Weet niet zeker of het in NL ook zo gaat, maar even mijn ervaring uit BE:
Wanneer de verkopende partij akkoord gaat met jouw bod, teken je een compromis onder voorwaarde van financiering. Dit gaat gepaard met het betalen van een voorschot (meestal 10% van de koopsom)
Dit betekent dat jij als koper aangeeft dat je het eigendom wil kopen voor de overeengekomen prijs, mits je de financiering kan krijgen. En de verkoper geeft aan dat hij het eigendom aan jou wil verkopen voor de overeengekomen prijs, mits jij het geld op tafel kan leggen. Wanneer blijkt na die 4 weken dat je het geld niet krijgt en dit ook kan bewijzen door een afschrift van de verstrekker(s), dan wordt de compromis ontbonden, en is er niks aan de hand, jij krijgt eventuele voorschotten terug die je al betaald zou hebben. Kan je geen bewijs hiervan voorleggen of ben je te laat (dus pas in week 6 bijvoorbeeld), dan wordt het compromis net zo goed ontbonden (want jij kan het toch niet betalen), maar ben je het betaalde voorschot wel kwijt (de verkoper mag dit houden dus).
De koopakte zelf, wordt pas nadien getekend, wanneer jij de financiering rond hebt, en de verkoop dus echt kan doorgaan. Dus eerst compromis, jij financiering regelen, dan koopakte en is het eigendom van jou.
In de periode dat jij je financiering regelt mag de verkoper niet aan iemand anders gaan verkopen of zeggen "nah toch maar niet". Hij heeft ook deze compromis getekend en dus aangegeven dat hij het aan jou wil verkopen. Doet hij dit toch moet hij aan jou een bedrag betalen. Ik denk dat dit overeenkomt met het voorschot (dus dan krijg jij dubbel) maar daar ben ik niet zeker van.