Oh, I'm pretty close to normal allready.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:24 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ook dat maakt het misschien iets makkelijker voor jouw. Ik voel mij dus totaal niet begrepen. Niemand neemt mij serieus. Ik kan net zo goed niks zeggen. Mij onvermogen om mijzelf goed te uitten en de wereld om mij heen te begrijpen frusteerd mij enorm.
Ontopic
Helaas kan ik jouw geen handvaten bieden. Ik moet eerst mijn eigen shit proberen op te lossen.
Maar volgens mij ben je al een heel eind op weg om een "normaal" leven te gaan lijden.
Ik heb zo mijn momenten.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:31 schreef roze-meisje het volgende:
een 6 voor nederlands zegt niks, serieus, ben zelf best goed in tekstverklaren maar had voor m'n examen een mager 6je, zoals bijna iedereen trouwens![]()
ts ik vind jou wel intelligent, leuk, grappig enz.moest ik even kwijt...
Grote bek op fok = zelfvertrouwen IRL, weettochquote:Op donderdag 3 juli 2008 14:43 schreef Karammel het volgende:
Jij komt toch vrij zelfverzekerd over.
Ah! Nog iemand die hooguit een 6 voor begrijpend lezen zou krijgen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:43 schreef Karammel het volgende:
[knip]
Mwa, zoals je het hier op fok leest wel ja, maar in de praktijk zal het flink tegenvallen hoorquote:Op donderdag 3 juli 2008 15:45 schreef Perrin het volgende:
Een voordeel: je kunt je met recht 'prettig gestoord' noemen dan
Met 'gedemotiveerd' bedoel ik dat zodra ik dus niet voldoe aan mijn eisen, ik zoiets heb van laat maar, ik kan het toch niet, ik ben een failure, ik verdien het niet om het te kunnen, ik ben te dom, te achterlijk, te lelijk, te mislukt, ik kan er beter mee stoppen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:11 schreef SterreMarit het volgende:
Ik vind de reacties in dit topic eigenlijk niet allemaal even aardig/begripvol/etc.
Wat Karammel al zegt, perfectionisme is niet per definitie alleen maar een nadelige karaktertrek. Het wordt pas lastig als je er een 'te veel' voor zet, als jij of je omgeving dus last krijgt van je perfectionisme. En het dan weer 'oplossen', 'verminderen' of wat dan ook is niet iets wat je zomaar even doet. Ik zoek al jarenlang naar iets/iemand, maar tot dusver zonder resultaat.
Ik moet zeggen dat ik het opvallend vind dat je schrijft gedemotiveerd te zijn; ik ben zelf dus ook een perfectionist (en een eetgestoorde ook nog es) en heb al veel behandelingen gevolgd. Daarin ben ik veel andere perfectionisten tegengekomen en wat we eigenlijk allemaal gemeen hadden was dat we altijd maar doorgaan, nooit eens stilstaan. Altijd bezig met de toekomst, niet met het hier-en-nu. Een gebrek aan het vermogen te genieten van wat je nu bereikt, omdat je alweer bezig bent met wat je hierna 'moet', enzovoort. En dat 'moeten' is daarin het sleutelwoord: alles moet, alles wordt strak gepland en zonder planning is er chaos en komen er onprettige gevoelens. Maar juist door dat 'moeten' en die extreem hoge eisen aan jezelf, komt er een motivatie naar boven die ervoor zorgt dat je door blijft gaan. Aan motivatie dus bepaald geen gebrek; het móet wel...!
Op je bek gaan is iets wat voor veel perfectionisten niet werkt als manier om het te verminderen. Dat is een kwestie van daarna weer opstaan en gewoon op de oude voet doorgaan, gewoon...omdat je het niet anders gewend bent, omdat je -hoe sneu dat eigenlijk ook is- niet anders kunt.
Ik denk dat perfectionisme iets is waar te weinig begrip voor is, met name voor de gevolgen als eetstoornissen, faalangst, overspannen/burnout, fobieën, ... En da's niet zo mooi in een tijd waarin zoveel nadruk op presteren gelegd wordt. Prestatiedrang wordt er bij veel kids met de paplepel ingegoten, met alle goede bedoelingen van de ouders, maar met -voor kids die er gevoelig voor zijn- zeer destructieve gevolgen. Júist nu zou er meer hulp moeten zijn voor deze problemen, maar dat kan niet. Want je móet presteren, en hulp zoeken bij zoiets kan niet/mag niet/is een schande...want je faalt. Je kunt het niet zelf. En bovenal: je bent niet zo perfect als je wilt zijn.
Ja, te perfectionistisch zijn is kut.
Ik verwacht geen oplossing, ik hoop er wel op. En soms heb ik even een reality check nodig.quote:Op donderdag 3 juli 2008 16:11 schreef nummer_zoveel het volgende:
Denk je dat iemand hier op fok een betere oplossing heeft voor je problemen dan je therapeut en psycholoog?
En op wat voor manier was je vorig jaar ontspoord?
van mij mag je labels plakken hoorquote:Op donderdag 3 juli 2008 16:47 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Ik verwacht geen oplossing, ik hoop er wel op. En soms heb ik even een reality check nodig.Fok is daar uitstekend publiek voor.
Tering, op wat voor manier was ik niet ontspoord. Dat is echt allemaal te uitgebreid om te vertellen. En daarbij, dan plak ik mezelf weer labels op om het verhaal in te korten en dat mag niet van Re.
Nogal makkelijk om mijn bekwaamheid om begrijpend te kunnen lezen in twijfel te trekken vind je niet?quote:
ach iedereen heeft dat toch weleens, ik wel iigquote:Op donderdag 3 juli 2008 14:41 schreef Rebubbled het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn momenten.En nu vind ik mezelf ook weer leuk enzo. Maar net kon ik mezelf niet uitstaan. Dr Jackal and Mr Hide.
Topics openen, dé manier om je fotoboek gezien te laten worden.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die volledig open durven te zijn over àlle ins en outs over zichzelf op het internet, ook al kan het grotendeels anoniem (en dat vind ik op zich wel een goede zaak, in het oog van preventieve zelfbescherming(!), maar da's een heel andere discussie...quote:Op donderdag 3 juli 2008 16:59 schreef Roquefort het volgende:
Tering, in het licht van je oeuvre op Fok!, zoals ik je ken, zoals je je gedraagt en manifesteert hier, moet ik eerlijk gezegd alleen maar keihard lachen om dit hele "probleem".
Het probleem lijkt me eerder iets met aandachtshoererij dan met perfectionisme.
Maar ik ben maar een eenvoudige leek hoor, geen psycholoog, dus trek je mijn kleinlullige reactie verder niet aan. *grinnik*
owh is dat zo? vertel dat en ik geef je een manier hoe jij simpel van je perfectionisme afkomtquote:Op vrijdag 4 juli 2008 16:57 schreef Rebubbled het volgende:
En ik weet ook waar het allemaal vandaan komt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |