abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60239670
quote:
Op maandag 21 juli 2008 09:44 schreef Rebubbled het volgende:

[..]

Nee. Dat is dus niet de reden van eetstoornissen.

http://www.humanconcern.nl/eetstoornissen/oorzaken.php
Zo, kun je je een beetje inlezen.
Daar zit zeker wel een kern van waarheid in hoor ? Je bent zelf onder behandeling geweest, toch?

De mensen (meiden) die ik zie met eetstoornissen zijn vrijwel altijd "perfectionistisch" in die zin dat ze nooit tevreden zijn met hun prestaties. Zoals ik al zei, is perfectionisme in deze eerder een symptoom van een laag zelfbeeld dan een karaktereigenschap op zichzelf.

Daarnaast zijn ze doorgaans intelligent. Intelligente mensen zijn het moeilijkst te behandelen omdat ze constant alles beter menen te weten. Psychologen hebben vaak liever geen eetstoornis in de behandeling, om die reden.
Springfield's looking pretty dusty today
  Official ESF Kreviewer maandag 21 juli 2008 @ 10:26:30 #102
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_60239885
Kan dit niet naar pub? Een 20 jarige die wat mentale zoektochten had in haar tienerjaren vanwege een te beschermde opvoeding en nu langzaam volwassen wordt en dingen kan gaan relativeren.
Het feit dat zij daar een psycholoog voor nodig had, terwijl de meeste mensen dat gewoon met zelfrelativatie kunnen lijkt me toch geen reden om het allemaal maar 'erg' te vinden en er allerlei ernstige-afwijkingen labeltjes op te plakken.
pi_60239944
quote:
Op maandag 21 juli 2008 10:12 schreef -marz- het volgende:

[..]

Daar zit zeker wel een kern van waarheid in hoor ? Je bent zelf onder behandeling geweest, toch?

De mensen (meiden) die ik zie met eetstoornissen zijn vrijwel altijd "perfectionistisch" in die zin dat ze nooit tevreden zijn met hun prestaties. Zoals ik al zei, is perfectionisme in deze eerder een symptoom van een laag zelfbeeld dan een karaktereigenschap op zichzelf.

Daarnaast zijn ze doorgaans intelligent. Intelligente mensen zijn het moeilijkst te behandelen omdat ze constant alles beter menen te weten. Psychologen hebben vaak liever geen eetstoornis in de behandeling, om die reden.
Wat jij zegt is correct. Maar dat het beeld in de media dè reden is voor een eetstoornis, is onzin. Daar doelde ik op.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_60241107
quote:
Op maandag 21 juli 2008 10:29 schreef Rebubbled het volgende:

[..]

Wat jij zegt is correct. Maar dat het beeld in de media dè reden is voor een eetstoornis, is onzin. Daar doelde ik op.
Waar zeg ik dat het dé reden is? Ik denk echter wel dat het zeker meespeelt en nee, daar heb ik geen onderzoek naar gedaan. Maar uit ervaringen kan ik wel stellen dat het schoonheidsideaal (=perfect zijn) een eetstoornis flink kan voeden/triggeren.

Ennuh...inlezen is niet echt meer nodig
pi_60241771
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:32 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat het dé reden is? Ik denk echter wel dat het zeker meespeelt en nee, daar heb ik geen onderzoek naar gedaan. Maar uit ervaringen kan ik wel stellen dat het schoonheidsideaal (=perfect zijn) een eetstoornis flink kan voeden/triggeren.

Ennuh...inlezen is niet echt meer nodig
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 22:55 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

Niet nee? Ik vind het juist wel logisch, zeker bij meisjes/vrouwen. Ik vind dat er vrij veel 'druk' gelegd wordt op het eruit zien als de meisjes in de bladen en op tv, hoe onrealistisch ook. Als je dan een beetje onzeker bent over jezelf en/of (al jong) wat vrouwelijke rondingen ontwikkelt, is het idee zo geboren dat jouw lichaam er niet uitziet zoals deze er volgens 'het schoonheidsideaal' uit zou moeten zien. En dát is voor iemand die perfect wil zijn, m.n. in de ogen van anderen, funest. Dat kan weer leiden tot lijnen en doorslaan hierin, zoals het ontwikkelen van een onrealistisch zelfbeeld, het zichzelf uithongeren, het hebben van vreetbuien, enzovoort.
Typisch ook dat er nu steeds meer mannen gezien worden die onzeker zijn over hun uiterlijk, m.n. over hun spiermassa, en vervolgens doorslaan in sporten, extreem gezond en eenzijdig eten/drinken (nieuwe naam: orthorexia) en een vertekend zelfbeeld ontwikkelen. Het is nooit genoeg wat ze in de spiegel zien...

Vrijwel ieder meisje/vrouw met een eetstoornis dat/die ik ken, is een perfectioniste. Opvallend, toch?
Daar. Daar zeg je dat. En heel veel onderzoeken spreken dat tegen. Juist omdat de meeste eetstoornissen niet om een schoonheidsideaal draaien, maar om controle.
pi_60244445
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:58 schreef Rebubbled het volgende:

[..]

Daar. Daar zeg je dat. En heel veel onderzoeken spreken dat tegen. Juist omdat de meeste eetstoornissen niet om een schoonheidsideaal draaien, maar om controle.
Ik herhaal: ik zeg hier toch niet dat het dé reden is? Ik blijf echter van mening dat het schoonheidsideaal wel degelijk samenhang kan hebben met eetstoornissen, kán ja. Eetstoornissen zijn het gevolg van een heleboel 'factoren': erfelijk, biologisch, sociaal-emotioneel, opvoeding, vrienden, traumatische gebeurtenissen, intelligentie, omgeving (ook macroniveau), enzovoort... En het schoonheidsideaal hoort hier zeker bij vind ik, gezien de druk die dit op (jonge) meiden -en steeds meer ook op jongens- legt. Het heeft een grote invloed, zeker op kwetsbare jongeren, en kan daarmee mede zorgdragen voor het ontstaan van een eetstoornis en/of een eetstoornis in stand houden of aanwakkeren.

Dus néé, ik zie het niet als dé oorzaak, maar ik vind wel dat het meespeelt. En er zijn onderzoeken die zeggen dat het schoonheidsideaal geen eetstoornissen veroorzaakt (waar ik het mee eens ben als je deze stelling letterlijk neemt), en tegelijkertijd zijn er onderzoeken die zeggen dat het schoonheidsideaal wel degelijk invloed heeft. Net als dat er onderzoeken zijn die bevestigen dat er een erfelijke component mee speelt bij het ontstaan van eetstoornissen, terwijl anderen dit juist ontkrachten.

En verder is niet iedere eetstoornispatiënt hetzelfde: jij bent misschien niet gevoelig voor het schoonheidsideaal, terwijl een ander dat juist wel is en een 'gemakkelijke vlucht neemt' in het proberen om aan het ideaal te voldoen en een obsessie met eten/gewicht ontwikkelt, om maar niet bezig te hoeven zijn met wat hem/haar écht dwars zit.
pi_60260773
quote:
Op maandag 21 juli 2008 13:55 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

Ik herhaal: ik zeg hier toch niet dat het dé reden is?
[knip]
quote:
Op zaterdag 19 juli 2008 22:55 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

[knip] En dát is voor iemand die perfect wil zijn, m.n. in de ogen van anderen, funest.[knip]
Dat zijn exact de woorden waarmee je het zegt. Maar het is overduidelijk dat je dit niet op die manier bedoelde en het ook niet zo ziet.

Waar ik wel benieuwd naar ben is het stukje dat je het weet uit eigen ervaring. Uit je omgeving of heb je er zelf mee te maken?
  dinsdag 22 juli 2008 @ 10:13:01 #108
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60262242
Ik ben totaal niet perfectionistisch, tenzij het zaken betreft die me echt raken. Dat zijn er alleen maar erg weinig.

Ik vrees dat ik je niet kan helpen
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_60272562
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 08:53 schreef Rebubbled het volgende:

[..]

Dat zijn exact de woorden waarmee je het zegt. Maar het is overduidelijk dat je dit niet op die manier bedoelde en het ook niet zo ziet.

Waar ik wel benieuwd naar ben is het stukje dat je het weet uit eigen ervaring. Uit je omgeving of heb je er zelf mee te maken?
Hahaha, fijn dat je nu snapt hoe ik het bedoelde =)

Ik heb verder zelf al vanaf dat ik een jaar of 8 ben een eetstoornis (ben nu 24) en heb al vanaf m'n 15e therapie: ambulant, klinisch, alternatief, cognitief, PMT, medicatie, individueel, groepen, zelfhulpgroepen...ik heb t zo'n beetje allemaal wel doorlopen met tot nu toe weinig resultaat
Vandaar dus de (helaas) vele ervaring! Ik ken inmiddels ook vrij veel mensen met een eetstoornis, door alle groepsbehandelingen en weet dus ook dat 'mijn eetstoornis' niet dé standaard is, maar dat er vele variaties mogelijk zijn. Ik lees er verder graag over, volg ontwikkelingen en we zijn nu aan het kijken of mijn gezin/familie in aanmerking komt voor een erfelijkheidsstudie. Het houdt me dus wel bezig
  dinsdag 22 juli 2008 @ 17:23:34 #110
108913 Godshand
guide4you
pi_60273540
dubbelpost, Fok ligt dwars
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 17:26:46 #111
108913 Godshand
guide4you
pi_60273613
quote:
Op maandag 21 juli 2008 11:58 schreef Rebubbled het volgende:
quote:
Op maandag 21 juli 2008 10:12 schreef -marz- het volgende:

TS is inderdaad stronteigenwijs, zoals bovenstaande post duidelijk maken.. Alles wat je zegt probeert ze wel een weerwoord op te bedenken, tenzij we haar gelijk geven
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_60273700
Maar daarintegen zal niemand wat over het neuken te klagen hebben, want dat gaat ook perfect.

Elk nadeel heb zijn voordeel.
pi_60289018
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 16:51 schreef SterreMarit het volgende:

[..]

Hahaha, fijn dat je nu snapt hoe ik het bedoelde =)

Ik heb verder zelf al vanaf dat ik een jaar of 8 ben een eetstoornis (ben nu 24) en heb al vanaf m'n 15e therapie: ambulant, klinisch, alternatief, cognitief, PMT, medicatie, individueel, groepen, zelfhulpgroepen...ik heb t zo'n beetje allemaal wel doorlopen met tot nu toe weinig resultaat
Vandaar dus de (helaas) vele ervaring! Ik ken inmiddels ook vrij veel mensen met een eetstoornis, door alle groepsbehandelingen en weet dus ook dat 'mijn eetstoornis' niet dé standaard is, maar dat er vele variaties mogelijk zijn. Ik lees er verder graag over, volg ontwikkelingen en we zijn nu aan het kijken of mijn gezin/familie in aanmerking komt voor een erfelijkheidsstudie. Het houdt me dus wel bezig
Jeetje. Wat ontzettend vervelend! Wat heb je voor eetstoornis? Gaan ze bij je hele familie/gezin genen afnemen en die checken ofzo? Wel spannend.

Bij jou hoef ik dus niet aan te kloppen voor het antwoord op: hoe kom ik ervan af?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')