Allemaal leuk en aardig, maar hoe gaan ze het controleren en hoe willen ze het bestraffen? Gaan ze na fouilleren op vuurwerk ook op zoek naar sigaretten? Worden die dan afgepakt bij binnenkomst? Ga je een stadionverbod krijgen wanneer je een sigaret opsteekt?quote:Roken op tribunes volgend jaar taboe
Door TIJANI GOULLET
ZEIST - Sinds dinsdag mag er in de vertrekken van de stadions niet worden gerookt. Vanaf 2009 zullen de clubs naar verwachting overgaan tot een rookverbod op de tribunes.
Het is een vast ritueel bij een kampioenschap: spelers die even een sigaar opsteken. Zelfs voetballers die normaliter niet roken, geven op deze manier blijk van hun blijdschap. Sigaren en champagne: dat zijn de symbolen van een kampioensfeest. Maar vanaf 1 juli mogen die sigaren niet meer in de kleedkamer worden gerookt. Sterker nog: in alle afsluitbare ruimtes van stadions geldt een rookverbod.
In Amsterdam en in Arnhem gaan ze nog een stap verder: daar mag zelfs op de tribunes niet meer worden gerookt. Dat heeft alles te maken met de accommodaties. Zowel de Arena als het Gelredome heeft een uitschuifbaar dak. Wanneer het dak dicht is, mag er volgens de wet ook op de tribunes niet worden gerookt. Bij een open dak mag dat wel. Om verwarring te voorkomen hebben Ajax en Vitesse besloten om een totaal rookverbod in te stellen.
Andere clubs willen nog niet zo ver gaan. Enkele verenigingen hebben de Eredivisie CV (ECV) gevraagd om tot één beleid voor alle achttien clubs te komen.
Volgens Frank Rutten, directeur van de ECV, is dat voor komend seizoen niet mogelijk. ,,Bij veel clubs zijn de seizoenkaarten al de deur uit gegaan. Een rookverbod voor de tribune moet in het huisreglement staan. Je kunt niet achteraf zeggen: ‘jij hebt een seizoenkaart bij onze club gekocht, maar bij nader inzien mag je hier toch niet roken’. Je moet het van tevoren aankondigen.’’
Bovendien, zegt Rutten, was het voor de ECV niet duidelijk hoe de regels van het ministerie van VWS moesten worden geïnterpreteerd. ,,We wisten vrij laat dat je mag roken wanneer één zijde van de tribune open is. Voor volgend jaar streven we naar een uniform beleid voor de eredivisie.’’
Enkele stadion- en clubbestuurders verwachten dat de eredivisie zal overgaan tot een algeheel rookverbod op de tribunes.
Bij Vitesse en Ajax is dat dus nu al het geval. ,,We zullen wel moeten,’’ zegt Jasper van Amstel, directeur van het Gelredome. ,,Soms wordt een uur voor de wedstrijd besloten om het dak dicht te doen, dan kun je toch niet tegen de supporters zeggen: ‘maar nu mag u opeens niet roken’. Een totaalverbod is duidelijker.’’
Zowel bij Vitesse als Ajax kwamen de afgelopen weken klachten binnen over het rookverbod. Zo hebben enkele supporters laten weten hun seizoenkaart niet te verlengen, omdat ze op de tribunes geen sigaret mogen opsteken. ,,We hebben 42.000 seizoenkaarthouders,’’ zegt Ajax-woordvoerder Miel Brinkhuis, ,,we kunnen het onmogelijk iedereen naar de zin maken. Ajax wil als voetbalclub een sportieve uitstraling hebben en daar hoort roken niet bij. Afgelopen seizoen hadden we al rookvrije vakken en nu komt er een algeheel verbod.’’
,,We hebben ons er bij neer te leggen,’’ stelt een woordvoerder van Supportersvereniging Ajax. ,,Eén groep zal blij zijn en de ander niet. We hebben voorheen ook veel klachten gehad van niet-rokers die last hadden van rook. Al is het wel zo dat je vorig seizoen als Ajax-supporter een sigaret kon gebruiken, haha.’’
Ook PSV wil vanaf volgend jaar de tribunes van het stadion rookvrij maken. Dit seizoen zal de club - net als enkele andere eredivisieclubs - een ontmoedigingsbeleid voeren (zie graphic op pagina 4). ‘Niet alleen is roken schadelijk voor de gezondheid, ook meeroken kan blijvende schade aanrichten. Denk dus aan je medesupporter’, is op de clubsite te lezen.
De vertrekken van het DSB Stadion van AZ waren al vanaf 1 juli vorig jaar rookvrij. Bovendien was het toen al in drie vakken verboden te roken. ,,AZ is eerlijk en gastvrij,’’ zei voorzitter Dirk Scheringa vorig jaar. ,,Roken past daar niet bij. AZ staat voor een gezonde omgeving, ook voor de passieve fans.’’
quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:54 schreef Hofpleinfontein het volgende:
Roken hoort erbij. Ik snap best dat mensen er last van hebben maar misschien zijn rookvrije vakken de oplossing. Dan kan je kiezen of je ertussen wilt zitten of niet. Het is toch ongeloofelijk. Gewoon niet meer komen met dit rookverbod.Zonder bezoekers zijn ze nergens...
Staat dat ergens?quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:13 schreef F1Bas het volgende:
[..]
![]()
Je denkt dat de clubs het verzonnen hebben?
quote:
Ze zullen wel moeten of denk je dat de overheid ermee zit als er minder mensen naar Feyenoord gaan?quote:Gewoon niet meer komen met dit rookverbod.Zonder bezoekers zijn ze nergens...
ik heb het over alle bvo's.In voetbal zit geld. Ook voor de overheid.quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:30 schreef F1Bas het volgende:
[..]
[..]
Ze zullen wel moeten of denk je dat de overheid ermee zit als er minder mensen naar Feyenoord gaan?
Ook in de Horeca, maar daar maalt het de STAAT ook niet.quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:42 schreef Hofpleinfontein het volgende:
[..]
ik heb het over alle bvo's.In voetbal zit geld. Ook voor de overheid.
Tegenover elke thuisblijvende roker staan 2 nieuwe niet-rokers klaar om je seizoenkaart over te nemen.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:54 schreef Hofpleinfontein het volgende:
Roken hoort erbij. Ik snap best dat mensen er last van hebben maar misschien zijn rookvrije vakken de oplossing. Dan kan je kiezen of je ertussen wilt zitten of niet. Het is toch ongeloofelijk. Gewoon niet meer komen met dit rookverbod.Zonder bezoekers zijn ze nergens...
Daar zou ook wel eens iets in kunnen zitten. Mijn opa had altijd een seizoenskaart voor VVV, maar de laatste jaren ging hij niet meer omdat hij te veel last van de rook had.quote:Op woensdag 2 juli 2008 09:27 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Tegenover elke thuisblijvende roker staan 2 nieuwe niet-rokers klaar om je seizoenkaart over te nemen.
Tuurlijk....quote:Op woensdag 2 juli 2008 09:27 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Tegenover elke thuisblijvende roker staan 2 nieuwe niet-rokers klaar om je seizoenkaart over te nemen.
Precies. Het argument dat je 'buiten zit' gaat mijns inziens ook niet op, omdat als je buurman rookt, jij geen kant op kan, en dus 90 minuten lang mag meeroken. En ergens anders gaan zitten is in een uitverkocht stadion nou eenmaal niet mogelijk.quote:Op woensdag 2 juli 2008 09:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Daar zou ook wel eens iets in kunnen zitten. Mijn opa had altijd een seizoenskaart voor VVV, maar de laatste jaren ging hij niet meer omdat hij te veel last van de rook had.
Dus niet-rokers en rokers-vakken aanwijzen, klaar.quote:Op woensdag 2 juli 2008 09:32 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Precies. Het argument dat je 'buiten zit' gaat mijns inziens ook niet op, omdat als je buurman rookt, jij geen kant op kan, en dus 90 minuten lang mag meeroken. En ergens anders gaan zitten is in een uitverkocht stadion nou eenmaal niet mogelijk.
Nee, tegenwoordig is alles geoorloofd om rokers het leven zuur te maken.quote:Op woensdag 2 juli 2008 09:33 schreef PBateman1978 het volgende:
[..]
Dus niet-rokers en rokers-vakken aanwijzen, klaar.
Of komen we er samen niet meer uit.
Ik had wel van jou verwacht dat je niet zo stoppen (niet dat ik wist dat je rookte, maar tochquote:Op woensdag 2 juli 2008 09:44 schreef M0NTANA het volgende:
Zie die ambtenaren Zuid al opkomen om jongens te vragen hun sigaretten/jonko's uit te doen.![]()
Ben zelf sinds gisteren gestopt met sigaretten, maar het blijft natuurlijk kut allemaal.
Bij Vitesse gaan ze volgensmij hetzelfde beleid voeren met het dak dicht mag het dus helemaal niet meer ze hadden al dat mensen liever niet rookte en het was ook zeker te merken als het dak dicht zat soms.quote:Aangepast rookbeleid PSV en het Philips Stadion
20 juni 2008 11:15
Zoals bekend geldt er met ingang van 1 juli aanstaande een rookverbod in de horeca, sport en kunst & cultuur. Ook in het Philips Stadion gelden aangescherpte regels wat betreft het rookbeleid. Zo is het met ingang van komend seizoen verboden om te roken in bepaalde gedeeltes van het stadion. Lees hier meer informatie.
Het Philips Stadion is vanaf komend seizoen deels rookvrij.
Verduidelijken
Bij PSV komen nu al veel vragen en telefoontjes binnen, over hoe de club omgaat met het landelijke bij wet geregelde rookverbod op bepaalde plaatsen. Daarom via deze weg een bericht van de club om één en ander te verduidelijken. De horeca is vanaf 1 juli volledig rookvrij en ook het Philips Stadion streeft naar een algeheel rookverbod. Met ingang van het seizoen 2008-2009 is het verboden te roken in gedeelten van het Philips Stadion. Er mag niet meer gerookt worden in alle afgesloten ruimtes zoals de horecagelegenheden (sponsorruimten, businessclub, businessrooms, spelershome, etc.), de trapopgangen en de publiekspromenades. Omdat de tribunes zich in de open lucht bevinden is het hier nog wel toegestaan om te roken. PSV verzoekt haar supporters echter dringend om ook op de tribunes niet meer te roken. Niet alleen is roken schadelijk voor de gezondheid, ook meeroken kan blijvende schade aanrichten. Denk dus aan je medesupporter!
Geheel rookvrij in 2009-2010
PSV streeft ernaar om met ingang van het seizoen 2009-2010 het Philips Stadion geheel rookvrij te maken. Seizoen Club Cardhouders worden voor invoering van het algeheel rookverbod hierover geïnformeerd. Overigens onderschrijft ook de Amsterdam ArenA het overheidsbesluit en is met ingang van 1 juli aanstaande al geheel rookvrij, inclusief de tribunes
Heb de AD Sportwereld pro nu ook voor me en daar staan alle stadions met vakken waar je wel en niet mag roken bij PSV hebben ze dan liever niet dat je rookt en bij Ajax en Vitesse is het helemaal rood gekleurd zie ik nu dus ze verbieden het helemaal in het stadion en bj clubs als AZ & Ado en nog een paar clubs zie je de vakken waar niet gerookt mag worden.quote:Op woensdag 2 juli 2008 00:32 schreef dndiek het volgende:
Wat voor graphic op pagina 4 wordt er bedoeld?
Dat ken net.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:51 schreef TerroRobbie het volgende:
Hoe zeg je dat in het Fries?
In Engeland ja.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:53 schreef Stpan het volgende:
Ik dacht dat er voor het algehele rookverbod in openbare ruimten al sprake was van een rookverbod op de Nederlandse tribunes? Of was dat in Engeland o.i.d.?
Ook dat is later alsnog verboden.quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:55 schreef TerroRobbie het volgende:
Lijkt me niet hier want zelfs in een feesttent waarvan 1 kant helemaal open is mag nog gewoon gerookt worden.
http://www.trouw.nl/laats(...)eesttenten_ook_taboe ?quote:Op woensdag 2 juli 2008 11:55 schreef TerroRobbie het volgende:
Lijkt me niet hier want zelfs in een feesttent waarvan 1 kant helemaal open is mag nog gewoon gerookt worden.
Combi's, wedstrijden alcoholvrij, niet roken. KNVB ziet het liefst gezinnetjes naar het voetbal komen, die alleen opstaan bij een doelpunt en dan even netjes klappen. Maar goed, dat was toch al duidelijk?quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:02 schreef gebruikersnaam het volgende:
leuk uitstapje naar het voetbal gaan.
Het bier is ons al afgepakt in de meeste stadions, nu mag je niet meer roken, whats next? mogen straaaks niet mmer hard roepen in een stadion, of zingend je club aanmoedigen?
Snuiven en slikken mag toch nog gewoon?quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:07 schreef MarkNMGN het volgende:
Ik wordt dan eigenlijk gedwongen om pure wiet te gaan roken, dat mag namelijk wel.
GSM's uit, net als in theaters en bioscopen.quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:12 schreef latin_LiZzY het volgende:
Biologisch gezonde snacks ipv die vette broodjes hamburger. Iedereen met een salade op schoot voetbal kijken
Dat zie ik ook nog wel gebeuren.
Heb echt een hekel aan die rebelse types.quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:15 schreef D.zire het volgende:
Ik ben op 1 juli (oke een paar uur eerder) begonnen met roken. Lekker rebels.
Misschien accepteren de mensen een rookverbod wel gewoon..?quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:15 schreef BliksemSchigt het volgende:
Essentieel blijft natuurlijk nog steeds hoe ze het gaan controleren en bestraffen? Want ik heb daar echt geen idee over. Als je sigaretten niet gaat afpakken bij binnenkomst, ga je ze nooit alle 20k stoppen om dan niet in het stadion te roken. Moeten sigaretten dan ook op de lijst verboden middelen zoals vuurwerk en drugs, zodat je ze kan in nemen?
En wat doe je als iemand een peuk opsteekt? Een stadionverbod van een jaar?
Ik denk het ookquote:Op woensdag 2 juli 2008 12:18 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Misschien accepteren de mensen een rookverbod wel gewoon..?
Stoer ouwequote:Op woensdag 2 juli 2008 12:37 schreef TerroRobbie het volgende:
Massaal gaan stomen in het uitvak. Krijgt Ajax een boete
't Zal nog wel even duren voordat Robbie in het uitvak van de Arena staat.quote:
Omg. Volgens mij heb je al teveel gerookt.quote:Op woensdag 2 juli 2008 12:07 schreef MarkNMGN het volgende:
Ik wordt dan eigenlijk gedwongen om pure wiet te gaan roken, dat mag namelijk wel.
quote:Op woensdag 2 juli 2008 17:24 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Omg. Volgens mij heb je al teveel gerookt.
quote:Pure joint mag straks wel
Als het rookverbod op 1 juli wordt ingevoerd, mag je wel gewoon blijven blowen. Het verbod in de horeca gaat namelijk niet gelden voor mensen die pure cannabis roken, dus een jointje zonder tabak. Dat schrijft minister Ab Klink in antwoord op vragen van de Tweede Kamer.
Het rookverbod komt in de Tabakswet en die gaat alleen over producten die helemaal of gedeeltelijk uit tabak bestaan. Joints met alleen maar marihuana vallen daar niet onder, zegt Klink.
Hij denkt niet dat mensen massaal overstappen op pure cannabis als het rookverbod ingaat. Wel laat hij een onderzoek doen naar veranderingen in het rookgedrag van bezoekers van coffeeshops na de invoering van het rookverbod
Ik ga regelmatig naar Engeland waar al een rookverbod in een stadion is, en daar is het een succes. Alleen in de rust moet je niet op de wc's komen, want daar hangt dan een blauw rookgordijnquote:Op woensdag 2 juli 2008 12:17 schreef Breach het volgende:
Ik als niet-roker ben er natuurlijk blij mee. Echter heb ik er in het stadion nooit zo heel veel problemen mee omdat dat toch wel wegwaait. Beetje jammer als je aan de verkeerde kant zit, dat dan weer wel
En wat al eerder gezegd is, dit ga je op sommige vakken echt niet kunnen handhaven. Dus ik denk dat dit een flop gaat worden.
hoiquote:Op woensdag 2 juli 2008 13:10 schreef -Vaduz- het volgende:
Zijn er hier ook rokers die het ermee eens zijn?
Kwestie van tijd joh. En ja, ook voor de 'nobody likes us we don't care!!11!111!1' en 'A.C.A.B.'- pubers.quote:Op woensdag 2 juli 2008 19:57 schreef Superheld het volgende:
Maargoed knappe jongens die in ons vak geen zeggen dat je niet mag roken![]()
Maar 'buiten' zit er niemand op 10 cm afstand onvrijwillig naast je..quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:24 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
In veel stadions waan je je eerder buiten dan binnen heur.
Weet wel zeker van niet in ons vak, zeker als er een wijsneus komt vertellen dat iets niet magquote:Op woensdag 2 juli 2008 20:23 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Kwestie van tijd joh. En ja, ook voor de 'nobody likes us we don't care!!11!111!1' en 'A.C.A.B.'- pubers.
Moet je met je maten naar het voetbal gaan.quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:24 schreef Fiskus het volgende:
Maar 'buiten' zit er niemand op 10 cm afstand onvrijwillig naast je..
Wat is er dan mis met vragen of diegene zijn sigaret uit wil maken of ergens anders wil gaan roken ?quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:24 schreef Fiskus het volgende:
[..]
Maar 'buiten' zit er niemand op 10 cm afstand onvrijwillig naast je..
Het is toch niet te gelovenquote:
Dak open of dicht in de Arena is voor mn gevoel totaal geen verschil.. Enige wat matig is als mensen sigaren of van die sigaren in sigaretvorm rokenquote:Op woensdag 2 juli 2008 20:53 schreef RayMania het volgende:
Mij maakt het weinig uit. Ik rook niet, maar ben ook geen anti-roker. Het is wel irritant als er een echt een walm in je gezicht wordt geblazen, maar zovaak gebeurt dat niet. En in stadions trekt het toch vrij snel weg (behalve bij Geldredome en Arena als het dak dicht is). Die wietgeur hoort er eigenlijk ook een beetje bij.
Naar mijn idee trekt het minder snel weg en blijft het half hangen. Maar dan nog heb ik er geen last van.quote:Op woensdag 2 juli 2008 21:04 schreef Breach het volgende:
[..]
Dak open of dicht in de Arena is voor mn gevoel totaal geen verschil.. Enige wat matig is als mensen sigaren of van die sigaren in sigaretvorm roken
Ik vind 1/4 van de bevolking toch geen kleine minderheid hoor.quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:21 schreef Fiskus het volgende:
[..]
hoi
Volstrekt logische maatregel ook verder, past gewoon in de trend die begon met het verbieden van roken in de trein. Een kleine minderheid van de bevolking rookt nog + het is aantoonbaar schadelijk voor je omgeving = verbod in publieke ruimtes. Roken doe ik buiten wel
Bron?quote:Op woensdag 2 juli 2008 21:20 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
Ik vind 1/4 van de bevolking toch geen kleine minderheid hoor.
Onder jongeren rookt zelfs 40%.
Heb je wel eens een verlenging/ extreem spannende wedstrijd in het stadion meegemaakt. Dan moet ik toch echt wel roken hoor.![]()
Het begon begin jaren negentig met het verbieden van roken in openbare gelegenheden (en terecht). Roken in de trein vond ik irritant. Tuurlijk, je kan altijd in een niet-rokers-coupé gaan zitten, maar als het druk was, ging je standaard in een rokers-coupé zitten. Dan is het gewoon te benauwd met treinen waar of kleine ramen in zitten of helemaal niet. En een trein is openbaar, men heeft vaak geen andere keuze om te reizen. Dat is bij andere dingen wel zo, bijvoorbeeld bij het binnenstappen van een café.quote:Op woensdag 2 juli 2008 20:21 schreef Fiskus het volgende:
[..]
hoi
Volstrekt logische maatregel ook verder, past gewoon in de trend die begon met het verbieden van roken in de trein. Een kleine minderheid van de bevolking rookt nog + het is aantoonbaar schadelijk voor je omgeving = verbod in publieke ruimtes. Roken doe ik buiten wel
quote:
Bron: Stivoroquote:De afgelopen paar jarenTussen 2003 en 2004 daalde het percentage rokers fors van 30% naar 28%. Dit hing waarschijnlijk samen met de invoering van de rookvrije werkplek, in combinatie met een accijnsverhoging en intensieve voorlichtingscampagnes. Bij de mannen daalde het percentage rokers van 33% naar 31% en bij de vrouwen van 27% naar 25%. Sindsdien zijn de percentages ongeveer gelijk gebleven.
Bron: Elsevierquote:Het percentage jongeren tussen de tien en negentien jaar dat iedere dag rookt, is wel licht gestegen van 14 procent in 2006 naar 15 procent in 2007. Ook zegt 19 procent van de jongeren wel eens te roken, een jaar geleden was dat nog een procentpunt minder.
Van de 15- en 16-jarigen rookt een op de vijf iedere dag, van de jongeren tussen de zeventien en negentien jaar zelfs een op drie.
Ik wil er geen anti-roken topic van maken, maar kom op Ray. Er zijn maar weinig kroegen waar niet gerookt mag worden. En naar een andere kroeg gaan omdat anderen een (bewezen) schadelijke verslaving hebben, vind ik nou ook niet zo tof. Ik vind het verbod voor horeca-ruimten gewoon fijn.quote:Op woensdag 2 juli 2008 21:27 schreef RayMania het volgende:
[..]
Het begon begin jaren negentig met het verbieden van roken in openbare gelegenheden (en terecht). Roken in de trein vond ik irritant. Tuurlijk, je kan altijd in een niet-rokers-coupé gaan zitten, maar als het druk was, ging je standaard in een rokers-coupé zitten. Dan is het gewoon te benauwd met treinen waar of kleine ramen in zitten of helemaal niet. En een trein is openbaar, men heeft vaak geen andere keuze om te reizen. Dat is bij andere dingen wel zo, bijvoorbeeld bij het binnenstappen van een café.
Dankjequote:Op woensdag 2 juli 2008 21:40 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
[..]
Bron: Stivoro
Correctie: 40% van de jongeren heeft wel eens gerookt.
[..]
Bron: Elsevier
Dus omdat jij moet roken 'mag' ik schadelijk meeroken? Toffe peer ben je!quote:Op woensdag 2 juli 2008 21:20 schreef MarkNMGN het volgende:Heb je wel eens een verlenging/ extreem spannende wedstrijd in het stadion meegemaakt. Dan moet ik toch echt wel roken hoor.![]()
Ach, die rook trekt wel weg in een voetbalstadion. En als iemand mij vraagt of ik m'n peuk wil uitdoen, dan doe ik dat toch gewoon?quote:Op woensdag 2 juli 2008 22:43 schreef Stpan het volgende:
[..]
Dus omdat jij moet roken 'mag' ik schadelijk meeroken? Toffe peer ben je!
quote:Rookverbod bij duels Oranje
Door ROB HARTOG
ZEIST - De KNVB voert met onmiddellijke ingang een rookverbod in bij wedstrijden die de voetbalbond zelf organiseert. Bij alle interlands van het Nederlands elftal, Jong Oranje en de nationale jeugdteams mag voortaan geen enkel rokertje meer worden opgestoken op de tribunes of elders in het stadion. Datzelfde geldt voor de bekerfinale in de Rotterdamse Kuip.
De voetbalbond haakt daarmee aan bij de verscherpte anti-rookregels die het kabinet met ingang van 1 juli van dit jaar heeft ingevoerd. ,,Als sportbond vinden wij het rookverbod in openbare ruimten een goede zaak,’’ legt Henk Kesler, directeur betaald voetbal van de KNVB, het besluit uit. ,,Sporten doen we voor de topprestaties, voor ons plezier en ook voor onze gezondheid. Roken past daar niet bij.’’
De traditionele strijd om de Johan Cruijff Schaal is de eerste wedstrijd waarin het rookverbod bij evenementen die de KNVB zelf organiseert officieel van kracht is. Dat duel tussen PSV en Feyenoord wordt op 23 augustus in de Amsterdamse Arena in een geheel rookvrij stadion afgewerkt.
In de Arena mag trouwens voortaan bij geen enkele wedstrijd meer worden gerookt. Datzelfde geldt voor het Gelredome in Arnhem. Beide stadions hebben een dak, maar zelfs als dat open is blijven de onderkomens van Ajax en Vitesse geheel rookvrij.
Komend seizoen kunnen rokers elders in de voetbalstadions nog wel in open ruimtes aan hun trekken komen. Een aantal clubs heeft weliswaar sommige vakken in hun stadion rookvrij verklaard, maar voert nog geen algemeen rookverbod in.
De kans is groot dat een dergelijk verbod er ná komend seizoen wel komt. Diverse clubs hebben al bij de ECV, het samenwerkingsverband van de clubs uit de eredivisie, aangeklopt met de vraag of niet moet worden gewerkt aan één gemeenschappelijk beleid wat het roken betreft.
Frank Rutten, directeur van de ECV: ,,Het was te kort dag om nog vóór de start van het nieuwe seizoen uniform beleid te ontwikkelen. We hebben wel een inventarisatie gemaakt. Het is aan de clubs daar verder inhoud aan te geven. Nu vonden zij het te vroeg om een algemeen rookverbod in te voeren omdat al veel seizoenkaarten zijn verkocht, óók aan rokers. Het besluit van de KNVB is wel een duidelijk signaal.’’
De wereldvoetbalbond FIFA en de Europese voetbalunie UEFA bestuderen eveneens de mogelijkheden in voetbalstadions een rookverbod in te voeren. ,,Maar vooralsnog laten wij een dergelijk besluit aan de nationale bonden over,’’ aldus een woordvoerder van de UEFA.
Op en langs het veld mag, tot verdriet van rokende trainers, al een aantal jaren geen sigaret of sigaar meer worden opgestoken. Bij grote voetbaltoernooien, zoals het WK van twee jaar geleden in Duitsland en het EK deze zomer in Oostenrijk en Zwitserland, mocht echter op de tribunes volop worden gepaft.
Precies.quote:Op woensdag 2 juli 2008 21:40 schreef MarkNMGN het volgende:
[..]
[..]
Correctie: 40% van de jongeren heeft wel eens gerookt.
[..]
mag je niet in de omloop roken? wist ik serieus niet. ik doe het altijd.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:27 schreef Dos37 het volgende:
In de veste wordt nog steeds gerookt op de tribune heb er ook geen last van, op de omloop mag je niet roken en moet je bij de trappen gaat staan.
Ik rook zelf niet dus geen ervaring mee, maar aan het begin werden mensen serieus naar buiten gestuurd.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:34 schreef Robinhoo het volgende:
[..]
mag je niet in de omloop roken? wist ik serieus niet. ik doe het altijd.
Bij mij ook inderdaad.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:44 schreef Damzkieee het volgende:
Niets van gemerkt nog, de wietdampen komen nog steeds voorbij
Volgens mij sta jij op hetzelfde vak als waar ik sta. En zie jij het al voor je dat ze na een waarschuwing netjes hun peuk uitdrukken? Aan het begin van seizoen heb ik het welgeteld 1 steward 1 keer zien vragen. En die draaide zn rug om en er werd een nieuwe aangestoken.quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:22 schreef BliksemSchigt het volgende:
Meer dan de helft van het seizoen zit er op en nog geen post extra in dit topic.
Hoe wordt er in de verschillende stadions omgegaan met het rookverbod? Wordt er op gewezen bij binnenkomst? Word je aangepakt wanneer je rookt? Krijg je een waarschuwing? Zijn er anderen in je omgeving die er over klagen en wordt er dan pas wat aangedaan?
Waar ik sta in de Arena, is ongeveer iedereen die wil roken of blowen gewoon nog steeds vrolijk door aan het gaan zonder dat er iets van gezegd wordt. Naar wat ik gehoord, wordt er op andere vakken wel eens wat van gezegd - maar geen idee verder.
Hoe zit het in de andere stadions?
Gelredome:quote:Op donderdag 12 februari 2009 10:22 schreef BliksemSchigt het volgende:
Meer dan de helft van het seizoen zit er op en nog geen post extra in dit topic.
Hoe wordt er in de verschillende stadions omgegaan met het rookverbod? Wordt er op gewezen bij binnenkomst? Word je aangepakt wanneer je rookt? Krijg je een waarschuwing? Zijn er anderen in je omgeving die er over klagen en wordt er dan pas wat aangedaan?
Waar ik sta in de Arena, is ongeveer iedereen die wil roken of blowen gewoon nog steeds vrolijk door aan het gaan zonder dat er iets van gezegd wordt. Naar wat ik gehoord, wordt er op andere vakken wel eens wat van gezegd - maar geen idee verder.
Hoe zit het in de andere stadions?
Onder je jas roken, en dan je jas in de fik stekenquote:Op donderdag 12 februari 2009 13:01 schreef Keltie het volgende:
[..]
Dan heb je ook nog de types die stiekem roken, maar dat vind ik een beetje zielig als volwassen kerel zijnde
dat is het standaard argument van rokersquote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:54 schreef Hofpleinfontein het volgende:
Roken hoort erbij.
Alsof de standaard arguementen van niet rokers wel hout snijdenquote:Op donderdag 12 februari 2009 13:55 schreef MikeyMo het volgende:
dat is het standaard argument van rokers
heb je hem ook weer.quote:Op donderdag 12 februari 2009 13:55 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dat is het standaard argument van rokers
Een echte fanaat of voetballiefhebber komt ook wel zonder sigaret of gaat het jou om de sigaret i.p.v. voetbal?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 23:54 schreef Hofpleinfontein het volgende:
Klopt. Hoorde wat stewards het er over hebben. Is ook het meest logische, want op iemand aflopen gaat niet echt werken denk ik. Overigens werd er vandaag net zoveel gerookt als normaal. Maar ja, wat rookte er vandaag nietquote:Op zondag 15 februari 2009 17:32 schreef BliksemSchigt het volgende:
Schijnbaar wordt er bij Ajax nu weer strenger opgelet, waarbij de eerste keer een wedstrijd schorsing komt en daarna een tijdelijke SV.
Vraag me of hoe ze het controleren, schijnbaar bij herkenning via de camera's.
En die lijkt, in mijn vak in ieder geval, redelijk te werken. Er wordt echt veel minder gerookt dan vorig seizoen, alleen richting het einde van de wedstrijd werden toch weer wat nerveuze peuken opgestokenquote:
tja, zo is het nu eenmaal tegenwoordig. Ik sta ook liever in de buitenlucht, al is het met het weer van vandaag toch wel lekker als je droog zitquote:Op zondag 15 februari 2009 18:27 schreef gebruikersnaam het volgende:
Voetballen moet je ook in de buitenlucht doen.niet in een evenementenhal annex snelkookpan
Ik zag hem toevallig gisteren voor het eerstquote:Op donderdag 12 februari 2009 13:53 schreef leolinedance het volgende:
Bij PSV mag er nog gewoon gerookt worden op de tribune. Ik heb ook nog geen enkele melding in of rond het stadion gezien die het zou moeten ontmoedigen.
Waar en wat zag je?quote:Op zondag 15 februari 2009 23:03 schreef dndiek het volgende:
[..]
Ik zag hem toevallig gisteren voor het eerst
Ik heb gisteren bij PSV - AZ anders gewoon 4 (bijna) halve liters opquote:Op zondag 15 februari 2009 23:05 schreef Rots het volgende:
Zou dit taboe moeten zijn bij elk stadion in Nederland?
Bij ADO wordt volop geblowed door iedereen omdat er ook al geen alcohol meer is.
Dat vind ik trouwens wel een gemis in de stadions!
Op de 4 grote schermen een boodschap om roken te ontmoedigenquote:
Oh oke, heb ik helemaal gemist dan. Zal er de volgende keer eens op letten.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:08 schreef dndiek het volgende:
[..]
Op de 4 grote schermen een boodschap om roken te ontmoedigen
Geen alochol? Hm, dat is nou juist een van de weinig positieve ontwikkelingen bij ons sinds de arena er is: weer alcohol, behalve tegen Feyenoord, ADO, Utreg en PSV. In De Meer in het Olympisch stonden we gewoon droog.quote:Op zondag 15 februari 2009 23:05 schreef Rots het volgende:
Zou dit taboe moeten zijn bij elk stadion in Nederland?
Bij ADO wordt volop geblowed door iedereen omdat er ook al geen alcohol meer is.
Dat vind ik trouwens wel een gemis in de stadions!
Vind het wel echt vreemd dat in sommige stadions geen alcohol geschonken meer wordt. Daar maakt elke catering het meeste winst op?quote:Op maandag 16 februari 2009 00:00 schreef Mascleta het volgende:
Gelukkig heeft NAC nog steeds de grootste bieromzet ( totaal en niet per persoon!!! ) van Nederland!
Dat is het probleem dus niet in Breda, het roken ook niet trouwens
quote:Geen uniform rookbeleid in stadions
Door TIJANI GOULLET
ROTTERDAM - Er komt komend seizoen geen eenduidig rookbeleid in de eredivisie. Vorig jaar hadden enkele clubs belangenbehartiger ECV daarom gevraagd.
,,We hebben recent weer de mening van de clubs gevraagd,'' zegt Frank Rutten, directeur van de Eredivisie CV. ,,Uit die rondgang bleek dat het moet blijven zoals het is. Alle clubs voeren dus hun eigen rookbeleid.
,,De ECV gaat de clubs niets verplichten. Aan de ene kant is het jammer dat er geen uniform beleid is, want het is duidelijker als er één regeling is die in de hele eredivisie geldt. Aan de andere kant: de meeste supporters zitten vaak maar in één stadion. Dus dan weten ze heel goed waar wel en niet gerookt mag worden,'' aldus Rutten.
Sinds 1 juli 2008 is roken in de vertrekken van alle stadions taboe. Bij Ajax, Vitesse en tijdens KNVB-wedstrijden (interlands van Oranje en Jong Oranje, bekerfinale en Johan Cruijff Schaal) mag ook op alle tribunes niet worden gerookt.
De Amsterdamse en Arnhemse club hebben een stadion met een uitschuifbaar dak. Bij een dicht dak mag er volgens de wet niet gerookt worden. Om verwarring te voorkomen, besloten Ajax en Vitesse tot een algeheel rookverbod en dat blijft zo ondanks enkele incidenten. ,,Er zijn diverse brieven gestuurd naar seizoenkaarthouders die deze huisregel hebben overtreden. In enkele gevallen is de kaart voor een wedstrijd geblokkeerd,'' reageert Miel Brinkhuis, perschef van Ajax.
,,Het kost ons veel moeite om het rookverbod te handhaven, maar het gaat steeds beter,'' zegt Jasper van Amstel, stadiondirecteur van de Gelredome. ,,De Vitesse-fans moesten eraan wennen, maar zodra een steward hen aansprak, toonde men begrip.'' Bij Vitesse, waar het roken op de tribunetrappen wordt gedoogd, zijn geen kaarten geblokkeerd.
PSV hanteert komend seizoen een ontmoedigingsbeleid. ,,Dat geldt heel nadrukkelijk voor tijdens de wedstrijd,'' legt stadionmanager Frank Wijnveld uit. ADO, AZ, De Graafschap, NAC en Willem II hebben dit seizoen al de beschikking over rookvrije vakken.
AD
Ze bedoelen de tribunetrappen buiten (daar waar je het stadion binnenkomt )quote:Op dinsdag 5 mei 2009 23:29 schreef Knutknuttsson het volgende:
' Bij Vitesse, waar het roken op de tribunetrappen wordt gedoogd, zijn geen kaarten geblokkeerd`
Kijk..zo makkelijk...anderen geen last en toch een sigaretje...
Ik heb toen stiekem paar peuken gerooktquote:Op dinsdag 5 mei 2009 23:28 schreef Dos37 het volgende:
Benieuwd hoe strak ze gaan zijn bij de bekerfinale, bij Gelredome waren ze er best streng op tegen Arsenal.
Bij PSV dan, thuis tegen Adoquote:Op woensdag 6 mei 2009 13:59 schreef Kriegel het volgende:
Dat drankverbod tijdens de bekerfinale dan. Uit pure angst voor één of twee debielen die zichzelf niet in de hand kunnen houden, zich dronken zuipen en dan gaan rellen mag een vol stadion niet van zijn biertje genieten onder de wedstrijd. Zo ontzettend kinderachtig...
Er zaten meer ADO-fans op de business-seats dan in het uitvak..... met bier dusquote:Op woensdag 6 mei 2009 14:19 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bij PSV dan, thuis tegen AdoZaten misschien 30 Ado supporters in het uitvak, en er werd geen bier geschonken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |