abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59828423
Hallo iedereen,

Ik zoek een antwoord op de volgende vragen:

als de aankopende en verkopende partij akkoord gaan met een bod op een huis kun je een voorbehoud van financiering krijgen (bv. 4 weken). Betekent dit dat je hierbij een voorlopig koopcontract moet tekenen en dus bij evt. annulering vd koop 10% vd koopprijs moet betalen of hoeft dit niet zo te zijn?

En dan nog iets: er is laatst een huis aan mijn neus voorbij gegaan naar iemand anders. Er waren toen heel veel geinteresseerden en ik ben stiekum wel nieuwsgierig wie van hen het huis uiteindelijk gekregen heeft. Is er een manier om dit te weten te komen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!!
  dinsdag 1 juli 2008 @ 22:44:48 #2
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_59829701
je doet een bod onder voorbehoud van financiering. In de koopakte staat de uiterlijke termijn wanneer je die financiering rond moet hebben. Meestal is dat 5 weken na tekenen koopakte.
Alleen als je een verklaring hebt van meerder hypotheekverstrekkers dat je de koopsom+10%(dit bedrag staat bij die bepaling) niet kunt financieren dan geld dit als ontbindende voorwaarde.
Na de genoemde datum kun je er niet meer onderuit.
Het beste kun je je financiering al aanvragen voordat je de koopakte tekent.
reach out and touch faith
pi_59831116
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 21:55 schreef neutron het volgende:
En dan nog iets: er is laatst een huis aan mijn neus voorbij gegaan naar iemand anders. Er waren toen heel veel geinteresseerden en ik ben stiekum wel nieuwsgierig wie van hen het huis uiteindelijk gekregen heeft. Is er een manier om dit te weten te komen?
Volgens mij kan je over een maand of 3 dit wel opvragen bij het Kadaster.
Het huis word daarbij toch opnieuw ingeschreven met de nieuwe koopsom?
pi_59833577
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:38 schreef boarn het volgende:

[..]

pas als het huis bij de notaris is overgedragen, kun je via het Kadaster aan de juiste koopsom komen. Dat het huis nu van de markt is, wil niet zeggen dat het huis ook al overgedragen is.

Je kunt natuurlijk ook de makelaar een belletje geven.
Als je zelf een eigen makelaar hebt...hij kan ook bij deze gegevens, soms willen ze je wel eens helpen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_59834249
Bedankt voor jullie antwoorden!

Als ik jullie goed heb begrepen wordt voordat het voorbehoud van financiering ingaat dus de koopakte getekend. Kan hierna de verkopende partij zich nog terugtrekken? Wat voor consequenties zitten hier aan vast?
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:24:18 #6
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_59835919
Weet niet zeker of het in NL ook zo gaat, maar even mijn ervaring uit BE:

Wanneer de verkopende partij akkoord gaat met jouw bod, teken je een compromis onder voorwaarde van financiering. Dit gaat gepaard met het betalen van een voorschot (meestal 10% van de koopsom)
Dit betekent dat jij als koper aangeeft dat je het eigendom wil kopen voor de overeengekomen prijs, mits je de financiering kan krijgen. En de verkoper geeft aan dat hij het eigendom aan jou wil verkopen voor de overeengekomen prijs, mits jij het geld op tafel kan leggen. Wanneer blijkt na die 4 weken dat je het geld niet krijgt en dit ook kan bewijzen door een afschrift van de verstrekker(s), dan wordt de compromis ontbonden, en is er niks aan de hand, jij krijgt eventuele voorschotten terug die je al betaald zou hebben. Kan je geen bewijs hiervan voorleggen of ben je te laat (dus pas in week 6 bijvoorbeeld), dan wordt het compromis net zo goed ontbonden (want jij kan het toch niet betalen), maar ben je het betaalde voorschot wel kwijt (de verkoper mag dit houden dus).

De koopakte zelf, wordt pas nadien getekend, wanneer jij de financiering rond hebt, en de verkoop dus echt kan doorgaan. Dus eerst compromis, jij financiering regelen, dan koopakte en is het eigendom van jou.

In de periode dat jij je financiering regelt mag de verkoper niet aan iemand anders gaan verkopen of zeggen "nah toch maar niet". Hij heeft ook deze compromis getekend en dus aangegeven dat hij het aan jou wil verkopen. Doet hij dit toch moet hij aan jou een bedrag betalen. Ik denk dat dit overeenkomt met het voorschot (dus dan krijg jij dubbel) maar daar ben ik niet zeker van.
pi_59848165
Om er achter te komen wie het gekocht heeft kun je over een oosje ook in de telefoongids op adres zoeken.
pi_59848563
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:38 schreef boarn het volgende:

[..]

De verkoopprijs staat er dan niet wie het gekocht heeft, dat is wel belangrijk om te vermelden
pi_59850537
Ben alweer een stukkie wijzer geworden. Kan een Nederlander nog bevestigen of het verhaal van Jack ook in Nederland geldt?
  woensdag 2 juli 2008 @ 20:58:36 #10
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_59850688
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 20:52 schreef neutron het volgende:
Ben alweer een stukkie wijzer geworden. Kan een Nederlander nog bevestigen of het verhaal van Jack ook in Nederland geldt?
nee dat is duidelijk anders. Zie mijn 1e post
pi_59905182
ozzyat105, ik heb jouw post nagelezen, maar hierin staat niet wat er gebeurt als de verkopende partij zich terugtrekt. Kun je daar nog iets over zeggen?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 11:36:52 #12
206100 azaki
Geloof me, ik weet het beter.
pi_59905867
Als de bedenktijd verlopen is, etc, dan kan de verkopende partij zich ook niet meer terugtrekken.

Ook een boete van 10% koopsom. Hoewel dit vaak gematigd wordt.

Kan het wetsartikel etc even niet meer vinden
pi_59906724
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 22:44 schreef ozzyat105 het volgende:
je doet een bod onder voorbehoud van financiering. In de koopakte staat de uiterlijke termijn wanneer je die financiering rond moet hebben. Meestal is dat 5 weken na tekenen koopakte.
Alleen als je een verklaring hebt van meerder hypotheekverstrekkers dat je de koopsom+10%(dit bedrag staat bij die bepaling) niet kunt financieren dan geld dit als ontbindende voorwaarde.
Na de genoemde datum kun je er niet meer onderuit.
Het beste kun je je financiering al aanvragen voordat je de koopakte tekent.
ozzyat105,
hoe zit dat dan met deze kwestie Ontbindende voorwaarden verlopen
bij deze persoon ging het fout omdat hij ná het verlopen pas zei "ik kan niet betalen"?

Het komt op mij over alsof je met tekenen altijd aan de 10% boete zit.
pi_59908153
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 11:36 schreef azaki het volgende:
Als de bedenktijd verlopen is, etc, dan kan de verkopende partij zich ook niet meer terugtrekken.

Ook een boete van 10% koopsom. Hoewel dit vaak gematigd wordt.

Kan het wetsartikel etc even niet meer vinden
azaki, jij bedoelt met bedenktijd die 4 weken waarin de koper zijn financiering regelt?

Ik snap overigens ook niet zo goed waar het tekenen van het voorlopig koopcontract in dit verhaal voorkomt. Gebeurt dat voordat de periode ingaat van bijvoorbeeld 4 a 5 weken waarin je de financiering regelt of na de tijd? Ik neem aan dat je in ieder geval IETS moet tekenen voor die tijd..
  zaterdag 5 juli 2008 @ 14:31:58 #15
206100 azaki
Geloof me, ik weet het beter.
pi_59908517
Ik bedoel dat het contract voor beide partijen bindend is.

Het is zelfs zo dat de koper een langere periode heeft om te annuleren dan de VERkoper. (2 dagen, is gangbaar.. dacht ik)
pi_59914533
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 14:31 schreef azaki het volgende:
Ik bedoel dat het contract voor beide partijen bindend is.

Het is zelfs zo dat de koper een langere periode heeft om te annuleren dan de VERkoper. (2 dagen, is gangbaar.. dacht ik)
Dus dat betekent ook dat indien de verkoper de koop na 2 dagen wil annuleren hier altijd financiele consequenties aan vastzitten voor hem of haar?
  zaterdag 5 juli 2008 @ 23:57:58 #17
20370 enno
Trust = good, control = better
pi_59917882
Het is uiteraard allemaal afhankelijk van het contract dat tussen koper en verkoper wordt afgesproken. Uitgaande van de modelovereenkomst van VEH (het model waarop de meeste contracten gebaseerd zijn):
- tot ondertekening voorlopig koopcontract kunnen beide partijen zonder problemen zich terugtrekken. Dit is de enige kans voor de verkoper om er zonder kleerscheuren af te komen, daarna is het voor de verkoper over.
- de bedenktijd. Koper heeft een paar dagen (afhankelijk of er een weekeinde in valt) en kan zich zonder enge boete terugtrekken.
- de ontbindende voorwaarde van de financiering. Koper heeft een week of 4 a 5 om de financiering te regelen. Het koopcontract kan alleen ontbonden worden indien binnen de termijn en voldoende onderbouwd (minimaal 2 geweigerde aanvragen).

In alle andere gevallen zal er een boetebeding in werking treden.
pi_59920101
Enno, bedankt voor je duidelijke uitleg!

Hoelang duurt het gemiddeld genomen voordat een voorlopig koopcontract getekend word? Is dit normaalgesproken al binnen een drie dagen of kan dat wel 2 weken duren?
  zondag 6 juli 2008 @ 11:48:35 #19
12880 CraZaay
prettig gestoord
pi_59922486
Als je het huis wilt kopen teken je het koopcontract, met hierin eventuele ontbindende voorwaarden. Vanaf het moment van tekenen kan de verkopende partij er niet meer onderuit. Als koper heb je je wettelijke bedenktijd, waarbinnen je zonder opgaaf van redenen van de koop af kunt zien. Indien je kunt ontbinden op basis van ontbindende voorwaarden (nergens een hypotheek te krijgen), dan betaal je geen 10% (of anders afgesproken) waarborgsom. Die betaal je pas wanneer je het contract wilt ontbinden nádat alle ontbindende voorwaarden zijn verlopen of niet van toepassing zijn.

edit: Wat enno zegt dus
  zondag 6 juli 2008 @ 13:53:33 #20
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_59924541
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 12:38 schreef avonne het volgende:

[..]

ozzyat105,
hoe zit dat dan met deze kwestie Ontbindende voorwaarden verlopen
bij deze persoon ging het fout omdat hij ná het verlopen pas zei "ik kan niet betalen"?

Het komt op mij over alsof je met tekenen altijd aan de 10% boete zit.
In dat topic gaat het over iemand die NA het verstrijken van de termijn (meestal 4 of 5 weken) aangeeft dat de finanaciering niet rondkomt. Dan ben je dus te laat en betaal je over het algemeen 10% van de koopsom.
Al je het BINNEN de termijn aangeeft en bewijst door de verklaring(en) van een hypotheekverstrekker te overleggen dan geldt dat als ontbindende voorwaarde. In het laatste geval betaal je dus geen 10% boete.
pi_72048022
Een vraag die aansluit op dit topic.

Komt het ook voor dat de termijn van financiering begint te lopen nadat je een mondelinge overeenkomst hebt en dus ook vóórdat het koopcontract wordt getekend?

Is hiervan iets terug te vinden in wetgeving?

En wat te doen als jij het niet eens bent met de termijn die in de koopacte wordt genoemd? Wordt dit altijd gewijzigd? En wat als de verkopende partij dit niet wil?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')