Ja lees de reactie van Pfaf er maar op naquote:Op donderdag 3 juli 2008 11:26 schreef SCH het volgende:
[..]
Komt dit uit het onderzoek?
Ik kan me er iets bij voorstellen dat het als rechts wordt getypeerd, hangt erg van de context af.
Zelfs de eerste quote over het opjagen vind ik niet typisch rechts te noemen, populistisch ja maar dat is ook niet typisch rechts.quote:‘Wat opvalt, is dat de Telegraaf zich duidelijk profileert als rechtse krant. Die schrijft bijvoorbeeld dat wij ‘worden opgejaagd om op tijd belasting te betalen’, maar dat ondertussen ‘de fiscus er een potje van maakt'.
Oh zo, ik dacht al dat ze het zo bedoelden. Dat is toch wel een zekere vorm van rechts-populisme, en vooral de Telegraaf heeft daar het patent op. Vooral bij de keuzes voor de opening van de krant. Die gaan veel vaker dan bij anderen over 'geld': over benzine, over de huizenmarkt, over belastingen - en heel vaak met een ondertoon dat de gewone burger in zwaar weer zit en dat de overheid daar debet aan is.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ja lees de reactie van Pfaf er maar op na
hier de bewuste quote uit het artikel
[..]
Zelfs de eerste quote over het opjagen vind ik niet typisch rechts te noemen, populistisch ja maar dat is ook niet typisch rechts.
Wat een quatsch weer. Alleen de gratis bladen plukken hun berichten van de ANP telex. Kijk ik in het onderzoek (ja, staat op internet) dan zie ik dat dat de gratis bladen over het algemeen neutraal berichten. Dat komt dus aardig overeen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:27 schreef speknek het volgende:
Voorpagina's zijn vrijwel nooit politiek gekleurd, daar staat het ANP wereldnieuws. Als je dan de Telegraaf meeneemt in je onderzoek snap ik wel waarom de wijzer naar rechts uitslaat. Beetje dom onderzoek zoals het er zo staat, wat volkomen past in mijn vooroordeel over politicologen.
Gek genoeg maakt de SP ook vaak gebruik van deze retoriek maar om die nu rechts te noemen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh zo, ik dacht al dat ze het zo bedoelden. Dat is toch wel een zekere vorm van rechts-populisme, en vooral de Telegraaf heeft daar het patent op. Vooral bij de keuzes voor de opening van de krant. Die gaan veel vaker dan bij anderen over 'geld': over benzine, over de huizenmarkt, over belastingen - en heel vaak met een ondertoon dat de gewone burger in zwaar weer zit en dat de overheid daar debet aan is.
Sorry hoor, maar dat is echt niet waar. Voorpagina's worden juist heel erg gebruikt om eigen nieuws te brengen, om te lokken, iets bijzonders neer te zetten, kleur te bekennen etcetera.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:27 schreef speknek het volgende:
Voorpagina's zijn vrijwel nooit politiek gekleurd, daar staat het ANP wereldnieuws.
Het is rechts omdat het erg negatief is. Je leest in de Telegraaf dat nooit over bedrijven bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:22 schreef Chewie het volgende:
Weet iemand hier het antwoord op? Vind het nu niet echt een typisch rechtse uitspraak namelijk.
[..]
De manier waarop de Telegraaf het schrijft, is toch niet echt de SP-toon.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:39 schreef Chewie het volgende:
Gek genoeg maakt de SP ook vaak gebruik van deze retoriek maar om die nu rechts te noemen.
Dit is natuurlijk wel typisch rechts.quote:‘worden opgejaagd om op tijd belasting te betalen’
Dat is weer links.quote:‘worden opgejaagd om Wehkamp-artikelen te betalen’
True, maar dan nog blijft het usance dat de voorpagina (redelijk) objectief wereldnieuws brengt, en dat je meningen in de specials en opinies terugziet.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:35 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een quatsch weer. Alleen de gratis bladen plukken hun berichten van de ANP telex. Kijk ik in het onderzoek (ja, staat op internet) dan zie ik dat dat de gratis bladen over het algemeen neutraal berichten. Dat komt dus aardig overeen.
Dan is mij dat nooit opgevallen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:39 schreef SCH het volgende:
Sorry hoor, maar dat is echt niet waar. Voorpagina's worden juist heel erg gebruikt om eigen nieuws te brengen, om te lokken, iets bijzonders neer te zetten, kleur te bekennen etcetera.
Tsja pers is pers.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:27 schreef speknek het volgende:
Voorpagina's zijn vrijwel nooit politiek gekleurd, daar staat het ANP wereldnieuws. Als je dan de Telegraaf meeneemt in je onderzoek snap ik wel waarom de wijzer naar rechts uitslaat. Beetje dom onderzoek zoals het er zo staat, wat volkomen past in mijn vooroordeel over politicologen.
Wat een kolder, het is beiden niet links of rechts maar populistischquote:Op donderdag 3 juli 2008 11:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk wel typisch rechts.
Ik zal de worden omdraaien:
[..]
Dat is weer links.
Ik begin nu steeds meer te begrijpen waarom je rechts bent. Je hebt de gekleurdheid van het nieuws niet eens door.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:43 schreef speknek het volgende:
[..]
True, maar dan nog blijft het usance dat de voorpagina (redelijk) objectief wereldnieuws brengt, en dat je meningen in de specials en opinies terugziet.
Vreemd. Ik zie vrijwel dagelijks de meeste Nederlandse kranten voorbij komen (en lees ook nog wel eens wat) en dat is juist echt een trend. Natuurlijk hebben de kranten vandaag Betancourt maar ook echt nog ander nieuws waar ze iets mee willen zeggen. De Pers en NRC-nxt hebben daar bijna hun bestaansrecht van gemaakt.quote:
Als je de Telegraaf naast de trouw of VK legt kun je het vaagjes onderscheiden. Als je een paar pagina's doorbladert is het overduidelijk.quote:
Mwah, dat vind ik wat kort door de bocht. Er bestaat toch nog wel een verschil tussen rechts-populistisch en links-populistisch.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat een kolder, het is beiden niet links of rechts maar populistisch
Dat was in het pre-internettijdperk zo maar tegenwoordig valt het me wel op dat ook in de betaalde kranten veel ANP copy-paste werk zit.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is echt niet waar. Voorpagina's worden juist heel erg gebruikt om eigen nieuws te brengen, om te lokken, iets bijzonders neer te zetten, kleur te bekennen etcetera.
Flikker toch op. Het issue van belastingen is toch rechts? Wil je het neutraal doen dan schrijf je in een krantenbericht:quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:47 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat een kolder, het is beiden niet links of rechts maar populistisch
quote:De belastingdienst maakt haast met de burgers erop te wijzen dat formulieren nog steeds op tijd moeten worden ingestuurd
Ik denk dat alle oppositiepartijen daar tegenwoordig gebruik van maken.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Gek genoeg maakt de SP ook vaak gebruik van deze retoriek maar om die nu rechts te noemen.
Nee dat is niet neutraal dat is NRCquote:Op donderdag 3 juli 2008 11:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Flikker toch op. Het issue van belastingen is toch rechts? Wil je het neutraal doen dan schrijf je in een krantenbericht:
[..]
Quatsch. In de bewuste quote spreekt de Telegraaf over het slecht functioneren van de Belastingsdienst. De constatering dat de fiscus er een potje van maakt heeft niets met links of rechts, voor of tegen hoge overheidsuitgaven zijn. Of ben je tegenwoordig rechts als je klaagt over het slecht functioneren van overheidsinstellingen?quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:39 schreef Klopkoek het volgende:
Belastingen zijn een rechts thema, als je dat negatief belicht dan ben je rechts bezig.
PVV-er Bosma heeft wel een punt als hij Krouwel's objectiviteit in twijfel trekt vanwege diens politiek lidmaatschap.quote:
Niet op de voorpagina. En het valt toch erg mee hoor.quote:Op donderdag 3 juli 2008 11:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat was in het pre-internettijdperk zo maar tegenwoordig valt het me wel op dat ook in de betaalde kranten veel ANP copy-paste werk zit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |