter zal niet snel in het voordeel van de agent oordelen, want ze hebben een publieke functie, en moeten daar dus tegen kunnen.
Kiezen tussen opspelen met alle risicos voor je opnamen en je apparatuur, of wegmogen zonder fotos maar met je apparatuur.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:09 schreef Repeat het volgende:
[..]
Het probleem in dit soort situaties is dat gelijk hebben en gelijk krijgen iets anders is. Je weet dat je het niet hoeft te doen, maar wat moet je dan?
Met welk doel? Denk je dat die cameraman niet wist dat ie met politie te maken had? Had ie die naam nodig om een kalcht in te kunnen dienen? Ook niet, want ten eerste is het toch bij het juiste korps terecht gekomen - dat ook heeft gereageerd - en ten tweede is er geen klacht ingendiend.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:59 schreef RonaldV het volgende:
Nee, dat is gewoon willen kunnen wat ik wettelijk gezien mag.
Wie zegt dat ik de OP niet gelezen heb? Ik geef alleen aan dat je artikeltje niets te maken heeft met Nederland. Waarom verwijs je naar een Engels artikel als je de Nederlandse situatie wilt bespreken? Is de Engelse wet opeens gelijk aan de Nederlandse of zo?quote:Hoe wil je nou meedoen in een topic als je de OP (inclusief de bijbehorende link) niet hebt gelezen? Want op dit moment lijkt het er verdacht veel op dat je gewoon het topic aan het vertrollen bent. Ik ga je dan ook negeren, tot je laat blijken het te snappen. Dit topic gaat niet over ATs, dit topic gaat over politieagenten, al dan niet in burger, die je verbieden om ergens fotos van te maken, terwijl daar geen enkele wettelijke basis voor is.
Tekstverklaren maakt overigens deel uit van de cursus Taal en Rekenen, welke je voor het luttele bedrag van ¤36,50 per maand kunt bestellen op deze link. Spreek je over een jaar weer!quote:Waar ik nou nieuwsgierig naar ben: Is het jou wel eens overkomen dat een politieman (al dan niet in burger) je verbood om opnamen te maken, terwijl je je van geen kwaad bewust was, en gewoon op de openbare weg stond te fotograferen? Heeft de politie je wel eens (gedreigd om) je camera, flims of geheugenkaarten in beslag te nemen? Ben je wel eens geintimideerd tot het wissen van je geheugenkaarten? Op basis waarvan, en bij welke gelegenheid was dat?
Zou jij meewerken als het jou overkomt, of ga je principieel doen, met het risico op een (mogelijk onterechte) arrestatie, of kapotte/vermiste apparatuur?
Wat mag de Nederlandse politie eigenlijk van je eisen op de openbare weg? En in het kader van de vrije nieuwsgaring: Kan of wil Fok iets betekenen voor fotografen die geintimideerd worden terwijl ze aan het werk zijn voor Fok! Fotografen gezocht #2 ?
Als dit het beste voorbeeld is dat je kon vinden, is het treurig gesteld. Jouw voorbeeld gaat over een eiseres die 'geen redelijk belang heeft om zich tegen openbaarmaking te verzetten'. Bij de normale geuniformeerde agent zal het oordeel vergelijkbaar zijn, maar een AT-lid - waar ik het over had - is een totaal ander verhaal. De rechter weegt belangen af. Mensen die in een onschuldige situatie gefotografeerd zijn en geen schade van publicatie zullen ondervinden moeten inderdaad niet zeuren. Mensen die hun leven niet meer zeker zijn als hun foto gepubliceerd wordt hebben daarentegen een sterke zaak.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:00 schreef Ouwesok het volgende:
Nog maar een keer herhalen voor degene die wat traag van begrip is. Alleen de rechter kan een informatiedrager vorderen en zal dat alleen doen wanneer die informatiedrager naar enige waarschijnlijkheid bewijsmateriaal inzake een misdrijf bevat. Alle andere inbeslagnames missen elke wettelijke grond.
Vooraf bezwaar maken tegen publicatie kan, maar zelfs de opname kun je niet verbieden zolang die in de openbare ruimte plaatsvindt. Achteraf kun je altijd gaan lopen mekkeren dat publicatie niet mag, maar een rechter zal niet echt snel overstag gaan voorbeeldje
Als de OP alleen ging om het laatste deel, waarom dan al die andere, overbodige info? En waarom wijs je mij dan telkens weer op dat Engelse artikel, als je nu aangeeft dat alleen ter inleiding was en er dus eigenlijk weinig toe doet? Waarom was het dan zo belangrijk dat ik dat gelezen had?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:28 schreef RonaldV het volgende:
k-man, ik stel voor dat je een cursus tekstverklaren gaat doen. Dan krijg je uitleg over zaken als "inleiding" en zo. Dan krijg je uitleg over de opbouw van een artikel, en dan zul je heeeel misschien begrijpen dat de OP draaide om het laatste deel:
Dat is precies waar we het nu over hebben. Mag men je verbieden te fotograferen? Mag men je geheugenkaartje in beslag nemen? Mag men je wegsturen? Mag men publicatie verbieden? Alleen achteraf, of ook al vooraf?quote:Wat mag de Nederlandse politie eigenlijk van je eisen op de openbare weg?
Als je er zo op gebrand bent dat geheugenkaartjes in beslag moeten kunnen worden genomen, waarom emigreer je dan niet naar een dictatoriale heilstaatquote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:30 schreef k_man het volgende:
Ik ben benieuwd naar de uitspraken waarin de rechter oordeelde dat het in beslag nemen van een geheugenkaartje niet rechtmatig was. Kun je die ook vinden?
Dat ik sterk betwijfel of het in beslag nemen nooit mag, maakt mij meteen tot een voorstander? Ik vind helemaal niet dat zoiets zo maar zou moeten kunnen. Ik kan er wel begrip voor opbrengen dat agenten in sommige gevallen aanleiding zien om een kaartje 'even veilig te stellen', zodat een rechter er uitspraak over kan doen voordat een en ander gepubliceerd is en het kwaad reeds geschied. Verder dan dat moet het niet gaan. Het lijkt me juist ongewenst als agenten zelf al gaan eisen dat foto's gewist worden.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:41 schreef Ouwesok het volgende:
Als je er zo op gebrand bent dat geheugenkaartjes in beslag moeten kunnen worden genomen, waarom emigreer je dan niet naar een dictatoriale heilstaatVrijheid mag van jou kennelijk ten koste gaan van een overontwikkeld ego van een dienaar van iets waarvan hij blijk geeft het zelf niet te kennen.
Gezanik? Jij poneert met grote stelligheid, doch zonder bron, dat iets het geval is. Mag ik daar dan aan twijfelen? Mag ik dan vragen waar je dat op baseert? Nee, dan is het gezanik en moet ik zelf maar uitzoeken hoe het echt zit. Tja...quote:en jurisprudentie aangaande in beslag genomen geheugenkaarten of andere media mag je zelf opzoeken, je hebt de drive ervoor en ik begin je gezanik al weer aardig zat te worden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |